Vies, nat, dekenloos paard: schoonmaken voor rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:08

Viktor238 schreef:
Als mijn paard nat is ga ik eigenlijk niet rijden. Anders borstel ik het paard met de harde borstel, droog hem met de handdoek op zadel en singel plek en maak dat nog eens schoon met de zachte borstel.

waarom niet rijden als tie nat is?

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:14

dorientjuh schreef:
Maar die vetlaag gaat toch niet weg als je alleen met water afspoelt?

Wel als je te vaak met water bezig bent op je paard

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 18:04

En wat is te vaak?

Ineke2

Re: Vies, nat, dekenloos paard: schoonmaken voor rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:49

Met alleen water afspoelen / sponzen kan helemaal geen kwaad. Pas wanneer je met zeep aan de gang gaat tast je de vetlaag aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:58

Bij mij hangt het er vanaf wat ik doe en hoe vies ze is als ze uit de wei komt. Ik ben er meestal 3x per week. Daarvan longeer ik vaak 2x en dan poets ik alleen de meest vieze plekken weg, maar niet dat echt alles weg is. Die ene keer per week dat het zadel erop ligt poets ik wel wat grondiger. :) Daarnaast weet ik niet hoe goed de eigenaresse poetst... Maar dat zal ook wel gewoon normaal zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-11-14 19:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:05

Als zij 3 of 4 x per week even gauw water gooit over de zadelplek mag ik toch hopen dat het niet word aangetast. Ga er vanuit dat ze niet stevig gaat boenen, maar even water erover, zweetmes te prut eraf trekken en rijden. Als dat al niet moet kunnen, kunnen ze ook geen middagje in hevige regen staan.

Maar, zelf zou ik er gewoon een harde/plastic borstel erover halen en gaan, geen gedoe met water etc.

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:07

dorientjuh schreef:
En wat is te vaak?

Als je elke dag het even snel afspoelt is er niks aan de hand. Maar als je er aan gaat boenen en met zeep enzo dan is het niet zo goed.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:50

riegje schreef:
Viktor238 schreef:
Als mijn paard nat is ga ik eigenlijk niet rijden. Anders borstel ik het paard met de harde borstel, droog hem met de handdoek op zadel en singel plek en maak dat nog eens schoon met de zachte borstel.

Omdat als hij nat is, naar mijn idee ook best kan gaan schuren. Het maakt niet uit dát hij nat is, als hij onder het zadel maar niet te nat is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:33

Viktor nat maar niet modderig gaat niet schuren... Dan zouden ze al schuurplekken moeten krijgen als ze zweten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:36

Toen ik mijn pony nog ongeschoren en 24/7 buiten had en ik trof hem vies en nat aan, dan ging het rijden simpelweg niet door. Handdoekdroog opzadelen kan nog steeds gaan schuren, niet te spreken van de toch nog achtergebleven viezigheid. Nee dat is imo toch echt een nadeel en offer als men kiest voor 24/7 buiten, daarom dat ik daar mooi niet meer aan mee doe...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:38

Serieus? Jij wil graag rijden dus je paard moet maar in een stal? :+ Dan zou ik voor dekens gaan.

Ik ga gewoon mennen hoor, wanneer ze zeik zijn. Ik moet eerst met de pony naar mijn huis fietsen dus dan zijn ze al redelijk opgedroogd.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:38

gisteren vlak voordat we wilden gaan poetsen en opzadelen voor de les, dacht ons paard even lekker te gaan rollen in de natte buitenbak. Het was een zandmonster dus!
Ik heb de zadel en singelplek met een spons en water zandvrij gemaakt en gedroogd met een handdoek. De rest was geen haalbare kaart, heb ik dus laten zitten. Zag er niet uit, maar helaas.... Om d'r af te spuiten met een (koude) tuinslang ging me nu ook iets te ver! Dan maar vies

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:45

MarlindeRooz schreef:
Serieus? Jij wil graag rijden dus je paard moet maar in een stal? :+ Dan zou ik voor dekens gaan.

Ik ga gewoon mennen hoor, wanneer ze zeik zijn. Ik moet eerst met de pony naar mijn huis fietsen dus dan zijn ze al redelijk opgedroogd.

Ja serieus, anders zou ik het niet schrijven. En sowieso hij is geschoren en staat dus al noodgedwongen onder een deken. Wel een goede waterdichte, want hij brengt alsnog het grootste deel van de dag op de wei door. Alleen als ik nu 's avonds kom om te rijden is hij gewoon schoon, heerlijk! Nee zoals in al zei, ongeschoren, dekenloos en 24/7 op de wei gebeurd hier niet meer.

Manonvanunen schreef:
dorientjuh schreef:
Maar die vetlaag gaat toch niet weg als je alleen met water afspoelt?

Wel als je te vaak met water bezig bent op je paard

Ik denk dat dit trouwens meevalt. Waar ik eerst stond hadden ze de keuze tussen wei en een betonnen schuilstal, zelfs als het uren regende stonden ze nog steeds buiten, nooit een ziek paard gehad. (dus ook nooit rare huidaandoeningen etc.) en dan een paar keer met een natte spons zal echt geen kwaad doen. Shampoo en zeep etc. ja dat tast de vetlaag aan, maar even schrobben met een natte spons echt niet.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:38

TurdusMerula schreef:
Je paard heeft zelf een prachtige zweetdeken, zijn hele vacht is goed ingericht op regen en droog blijven - het haar is nat, de huid meestal niet.
Ik vind het niet fijner, ik vind het juist gedoe. :D

Ik vind veel reacties in dit topic onwetendheid of vermenselijking... :)

TS vraagt om tips en trucs dus ik geef die :) Ik ontken hier verder de werking van een paardenvacht niet mee o.i.d.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:57

waarom niet rijden als tie nat is?[/quote]
Omdat als hij nat is, naar mijn idee ook best kan gaan schuren. Het maakt niet uit dát hij nat is, als hij onder het zadel maar niet te nat is.[/quote]

Dus paard nat= niet rijden omdat het kan schuren.
Maar wat doe je dan als je paard gaat zweten onder het zadel en of singel?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:03

Cowgirl schreef:
friesam schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Album=VHZSPJ8U#HB8FYBDJ

Ja ze heeft de kleur ook niet echt mee en houdt wel van modder en zand en koud weer

Noem je dat vies?

Ik dank god op mijn knietjes als hij er zo vanaf komt :D *\o/*

Daar was ze al geborsteld natuurlijk :D

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:25

riegje schreef:

Omdat als hij nat is, naar mijn idee ook best kan gaan schuren. Het maakt niet uit dát hij nat is, als hij onder het zadel maar niet te nat is.

Dus paard nat= niet rijden omdat het kan schuren.
Maar wat doe je dan als je paard gaat zweten onder het zadel en of singel?

Daar gaat het niet zozeer om. Ik had laatst paardje helemaal afgespoeld met water onder de plekken van het zadel (helemaal schoongeboend met spons etc). Toen dacht ik wel te kunnen rijden. Er zat géén zand meer onder, maar blijkbaar is hij dus gaan schuren door de nattigheid. Dit is 2x gebeurd.

en, so what? Er zijn genoeg andere leuke dingen naast rijden ;)

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:10

TurdusMerula schreef:
Je paard heeft zelf een prachtige zweetdeken, zijn hele vacht is goed ingericht op regen en droog blijven - het haar is nat, de huid meestal niet.
Ik vind het niet fijner, ik vind het juist gedoe. :D

Ik vind veel reacties in dit topic onwetendheid of vermenselijking... :)

Ik sta verbaast van vele reacties, vandaar dat ik nog een poging gewaagd heb, maar dat antwoord was me veelzeggend, dus ik denk dat het paard van tegenwoordig een veredelde barbie of my little pony is.
Allerlei passende setjes aantrekken en dekentjes voor de ''kou'' en ''regen''. mooie knotjes en vlechtjes maar als hij te vies dreigt te worden dan is om het tijd om uhm in een hokje te stoppen.
geen hokje of dekentje? tja dan maar hopen dat het snel beter of droog weer word, zodat er weer met de pony gespeeld kan worden.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:08

@riegje
Je komt scherp uit de bocht in mijn ogen.
Waarom is een paard een veredelde barbie of my little pony als je besluit je paard zo lang als mogelijk buiten te laten zonder deken?
Stal tijd breekt idd bij ons weer aan, dit ivm kleigrond en de paarden dus binnenkort niet meer droog kunnen liggen of staan. Het is mijn keuze om de aanwezige dekens niet op te leggen en bij een ongelooflijke vieze pony te besluiten niet te rijden maar een andere vorm van beweging te geven.

Dat ik niet met water ga rommelen is dus puur omdat ik juist bang ben om tot de huid nat te maken en hij na werk weer op het land moet. Het is al een kunst om hem te rijden/bewegen in zijn wintervacht om hem niet drijf nat te rijden. Aangezien 2 uur ergens in een hoekje te gaan staan wachten met een zweetdeken niet echt werkt (meneer vindt dat dus weer te warm en gaat zweten)

De opmerking setjes en knotjes kan ik geen zinnig woord over zeggen aangezien ik in die categorie niet thuis hoor. Maar waarom denk jij dat iedereen een "speel" pony heeft die ongeveer het zelfde handelt als ik?

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:21

Het gaat mij niet om het langer buiten laten staan zonder deken of iets dergelijks.
Daar maak ik ook geen enkele verwijzing na.
Maar verbazing alom over de onnozelheid van sommige reacties. (zonder daarbij iemand aan te wijzen)

en TurdusMerula heeft gelijk dat veel reactie reacties voortkomen uit onwetenheid of vermenselijking,
en ik vind dat mensen vanuit dat perspectief hun paard behandelen.
En dan is het niet meer of minder dan een barbie of my little pony

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:05

@riegje, ik snap sommige dingen niet helemaal wat je zegt. Ik stuur je even een pb.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:19

Mijn paard staat ook heerlijk te vetkezen buiten en is nu vaker egaal modderkleur dan wit met stipjes. Ik rijd altijd zonder zadel dus ik haal een borsteltje over zijn rug heen en gaan met die banaan! Als het allemaal al droog is kan dat ook gewoon met je hand. Ik ben niet zo van het poetsen en ik vind dat met dit weer ook echt geen zin hebben. Lekker kriebelen doen we natuurlijk wel.