"Bij A in stap de rijbaan verlaten"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:12

In onze regio zat eens een meneer jury die vond dat iedereen bij A de rijbaan uit moest, maar dat kan niet want er lagen 2 banen tegen elkaar aan (indoor) dus ging er een hekje aan de zijkant open! Iedereen had -2 op zijn protocol, met als commentaar.... Niet bij A de rijbaan verlaten! Ook al was je langs A gestapt.... We hebben er hartelijk om moeten lachen en meneer hebben we daar in elk geval nooit meer gehad als jury! Zag het al gebeuren, ff hekje bij A open, bij andere combinatie in de ring, "ja sorry, moest echt bij A de baan verlaten" :')

Owja, en waag het dan ook niet om voor de A eruit te gaan, maar erna! In het buitenseizoen had hij ook weer ergens gezeten, kreeg iedereen die voor het bordje was langs gestapt -2..... Hoe sneu ben je dan

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:13

Yvank_ schreef:
Maar als op de bijscholing wordt verteld dat het vervalt dan heeft een jury toch geen recht van spreken dat je naar A moet?

Ik ga daar niet over bakkeleien met een jury, met een beetje pech volgende week dezelfde! (Of in de winter: dezelfde dag! )

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:14

Yvank_ schreef:
De proef is na het groeten afgelopen volgens de knhs... Ik heb hier werkelijk wel al mee gemaakt dat mensen naar het hoof geslingerd kregen dr uit nu! Vooral 1 vereniging hier heeft daar een handje van die hebben de deur naast de C en losrijbak daarachter. Als je daar na A rijdt dan krijg je echt de wind van voren. Direct na het groeten de baan uit dan kunnen ze daar 10 in een uur halen := Maar dit staat overigens vaak al op de startlijst vermeld en wordt je ook verteld als je de ring ingaat.

Daar zou ik dus schijt aan hebben hoor. Het hoort bij je proef ondanks je er geen punten voor krijgt. Ze kunnen dan van mij mooi de hoogste boom opzoeken en erin gaan zitten want ik betaal voor de hele proef dus rijd ik ook de hele proef. Je zal inderdaad maar net een jury treffen die er strafpunten voor geeft. Nee dank je wel.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:16

Daantjuh88 schreef:
In onze regio zat eens een meneer jury die vond dat iedereen bij A de rijbaan uit moest, maar dat kan niet want er lagen 2 banen tegen elkaar aan (indoor) dus ging er een hekje aan de zijkant open! Iedereen had -2 op zijn protocol, met als commentaar.... Niet bij A de rijbaan verlaten! Ook al was je langs A gestapt.... We hebben er hartelijk om moeten lachen en meneer hebben we daar in elk geval nooit meer gehad als jury! Zag het al gebeuren, ff hekje bij A open, bij andere combinatie in de ring, "ja sorry, moest echt bij A de baan verlaten" :')

Owja, en waag het dan ook niet om voor de A eruit te gaan, maar erna! In het buitenseizoen had hij ook weer ergens gezeten, kreeg iedereen die voor het bordje was langs gestapt -2..... Hoe sneu ben je dan

Dan vraag ik mij toch af waar de jury van die andere baan zat? Als er twee banen tegen elkaar aan lagen... Of was de andere baan gespiegeld?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:19

Ik adviseer jullie om (als je mij als jury hebt) gewoon naar A te stappen. Waarom?
In de proef wordt er nog wel eens krampachtig gereden in de oefeningen van stap. Of iemand komt net uit draf of zit zich alweer voor te bereiden om naar draf te gaan, of probeert er toch een soort van middenstap uit te persen.
Dit komt niet altijd ten goede van de kwaliteit van de stap.
Mocht ik twijfelen tussen het geven van een 6 of een 7 of een 7 of een 8 of misschien een 5 of een 6, dan wil ik nog wel eens kijken naar de kwaliteit van de vrije stap.
Is die goed, dan ga ik alsnog voor het hogere cijfer.

Het staat op het protocol en is dan wel geen onderdeel wat meetelt, maar zo lang je de ring nog niet uit bent telt je houding en zit, maar ook de vrije stap, die je laat zien, echt nog wel mee in de beoordeling.
Het is niet voor niets een regel in de reglementen, dat je met 2 handen aan de teugels de ring dient te verlaten, dus dat dit gedeelte niet in het algemene plaatje meetelt is niet waar.

Ik zeg niet, dat je verplicht bij A de ring moet verlaten, maar het geeft de jury net dat stukje extra om iets van je te zien.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:19

Bij de FNRS krijg je er btw wel punten voor. Ik kreeg minpunten voor het belonen voordat ik bij de hoekletter was. Is dus wel iets wat je als jonge ruiter leert bij de FNRS. Vergeet het altijd en beloon vaak al tussen C en M of C en H. Minpunten dus...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:20

Daantjuh88 schreef:
In onze regio zat eens een meneer jury die vond dat iedereen bij A de rijbaan uit moest, maar dat kan niet want er lagen 2 banen tegen elkaar aan (indoor) dus ging er een hekje aan de zijkant open!

Zo dicht mogen ringen helemaal niet op elkaar liggen! Is dus ook een fout van de organisatie, maar goed, daar gaat het in dit topic niet om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:24

friendly schreef:
Yvank_ schreef:
De proef is na het groeten afgelopen volgens de knhs... Ik heb hier werkelijk wel al mee gemaakt dat mensen naar het hoof geslingerd kregen dr uit nu! Vooral 1 vereniging hier heeft daar een handje van die hebben de deur naast de C en losrijbak daarachter. Als je daar na A rijdt dan krijg je echt de wind van voren. Direct na het groeten de baan uit dan kunnen ze daar 10 in een uur halen := Maar dit staat overigens vaak al op de startlijst vermeld en wordt je ook verteld als je de ring ingaat.

Daar zou ik dus schijt aan hebben hoor. Het hoort bij je proef ondanks je er geen punten voor krijgt. Ze kunnen dan van mij mooi de hoogste boom opzoeken en erin gaan zitten want ik betaal voor de hele proef dus rijd ik ook de hele proef. Je zal inderdaad maar net een jury treffen die er strafpunten voor geeft. Nee dank je wel.

Dit is wel altijd in overleg met de jury dus je zal er geen strafpunten op krijgen natuurlijk.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:26

Bij thuiswedstrijden ga ik bij outdoor wel langs de A, de uitgang zit daar tussen de E en de K, dus heel veel extra tijd kost dat toch niet. Maar indoor zit de uitgang naast de C, dan ga ik niet eerst naar A. We hebben hier ook wel eens gehad dat een combinatie dat wel deed en de jury vervolgens tegen de ringmeester zei dat er niet langs A gereden hoefde te worden.
Bij wedstrijden op vreemd terrein vind ik het altijd lastig, ik weet dan niet wat gebruikelijk is. Vaak rijd ik dan wel gewoon langs A, better be safe than sorry.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:27

Als ik ringmeester bij een wedstrijd sluit ik het altijd kort met de jury's. Als er toch geen punten voor gegeven worden vinden die het meestal prima als er na afgroeten nog een stukje recht vooruit naar de hoefslag gereden wordt, maar als ze daar de bocht uit zijn mogen de combinaties recht naar de uitgang. Beter voor de doorstroming. Zijn de beide jury's het daar over eens, dan roep ik dat elke twintig minuten door de inrijbak heen.

Heeeeel soms heb je een jury die dan inderdaad zegt: nee, ze moeten naar A. En ook dat geven we dan gewoon door. Het is aan de jury wat die ermee doet...

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:45

friendly schreef:
Daantjuh88 schreef:

Dan vraag ik mij toch af waar de jury van die andere baan zat? Als er twee banen tegen elkaar aan lagen... Of was de andere baan gespiegeld?

Ja, allebei de banen liggen met A tegen elkaar aan!

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:47

ik heb het buiten nog wel eens dat ik bij de verkeerde letter eruit ga haha, nooit commentaar opgehad. Maar nu ik het weet doe ik het wel netjes bij de A

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:48

Tendance schreef:
Daantjuh88 schreef:
In onze regio zat eens een meneer jury die vond dat iedereen bij A de rijbaan uit moest, maar dat kan niet want er lagen 2 banen tegen elkaar aan (indoor) dus ging er een hekje aan de zijkant open!

Zo dicht mogen ringen helemaal niet op elkaar liggen! Is dus ook een fout van de organisatie, maar goed, daar gaat het in dit topic niet om.

Banen liggen altijd tegen elkaar aan, kom er al jaren en er word ook nooit over gezeurd. Is trouwens in Marienheem, super mooie manege met mooie bodem!

Tendance

Re: "Bij A in stap de rijbaan verlaten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:08

En toch mag dit niet volgens de reglementen.
Als je er als ruiter last door ondervindt, dan mag je dus protest indienen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:18

Yvank_ schreef:
Maar als op de bijscholing wordt verteld dat het vervalt dan heeft een jury toch geen recht van spreken dat je naar A moet?

Dan zou dat wel op alle bijscholingen vermeld moeten worden en daar gaat het nog wel eens mis... Bij mijn weten (en volgens degene van wie ik de laatste bijscholing heb gehad) moet je langs A stappen, behalve als de jury met de ringmeester heeft overlegd dat de combinatie er ook direct uit mag om de doorstroom sneller te laten verlopen. Nu zal het mij een worst weten waar en wanneer een deelneemster de rijbaan verlaat, maar er zijn juryleden die inderdaad erop uitsluiten. En dat is een risico wat ik zelf in ieder geval niet zou willen lopen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:21

In artikel 120 van het dressuur wedstrijdreglement staat, dat er op outdoor wedstrijden een afstand van 1 meter langs de lange zijde en 2,5 meter langs de korte zijde, tussen de ringen moet zijn.
In een aanvulling op deze reglementen is vastgesteld, dat indien in een binnen rijbaan meerdere ringen worden geplaatst dezelfde afstand gehanteerd moet worden met een afwijking van 0,5 meter op de korte zijde.
In een binnen rijbaan moet dus de afstand op de korte zijde tussen 2 ringen minimaal 2 meter zijn.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:23

Anoeska27 schreef:
Dan zou dat wel op alle bijscholingen vermeld moeten worden en daar gaat het nog wel eens mis... Bij mijn weten (en volgens degene van wie ik de laatste bijscholing heb gehad) moet je langs A stappen, behalve als de jury met de ringmeester heeft overlegd dat de combinatie er ook direct uit mag om de doorstroom sneller te laten verlopen. .

Naar mijn weten klopt bovenstaande!
Wij hebben dit ook zo geleerd in ons studieboek voor juryleden dit jaar en het is ons tijdens de cursus niet anders verteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:24

Waarom verteld de knhs dan wat anders als je hen belt/mailt met dezelfde vraag :) ? En zijn er ook juryleden die wel op een bijscholing hoorden dat het niet hoeft := is de communicatie dan zo slecht binnen knhs?

Jolien93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:27

Outdoor kun je vrijwel altijd bij a de ring verlaten. Indoor vaak niet, stap dan vanaf x gewoon halve ronde tot a en rij dan naar de uitgang, nooit problemen mee gehad.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:28

Euhhhhh omdat dat met heel veel dingen het geval is.
Er is helaas niet maar 1 lijn, die de KNHS trekt.
En de regels laten ook vaak ruimte tot verschillende interpretaties......

lightblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 00:44

Als ik niet bij A de baan kan verlaten, stap ik eerst nog langs A voordat ik de baan verlaat. Moet officieel wel volgens mij, zeker bij de grotere wedstrijden. Bij kleinere wedstrijden ligt het meestal aan wat de jury wil, maar doe het toch standaard.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 00:50

Tendance schreef:
Ik adviseer jullie om (als je mij als jury hebt) gewoon naar A te stappen. Waarom?
In de proef wordt er nog wel eens krampachtig gereden in de oefeningen van stap. Of iemand komt net uit draf of zit zich alweer voor te bereiden om naar draf te gaan, of probeert er toch een soort van middenstap uit te persen.
Dit komt niet altijd ten goede van de kwaliteit van de stap.
Mocht ik twijfelen tussen het geven van een 6 of een 7 of een 7 of een 8 of misschien een 5 of een 6, dan wil ik nog wel eens kijken naar de kwaliteit van de vrije stap.
Is die goed, dan ga ik alsnog voor het hogere cijfer.

Het staat op het protocol en is dan wel geen onderdeel wat meetelt, maar zo lang je de ring nog niet uit bent telt je houding en zit, maar ook de vrije stap, die je laat zien, echt nog wel mee in de beoordeling.
Het is niet voor niets een regel in de reglementen, dat je met 2 handen aan de teugels de ring dient te verlaten, dus dat dit gedeelte niet in het algemene plaatje meetelt is niet waar.

Ik zeg niet, dat je verplicht bij A de ring moet verlaten, maar het geeft de jury net dat stukje extra om iets van je te zien.

Dan zou ik juist een lager cijfer geven, want dat geeft aan dat de ruiter de stap verkloot door spanning of wat dan ook.

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 00:56

Ik ben een keer bijna gediskwalificeerd omdat ik niet bij A de baan verliet :o Gelukkig uiteindelijk -2 gekregen, maar ik mocht het echt nooit meer doen van de jury want ze zei dat ze me ervoor mocht diskwalificeren.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 01:04

Wat je er ook wel of niet van vindt, het staat op het protocol dus moet je het doen. Na het afgroeten stap ik altijd naar A. Even lucht geven aan je paard voordat hij de meestal drukke inrij ring weer in moet.
Laatst ging er een jury helemaal uit haar plaat toen een ruiter in de B zo uit de ring liep zonder eerst naar A te gaan. Dus waarom niet doen?

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 01:06

Ik ga ook altijd langs A. Vind het alleen wel zo stom klinken als je aan het voorlezen bent en de uitgang is dus niet bij A.