Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

janouk schreef:Als je de hele dag op stal werkt, is een luchtzuiger behoorlijk irritant.
Dat sommige eigenaren er maar een uurtje per dag zijn en er dan geen last van hebben, omdat het paard bezig is, dat snap ik. Maar ik vind dat er wel begrip moet zijn voor staleigenaren die de hele dag werken op stal, want dan is luchtzuigende paarden heel vervelend.
pillow schreef:Ik zou hem niet kopen. Het is een heel storend iets waar je je enorm aan kunt gaan ergeren. En idd het is besmettelijk, je loopt risico dat andere paarden het overnemen. Ik zou geen luchtzuiger in pension willen hebben
Tabaluga12 schreef:pillow schreef:Ik zou hem niet kopen. Het is een heel storend iets waar je je enorm aan kunt gaan ergeren. En idd het is besmettelijk, je loopt risico dat andere paarden het overnemen. Ik zou geen luchtzuiger in pension willen hebben
Phoeee echt wel! Er stond een pony bij mijn paard die het deed en toen is mijn merrie het ook gaan doen terwijl ze het voorheen nog nooit gedaan had. Zelfde bij het paard van mijn instructrice, stond ook naast een luchtzuiger op de manege en heeft dit ook overgenomen.
) maar ze neemt het niet over hoor. Zelfde geld voor alle andere paarden die erbij hebben gestaan. Amaris schreef:Slecht management op stal dan, dat alle paarden gaan luchtzuigen van ellende
Amyyy schreef:Wow, ik wist niet dat mensen eigenlijk zo weinig nog over luchtzuigers wisten.
Luchtzuigen ontstaat meestal uit verveling, stress of maagklachten. Als een paard luchtzuigt komt er endorfine vrij, wat ze een soort van high maakt. Als het van maagklachten komt kan er iets aan gedaan worden. Onderzoek, weinig tot geen krachtvoer, veel hooi etc. (eigenlijk gewoon de standaard behoeftes)
Mijn paard is begonnen te zuigen uit verveling en het is nu een verslaving geworden.
Ja, de tanden slijten sneller, maar met een rubber over de ijzeren rand is dit opgelost.
Ja, het is irritant, maarja we hebben er alles aan gedaan om het op te lossen. Als zij er happy van wordt..
Nee, ze hebben niet meer kans op koliek, dit is gewoon pech hebben. Mijn paard zuigt echt best veel (ook op de wei) en ze heeft 1x in 12 koliek gehad en dit was van het nieuwe gras.
Nee, het is totaal niet besmettelijk, paarden nemen het ook niet over. Als paarden het over gaan nemen van elkaar is het stalbeleid niet goed en vervelen ze zich waarschijnlijk gewoon.
En als allerlaatste,
ze worden er niet minder van. Het is en blijft een paard wat net zo goed in de sport kan lopen, buitenritten maken, paard zijn!
Wat je je moet af vragen als je een luchtzuiger wil kopen is, kun je het negeren en kun je er alles aan doen om het minder te maken (weidegang, vriendjes, veel hooi). Dat is denk ik het belangrijkste
.
.
wist niet of het ermee te maken had ^^ martine0503 schreef:Hier wel gekozen voor een luchtzuiger. Ja helaas doet ie het overal. Geen maagproblemen. Veel buiten. Goed voer. Veel hooi. Ik weet niet wat ik er aan kan veranderen. Een band doe ik hem niet om. Voer krijgt ie vanaf de grond, want een vaste voerbak trekt ie kapot. Vind ik het vervelend? Ja. Heb ik spijt dat ik hem heb gekocht? Absoluut niet. We are a match made in heaven. Nog nooit zo'n klik gehad met een paard. We gaan letterlijk voor elkaar door het vuur.
Heeft ie extra kans op koliek? Onderzoeken spreken elkaar tegen. Hij is nu 13 jaar en heeft in heel zijn leven 1x koliek gehad. Overgang van weide naar binnen en wormbesmetting. Tja, dat kan elk paard dus overkomen.
Hiermee wil ik niet zeggen doen, maar ik raad het je ook niet af. Wacht gewoon de reden even af. Ga kijken als ie verder is zoals je graag zou zien bij een paard en beslis dan of je wel of niet gaan kijken. Succes ermee.