Introvert paard... Help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Introvert paard... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:06

Je paard is de handleiding ;) Hier gaat niemand je kunnen vertellen wat je wel of niet moet doen, dat kan alleen je paard :) Heel interessant.. ook niet simpel .. maar als je er tijd voor neemt (en geen bang hebt om dingen te proberen) dan krijg je er zéér veel voor terug.

Parelli kan zeker wel geschikt zijn, maar zoals al eerder gezegd mits blijven nadenken en niet in de zin van "ik wil die en die oefening kunnen" of "ik moet die en die oefening kunnen want anders haal ik dat level niet". Dan gaan er dingen fout en raken paarden afgestompt, anders echt niet hoor, heb hier het bewijs lopen (in het dubbel ;) ).

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 12:08

Alleen kom ik er zelf niet doorheen. Ik weet er echt te weinig van om dit zelf op te kunnen lossen vrees ik. Hij is mijn eerste eigen paard en was daarvoor enkel manegeruiter..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:15

Ben je niet de enige in hoor ;)
Denk dat je hetzelfde bent als mij, ik durfde ook nergens aan beginnen omdat ik bang was om fouten te maken en dat daardoor dan mijn pony mij helemaal niet meer leuk zou vinden. Maar ik kan je aanraden: gewoon beginnen. Zoals gezegd weet je paard perfect met welke intentie je iets doet en ookal maak je een fout, hij zal je dat gewoon vergeven omdat je intentie goed is.

En voor meer praktische tips over hoe beginnen heb je al heel veel info gehad, hier in het topic, via pb, tekst, videos, websites .. Denk niet dat het nog uitgebreider kan, je moet op een bepaald moment zelf de stap zetten, niemand kan het voor je komen voorkauwen ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:34

Wat een gaaf topic! Super TS, dat je naar je paard luistert.

Realiseer je wel dat zowel jij als je paard nu aan een reis zijn begonnen, zowel gezamenlijk als individueel.
Je paard ondervindt dat ie gehoord wordt, dat vergt voor hem ook een aanpassing in zijn gedrag. Dat gaat langzaam, hij heeft dit gedrag niet voor niets ontwikkeld in de loop der jaren en het werkte altijd goed.
Jij bent een beginnende en dus nog onzekere paardeneigenaar maar met de juiste intentie, dat blijkt uit het feit dat je dit topic bent gestart en de manier waarop je over jezelf en de relatie met je paard nadenkt.
Handvatten om dingen anders te doen zijn er genoeg en zijn in dit topic ook al aangereikt, zoals bijvoorbeeld Parelli. Bedenk echter dat elke techniek/methode uitgaat van algemeenheden, die tot op zekere hoogte gelden voor jou en je paard maar dat je altijd zelf moet blijven kijken en reageren op wat er met en tussen jou en je paard gebeurt.

Je hebt een superpaard gevonden om van te leren, maak daar optimaal gebruik van. Dat hoeft niet snel, het fijne van het hebben van een eigen paard is nu juist dat jij de dingen in je eigen tempo kunt doen. En laat je vooral niet opjutten door stalgenoten die het beter weten en die vinden dat een paard zus of zo moet doen op de poetsplaats of waar dan ook. Zij zijn anders dan jij, hun paarden zijn anders dan jouw paard en wat voor hun prima werkt, kan voor jou helemaal niet goed voelen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:55

pluisje88 schreef:
Alleen kom ik er zelf niet doorheen. Ik weet er echt te weinig van om dit zelf op te kunnen lossen vrees ik. Hij is mijn eerste eigen paard en was daarvoor enkel manegeruiter..

Ook daarom raad ik je Parelli aan. Het geeft je een duidelijke handleiding, een start. Pas als je jezelf wat meer op dat gebied hebt ontwikkeld kun je keuzes maken in wat je wel of niet ziet zitten in een training, zoals [***] ook al mooi aangaf is haar post.

Ik ben Parelli student in hart en nieren, maar ook dressuurruiter. En dat bijt elkaar absoluut niet! Ik rijd nu vanuit Parelli principes wat betreft paardengedrag en psychologie, maar vind het tegelijk van belang ook aandacht te besteden aan het gymnastiseren van mijn paarden waarvoor ik de klassieke dressuur ook gebruik. Zelf vind ik Parelli absoluut niet een afstompende trainingsmethode, maar juist keer op keer verrassend en vernieuwend. Niet eenzijdig, maar voor elk paard en in elke situatie anders.

Maar goed, zoveel mensen, zoveel meningen en dat staat ook niet ter discussie nu. ;) Je moet zelf gaan ondervinden waar jij in gelooft en waar jij en je paard je prettig bij voelen.

Misschien vind je dit leuk om te bezoeken: http://www.equiday.nl/seminar/

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:51

Ik probeer bij mijn paardje nu vooral te kijken wat ze wel leuk lijkt te vinden en daar meer mee te doen. Ik heb bijv wat vrijheidsdressuur uitgeprobeerd, ben haar de jambette aan het leren, de buiging en een balletje wat ik op mijn zweep kan zetten laten aanraken met haar neus. Ze vindt de jambette schijnbaar erg leuk, want dat gaat ze nu steeds uit zichzelf aanbieden.
Tijdens buiten rijden laat ik haar wat vaker grazen en/of uitrusten (ze heeft weinig conditie en er zijn hier best steile paden) en laat ik haar voorlopig alleen draven als ze in stap al lekker vlot was en het zelf ook lijkt te willen. Dit lijkt te werken want ipv staken op de heenweg, gaat ze nu staken op de terugweg, haha.
In de bak rijden heb ik nu even niet zo veel gedaan, vorige week een keer heel kort, kwartiertje ofzo. Toen ook geprobeerd vooral het tempo te laten voor wat het was; voorwaarts is genoeg. En af en toe zelf even stilgezet.

Vrijdag is er iemand langs geweest die ervaring heeft met Parelli en met een ander introvert paard gewerkt heeft, zij heeft een en ander met mijn paardje gedaan. Dat was heel interessant om te zien. Zij gaf haar veel meer tijd na een oefening om te verwerken dan ik meestal doe; ik neig meer naar 'goed gedaan, snoepje of kriebel, op naar de volgende oefening'. Zij liet haar gewoon even met rust of deed wat kriebelen enzo en pas als ze zelf weer open leek te staan voor iets nieuws, ging ze verder. Ik kon zo van een afstand ook goed zien dat er dan iets veranderde in haar houding, meer geïnteresseerd, levendige blik terwijl ze even daarvoor een stuk meer in zichzelf gekeerd keek.

Voor mij is het ook een ontdekkingstocht zo, onbekende paden in paardenland :) Kan op dit punt nog niet echt zeggen wat werkt en wat niet, maar wat ik al wel merk, is dat ze nu niet meer haar hoofd in het gras houdt als ik haar kom halen maar me weer geïnteresseerd aankijkt, niet meer stil blijft staan en treuzelt maar gewoon lekker mee de wei uit loopt, dus volgens mij ben ik wel goed op weg.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 14:55

Bedankt voor jullie ervaringen. Idd atalanta misschien moet ik ook meer tijd geven tussendoor. best een goeie.

@jessix klinkt leuk maar wil die dag al naar soest om te kijken naar info of ik paardlief beter aan het eten krijg ;)

@ caira: heb je een pb gestuurd

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:28

Ik zou graag willen aanhaken in dit topic.
mijn pony heeft 10 jaar op een kinderboerderij gestaan en is sinds een half jaar bij ons. laatste tijd begin ik steeds meer te zien dat ze naast introvert zichzelf heel snel afsluit. ze doet het allemaal wel maar zonder plezier. waarschijnlijk is dit zo gekomen doordat er op de kinderboerderij niet naar haar is gekeken of ze het ok vond en heeft ze alles(kinderen die aan haar zitten, op haar rijden, de zogenaamde lieve knuffels) maar over zich heen laten komen. mijn doel is om samen met haar plezier te hebben en een team te worden.

op het moment dat ik haar uit de weide haal wacht ik tot zei naar mij toe komt. ik vraag dus aan haar om het initiatief te nemen. gisteren maakte ik de fout om toch te snel willen te handelen en ze was op dat moment al weer naar binnen gekeerd.
vanmiddag dus mezelf meer geduld opleggen!
en van een aantal tips die ik hier gelezen heb ga ik tijdens het grondwerk meer kijken naar wanneer zei naar buiten komt en dus aangeeft klaar te zijn voor de volgende stap.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 13:06

Er wacht je, net als mij een moeilijke taak Hannah. Ik merk bij mij dat tijd al heel veel doet. In het begin moest ik hem ophalen uit de wei, inmiddels komt hij als ik hem roep, of soms zelfs uit zichzelf. Zorg gewoon da ze ervaart dat het leuk is om bij jou te zijn. Dit moet ze toch zelf gaan ontdekken en dat oost tijd. Wee. Dat het best lastig is om haar die tijd ook daadwerkelijk te gunnen... Zelf wil ik altijd te veel resultaat in weinig tijd ;) wil te gras laten zien dat een andere manier ook goed werkt haha

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:14

Jaopie mijn Tinker x Fries kruising is ook een echte binnenvetter.

Die ontdooit van activiteiten en ''opdrachten" waarbij hij trots op zichzelf kan zijn (en natuurlijk enorm voor beloond wordt), doordat hij zichzelf als het ware overwint. Heeft-ie ook echt nodig om plezier in het werk te houden.

Hij is ook nog eens erg eenkennig.

Ik probeer met alles wat ik doe, al is het maar simpelweg een poetsbeurt, hem het gevoel te geven dat het iets speciaals is. En speciaal voor hem is. Dan zie je hem groeien en opleven.

Dat kost je iedere keer meer tijd dan gewoon door je routine heen te gaan, maar bij mij werkte het goed.
En nog!

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:32

Ja klopt pluisje makkelijk zal het niet zijn. Maar tijd en geduld worden uiteindelijk wel beloond denk ik.

Met leni ben ik nu ook begonnen met vrijheidsdressuur. Hierbij laat je toch iedere keer weer aan haar weten dat ze er mag zijn ofzo

Dinsdag begin ik ook met academische rijkunst waarbij horsemanship een belangrijk onderdeel is. Hier heb ik opzich best grote verwachtingen van. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Terpentijn: hoe laat je dat merken? Dat dat speciaal voor hem is? Of probeer je dat vooral uit te stralen?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:38

Bemoedigend toespreken, erg veel belonen, zelf heel enthousiast doen (en zijn!) over iets wat hij al kon, dus ook steeds weer bevestigen, bevestigen, bevestigen.

Ik laat goed merken dat hij Superhorse is, en daar "groeit'' hij merkbaar in, zowel op de grond als onder het zadel. Wil dan dubbel z'n best doen, en wordt soms zelfs over-enthousiast.

't Is ook wel een paard dat niet veel van gehannes en gepruts of geknuffel houdt, maar wel "gezien"en dus op waarde geschat wil worden.

Ik moet nog zien hoe hij gaat reageren nu ik m'n net uit de belering gekomen jonge 5-jarige merrie ook moet gaan trainen en rijden....hij "stort een beetje in'' als hij niet overduidelijk op de eerste plaats komt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 17:12

Het topic is al een tijdje dood maar ga het toch maar weer omhoog gooien. Ik ben nog steeds zoekende. Op de grond gaat het steeds een stukje beter, onder het zadel nog steeds ongeveer hetzelfde. Ben nog steeds zoekende naar wat ik nou precies moet en nog steeds op zoek naar een passende instructeur.

Ik merk dat ik het wel mis dat ik niemand heb om te sparren over hoe hiermee om te gaan. Zijn er mensen hier die het leuk vinden een huiskamer topic hierover te hebben? misschien dat we elkaar zo kunnen helpen?

Gisteren ging ik hem uit de wei halen om te rijden terwijl ik hem net een uur daarvoor erin had gezet. Heb hem niet geroepen maar ben gewoon naar hem toe gelopen om hem te halen. Toen ik er bijna was (zon meter of 20) Keek hij op naar me en hinnekte naar mij <3 was de eerste keer dat hij dat ooit gedaan heeft :D Love him even more :P

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:36

Goed bezig!

Een eerste eigen paard hebben is ook vooral dingen uitvinden, want jullie zijn een nieuwe combinatie met jullie eigen-aardigheden.

Qua instructeur is de naam die me te binnen schiet: John Erb. Hij weet heel veel over paarden, heeft oog voor de combinatie mens(ruiter)/paard en weet het ook nog eens goed te brengen. Als je bij hem zou willen gaan lessen kan je afspreken waar je aan wilt werken, hij is niet alleen rij-instructeur maar ook goed in grondwerk, geeft schriktrainingen enz.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:03

Ik heb niet alles zin per zin doorgelezen, dus misschien val ik in herhaling. Wat doe je precies als je in de bak rijdt? Stap, draf, galop, een keer van hand veranderen en wat voltes?

Ik heb ook een paard die heel flegmatiek kan zijn. Hij kan zich op zijn bepaalde manier ook afsluiten van de buitenwereld, heeft dan geen 'lege' blik in de ogen maar als je iets vraagt, doet of zegt komt er gewoon (te) weinig reactie. Heeft hij ook als hij bang is voor iets, en verder is hij eigenlijk niet zo mensgericht, hij vindt het prima op z'n eentje of met een maatje, maar 'baasjes', dat hoeft voor hem niet zo.

Die van mij wordt actief van buitenrijden en springen, maar ook van moeilijkere dingen in de bak. Als ik alleen basisdingetjes doe is hij lui en denkt hij niet mee. Ga ik wat creatiever rijden, meer wendingen, veel tempowisselingen, eigenlijk elke 5 meter weer iets nieuws, dan wordt hij al snel wakker en een stuk fanatieker. Ik heb het idee dat hij dan het gevoel heeft dat hij echt iets kan, en dat hij daar vrolijker van wordt. Hij gaat dan ook steeds beter meedenken. Ik pik dan ook wel eens het begin van een oefening mee die hij eigenlijk nog niet kan, maar ook dat vindt hij fijner dan 'simpel' rondlopen..

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:19

Ik herken je verhaal zoveel in de mijne.

Ik rijd een pony, ook introvert. Met daarbij een vertrouwens probleem, nogal eenkennig dus.
Ik doe sinds kort aan parelli en dat heeft mijn ogen geopend. Ik wil je niet bang maken maar introverte paarden kunnen gevaarlijk worden. Dat heb ik aan den lijve ondervonden. Deze paarden kroppen alles op en dat moet er gewoon een keer uit. Houd dat wel in je achterhoofd!

Ik zou hier dus wel hulp in gaan zoeken zodat jij de signalen sneller kan opvangen en eventueel kan oplossen. Als je het hele verhaal wilt weten dan mag je wel pb sturen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 18:41

Ik denk niet dat dat direct op kamulet van toepassing zal zijn, maar wil je verhaal graag horen! Heb je een pb gestuurd

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:22

Daphne, het ging toch heel goed dacht ik dat je zei? Wat jammer dat er nog niks veranderd is en je dus nog steeds geen instructrice hebt...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 23:25

Het gaat steeds beter maar het probleem is niet compleet uit de wereld. Het is deel van zijn persoonlijkheid en zal er dus mee moeten leren omgaan. Dat heb ik nog niet helemaal onder de knie.. Wou dat het verhaal zo simpel was..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:36

Hij gaat je zelfs tegenwerken en een beetje lopen klooien (ineens de andere kant op afslaan als je de hoefslag nadert, zich niet meer laten sturen en allerlei andere kunstjes).

Dit schreef je, maar jouw paard kan het gevraagde niet uitvoeren en probeert je dat te vertellen. Al eens met rechtrichten bezig geweest, ostheopaat of tandarts erbij gehad? Wel Super dat je dit topic geopend hebt, waar woon je? Ik kan je Liesbeth Jorna aanraden. Zij kan je fantastisch helpen, succes!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 23:48

Zoals in de openingspost beschreven woon ik in Dinxperlo. Tandarts check, dierenarts check, osteopaat check....oh ja en zadelmaker check...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:59

Rechtgericht ook?
Die plaats zegt mij niks, maar succes verder. ;)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 00:12

Mijn britt is ook zo'n type, het fanatieke dressuur heb ik op mijn buik geschreven.
Ik moedig haar veel aan met mijn stem en dat vind ze prettig als ik naar haar oortjes kijk.
Veel belonen, ff een aaitje over haar hals na een nette oefening.
Als het straks weer langer licht word gaan we weer lekker naar buiten maar tot die tijd moet ze ffies doorbijten in de baan.
Heb ontdekt dat ze zijwaartse gangen ontzettend leuk vind en super goed doet.
Dus zet ik haar daar lekker mee aan het werk, en dan weer in combinatie met praten en heel veel belonen.
Dus gewoon lekker keutelen met he paard, kan er bij vermelden dat je er zelf ook wel heel erg lekker relax van word
Moet ook wel eerlijk toegeven dat het bij ons na bijna 2 jaar pas is gelukt om er op deze manier uit te komen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 15:31

Wat een herkenbaar verhaal! Ik heb ook zo'n introvert type. Kan zich volledig afsluiten van de wereld als het hem teveel wordt. Inclusief ogen en oren op half 7.
Petra Vlasblom heeft mij veel kunnen vertellen over dit type paard.

Hoe ga je er mee om? Tsja, ik heb de handleiding nu na 6 jaar nog steeds niet volledig vertaald (achterste voren in het Chinees). Wat bij de mijne heel erg hielp was in ieder geval regelmaat. In het begin reed ik veel hetzelfde, zodat hij wist wat er ging komen. Pas toen ik merkte dat hij het bewust ging uitbuiten (ik was zoooo blij dat hij ondeugend werd!), ben ik andere dingen mee gaan pakken. En zo doe ik dat eigenlijk met alle nieuwe dingen.
Veel grondwerken, contact, wandelen en dergelijke heeft ook veel geholpen in het open stellen naar mij toe.

Wat bij hem ook goed werkte is een Bach bloesem. Dat hielp bij hem goed om wat zekerder te worden en wat opener naar de wereld te zijn. Ik heb voor hem een bloesem samen laten stellen.
Inmiddels is hij een dapper en ondeugend paard, op het brutale af soms. Ik wist echt niet hoe ik daar nu weer mee om moest gaan _O-
Maar ook nu kan hij ineens in zichzelf keren als het teveel wordt. Het is en blijft wel een introverte.

Parelli had overigens een averechts effect. Toch teveel druk er op. Ik heb van alle methodes die er zijn wat dingen gepakt en laten liggen. Door vooral naar je paard te kijken.