Shetlander gekocht, zou niet schuren doet dit toch wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DonCamillo

Re: Shetlander gekocht, zou niet schuren doet dit toch wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:34

Wacht even. Eczemers moeten juist niet 's nachts naar buiten, maar alleen midden op de dag. Zie het maar zo: als wij door muggen belaagd worden, dan is het ook knuttentijd.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:16

MalaQ schreef:
Begrijp me niet verkeerd.. Ik ben helemaal vóór dieren een goede kans bieden. Maar met zo'n eczemer moet je wel écht alles aanpassen (voeding, deken, leefomgeving, geen snoepjes/hapjes/wortels/etc.), en als je dat niet ziet zitten denk ik dat de pony beter af is als hij ingeslapen wordt.

Is dit dan zo extreem?
Ik vind dit bij een pony bijna vanzelfsprekend, pony's zijn sobere dieren (de meeste dan toch) dus lekker mals gras (op een bemeste weide) zal meestal fout gaan bij zo'n dier.
Natuurlijk is dit geval nog erger, want hij heeft waarschijnlijk gewoon blijvend exceem.
Maar op eten moet je bij zo'n kleine (en ook grote) bijna altijd op letten :)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 18:17

DonCamillo: Dat is waar, we hebben gewoon van alles geprobeerd bedoel ik maar mee te zeggen overdag wou bij deze ook niet, en in de nacht ook niet.
Dit was echt een extreme schuurder als er geen paal was ging hij op zn kont zitten schuren, waarom hier houden en laten lijden dan eerlijk in een advertentie zetten met mensen die er wel wat mee kunnen dus aan de zee.
Ze heeft nu weer leuk lengte manen en begint helemaal goed terug te komen.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:19

Dat is tenminste goed nieuws!
Ik wou alleen voorkomen dat je hem inderdaad 's nachts zonder deken buiten ging zetten...

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 18:42

Oliivia: Nee zo extreem is deze nog niet, hij schuurt wel, en bij de 1e 2 eigenaren heeft hij alles er afgeschuurd tot bloedend toe, bij de rest niet wel wat maar niet voorledig, en nu ook weer wat, maar wanneer houd het op, hij heeft nu in 4 maanden tijd erg veel geschuurd en dus is daardoor boven op de manen kwam bijna alles kwijt, hij heeft nog liggende haren.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:55

Ik heb een eczemer, maar dat wist ik van tevoren. Mijn beleid? Sober voeren, vanaf eind april-eind oktober 24u per dag de Rambo SIH deken op, aangevuld met hoofkap, ivm het schuren van de oren. Ook een uierflap helpt. Als alles goed bedekt blijft, nagenoeg geen problemen.

ben heel gelukkig met mijn paard...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:58

Bedenk dat een dekentje alleen dit niet oplost (de jeuk zit er en blijft er zitten onder deken) en vooral hoe ellendig hij kan zijn van de jeuk, hij lijkt nu mss een goedzak, maar genoeg allergiedieren die doodmoe zijn van de jeuk tot ze jeukvrij worden en ineens een stuk vrolijker zijn. Heel sneu dat dit niet eerlijk doorgegeven is.

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:04

Ben ook bang dat een deken niet gaat helpen...
Heb je misschien een foto van hoe het er nu uitziet?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:16

Waardeloos dat je nu ineens met een schuurder zit opgescheept terwijl je dat niet wilde maar zo te lezen wel een fijne pony verder.

Ik kocht een eczemer(ja, ik wist het van te voren) maar die bleek te flippen op een deken en dat was er niet bij vertelt.
Gelukkig woon ik zeer gunstig en verder smeren wij haar in met zalf.
40 druppels treatee op 100 gr vasaline en dan dik aanbrengen op de plekken waar ze jeuk heeft.

Wij moeten de maanden juli en augustus smeren( dit jaar ook nog september omdat het zo lang warm weer is met warme nachten) maar verder hebben we er geen werk meer aan en zij is ook een geweldige pony voor mijn dochter.
Inmiddels hebben we haar natuurlijk ook dekenmak en kan ze een vliegendeken op.
Enige minpuntje is dat ze wel wat staart schuurt nog en een stukje van haar manen maar dat nemen we voor lief.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:20

daphneM schreef:
Oliivia: Nee zo extreem is deze nog niet, hij schuurt wel, en bij de 1e 2 eigenaren heeft hij alles er afgeschuurd tot bloedend toe, bij de rest niet wel wat maar niet voorledig, en nu ook weer wat, maar wanneer houd het op, hij heeft nu in 4 maanden tijd erg veel geschuurd en dus is daardoor boven op de manen kwam bijna alles kwijt, hij heeft nog liggende haren.

Hoe weet je nu dat hij zich eerder tot bloedens toe heeft opengeschuurd?
Heb je dat na aankoop pas gehoord?

Punt is dat niemand een paard kan kopen of verkopen dat gegarandeerd eczeemvrij is.
Een paard kan 10 jaar geen eczeem hebben, en het ineens alsnog krijgen door stress of ziekte bijvoorbeeld.

Dat het dier al zo vaak verhuisd is, is toch wel heel erg triest.
Een verhuizing geeft altijd stress, het ene paard uit dat veel meer dan een ander paard.
Mensen onderschatten dat helaas nogal eens, met alle gevolgen van dien.

Ik heb ook een zgn eczeemvrij paard gekocht, niet dus.
Ik had wel een vermoeden, maar vond hem zo leuk... ik wilde hem niet laten staan.
Met relatief kleine ingrepen heb ik een probleemloos paard.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 20:08

Ninx: Dat ik heb na dat ze beweerde geen schuurder te zijn, 2 eerdere eigenaren heb gebeld die in het vaccinatie boekje stond, en helaas het was zo.

We sturen hem niet meer het gras op, en met een deken probeer ik eerst dit even onder controle te krijgen.

Duimen duimen.

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:24

daphneM schreef:
DonCamillo: Dat is waar, we hebben gewoon van alles geprobeerd bedoel ik maar mee te zeggen overdag wou bij deze ook niet, en in de nacht ook niet.
Dit was echt een extreme schuurder als er geen paal was ging hij op zn kont zitten schuren, waarom hier houden en laten lijden dan eerlijk in een advertentie zetten met mensen die er wel wat mee kunnen dus aan de zee.
Ze heeft nu weer leuk lengte manen en begint helemaal goed terug te komen.

Aan zee hoeft niet de oplossing te zijn hoor, kom vanaf Ameland en ons shetje heeft er nog steeds erg last van. Terwijl we toch best wel omringd zijn door zee :+

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:42

daphneM schreef:

Niet bij de 1ste 2 eigenaren hoor.
bij de 1ste werd hij bijna mishandeld. Toen heeft een vriendin hem daar weggehaald en daarna is hij naar mij gegaan omdat ze financieel niet zo lekker zat. Hij heeft bij ons nooit geschuurd. ...

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:55

Als je hem niet terug kan brengen kun je MCQ eens proberen!
Niet belangelijk duur en zlef heb ik met 5 paarden ervaring ermee
(2 extreme schuurders, echt open wonden over de hele manenkam en staart)
En ook van anderen om mij heen heb ik nog nooit gehoord dat het niét werkt.
Echt het proberen waard!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 20:54

MissDonna: Dat weet ik niet in zn boekje staan 2 eigenaars in de fokker, en de eigenaar waar die aan verkocht is Vandaar en die heb ik gebeld.

Maar ja.

We willen hem niet eens meer terug doen, hij is te lief voor onze kinderen.
We gaan een dekentje proberen, heb overal gezocht maar nog niet zo makkelijk te vinden.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:17

Kijk eens bij de shetlandershop en Nika horseproducts.

Oow, ik zie dat Nika geen eczeemdekens heeft. Horseshopinternational dan.
Laatst bijgewerkt door DonCamillo op 23-09-14 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:20

Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 23-09-14 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:21

Martie schreef:
Denk er aan: als je van een particulier koopt heb je veel minder rechten dan wanneer je van een handelaar koopt. Vraag even na bij Juridisch Loket of zoek even hier op Bokt, er zijn meerdere topics over waar wordt uitgelegd wat de grenzen zijn. Ik ben bang dat je met koop bij een particulier en zonder contract geen poot hebt om op te staan.
En ja: voor een contract is geen advocaat nodig, alleen een goede omschrijving en de handtekening van koper en verkoper. Ook hier zijn topics over met informatie. kan altijd handig zijn voor een volgende keer...

bij particuliere koop ligt de bewijslast andersom, dus inderdaad lastiger om een zaak te maken.

de koper moet dus bewijzen of aannemelijk maken dat de pony dit al deed en dat dit bekend moet zijn geweest..

de ondersteuning van eerdere eigenaren dat dit een fanatieke schuurder is, ondersteund het 'verborgen gebrek'..

volgens mij sta je hier redelijk sterk en zou je de koop ongedaan moeten kunnen maken (of laten maken als het er echt op aankomt)..

vraag is natuurlijk hoeveel tijd en energie wil je er in steken v.s. de kosten die je aan de pony hebt gehad/nog zult maken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:12

En de zelfbenoemde bokt-juristen staan massaal weer allemaal op.

Er is géén sprake van een 'verborgen gebrek', waarom smijt iedereen maar te kust en te keur met deze term tegenwoordig??

En er is al hélemaal geen sprake van bedrog, zoals hieronder wordt aangehaald.

RenskeLap schreef:
(Even vanuit het paard als product gezien oogpunt) dit is een vorm van bedrog, bedrog is het bewust opwekken van een foute voorstelling van zaken bij een ander, zoals het moedwillig leveren van een product waarvan de kwaliteit veel lager is dan de ander denkt.
Zij heeft gezegd dat hij niet schuurde, terwijl ze denk ik heel goed wist dat de pony het wel deed..

TS: jij hebt een pony gekocht die duidelijk kenmerken had van 'schuren'. Bij jou hadden dan twijfels moeten ontstaan. Die waren er ook, maar jij heb het gevraagd en bent vervolgens afgegaan op de mooie blauwe ogen van de verkoper die meldde: 'nee hoor hij schuurt echt niet'.

Tsja...... enige wat je hier redelijkerwijs op kan zeggen is: 'eigen schuld, dikke bult'.............

Overigens is nergens officieel vastgesteld of de shet echt niet, of echt wel schuurt, en waar dat dan door komt.
Ik plaats het een klein beetje in de categorie: 'dit paard trapt nooit'. Dat kan je niet garanderen, gedrag van dieren is altijd een tikkie onvoorspelbaar, daar zijn het dieren voor.

Mijn shetten zijn nu volop aan het verharen, dat zijn géén (zomer)exceemers en geen echte schuurders. Maar ook zij hebben af en toe jeuk, en schuren dan iets. En nu schuren ze iets meer, omdat ze jeuk hebben van al dat verharen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:20

elenaMM77 schreef:
Martie schreef:
Denk er aan: als je van een particulier koopt heb je veel minder rechten dan wanneer je van een handelaar koopt. Vraag even na bij Juridisch Loket of zoek even hier op Bokt, er zijn meerdere topics over waar wordt uitgelegd wat de grenzen zijn. Ik ben bang dat je met koop bij een particulier en zonder contract geen poot hebt om op te staan.
En ja: voor een contract is geen advocaat nodig, alleen een goede omschrijving en de handtekening van koper en verkoper. Ook hier zijn topics over met informatie. kan altijd handig zijn voor een volgende keer...

bij particuliere koop ligt de bewijslast andersom, dus inderdaad lastiger om een zaak te maken.

de koper moet dus bewijzen of aannemelijk maken dat de pony dit al deed en dat dit bekend moet zijn geweest..

de ondersteuning van eerdere eigenaren dat dit een fanatieke schuurder is, ondersteund het 'verborgen gebrek'..

volgens mij sta je hier redelijk sterk en zou je de koop ongedaan moeten kunnen maken (of laten maken als het er echt op aankomt)..

vraag is natuurlijk hoeveel tijd en energie wil je er in steken v.s. de kosten die je aan de pony hebt gehad/nog zult maken.

Dit gaat dus niet op. Een mankement aan dier of product is niet zomaar 'even' een verborgen gebrek, en daarnaast is e.a. vaak lastig te bewijzen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:28

Minihorseshop hebben ze geloof ik kleine vliegen/exceemdekens, ze zijn er wel, kwam ze laatst nog tegen!
Fijn dat jullie gaan proberen hem te helpen tegen de jeuk en dat hij zichzelf al bewezen heeft met zijn goedheid. Wel onwijs naar dat dit verzwegen is. Als het voorheen tot bloedens toe was, kan ik niet geloven dat ze dit niet wisten, maar jij hebt zelf ook een pony met schuurplekken zien staan en geloofd dat dit verveling was.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 23:38

JoyCiej007 schreef:
Dit gaat dus niet op. Een mankement aan dier of product is niet zomaar 'even' een verborgen gebrek, en daarnaast is e.a. vaak lastig te bewijzen.

een mankement dat ten tijde van de koop niet zichtbaar is, maar wel bekend, is een verborgen gebrek.. helaas, wordt een dier inderdaad als 'goederen' gezien.

de aanwijzing dat er mogelijk iets gaande is, dan moet je inderdaad doorvragen, zoals TS ook gedaan heeft, zodat je redelijkerwijs gedaan hebt wat je moet doen om zeker te weten dat wat je aantreft toeval is en geen gewoonte (in het geval van schuren).. je mag er dan redelijkerwijs echt gewoon vanuit gaan dat er geen sprake is van datgeen dat er misschien lijkt te zijn.. vergelijkbaar met als je bijvoorbeeld oud vocht (dus geen vallende druppels of natte plek) in een woning ziet, mogelijk lekkage, en de eigenaar zegt 'nee hoor is geen lekkage' en dit blijkt wel het geval te zijn.

en inderdaad wat jij zegt is waar.. al heb je gelijk dan is het moeilijk aantoonbaar.. vooral omdat het niet de ex-eigenaar is die moet bewijzen dat er niets was (zoals een handelaar dat dan moet doen), maar een jijzelf als nieuwe eigenaar (omdat de oude ook particulier is).. Meestal zou ik dan zeggen, niet aan beginnen.. maar de verklaring van de eigenaren ervoor zijn inmiddels ook duidelijk en blijkbaar is ze bij de vorige eigenaar ook aan het schuren geweest.. dat is in dit geval wel aannemelijk te maken..

mijn reactie was puur een reactie op een eerder bericht..dus niet om 'jurist' uit te hangen.. toevallig weet ik dit en kan ik dit stukje delen. een verduidelijking op het 'rechten' stukje..

daarnaast was ik ook redelijk 'duidelijk' dat het bij een shet (om het nog maar even duidelijker te zeggen) vrij omslachtig zou zijn..gezien de tijd, energie en geld die je er mee kwijt bent.. je bent dus 'goedkoper' uit om het er gewoon bij te laten..

niet eigen schuld, dikke bult.. want ik vind als iemand duidelijk zegt bij een aankoop dat het geen schuurder is, je dat moet kunnen aannemen. Maar meer een geval 'dikke pech'.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:50

Ik vind het super dat je hem houdt! Hoop dat je een goede deken vind en dat je veel plezier van het beestje zult hebben!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 17:51

We hebben er heel veel plezier, Hij is erg braaf en 100000 procent verkeersmak.

Hier een fototje van Onze Shet met onze zoon die helemaal gek van hem is.
Hij heeft hem gisteren zelfs van school gehaald helemaal top natuurlijk.

De cap is even af, hij had erg last van de cap en heeft nu een andere
Dit was een rit van bijna 2 uur.

Afbeelding
Afbeelding

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:20

Zo op de foto is niet duidelijk te zien dat ie schuurt. Wel heel schattig! Super dat je zoontje zo blij met hem is en jullie hem toch houden!