Welk ras kan ik het beste nemen? Wie kan mij helpen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:31

Ik raad je af om op ras af te gaan met 'dit zijn hun kenmerken qua karakter"
Elk beestje heeft zijn eigen karakter, ook de paardenrassen met de ' altijd super lief" stempel hebben er de grootste ondeugden tussen zitten!

op jou beschrijving zou ik afgaan op een fjord of een haflinger, maar dan wel eentje met ook een gouden karakter en net wat meer elegantie :j (de nieuwe haf en de wat minder brede fjord..)
(ongeacht wel ras)
De welsh zou ik afraden i.v.m. het enorme drang om te presteren voor de koets etc. In alle opzichten heerlijk, maar ken er genoeg die niet moe te krijgen zijn en altijd maar door door door willen gaan..
super voor iemand die enorm veel ment,
maar ik heb het gevoel alsof je een allround paard wil hebben waar je lekker op kan rijden etc. Niks op wedstrijdniveau maar gewoon genietend ;)
dan wil je af en toe ook wel eens gewoon ff kort een halfuurtje stappen etc.. en dat dan niet pas na een uur intensief voor de wagen :')

Maar opnieuw, je kan ook een droom welsh tegenkomen hoor! :)
maar ken gewoon een heleboel mensen met een welsh die heel intensief gereden of gement wordt en waar dan erbij nog eens lekker mee wordt gereden, maar als de intensiviteit wegvalt, dan zijn ze te heet etc...

Misschien een mix?
Ik heb zelf als doel hetzelfde als jouw en heb nu een tinker x new forest,
heeft en het elegante en het echte werker/vooruitgaan in zich (van de new forest)
en het lekker rustige,krachtige menner van een tinker
EN de combi maakt gewoon rijden ook een stukje fijner dan een boeldozer, haha!

(alleen new forest lees ik ook wel eens het verhaal van de hete welsh etc. heerlijke dieren, maar wel als je er lekker veel mee aan de slag blijft gaan)

Ik denk dat je een lange zoektocht moet gaan starten met als hoofdzaak 'lekker karakter' en als tweede 'allround"
dat hoef je niet persee in een enkel ras te vinden, maar dat vind je in een uniek paard :j

kimmeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:29

Een Welsh cob doet wel aan deze eisen denk ik.
wij hebben er zelf ook een. super braaf, leergierig en past zeker iemand van 1.75 ook nog op.
maar er zijn natuurlijk veel meer rassen die aan deze eisen voldoen, zoals ze hier zeggen.

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:20

ik zou gaan kijken naar een koudbloed, zoals haflinger of fjord. Als je een wat sjieker paardje wilt kun je ook kijken naar kruisingen natuurlijk. Ik heb zelf een kruising met een fjord en een warmbloed. Ze is bombproof en heeft het rustige karakter van een fjord, maar wel wat slanker gebouwd en ook zeker erg energiek! :)

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:26

Ik heb nog niet de Swartzwalder Fuchs voorbij zien komen. Mooie rustige betrouwbare paarden, die kunnen dressuren , uitstekend voor de kar en zelfs een sprong leuk vinden.
Google maar eens....

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:31

NatasjavE schreef:
Gelders.
Worden allround gefokt om mee te springen, dressuren en te mennen.
Vriendelijk mensgericht karakter. Lekker voorwaarts maar toch heel braaf en een mooie maat. gemiddeld 164 dus niet zo gek groot. Maar rondgeribt ennet iets breder.

Hier sluit ik mij bij aan, fijne paarden om mee te werken. Leergierig en wil graag werken, ondanks dat is het geen probleem om hem stil te zetten en na een maand weer op te stappen. Mijn merrie is super lief met kinderen maar als ik er twee tellen later mee aan het werk ga moet ik toch echt wel aan de slag, niet zoetsappig maar een gouden karakter!

mirandaBruna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:49

New forest!

x_annelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:08

Ik dacht meteen aan een IJslander, haflinger of een fjord toen ik de beschrijving las.

Maar dit verschilt veel per ras, je moet ook kijken naar het karakter.

SaskiaPop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:29

Ik heb zelf ook een ijspander en dat is echt een aanrader! *\o/*