Elk beestje heeft zijn eigen karakter, ook de paardenrassen met de ' altijd super lief" stempel hebben er de grootste ondeugden tussen zitten!
op jou beschrijving zou ik afgaan op een fjord of een haflinger, maar dan wel eentje met ook een gouden karakter en net wat meer elegantie
(de nieuwe haf en de wat minder brede fjord..) (ongeacht wel ras)
De welsh zou ik afraden i.v.m. het enorme drang om te presteren voor de koets etc. In alle opzichten heerlijk, maar ken er genoeg die niet moe te krijgen zijn en altijd maar door door door willen gaan..
super voor iemand die enorm veel ment,
maar ik heb het gevoel alsof je een allround paard wil hebben waar je lekker op kan rijden etc. Niks op wedstrijdniveau maar gewoon genietend

dan wil je af en toe ook wel eens gewoon ff kort een halfuurtje stappen etc.. en dat dan niet pas na een uur intensief voor de wagen
Maar opnieuw, je kan ook een droom welsh tegenkomen hoor!

maar ken gewoon een heleboel mensen met een welsh die heel intensief gereden of gement wordt en waar dan erbij nog eens lekker mee wordt gereden, maar als de intensiviteit wegvalt, dan zijn ze te heet etc...
Misschien een mix?
Ik heb zelf als doel hetzelfde als jouw en heb nu een tinker x new forest,
heeft en het elegante en het echte werker/vooruitgaan in zich (van de new forest)
en het lekker rustige,krachtige menner van een tinker
EN de combi maakt gewoon rijden ook een stukje fijner dan een boeldozer, haha!
(alleen new forest lees ik ook wel eens het verhaal van de hete welsh etc. heerlijke dieren, maar wel als je er lekker veel mee aan de slag blijft gaan)
Ik denk dat je een lange zoektocht moet gaan starten met als hoofdzaak 'lekker karakter' en als tweede 'allround"
dat hoef je niet persee in een enkel ras te vinden, maar dat vind je in een uniek paard