Rood lintje in staart: Waarschuwing of Versiering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:47

Misschien is dit het verschil tussen dressuur en springen.
Mijn pony liep altijd met een rood lintje in zijn staart, in mijn spring parcours nooit een probleem. Bij een dressuur proef wel is een opmerking over gehad, dus altijd gezorgd dat ik deze bij een dressuur proef eruit haalde.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:56

fransje23 schreef:
Als je wil duidelijk maken dat het een hengst is kan je ook een wit lint gebruiken! :j
Denk alleen dat de betekenis daarvan, namelijk: le op, hengst, nog onbekender is dan bij een rood lint.

misschien als je je hengst kwijt wil :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:23

gomir schreef:
vonneke schreef:
Ik de dat de jury zich erg strikt aan de regels gehouden heeft.

Hij/zij zal het als volgt gedaan hebben (in welke volhorde dan ook)

Rood lintje in staart -2
Beginnen voor signaal -4
Fout rijden uitsluiting

Als je er zo in staat heb je als jury vast veel plezier op zo'n dag :+
Verkeerde been uit bed gestapt misschien?

:? Omdat de jury zich aan de reglementen houdt is ie met het foute been uit bed gestapt?
Zo moeilijk zijn die reglementen niet, ben je het er niet mee eens, blijf je thuis.

Melaniexs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 11:28

Ik had ook nog nooit van ewn wit of geel lintje gehoord en ook nog nooit gezien.. maar over 2 weken word hij gecasteerd dus dan zijn alle problemen opgelost haha! Voor mij dan, hoop ik.

InMu

Re: Rood lintje in staart: Waarschuwing of Versiering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:13

Misschien overbodig want al vaak gezegd, maar tijdens dressuur is iedere vorm van versiering in de staart of ieder ander deel van het paard zoals linten of bloemen verboden. Invlechten of een kunststaart mag weer wel.
Zie het wedstrijdreglement dressuur van de KNHS art 118 lid 10.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:18

Ken de verschillende kleuren lintjes wel maar wit en geel zijn nogal onbekend. Wist echt niet dat het rode lintje er op parcours uit moest. In de dressuur kan ik het nog snappen maar bij het springen vind ik het wat vreemd.

Wij hebben een hengst waar ze in principe een hengstige merrie onder kunnen parkeren maar ook één waar dat wat minder verstandig is.

De ruin houdt niet zo van andere paarden dicht bij hem en begint dan wel degelijk te dreigen. Gelukkig blijft het daarbij maar die doen we wel een rood lintje in. Nog nooit commentaar gehad maar de volgende keer toch maar voor de zekerheid er uit halen.

Trouwens, wel een jury met scherpe ogen, meestal zitten ze ergens hoog en een eindje weg. Kan me niet voorstellen dat ze van die afstand een klein rood lintje opmerken. Ik niet in elk geval.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:05

Het is nog zomerseizoen Percy dus die jury zit meestal in de auto langs de ring.

Ayasha: je kunt jureren naar de regel of naar de geest van het reglement.
Als je op deze manier met het reglement omgaat en mensen om deze redenen (langs A voor de voorlezer leest en rood strikje in de start) uit gaat sluiten dan heb je zelf ook echt geen leuke dag. Ik ga iig jureren voor mijn plezier en om te zorgen dat de ruiters/amazones ook een fijne dag hebben, niet om mensen uit te sluiten om dit soort onbelangrijke details :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:09

Dan houd je je niet aan de regels, deze jury wel. Dat maakt de jury die wel uit sluit nog geen slechte regel. Hoe moeilijk is het om je gewoon aan de regels te houden? En waar leg je de grens ? Op basis van je humeur van die dag? Doe mij dan die strikte jury maar. Weet ik tenminste altijd waar ik aan toe ben.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:15

Oke, dus het waren gewoon de regels, les voor een volgende keer.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:29

Wij staan er dan misschien verschillend in Ayasha, maar ik denk dat het meerendeel van de ruiters niet op dit soort handhaving zit te wachten. Het reglement is bedoeld om veilige en eerlijke sport mogelijk te maken, niet om ruiters te pesten. Entingen, harnachement etc moet echt in orde zijn en wreedheid is uit den boze, maar ik ga geen ruiters uitsluiten omdat ze net de A voorbij zijn als de lezer begint te praten of een rood lintje in de staart hebben omwille van de veiligheid. Mocht de KNHS (en de ruiters) dit graag willen dan zoeken ze maar een stel andere politieagenten voor de functie als jury...

Zo ga ik ook geen 7-jarige kinderen op een AB-pony uitsluiten, omdat ze bijvoorbeeld net voor de bel door de startlijn scheuren in hun enthousiasme. Die laat ik na het parcours even bij me komen en dan leg ik even uit dat ze dat volgende keer anders moeten doen. Misschien maakt dat mij in jouw ogen een slecht jurylid, maar in mijn beleving komt dit de opleiding van de kinderen, het plezier en dus ook de sport ten goede.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:36

Als mijn dochter vroeger met één van de paarden startte dan zat er een rode strik in bij één paard, zowel bij het springen als de dressuur en nog nooit is een jury daar over gevallen terwijl ze heel veel wedstrijden met hem heeft gereden, zelfs een aantal keren de Hippiade en andere kampioenschappen.
Dus ik denk dat er echt wel meer is gebeurt, een rode strik is ter bescherming van andere deelnemers en paarden. Ts, welke klasse ben jij geklasseerd.

Melaniexs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 19:14

Sja, dat is echt wat hij zei. Toen ik reageerde dat ik het deed als waarschuwing in plaats van versiering zei hij ''Maar hier in de ring zijn helemaal geen andere paarden dus dan heb je die waarschuwing ook niet nodig''... Deze was voor de eerste keer mee op concour dus in de B.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:33

Erg jammer dat je gediskwalificeerd werd.. Maar dit zal vast een goede les zijn geweest!
Ergens las ik iets over een veiligheidsjasje met de tekst dat je op moet passen dat het paard trapt. Ik denk dat dat in jouw geval misschien ook handiger is? Dan hoef je niet achter je paard (dus ook geen kans om getrapt te worden) en je kunt het heel makkelijk uitdoen net voordat je de ring ingaat.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:48

gomir schreef:
Het is nog zomerseizoen Percy dus die jury zit meestal in de auto langs de ring.

Ayasha: je kunt jureren naar de regel of naar de geest van het reglement.
Als je op deze manier met het reglement omgaat en mensen om deze redenen (langs A voor de voorlezer leest en rood strikje in de start) uit gaat sluiten dan heb je zelf ook echt geen leuke dag. Ik ga iig jureren voor mijn plezier en om te zorgen dat de ruiters/amazones ook een fijne dag hebben, niet om mensen uit te sluiten om dit soort onbelangrijke details :o

Bij de dressuur misschien wel maar bij het springen echt niet. Dan zitten ze nooit in een auto langs de ring maar altijd ergens boven in een hokje.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:16

Dat weet ik ook wel Percy, maar aangezien TS het over binnenkomen bij A-K-E-H heeft en ze voor de voorlezer uit begonnen is heb ik aangenomen dat het hier toch echt om een dressuurproef gaat :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:24

Ts, welk niveau heb je voor dit paard gereden??

Melaniexs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 15:43

bigone schreef:
Ts, welk niveau heb je voor dit paard gereden??

Met het paard hiervoor tot de L2 die staat nu te koop helaas en breng ik nietmeer uit.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:45

Melaniexs schreef:
2. Ik begon te vroeg? Voor mijn gevoel was dit niet zo, had al een heel rondje gedraafd!
3. Wegens het rode lintje in de staart wat hij zag als versiering.

Je mag pas beginnen als de jury heeft aangegeven dat je mag beginnen. Door middel van even zwaaien, een bel of het zeggen. Als je daar voor al begonnen bent, of je nou 1 of 10 rondjes hebt gedraafd, dan is dat te vroeg!
Verder zijn er juryleden die graag willen dat je het strikje eruit haalt als je de wedstrijdring in gaat, om je daar op de diskwalificeren vind ik dan weer net even te ver gaan. Maar officieel mag het niet.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:48

in de ring moet ie uit, wist ik ook niet kreeg commentaar maar ben niet gediskwalificeerd, da's wel erg streng

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:22

Van de KNHS hóeft de rode strik er niet uit, heb dit vorig jaar nog op mail bevestigd gekregen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:24

Urielle schreef:
Van de KNHS hóeft de rode strik er niet uit, heb dit vorig jaar nog op mail bevestigd gekregen.

dat weet niet elke jury dan, ik kreeg een hele preek toen over de reglementen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:52

Miepie77 schreef:
Urielle schreef:

dat weet niet elke jury dan, ik kreeg een hele preek toen over de reglementen

Ik heb er expliciet naar geïnformeerd en er werd zelfs door de KNHS gesteld dat een jury behoort te weten dat de rode strik een waarschuwing is en geen versiering. Daarom valt de rode strik niet onder het reglement mbt onnatuurlijke versiering en hoeft hij er ook niet uitgehaald. De KNHS was het met me eens dat het zelfs onveilig is, niet alleen mbt passerende paarden als je uit de ring komt maar ook voor de persoon die de strik eruit moet halen

Eeffjjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:00

Volgens mij moet je het rode lintje voor je eraan begint eruit halen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:16

Eeffjjuuhh schreef:
Volgens mij moet je het rode lintje voor je eraan begint eruit halen.

Het is een waarschuwing en van de KNHS mag je hier mee rijden. Dus je mag hier nooit om uitgesloten worden op wedstrijd, dan kent de jury de regels niet goed genoeg.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:35

Ik heb vroeger ook een tijdje een paard gereden wat een rood strikje in haar staart had. En ben daar op wedstrijden nooit op aangesproken door de juryleden.