waarom worden caps tegenwoordig zo duur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 19:31

NathalietjeB schreef:
Maar wat is er dan zoveel beter aan de duurdere caps in tegenstelling tot de goedkopere? In principe is de vulling toch t zelfde?

jep, en ze hebben allemaal tzeflde verplicht keurmerk

TheJokerr

Re: waarom worden caps tegenwoordig zo duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 19:43

hoe meer steentjes hoe duurder ze worden, ik ben ook opzoek naar een cap gewoonweg omdat mijn eigen niet lekker zit.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 19:47

ja maar sommige caps hebben geen eens steentjes en dan toch ondanks dat de caps dezelfde vulling en keurmerk hebben toch zoveel prijs verschil dat is dan toch raar? want waar komt die gigantische prijs verschil dan vandaan denk ik dan

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 19:52

NathalietjeB schreef:
ja maar sommige caps hebben geen eens steentjes en dan toch ondanks dat de caps dezelfde vulling en keurmerk hebben toch zoveel prijs verschil dat is dan toch raar? want waar komt die gigantische prijs verschil dan vandaan denk ik dan

Waarschijnlijk gewoon van het merk dat met grote letters op je cap staat, kan zo snel niets anders bedenken.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 19:54

Ik heb ook de decatlhon cap. In het begin zat hij niet zo lekker maar nu goed gevormd aan mijn hoofd

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:08

Het is inderdaad dat er een naam op staat van dat ene merk. ik ga ook een decatlhon cap bestellen, ze zien er netjes uit mocht hij toch niet helemaal zijn wat ik wil gaat hij gewoon weer de verkoop in ;)

LuckyThor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:17

De meerprijs zit hem vanaf een bepaalde prijs in het subjectieve (mode, exclusiviteit,) niet in het objectieve (techniek, vormgeving). Maar er is duidelijk een markt voor in het paardrijwereldje, of toch in een deel ervan.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:59

NathalietjeB schreef:
dat is zeker waar maar ik schrok er best wel van eigenlijk dat er zoveel verschil zit tussen verschillende caps.
had een fijn zittende casco op tot ik dus t prijskaartje zag had em gauw terug gehangen..

hier helaas geen decathlon maar die website ziet er wel heel intressant uit.
misschien maar eens dagje rond amsterdam arena rijden om daar bij decathlon een cap te passen.
voor mij is t enkel met menles en wedstrijd belangrijk voor de rest rij ik eigenlijk zonder dus hij hoeft voor mij niet duur te zijn.

maar stel jullie gaan voor een dure cap 300/400 euro waarom dan die keuze?

Ik heb een HH cap voor 70,- voor training en een Fouganza (Decathlon) cap voor wedstrijden voor 50,-.

Ik vind 300/400 gewoon gek voor een cap die m'n paard morgen van de muur kan duwen met z'n neus en die ik dan volgens de regels moet vervangen :)

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:07

Maar je hoeft toch ook geen cap van 400,- op je kop te zetten :).
Er is genoeg keus onder de 50,- , je moet dan alleen wel genoegen nemen met wat minder mooie afwerking
en minder draagcomfort.

Overigens ben ik het er niet mee eens dat het alleen om het naampje gaat. Draagcomfort en extra veiligheid spelen ook een rol. Dat de cap aan de veiligheidseisen voldoet betekend niet dat het niet nog veiliger kan.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:09

Ik heb een Uvex en daar hebben wij ook 120 euro voor betaald. Daarnaast heb ik een Harry's Horse cap voor wedstrijden die ik stiekem veel mooier vind, die maar 70 euro heeft gekost :+ Mijn Uvex zit echter veel lichter en prettiger op mijn hoofd. Van de HH krijg ik persoonlijk een heel warm hoofd, en die kan ik ook niet meerdere uren achter elkaar dragen.

Ik denk dat het vooral verschilt in draagcomfort en pasvorm. De Uvex is verstelbaar en daarom betere aangepast aan de vorm van mijn hoofd. De HH is een standaard pasvorm en past ook, maar niet zo perfect als de Uvex.

Je kunt het inderdaad zo duur maken als je wilt, en misschien dat ontdekkingen op gebied van draagcomfort ook een rol spelen in de prijs? 30/40 jaar terug was er volgens mij nog niet zo'n goed ventilatiesysteem in caps als dat er nu is.

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 06:32

Mij is verteld dat een normale cap alleen word gekeurd op de veiligheid als je op de voorkant of achterkant klapt. Terwijl de kep ook goedgekeurd is op de zijkanten. En moet eerlijk bekennen dat ik altijd op de zijkanten van m'n hoofd tegen de grond klap dus was de keuze snel gemaakt. Je kan met de kep het zo gek maken als je zelf wil.. Wilde zelf heel graag de bronze cap maare. Was 100 euro duurder, dus niet gedaan

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 07:29

Maar dan zou je meerdere keur merken moeten hebben toch?
T lijkt mij dat alle caps dezelfde keur merk moeten hebben en ze dus allemaal op dezelfde manier worden getest.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 07:38

Vergelijk het met auto's, een citroen c1 komt door dezelfde test als een Volvo station, maar die Volvo station heeft wel een grotere kreukelzone en is dus in feite veiliger ( even simpel ).

Met caps net zo, ze moeten aan eisen voldoen om te mogen verkopen. Dat zijn de minimale eisen, maar het kan altijd veiliger.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:59

Gisteren op zoek gegaan naar een nieuwe cap nadat ik had gehoord dat het toch echt beter is om een cap na een aantal jaar te vervangen (wellicht verkooppraatje van de fabrikant/ruitersportzaak :D maar het gebruikte materiaal blijft natuurlijk niet tot oneindig goed). Mijn Pikeur GPA Airskin (destijds EUR 300) is nu 5 jaar oud. Ik heb de hele winkel (aan caps) op mijn hoofd gehad. Helaas past alleen een bepaald model goed op mijn hoofd en dat is niet het "helm" model dat meestal verstelbaar is met een draaisysteem (en waar je voldoende redelijk geprijsde modellen van hebt). Jammer genoeg kom ik weer uit bij een duur type omdat deze toch het best passen. Iemand die nog alternatieven weet voor de toch weer dure Samshield Shadowmatt?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:01

het wordt steeds lichter materiaal met het nodige prijskaartje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:05

NathalietjeB schreef:
Maar wat is er dan zoveel beter aan de duurdere caps in tegenstelling tot de goedkopere? In principe is de vulling toch t zelfde?

Nee, ze hebben niet dezelfde vulling.

De betere (en dus duurdere caps). Hebben een lucht laag tussen de andere lagen. Deze neemt meer impact dan alleen het schuim wat in de goedkope zit.
Mijn vorige instructrice heeft het uitgezocht nadat zij van haar paard is gevallen met cap.

Verder is de pasvorm beter en een betere pasvorm is ook veiliger.

Dus ja je betaalt ook voor een stukje veiligheid extra.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:26

Ik rij nu met een casco, maar voor mijn volgende cap ga ik ook wss wel weer voor een duurdere, ze zitten imo lekkerder, ventileren beter, en zijn vaak toch ook veiliger :) opzich kan je best goedkope caps vinden, maar Dan lever je wel in op een stukje draagcomfort, afwerking, en toch ook veiligheid :j

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 13:59

Hier ondertussen een casco die heerlijk zit.

Ik zou best wel keer verschillende soorten caps willen doorzagen om t verschil te zien.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:10

Als ik nog eens een GPA gemold heb, dan mag je hem hebben om door te snijden, Ts ;-)...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 14:42

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:46

mijn cap was 60 of 80 euro :') gebruik hem eigenlijk amper.

Maar ik heb een super gave cap gezien die was 800 euro... _/-\o_

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:48

Behalve de merknaam is de reden dat caps steeds duurder worden:

Onderzoek en innovatie.Er word steeds meer onderzoek gedaan naar pasvorm,wensen van de klant,veiligheid en materialen.Sommige materialen zoals teflon en carbon zijn echt heel sterk,maar goed aan de prijs.
Al die kosten worden dus verwerkt in de prijs van de cap.

Hetzelfde verhaal geld overigens ook voor de meeste sportkleding en andere sportattributen.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:50

Lous schreef:
Behalve de merknaam is de reden dat caps steeds duurder worden:

Onderzoek en innovatie.Er word steeds meer onderzoek gedaan naar pasvorm,wensen van de klant,veiligheid en materialen.Sommige materialen zoals teflon en carbon zijn echt heel sterk,maar goed aan de prijs.
Al die kosten worden dus verwerkt in de prijs van de cap.

Hetzelfde verhaal geld overigens ook voor de meeste sportkleding en andere sportattributen.

Beter had ik het niet kunnen verwoorden.

Maar het is wel logisch dat caps duurder worden want de technologie maakt dat ze ook weer beter en sterker zijn dan de caps van tientallen jaren terug.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:06

Anoniem schreef:
Verder is de pasvorm beter en een betere pasvorm is ook veiliger.

Dus ja je betaalt ook voor een stukje veiligheid extra.

Pasvorm is niet gekoppeld aan een prijskaartje :n
De goede pasvorm is volledig afhankelijk van het model hoofd waar de cap/helm op moet passen!

De Pikeur GPA's hadden destijds, toen ik ze eens wilde proberen, allemaal een hele ronde pasvorm. Dan kan hij over de 300 euro kosten, maar zal never nooit niet op mijn ovale koppie passen :n En dus ook niet veilig(er) zijn voor mijn hoofd.

Paar jaar geleden had ik een nieuwe cap nodig en op basis van plaatjes had ik de Uvex FP3 oid uitgezocht.
In de winkel zet ik dat ding op mijn hoofd en hij wiebelt alle kanten op.
De verkoopster zei tegen mij: "nee, die past niet, die ga ik je niet verkopen! Dat is niet veilig." (Hulde aan die verkoopster trouwens!)
Vervolgens zette ik de Uvision van Uvex op mijn hoofd (de voorloper van de huidige exxention oid) en die zat me als gegoten. Zonder kinband vast ondersteboven hangen en de cap bleef op mijn hoofd.

Deze cap mocht ik wel kopen van de verkoopster, deze had de juiste pasvorm voor mijn hoofd.

Deze cap is wel de helft goedkoper dan het andere model dat ik gepast heb (199,- vs 99,95).
En toch had het duurdere model geen betere pasvorm voor mij!
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 07-11-14 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:14

Onderzoekskosten en materiaal bepalen dus voornamelijk de prijs van de cap.

Pasvorm is idd bij iedereen verschillend en heeft niks met de prijs te makenIk heb zelf een heel ovaal hoofd,dus dan vallen er ook al bepaalde caps voor mij af.