Ervaringen paardenverzekering

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 08:53

denice schreef:
Ik heb bewust niet verzekerd. Heb mijn paard vanaf veulen gekocht en iedere maand zo'n 100-150 euro opzij gezet.

Mijn paard kreeg dit jaar sarcoiden (tumoren) en moest worden behandeld in Utrecht. Veel bijkomende kosten door de nasleep en de behandeling kostte flink wat. Maar toch kwam ik ruim uit door mijn gespaar. Ik denk niet dat ik ooit voor een verzekering zou kiezen. Mocht mijn paard niet ziek zijn geworden had ik nu een flinke spaarpot, nu heb ik nogsteeds genoeg mocht er weer wat gebeuren. Dat je zelf keuzevrijheid hebt, vind ik fijn. Ik kan iedere keuze nu overwogen maken en ik spaar verder door. Wanneer er 5000 in mijn paardenspaarpot zit stop ik met sparen. Ik ben er van overtuigd dat zelf sparen op de lange termijn voordeliger en fijner is. (gemiddeld genomen)

Ik ben wel benieuwd, wat betalen jullie dan aan premie pm?

Ik betaal per maand €33,- paard is dan volledig verzekerd tegen ziektekosten, blijvend ongeschiktheid en dood.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 08:57

Grit schreef:
Ikke, als bij jouw 3500 euro valt onder de kosten vallen mee en zijn lager dan de meeste je doen geloven. Dan snap ik jouw reactie beter.
Ik zou namelijk hetzelfde bedrag genoemd hebben, maar voor mij viel dat op het moment van verzekeren wel onder onvoorziene erg hoge kosten die ik op dat moment niet gehad zou hebben.

Dit was dus nadat mijn niet verzekerde paard was overleden met een rekening van 5000 euro. Daarbij opgeteld de kosten van mijn nieuwe paard. Verder geen probleem, ik zou geen nieuw paard gekocht hebben als dat financieel niet mogelijk was, maar ik heb wel weer tijd nodig gehad om mijn spaarrekening op niveau te krijgen.
En aangezien ik de pech kon hebben dat mijn nieuwe paard ook binnen een jaar ziek kan worden, heb ik toen gekozen voor een verzekering.

Bij mijn overleden paard zou ik het verzekeringsgeld er ruim uit gekregen hebben. Het paard van mijn vriend daarentegen is niet verzekerd, is 16 jaar en heeft alleen als jonkie een keer kliniekkosten gehad. Hij zou de verzekering dus goed "gespekt" hebben.

Het is goed dat verzekeringen er zijn en ik vind het ook alleen maar goed als mensen zich ervan bewust zijn dat kliniekkosten hoog zijn en je daarop voorbereid moet zijn door of een spaarpot of een verzekering.

Wat mij voornamelijk stoort, met jouw verhaal even als voorbeeld, niet persoonlijk bedoelt: Je verzekert voor 5000 euro. Dat kost je bij 18% premie zo'n 900 euro per jaar. Dan krijg je kosten, zeg 4000 euro. Begin je met eigen risico, 200 - 300 euro is eerder regel dan uitzondering. Vervolgens krijg je maar 75-80% uitgekeerd. Dat is dan 4000 - 250 (gemiddeld) 3750. 80% = 3000. Je krijgt dan in dit voorbeeld 3000 euro uitbetaald. Die laatste 1000 euro moet je alsnog zelf betalen. Je zit dat jaar dus met 1900 euro kosten..........

Voor de meelezers: dit zijn voorbeeldcijfers die per geval en per verzekering verschillen. Lees terdege de kleine lettertjes en laat daar eens een berekening op los ala voorbeeld. Dan heb je tenminste een beeld van wat het daadwerkelijk betekend.

Ik heb ooit eens een paard verzekerd gehad, met name met het oog op reizen en de risico's van verkeershufters, maar tegen de tijd dat die glasheldere club serieus het risico liep dat mijn paard zou overlijden, knikkerden ze mijn paard uit de verzekering!

Anoniem

Re: Ervaringen paardenverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:05

maar Ikke jij maakt een verzekering ook duurder dan de werkelijkheid :=

Bij mijn verzekering is je eigen risico slecht het consult van 20 euro... en ze keren 80% uit. En ja ook als je paard overlijd krijg je gewoon je geld... Dat jij een slechte ervaring hebt betekend niet dat alles slecht is..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:09

Yvank_ schreef:
maar Ikke jij maakt een verzekering ook duurder dan de werkelijkheid :=

Bij mijn verzekering is je eigen risico slecht het consult van 20 euro... en ze keren 80% uit. En ja ook als je paard overlijd krijg je gewoon je geld... Dat jij een slechte ervaring hebt betekend niet dat alles slecht is..

Nee, alles lezen: lees de kleine lettertjes van je verzekeraar, laat rekenvoorbeeld erop los en kijk waar je uitkomt. DAT is de boodschap en de getallen die ik noem zijn geen fantasie. Evenmin zijn ze de norm; het zijn voorbeeldgetallen vanuit voorwaarden die je gewoon op I-net terug kunt vinden.

Verzekeren doe je datgene waarvan je de kosten niet kunt overzien en/of betalen. Waar die grens ligt, moet ieder voor zich bepalen. Ik geef de tools om een beter inzicht te krijgen, meer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:12

Ik heb jou rekenvoorbeeld toegepast op mijn verzekering en daar kom ik toch zeker 600 euro lager uit :) het verschilt ook heel erg per verzekering, maar waar gaan de meeste mensen mee nat met verzekeringen, idd het feit dat ze NIET lezen en dan iets uitgekeerd willen hebben wat niet kan...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:23

Yvank_ schreef:
Ik heb jou rekenvoorbeeld toegepast op mijn verzekering en daar kom ik toch zeker 600 euro lager uit :) het verschilt ook heel erg per verzekering, maar waar gaan de meeste mensen mee nat met verzekeringen, idd het feit dat ze NIET lezen en dan iets uitgekeerd willen hebben wat niet kan...

Kortom:

ikke schreef:
Voor de meelezers: dit zijn voorbeeldcijfers die per geval en per verzekering verschillen. Lees terdege de kleine lettertjes en laat daar eens een berekening op los ala voorbeeld. Dan heb je tenminste een beeld van wat het daadwerkelijk betekend.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:45

Ik ben mijn eigen verzekering. Zet zelf geld opzij en daar trek ik nog rente over ook :+

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:22

Ikke, prima dat je benoemd dat jouw cijfers slechts een voorbeeld zijn, maar ook bij mij klopt jouw voorbeeld niet :n

Ik vraag me af waarom jij niet beide kunt bezien vanuit verschillende ogen? Elke situatie is toch anders.
Prima dat je waarschuwt voor kleine lettertjes en nadelen enz, maar jij zet (dramt :+ ) de verzekeringen negatiever neer dan hoe degene het hier ervaren die hun paard ook verzekerd hebben.
Je hebt inmiddels toch ook in dit topic gelezen hoeveel mensen er tevreden zijn en het te verwachten (dus niet minder dan verwacht..) bedrag probleemloos is uitgekeerd?

Het gaat niet om de eindsom, het gaat erom dat als er iets gebeurd, je op dat moment de rekeningen kunt betalen. Bij een ruime spaarpot zou ik ook niet kiezen voor een verzekering en dan denk ik aan minimaal 5000 euro.

Ik ben niet voor en niet tegen, ik heb bewust de ene keer er niet en de andere keer er wel voor gekozen. En wat ik een eventueel volgende keer ga doen, geen idee.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:46

Grit schreef:
Ik ben niet voor en niet tegen, ik heb bewust de ene keer er niet en de andere keer er wel voor gekozen. En wat ik een eventueel volgende keer ga doen, geen idee.

Hier ben ik het helemaal mee eens.. Ik begrijp ook dat sommige mensen kiezen voor sparen hoor.. maar sparen kost tijd. Super als je bijv 150 euro per maand op zij kan zetten.. maar wat als je paard na 2 maanden opeens enrstige (operatie-waardig) koliek krijgt.. dan is de 300 euro die je gespaard hebt in twee maanden een druppel op een gloeiende paard.. Ik heb met mijn toen hij 2 jaar werd verzekerd (voorafgaand aan castratie.. je weet t nooit) met 3 werd hij ziek en met 5,5 kon ik hem laten inslapen.. Ik had nooit bij elkaar kunnen sparen wat mijn verzekering heeft gedekt..
(en nee.. dat was geen nodeloos lijden, dat was hopen dat zijn darmprobleem zou herstellen en dat bleek helaas chronisch..)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:37

Haha leuke verspreking :D druppel op een gloeiend paard.

Bij verzekeringen neem je risico maar dat is bij sparen ook zo. Een ieder moet voor zich weten wat ie wil. Ik heb alle voors en tegens, bedragen, uitkeringen, grote en kleine letters erop nageslagen en ik vond de voordelen van een verzekering te minimaal tegenover de nadelen van een verzekering/ voordelen zelf sparen.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:46

haha oeps! maar hij is inderdaad leuk dus ik laat em staan :D Weet niet of paarden gaan gloeien van koliek, maar het is vast mogelijk.
Maar ik ben het met je eens hoor Sammie, er zijn een hoop voor een tegens.. Mijn eerste paarden heb ik ook niet verzekerd gehad en daarbij qua gezondheid veel mazzel gehad. Met deze meneer had ik een heldere ingeving het wel te doen en daar ben ik nog steeds heel blij mee.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:36

Ik ga deze week de verzekering opzeggen. Ik kreeg bericht dat de verzekering voor een jaar verlengd kan worden, maar niet onder dezelfde voorwaarden omdat mijn paard de gezegende leeftijd van 24 jaar heeft behaald. Het bedrag zakt naar 1000 euro. Op zich reëel, want voor een 24 jarige krijg je niet meer dan 1000 euro bij verkoop. Het addertje zit in het volgende: als ze oud en op is moet ik haar overdoen aan de verzekering die haar laat slachten. Zij vangen de slacht prijs. Ik kan haar ook laten euthanaseren, maar dan is de uitkering die ik krijg die 1000 euro min de slachtprijs die zij anders zouden krijgen. Dus dan krijg ik nog maar 300/400 euro. Niet de moeite waard dus. En dat ze nu in goede gezondheid is, nog dagelijks gewoon gereden wordt, regelmatig sprintjes trekt door de wei telt allemaal niet mee. Wat ik ooit had bedacht als spaarpotje voor een nieuw paard is allemaal weg. Helaas. Gelukkig kan ik nog dagelijks genieten van mijn " oudje". En op deze manier kan ze nog wel 5 jaar mee!

Caro_Vladi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:47

Ik heb mijn paard uitgebreid verzekerd voor ziektekosten, en wat ben ik daar blij mee zeg!! Ontzettend veel pech gehad en héél veel dierenartskosten gemaakt. Onder andere 2 keer een koliekoperatie waarvan de eerste keer in 2010 rond de €6500 heeft gekost en nu in augustus de tweede keer €4500 en counting. Dan ben je wel blij met de verzekering kan ik je vertellen!! Het fijn dat je zonder enige twijfel kan beslissen dat je wil laten behandelen in plaats van dat je eerst moet gaan rekenen of je het wel kunt betalen..

Mijn vorige paard is ongeschikt geraakt voor de sport, hem heb ik uit de verzekering gehaald en uit laten keren. Erg fijn want was ik niet verzekerd geweest dan had ik geen paard en geen geld meer gehad. Nu krijg je tenminste nog iets terug.

Ik zou echt nooit en te nimmer een paard niet verzekeren.. Heeft je paard nooit wat dan is het pech voor jou dat je verzekeringskosten moet betalen maar heb je zoveel pech als ik met mijn paard dan ben je er blij om hoor! De premie die je dan betaald aan de verzekering weegt niet op tegen de kosten die je anders uit eigen zak zou moeten betalen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:19

Misty12 schreef:
Ik ga deze week de verzekering opzeggen. Ik kreeg bericht dat de verzekering voor een jaar verlengd kan worden, maar niet onder dezelfde voorwaarden omdat mijn paard de gezegende leeftijd van 24 jaar heeft behaald. Het bedrag zakt naar 1000 euro. Op zich reëel, want voor een 24 jarige krijg je niet meer dan 1000 euro bij verkoop. Het addertje zit in het volgende: als ze oud en op is moet ik haar overdoen aan de verzekering die haar laat slachten. Zij vangen de slacht prijs. Ik kan haar ook laten euthanaseren, maar dan is de uitkering die ik krijg die 1000 euro min de slachtprijs die zij anders zouden krijgen. Dus dan krijg ik nog maar 300/400 euro. Niet de moeite waard dus. En dat ze nu in goede gezondheid is, nog dagelijks gewoon gereden wordt, regelmatig sprintjes trekt door de wei telt allemaal niet mee. Wat ik ooit had bedacht als spaarpotje voor een nieuw paard is allemaal weg. Helaas. Gelukkig kan ik nog dagelijks genieten van mijn " oudje". En op deze manier kan ze nog wel 5 jaar mee!

Slachtprijs wordt 300 voor gerekend dus je houd nog 700 over. Zelf naar de slager brengen mag ook als je dan de opbrengst aan de verzekering doen. Lijkt mij meer dan logisch :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:54

sadekeshia schreef:
Ik heb even bij een paar verzekeringen vergeleken en ik kom bij elke verzekering niet boven de 15 euro per maand uit.. reken ik dan verkeerd? want dat is wel een heel verschil met 400 euro per jaar :?
of bedoelde je 400 per jaar aan dierenarts? dan begrijp ik het verkeerd

Grit schreef:
Als je een paard voor bijv. 2000 euro verzekerd incl. ziektekosten, dan kom je inderdaad rond de 350-400 euro op jaarbasis uit. Dus ik denk dat jij de ziektekosten dan niet hebt aangevinkt??

Mijn vorige paard is na een aantal dure ziekteweken overleden. Dit was emotioneel al zo zwaar, dat ik blij was dat ik mijn keuzes in elk geval niet af hoefde te laten hangen van mijn financien. Hij was niet verzekerd, maar ik had toen een ruime spaarpot. Als ik hem verzekerd zou hebben, zou ik de jaren betaalde premie er wel "uit gehaald" hebben.

Na deze tijd en aanschaf van mijn huidige paard, was de spaarpot aardig leeg. En om deze reden heb ik toen wel gekozen om mijn paard te verzekeren. De premie betaal ik (gelukkig) nu alweer jaren voor niks en ondanks dat mijn spaarrekening weer gespekt is, durf ik uit een soort bijgeloof hem ook niet uit de verzekering te halen :+

Ik heb een keer iets ingediend en kreeg dit probleemloos uitbetaald.
Mijn vriendin had haar paard verzekerd voor 2500 euro. Toen haar paard overleed na een operatie en week op de kliniek, kreeg ze het maximale uitbetaald. 2500 voor haar paard en 2500 voor de DA kosten.

En dan heb je ook nog uitgebreid ziektekosten inclusief van binnen uit onstane gebreken (dit zijn dan de artroseachtige gebreken).
Ik betaal 35,00 per maand inclusief ziektekosten uitgebreid en inclusief bovengenoemde gebreken.
Mijn paard is verzekerd voor 2500 en dan mag je dat maximaal per jaar uitgeven aan ziektekosten.
Ik ben toch altijd wel blij geweest dat ik mijn paarden verzekerd heb gehad. Ik heb toch wel een paar x beroep moeten doen op mijn verzekering. Ik heb nooit problemen gehad bij het uitkeren of keuze van behandeling. Ben verzekerd bij Equipe (voorheen Fairmount) paardenverzekering.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:57

Kreeg bericht van mijn verzekering.

Nieuwe voorwaarden met ingang van verlenging.

ipv 80% vergoedt nog maar 75% per geval.
Eerst 150 eigen risico.........

-O-
Nou ja, haal het er nog steeds dik uit ivm haar PPID en been problemen dus laat het zo lekker staan.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:50

Yvank_ schreef:
Ik betaal per maand €33,- paard is dan volledig verzekerd tegen ziektekosten, blijvend ongeschiktheid en dood.

Bij welke maatschappij ben jij verzekerd?

Misty12 schreef:

Handige informatie!

Ik zou wel kiezen voor euthenasie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 17:17

Equilibria schreef:
Yvank_ schreef:

Bij welke maatschappij ben jij verzekerd?

Bierum.

Ik ga persoonlijk liever voor slacht. helaas kon dat met mijn vorige pony niet ivm medicijnen.

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 17:23

Ik heb mijn paard nu al ruim 3 jaar verzekerd en er is nog nooit iets met haar gebeurd. (afkloppen)
Dan denk ik wel eens, betaal bij Hippo 35,95 per maand, reken maar uit hoeveel dat is, daar had ik echt wel een operatie van kunnen betalen.
Ik heb ook een goed gevulde spaar rekening mocht er echt iets zijn want je betaald altijd nog 25% zelf.
Af en toe denk ik wel een: ik gooi haar uit de verzekering maarja, zul je net zien zoveel jaar niks en dan opeens wel, dat zou nog eens zonde zijn dan!

Edit: Ik heb haar verzekerd voor 2000 euro, dit is een uitgebreide verzekering.
Ze is 8 jaar dus nog lang niet te leeftijd bereikt dat ze uit de verzekering word gegooid.
Wel vind ik het altijd heel gemeen dat ze geen oude paarden willen verzekering of iig onder andere voorwaarden. Dan gaan ze misschien eens wat mankeren en dan kan je ze niet goed verzekeren pff.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:54

De slacht klinkt zo eng. Hoe dat precies in zijn werk gaat weet ik niet. Ik roep ook maar dat ik euthenasie zou kiezen omdat dat me paardvriendelijker in de oren klinkt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:16

AshleyRol schreef:
Ik heb mijn paard nu al ruim 3 jaar verzekerd en er is nog nooit iets met haar gebeurd. (afkloppen)
Dan denk ik wel eens, betaal bij Hippo 35,95 per maand, reken maar uit hoeveel dat is, daar had ik echt wel een operatie van kunnen betalen.
Ik heb ook een goed gevulde spaar rekening mocht er echt iets zijn want je betaald altijd nog 25% zelf.
Af en toe denk ik wel een: ik gooi haar uit de verzekering maarja, zul je net zien zoveel jaar niks en dan opeens wel, dat zou nog eens zonde zijn dan!

Edit: Ik heb haar verzekerd voor 2000 euro, dit is een uitgebreide verzekering.
Ze is 8 jaar dus nog lang niet te leeftijd bereikt dat ze uit de verzekering word gegooid.
Wel vind ik het altijd heel gemeen dat ze geen oude paarden willen verzekering of iig onder andere voorwaarden. Dan gaan ze misschien eens wat mankeren en dan kan je ze niet goed verzekeren pff.

Jemig, 35,95 x 12 = 432 euro. Dat is 21% premie!!
Je betaald dus binnen vijf jaar je eigen spaarpot.........

Je moet niet denken in: "als er iets gebeurt" maar in "binnen hoeveel tijd heb zelf genoeg geld"

De adder onder het gras zit 'm in de maximale vergoedingen. Laat daar eens wat koelbloedige berekeningen op los.......

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:26

Ik heb mijn beide paarden ook verzekerd (WA).
Gewoon puur, mocht ik op de weg rijden en hij die dure porsch rammen; dan heb ik niet een mega rekening.
Natuurlijk ook voor mijn eigen gevoel, ik rijd net even een stukje lekkerder.
Wat ik er aan kwijt ben pff zou het zo niet eens weten.
Ik zit bij Univé.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:39

Euh.. Een paard kan geen eigen WA verzekering. Een paard kan namelijk niet Wettelijk Aansprakelijk zijn. Jij bent als eigenaar aansprakelijk voor je paard. Dus waarschijnlijk heb jij gewoon een WA (AVP) voor jezelf en daar valt je paard ook onder.

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:53

Idd als je het zo ziet heb ik die 2000 over 2 jaa al betaald. Nou is het zo, Ik hb geld genoeg maar ik ben bang dat als ik op zeg er iets gebeurd en noem maar op een operatie nodig heb van 1500 euro.
Nu krijg ik dan nog een deel vergoed en als ik dan net heb opgezegd terwijl ik al zo veel heb betaald zou dat mij een naar gevoel bezorgen!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 21:01

AshleyRol schreef:
Idd als je het zo ziet heb ik die 2000 over 2 jaa al betaald. Nou is het zo, Ik hb geld genoeg maar ik ben bang dat als ik op zeg er iets gebeurd en noem maar op een operatie nodig heb van 1500 euro.
Nu krijg ik dan nog een deel vergoed en als ik dan net heb opgezegd terwijl ik al zo veel heb betaald zou dat mij een naar gevoel bezorgen!

of je betaald nog 10 jaar 35.95×12( hoewel je premie over 10 jaar zeker een tientje per maand gestegen is).
dan heb je die operatie al ruim zelf betaald en mag je nog eens 25% betalen aan eigen risico.