paard terug verdienen/ geld verdienen met keuringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Re: paard terug verdienen/ geld verdienen met keuringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 06:56

Onze vroegere dierenarts zij altijd: paarden, daar kan je best een leuk klein boerderijtje aan overhouden!

Moet je wel met een grote beginnen...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:27

juist, (en geen gratis pony) en dat kost al echt veel om dan de aanschaf te bekostigen

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:30

als je gelukt hebt op wedstrijd en je zou beide proeven winnen win je misschien 40/50 euro. Haal daar 20 euro inschrijfgeld van af en al je kosten voor training en vervoer enzovoort moet je alsnog geld toe leggen.

LunaDeFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:38

Ts, ik denk dat je vriendinnetje het iets rooskleurige voorschotelt aan haar moeder dan dat het is werkelijkheid is. Misschien ook zodat ze makkelijker dat eigen paard krijgt. (maar dat is een aanname mijner zijds). De rest heeft al meer dan genoeg aangegeven dat je met keuringen en wedstrijden geen geld verdient. Waar je in de paardensport nog geld mee kan verdienen is het verkopen van goede nakomelingen. Daar is zowel de moeder als de vaderlijn heel belangrijk voor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:44

Als je heeeeeeel veel geluk hebt als amateur fokker dat je een hele goede merrie voor leuk geld te kunnen kopen( leuk geld,....niet bijna gratis) en je net die passende hengst erop zet en een veulenveiling (ik heb het over veel geluk hè)veulen fokt( de merrie moet dan dus en pridikaten hebben en uit een hele goede familie komen) dan zou je eventueel dat jaar in een heel klein plusje kunnen zitten financieel gezien(gut ik lijk Rutte wel)

Maar ik heb niet het idee er een goede fokmerrie aangeschaft gaat worden.
Eerder nivo uitgekoerste draver. Daar is op zich niks mis mee.
Maar daar ga je geen keuringen mee winnen en geen spring of dressuurpaard mee fokken.

Dus, ja ik sluit me bij de rest aan......bodemloze put is het.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:57

Mijn pony was €200.Maar een maand later was ik meer kwijt aan hoefsmid,da en een complete verbouwing aan haar gebit.
Dat was geen probleem voor ons maar dat kan ook gebeuren met een pony half voor niets.Maar wel een heleboel liefde voor terug gekregen en nog steeds.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:58

De aanschaf van een paard of pony is het probleem niet. Het zijn de onderhoudskosten, die kunnen (vooral als je pech hebt) enorm oplopen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:03

Ik heb vorig jaar een gratis paar gekregen wel een merrie met papier maar helaas niet geschikt om mee te fokken. Gebrek is erfelijk en heeft al 500 euro aan veearts gekost en dan heb ik het niet over normale kosten als voer/smid enz.
Je kan er alleen nog maar buitenritjes mee maken.

Was van te voren bekend en dan heb ik het paard ook nog van een bekende gekregen. Niet iedere vreemde geet zomaar een gratis paard.
Slacht brengt een groot paard toch 300-600 euro op.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:07

En je vriendin moet dan ook nog alle paardenzooi kopen.Zijn genoeg topics hier over.Tel alles maar eens bij elkaar op.Ik noemde mijn pony in het begin mijn Money pit.(film met Tom Hanks in de hoofdrol).

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:59

Wij hebben 1x per jaar een keuring in t dorp waar je vrij veel verdiend (10 euro aanvoerpremie per pony en dan een 1e prijs van 40 euro, 2e prijs 30 euro, 3e prijs 20 euro) Wij hebben jaarlijks een aantal pony's bij en komen dan met 200 euro thuis. Dit is ook echt het enige wat we verdienen met de pony's. Wil je scoren op een echte stamboekkeuring dan ben je al snel veel geld kwijt aan dingen als hoefvet, glansspray, voedingssupplementen etc.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:40

SaraViavia schreef:
Wil je scoren op een echte stamboekkeuring dan ben je al snel veel geld kwijt aan dingen als hoefvet, glansspray, voedingssupplementen etc.

Keurings klaar laten maken op een trainingsstal, hoefsmid, inschrijfkosten.

Mag de merrie van de stamboekopname naar de centrale keuring,..nog een keer 3 tot 5 weken naar een trainingsstal, nog een keer extra naar de smid extra reiskosten want verder weg.

En als we dan echt gaan scoren....de toppers en dus duurste paarden/pony's waar straks de duurste veulens waarschijnlijk uitkomen.

Naar de nationale kampioenskeuring......nog eens 2 weken op de trainingsstal achter laten.

Een hele goede merrie staat al snel 10 weken op een trainingsstal om keuringsklaar gemaakt te worden.(een voordeel de glansspay, de hoefvet en de stiekjes zijn bij de prijs inbegrepen)

Dan kan je denken ach dat kan ik zelf wel....

Keuringsklaar maken is een vak apart en je zet jezelf op achterstand als je zelf weinig ervaring en toch zelf gaat doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:44

SaraViavia schreef:
Wij hebben 1x per jaar een keuring in t dorp waar je vrij veel verdiend (10 euro aanvoerpremie per pony en dan een 1e prijs van 40 euro, 2e prijs 30 euro, 3e prijs 20 euro) Wij hebben jaarlijks een aantal pony's bij en komen dan met 200 euro thuis. Dit is ook echt het enige wat we verdienen met de pony's. Wil je scoren op een echte stamboekkeuring dan ben je al snel veel geld kwijt aan dingen als hoefvet, glansspray, voedingssupplementen etc.

:D

Toen mijn merrie drachtig was en er een naam bedacht moest worden had mijn man een merrienaam bedacht... De naam moest beginnen met een G en eindigen op netty (merrie heet Bazinetty II, grootmoeder Ninetty, overgrootmoeder Inetty, etc etc)

Mijn man: We noemen haar Giro-Netty

:') :')

Het bleek een hengst....dus het werd wat anders....maar ik vond hem wel grappig.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:54

Kan je ook topics nomineren voor grappigste titel ever ofzo? Dan nomineer ik deze, geld verdienen met keuringen en wedstrijden, lig nu al in een deuk...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 19:18

Giro-Netty _O-

Ts reageert helaas niet meer, misschien is de vriendin geen vriendin maar zij zelf. Geeft helemaal niets. Iedereen mag dromen hebben :)

Heb hier twee leuke hengsten staan, eentje is echt super mooi en heeft een top afstamming maar wij hebben geen naam in het wereldje en het is echt zinloos om hem zelf klaar te maken voor de keuring. Kostenplaatje voor klaarmaken is echt heel erg hoog. En dan moet hij daarna ook nog op een hengstenstation staan. Gaat hem niet worden. Enige manier om wat geld aan hem te verdienen is hem uitbrengen in de sport, hem in de picture rijden en dan verkopen.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:48

Mijn vader zegt altijd: "Paardrijden is een goedkope sport, als je het per uur telt" hahaha

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 00:48

SaraViavia schreef:
Mijn vader zegt altijd: "Paardrijden is een goedkope sport, als je het per uur telt" hahaha

Ach ja, het is "een way of life". Wij sparen vakantie kosten uit want we kunnen niet op vakantie met de paarden aan huis.
Onze uitstapjes zijn de wedstrijden want er is niet eens tijd voor pretparken of andere uitjes.
Veel tijd om te gaan shoppen is er ook al niet en als er tijd is dan moet er wel weer iets bij de ruitersportzaak vandaan komen.
We hebben een grote auto en dat is onze luxe maar ook onze noodzaak want die auto moet wel een trailer met twee paarden kunnen trekken. Veewagen is even buiten het budget want zo'n klein ding voor B rijbewijs wil ik niet meer omdat het eigenlijk niet mag.

We hebben het er allemaal voor over maar het hele gezin moet er achter staan en er opofferingen voor doen. Zou niet anders willen :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 01:04

KoudbloedKim schreef:
Dat veulens meer waard worden als een merrie Ster wordt of een hengst goedgekeurd, is wel waar.

Ook niet waar :D

Als jij de verkeerde aanparingskeuze maakt en je een kwalitatief slecht veulen fokt, kan ie nog zo'n goede moeder komen, hij brengt nog steeds geen drol op.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 01:51

Zet het maar uit je hoofd dat je er geld mee kan verdienen... goede merries met een leuke stam worden niet voor weinig verkocht. En je moet echt wel een aantal top veulens op de wereld zetten wil je alle kosten eruit kunnen halen.
Op wedstrijden, keuringen kan je misschien je start en je vervoer eruit rijden, maar je onderhoud echt niet. De toppers hebben niet voor niets sponsoren en nevenactiviteiten :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 06:27

R12312 schreef:
KoudbloedKim schreef:
Dat veulens meer waard worden als een merrie Ster wordt of een hengst goedgekeurd, is wel waar.

Ook niet waar :D

Als jij de verkeerde aanparingskeuze maakt en je een kwalitatief slecht veulen fokt, kan ie nog zo'n goede moeder komen, hij brengt nog steeds geen drol op.

Maar dan altijd nog gemiddeld meer waard dan uit predikaatloze moeders die niet uit een goede stam komen. Bij een goede merrie kan een slechte hengst soms nog niet eens zoveel kwaad. Kijk maar naar de moeder van Totilas. (heeft Glendale als vader en die heeft het nu niet echt gedaan) Maar een slechte hengst op een matige merrie word het natuurlijk al helemaal niet.

En fokkers die een merrie uit een goede stam kopen en de moeite nemen met de merrie naar de keuring gaan vaak zelf al meer weten dan fokkers die denken dat je uit een merrie zonder sport en predikaten iets geweldigs kan fokken. Fokkers die met een goede merrie naar de keuring gaan kunnen ook nog eens een aanparingsadvies krijgen.

Maar goed....met een heel goed veulen fokken ga je dus alleen maar MINDER de rode cijfers in. Je wordt er nog steeds niet rijk van. :+ :Y)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 06:45

Ik fok al jaren. Eerst altijd samen met ouders en sinds een aantal jaar mijn eigen lijn. Daarnaast doe ik alles zelf, trainen. beleren, dus dat scheelt al iets.

Winst behaal je alleen niet als amateur fokker, dan mag je van geluk spreken en je gelijk speelt.

Dit jaar een veulen verkocht a 5000,- minus veiling kosten a 900 zaad a 1200 veearts a 500 chippen a 75,- Maar dan is de merrie ook voorlopig keur. En PROK al totale kosten 1500. Tja... Reken maar uit.. Met al t voer wat er in gepompt is om de merrie na geboorte weer op gewicht te krijgen..