Verborgen gebrek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charysa

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:05

Blijkbaar vond je het paard wel leuk genoeg om te kopen. Kan je niet er bij neerleggen en bijvoorbeeld moody mare voeren? Kijken of daar een verschil van komt.
En tsja hoe wou je bewijzen als er een knikker in zit dat de vorige eigenaar dat heeft gedaan? Wie weet heeft die eigenaar daarvoor het al gedaan.
Ik zou niet zo snel oordelen en het paard een kans geven. Je geeft aan dat je er pas 4 dagen hebt dan kan je toch niet oordelen over hoe een paard is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:07

Myra2 schreef:
Ik weet 100% zeker dat die knikker er zit.

Maar dan zou ze toch niet hengstig kunnen zijn. Die knikker wordt juist geplaatst zodat ze niet hengstig worden. Wat dan wel zou kunnen is dat er ooit een knikker geplaatst is maar dat deze inmiddels uitgestoten is. Dat komt ook nog wel eens voor. Maar dan wordt dat moeilijk te bewijzen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:13

Mijn tip koop gewoon nooit een merrie weer, 4dagen is een illusie gemiddeld ;). Over de knikker is al genoeg uitgelegd, wel kan ik zeggen dat verandering van omgeving ook een rol kan spelen bij meer of minder hengstig. Zo zijn mijn merries, vrouwen ondereen, normaal en zie je amper henstigheid. Zet er een ruin of hengst bij in de buurt en ze verslinden hem nog net niet. Blijft een dier en blijven hormonen ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:14

Maar hoe weet je 100% zeker dat ie er zit als je nog geen dierenarts naar haar baarmoeder hebt laten kijken?

Knikker kan ook om een andere reden in gebracht zijn.
Merrie op de vorige stal liep hoog in de sport was zeker geen pis merrie maar had wel een knikker.
Om de dood eenvoudige reden dat ze altijd met 3 hengsten in de vrachtwagen mee ging en de rust er beter in bleef als zij niet hengstig werd.
Merrie is daarna ook nog als fokmerrie gebruikt

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:16

Cemlys schreef:
Mijn tip koop gewoon nooit een merrie weer, 4dagen is een illusie gemiddeld ;). Over de knikker is al genoeg uitgelegd, wel kan ik zeggen dat verandering van omgeving ook een rol kan spelen bij meer of minder hengstig. Zo zijn mijn merries, vrouwen ondereen, normaal en zie je amper henstigheid. Zet er een ruin of hengst bij in de buurt en ze verslinden hem nog net niet. Blijft een dier en blijven hormonen ;)

Denk dat dit wel per merrie verschilt.
Mijn merrie merk ik het nog niet eens dat ze hengstig is.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:17

Ik heb er hier ook 1 staan die niet of nauwelijks te zien is dat ze hengstig is.
Heel handig als je er mee wil fokken not.
Maar ook die was ineens knetter maar dan ook echt knetter hengstig toen ze met een leuke ruin op het land stond

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:21

@Ponyparadijs,

Ja zoiets heb ik ook maar zodra ze aan het werk moet heb ik nergens last van.
Staat een er een merrie naast merk je ook niks.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:30

Dus het paard is een beetje lastig tijdens de hengstigheid en in combinatie met de verhuis is het wat te veel geworden.
Gooi ze nog lekker een week op de wei en kijk dan eens hoe ze is onder het zadel, een paard herft altijd tijd nodig om zich aan te passen zeker als ze hormonaal en emotioneel wat instabieler zijn (bv hengstigheid). Ik zie echt niet in waarom de sport en de fokkerij nu ineens uitgesloten zijn.
Ik heb zelf een echte miseriemerrie staan en mits wat aanpassingen ben ik daar al 13 jaar heel gelukkig mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:35

JNY024 schreef:
Cemlys schreef:

Denk dat dit wel per merrie verschilt.
Mijn merrie merk ik het nog niet eens dat ze hengstig is.

Ik heb 2 merries.
Bij mijn Fjord is eigenlijk niets van de hengstigheid te merken (alleen iets gekleurde urine en even knipogen na het plassen).
Mijn schimmel merk ik thuis weinig van, maar als ik in de buurt van een ruin kom.... staart omhoog, stil staan, pissen enz.
Ze is niet vervelend en er door heen te rijden, maar ze is zeer gewillig naar de mannen.
Zij is in de zomer zeker elke 3 weken een week hengstig.

Zeboki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:39

Proberen de hormooncyclus te laten reguleren door klassiek homeopathe. Meerdere successen gezien en gehoord. Kijk eens op http://www.horseessence.com. Evenline Hekkenberg. Komt door heel Nederland.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:48

JNY024 schreef:
@Ponyparadijs,

Nee hier ook zo, kun je prima mee aan de slag gaan tijdens hengstigheid

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:49

Myra2 schreef:
Ik weet 100% zeker dat die knikker er zit.

die knikker zit er niet in hoor.... knikkers zijn trouwens alleen maar voor de paarden op leeftijd geschikt, de rest werkt ze er zo weer uit. knikkers worden echt overgewaardeerd. en ja je doet er zo even een knikker in. kost je 30 euro en je hebt het hengstigheidsgezeik niet meer. en stilstaan en pissen tijdens het rijden is doorheen te rijden. daarna zit je wel op een waggeleend als ze blijft pissen maar goed... maar dat merk je bij het proefrijden? als je d'r houd zou ik eens kijken naar een bronscure/regumate als je echt zoveel problemen er mee hebt. het weer werkt al niet mee met de hengstige merries... verhuizing, andere paarden kijk het aan. misschien is ze nu wel 2 weken hengstig en wordt het daarna beter.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:23

Cemlys schreef:
JNY024 schreef:
@Ponyparadijs,

Nee hier ook zo, kun je prima mee aan de slag gaan tijdens hengstigheid

Die merrie van mij is ook prima te rijden dan hoor. Merrie weet namelijk dat ze als ze aan het werk is geen tijd heeft voor fratsen.

Overigens zou ik niet aan regumate beginnen.
Kijk het eerst eens een weekje aan. Gee

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:24

Geef dan eerst eens homeopathische middelen. Denk daarbij aan bronscure of monnikspeper

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:37

Wij hadden ook een merrie gekocht. De eerste maanden niets aan de hand (achter bleek ze een spuit tegen hengstigheid te hebben gehad) Daarna werd het een drama. Aansingelen ging niet zonder slaan of bijten.(ander zadel hielp ook niet) Rijden werd een drama. Hebben verschillende mensen er op laten rijden die het een verschrikking vonden. Ze piste overal. Op concours niet te rijden. Bokken stijgeren, niet aan het been. DA er bij, ernstig last van haar hormonen. regumate gehad hielp iets, advies voor knikker maar ook dat hoeft niet te helpen. Toen maar terug verkocht aan de vorige eigenaar, maar wat een drama was dat. Heb nog 2 merries en daar merk je niets aan, maar deze was echt een verschrikking.
Hebben daarna een ruin gekocht, veel stabieler in het rijden en geen last van de hormonen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 15:45

bij een ruin heb je die hormoonwisselingen niet nee.

Toen ik vorig jaar mijn merrie verhuisde van stal werd ze, eenmaal aangekomen op de nieuwe stal, op slag hengstig....

Myra2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 16:50

Ik heb voor een merrie gekozen omdat ik graag een veulen wil fokken in de toekomst.
Natuurlijk geef ik het nog wel een tijd de kans. Zeker nog de volgende hengstigheid afwachten.

Ik ben geen gek die niks van paarden af weet.....

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:54

Hoe weet je dan zo zeker dat die knikker er zit?

Dat werd nu een aantal keren al gevraagd, maar je lijkt die vraag te negeren...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 17:04

TS zegt toch dat ze daar nog geen antwoord op gaat geven :)

Myra2 schreef:
Ik ben ook zeker niet van plan om direct een aanklacht in te dienen. Ik wil eerst afwachten hoe de merrie zich verder gedraagt. Na 4 dagen kan ik daarover geen conclusie trekken.

Maar het zaakje stinkt gewoon zoals het er nu voor staat....

Die vraag ga ik ook nog niet beantwoorden. Dit is namelijk via iemand anders bij mij terecht gekomen. Laat dit zsm controleren maar daar is eigenlijk geen twijfel over mogelijk.

het is dus van horen zeggen, een da kan met zekerheid zeggen of er een in zit ja of nee.

Ikzelf begin niet eens aan merries :+ verschrikkelijk....nare ervaringen met dames en stemmingswisselingen, doe mij maar een ruin!

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 17:06

Eigenlijk heb je dus bewust deze merrie gekocht, ondanks dat ze merrie-gedrag laat zien tijdens de hengstigheid . En dat heb je ook nog zelf kunnen constateren tijdens proefrijden. Ondanks dat je er graag in de toekomst een veulen mee wilt fokken heb je niet de moeite genomen haar te laten scannen om te zien of ze daar sowieso wel geschikt voor is? Lijkt mij dat dat onder de onderzoeksplicht valt en niet onder een verborgen gebrek. Zeker als je een paard wilt inzetten voor sport/fokkerij is het raadzaam het paard goed te laten keuren op specifiek dit soort dingen.

Hier 4 merrie's maar geen van allen vertonen in de hengstigheid het gedrag dat jij benoemt. Ze zijn misschien alleen wat pieperig naar elkaar af en toe, maar stilstaan is er echt niet bij onder het rijden. Lijkt me heel vervelend ook als je paard dat blijft doen en je wilt ermee op concours.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 17:11

Tieneke schreef:
Dat werd nu een aantal keren al gevraagd, maar je lijkt die vraag te negeren...

Die vraag is niet genegeerd hoor - ze heeft geantwoord dat ze daar niet over in detail wilde treden.
En dat is haar goed recht lijkt me.

Maar stel dat dit inderdaad bevestigd wordt door de dierenarts, dan is de vraag nog steeds zinnig toch? Als het zo is, is hier dan sprake van een verborgen gebrek? Ik denk zelf dat je dan een behoorlijk sterk punt hebt om de koop te ontbinden: die dingen worden geplaatst vanwege problemen rondom hengstigheid, en als je nadrukkelijk vraagt of het paard geen problemen heeft rondom de hengstigheid, en je hebt aangegeven dat je de merrie ook wilt laten dekken (wat dus niet kan zolang er een knikker geplaatst is), hebben ze dus nadrukkelijk belangrijke informatie niet gegeven.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 17:14

Of de verkoper wist het niet omdat een eerdere eigenaar de knikker heeft laten plaatsen. Bewijs dat maar eens. TS had in mijn ogen (zeker met toekomstige fokplannen) de merrie beter kunnen laten keuren én scannen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 17:19

Die alinea heb ik idd gemist, waarvoor mijn excuus. Dat herhalen was niet nodig, Shadow, aangezien een voorganger dat net al had gedaan. (Dacht dat jij ook in dat sfeertopic op FZ zat? :+ )

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 17:23

caroline_max schreef:
Of de verkoper wist het niet omdat een eerdere eigenaar de knikker heeft laten plaatsen. Bewijs dat maar eens.

Volgens mij maakt dat juridisch eigenlijk niet uit, of de verkoper dat wel of niet wist.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 17:29

Dan moet diegene met het knikkerverhaal dat paard toch kennen en dan kent hij/zij toch ook haar gedrag en dan is heel het probleem (ivm mss een pismerrie of toch niet) toch opgelost? Dan weet je toch direct hoe ze zich normaliter gedraagt.