achterover laten klappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: achterover laten klappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:53

Gewoon tegen hangen en pony andere kant op laten buigen. Simpel trucje wat bij paarden die makkelijk steigeren uit spanning vaak helpt. Sowieso steigert een paard vaak minder hoog als hij naar rechts moet buigen. Waarom weet ik niet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 21:55

Oke ik zal het proberen. Eerste wedstrijd is of in sonnega (7 september m2 debuut) od begin oktober subli cup m1 dan. Weet niet of ik nog n maand op de subli ga wachten of niet

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 13:05

Iemand nog tips?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 13:18

Mijn advies: voor nu stoppen met wedstrijden rijden. Te gevaarlijk voor pony en voor jou. Daarna medisch alles laten uitsluiten. Is dat gecontroleerd dan naar iemand die pony geestelijk in balans kan brengen. Doet pony het dan nog steeds? Dan is het gewoon niet het dier dat geschikt is voor het rijden van wedstrijden.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 13:28

Heb niet het hele topic doorgelezen dus geen idee of het al gezegd is maar stap jij zelf op of wordt je er met een 'voetje' opgegooid? Misschien dit eens proberen?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 13:59

Ik stap zelf op. Dier is medisch in orde en zeker wel geschikt voor wedstrijden. Ze doet dit nog maar net

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:13

Paard is 6 jaar en nu al M2 debuut?
Wel eens aan gedacht dat paard het misschien geestelijk allemaal even niet kan verwerken?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 14:27

Pony is 7. Met 4 jaar beleerd. Ik rij elke klasse totdat het bevestigd is dan ga ik over

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:18

Hoe gaat het nu inmiddels of ben je niet meer op wedstrijd geweest?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:25

Kabayo schreef:
Ik stap zelf op. Dier is medisch in orde en zeker wel geschikt voor wedstrijden. Ze doet dit nog maar net

Nou, blijkbaar toch niet. Paard geeft duidelijk aan dat er iets niet in orde is. Luister daar toch naar! Waarom eigenwijs zijn en gewoon doorgaan. Laat eerst alles uitzoeken. Ben je medisch klaar dan ga je kijken of het 'tussen de oren' zit. Ook een paard kan het mentaal allemaal niet trekken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 16:43

Ben niet meer op wedstrijd geweest

nou.. thats_me. Ze is laatsr nog helemaak gecontroleerd. Raad eens? Niks dus

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:46

Er is al meerdere keren verteld dat ze helemaal gecontroleerd is. Dus dat is het niet.

Heb je al keer iemand met diploma mee laten komen naar een wedstrijd zodat die het gedrag ook ziet?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 17:02

Nee heb ik nog niet gedaan. Heb je misschien een naam voor me?

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:18

Ik heb echt geen idee sorry ben echt leek op dat gebied

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:23

Al M 2 klaar... 7 jaar is het paard? Even een paar stappen terug of accepteren dat sommige dingen nog best moeilijk zijn voor een paard van 7 jaar.
Mensen kinderen gaan ook puperen, paarden maken ook die periode mee en de een vroeger en de ander wat later.
Veel mensen vergeten dat ook een paard volwassen moet worden en je als eigenaar daar op moet inspelen.
Wil niet zeggen dat je dit gedrag moet toleren, maar ik begrijp het wel van het paard.
Dus een pak op zijn donder als hij echt stout is ( en dat zal je denk zelf het beste aanvoelen) en hem de hemel inprijzen als het goed gaat.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:33

PussInBoots schreef:
Ik vraag me vooral af wat er daarna gebeurd. Meteen weer opstappen of wordt het paard gerustgesteld en heeft hij/zij even "rust". Het klinkt alsof het paard (er even van uitgaande dat er geen medische/lichamelijke problemen zijn)zijn beloning "opeist". Ooit een lezing van Emiel Voest bijgewoond en daar vertelde hij een soortgelijk verhaal, een paard (op internationaal niveau) liet zich vallen zo gauw hij de baan binnen kwam. Niet uit te brengen dus. Het bleek dat het paard panisch was voor applaus, en wat doet het publiek als er een paard valt? Stoppen met klappen, dus de beloning was daar. Twee sessies met geïnstrueerd publiek (door klappen als het paard valt) waren genoeg om het probleem aan te pakken. De beloning bleef uit, het paard heeft zich niet meer laten vallen.

Ik denk ook aan zoiets. Een expert raadplegen dus. Contact opnemen met Emiel Voest is geen gek idee trouwens.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 23:59

Kabayo schreef:
Ben niet meer op wedstrijd geweest

nou.. thats_me. Ze is laatsr nog helemaak gecontroleerd. Raad eens? Niks dus

Ja, dus ga je verder zoeken of het een mentasl probleem is of niet. En als dat het ook niet is dan is dit dier gewoon niet geschikt voor de sport op dit moment.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 00:24

aerdenhout1 schreef:
Al M 2 klaar... 7 jaar is het paard? Even een paar stappen terug of accepteren dat sommige dingen nog best moeilijk zijn voor een paard van 7 jaar.
Mensen kinderen gaan ook puperen, paarden maken ook die periode mee en de een vroeger en de ander wat later.
Veel mensen vergeten dat ook een paard volwassen moet worden en je als eigenaar daar op moet inspelen.
Wil niet zeggen dat je dit gedrag moet toleren, maar ik begrijp het wel van het paard.
Dus een pak op zijn donder als hij echt stout is ( en dat zal je denk zelf het beste aanvoelen) en hem de hemel inprijzen als het goed gaat
.

waarom allemaal medisch dit medisch dat TS geeft aan meerdere keren haar paard nagekeken te laten hebben en nog door drammen
dit paard zit in de pubertijd mensen mensen
TS gedrag negeren en laten ombuigen
ook longe van te voren kan goed werken proberen zelf erop en vaders paard aan een enkele longe nemen
t komt wel goed hoor gewoon even streng zijn ;) :o

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 00:30

Ze is nagekeken, maar ook door een paardenarts? Of alleen Fysio?
Ze heeft dit pas 5 keer gedaan zeg je. Alleen op ander terrein. Dat wil in mij ogen niet zeggen dat het dus daaraan ligt. Door stress kan pony, doordat ze opspant, extra pijn krijgen bovenop hetgeen ze misschien tijdens de training al heeft. Paarden zijn vaak hard voor zichzelf, laten dus een pijnreactie zien wanneer het niet anders kan. Door extra spierspanning op wedstrijd misschien?

Ik zou paard opladen en eens goed door laten lichten in een goede kliniek. Eerst maar eens echt alles uitsluiten voor je haar erdoorheen slaat. Beest probeert je wat te vertellen volgens mij. Geef daar gehoor aan.

Singeldwang kan rare dingen doen met een paard. En aan jou de taak uit te vinden waar het vandaan komt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 00:50

Als TS zegt dat het paard medisch OK bevonden is dan moeten wij dat ook van haar aannemen natuurlijk. Daarbij lijkt het me ook eerder psychisch gezien het alleen op ander terrein gebeurd. Zou het paard iets in de rug of zo hebben dan zou ze thuis ook dit gedrag moeten laten zien. Dus i.m.o. is dit een vorm van stress.

Ik zou er inderdaad een gedragsdeskundige bij halen en dan ook echt eentje met een goede CV, zoals Emiel Voest of John Erb of Monya Spijkhoven. Een hele makkelijke optie is om het paard even niet meer mee te nemen naar wedstrijden, bijvoorbeeld pas volgend jaar lente weer. Het kan natuurlijk dat het haar om welke reden dan ook gewoon even te veel is geworden en ze het na een rust periode wel weer aankan.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 01:00

Een pony kan doorlopen met pijn, maar met extra spierspanning, zoals bijvoorbeeld op wedstrijd, kan het net dat extra beetje teveel zijn.

Een paard doet dit niet voor niets. En TS schreef dat er een Fysio bij was geweest en dat haar moeder lang geleden, toen dit nog niet speelde, ooit met de pony bij rodinde is geweest.

Ik heb niks gelezen over foto's of scintigrafie of andere vorm van diagnostiek.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 01:27

Ehh ik moet op veel dingen reageren.

Ten eerste . Ik ben 16 . Mijn moeder regeld alld medische dingen van haar en ben zelf geen dierenarts dus wat al die rare woorden betekenen..ik weet het niet hahaha

Rug is echt volledig in orde . En qua wedstrijdsport en verwerken. Heeft ze geen probleem mee. We doen alles op haar tempo en ze pakr alles gewoon heek goed op. Ze is trouwens beleerd met 4 jaar en ongeveer 4,5 toen we wedstrijden gingen rijden.

Wat verstaan jullie onder mentaal probleem?

ikzelf denk dat het toch waarschijnlijk singeldwang is

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 01:30

maikeltje schreef:
Ze is nagekeken, maar ook door een paardenarts? Of alleen Fysio?
Ze heeft dit pas 5 keer gedaan zeg je. Alleen op ander terrein. Dat wil in mij ogen niet zeggen dat het dus daaraan ligt. Door stress kan pony, doordat ze opspant, extra pijn krijgen bovenop hetgeen ze misschien tijdens de training al heeft. Paarden zijn vaak hard voor zichzelf, laten dus een pijnreactie zien wanneer het niet anders kan. Door extra spierspanning op wedstrijd misschien?

Ik zou paard opladen en eens goed door laten lichten in een goede kliniek. Eerst maar eens echt alles uitsluiten voor je haar erdoorheen slaat. Beest probeert je wat te vertellen volgens mij. Geef daar gehoor aan.

Singeldwang kan rare dingen doen met een paard. En aan jou de taak uit te vinden waar het vandaan komt.

er door heen slaan lijkt me zowiso niet de oplossing en ik las het hier boven nog ergens een pak op zen donder geven... maar als het singel angst is pak je het totaal verkeerd aan als je er op los gaan meppen. echter is negeren ook geen optie en daarom is het te gevaarlijk om op wedstrijd te gaan. wel heb ik het idee dat er moet willens en wetens wedstrijden gereden moeten worden en niveaus gehaald moeten worden. dit ten koste van de pony want een pony die zich ineens op wedstrijd achterover laat vallen geeft duidelijk aan dat er IETS is. en ik vind persoonlijk dat je niet op wedstrijd moet gaan voordat je dit voor je pony opgelost hebt. hierboven staat een stukje over het psychische deel en leeftijd van het paard. en hoe het ook nonsens klinkt, er zit wel degelijk wat in. het kan voor je pony ook te veel zijn allemaal. en ik snap dat je dat niet wil horen omdat je het onzin vind want jij vind je pony geschikt voor de wedstrijd omdat je de gewenste niveaus behaald. echter kan je pony niet praten en vind het misschien een stuk minder tof allemaal. of een paard of pony geschikt is voor wedstrijden bepalen wij mensen niet. dat bepaald een dier zelf. alleen denken wij het altijd beter te weten en negeren wij alle tekenen die een pony of paard geeft het liefst omdat we ons doel willen halen. dat lijkt me dus niet echt eerlijk. ik geloof dat de pony medisch goed verklaard is als dit gezegd word. echter lees ik idd ook niet dat ze in een kliniek door gelicht is. zoals hier boven ook gezegd door iemand.

ik kan hier geen zinniger advies geven dan geef je pony de rust die ze nodig heeft. je kan dit niet oplossen door zweepslagen, dat is gewoon dom zeggen. je kan dit ook niet oplossen door om te trekken of druk naar voren te geven. en ook niet door eerst te gaan longeren. wat al deze "oplossingen" zijn uitstellingen van het probleem. het vermijden. of je af reageren omdat je je irriteert omdat het je doel in de weg staat. het enige wat jij moet doen als je om de pony geeft en niet gaat om je niveau elke keer te verhogen is het koppie van je pony de tijd te geven om mee te gaan in jou wensen. en dat doe je niet door je zin door te drukken, dat doe je door naar je pony te luisteren die duidelijk aangeeft dat er iets is. en misschien is het niveau waar je haar op rijd voor haar wel genoeg. en is ze idd een wedstrijd pony maar wel voor een tandje lager. dat zou je dan gewoon moeten accepteren. wij mensen bepalen niet of een pony geschikt is voor iets. naja helaas gebeurd dit wel maar zo zou het niet moeten zijn.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 01:39

Ja maar dat zou ik raar vinden.. ze houd er van om te werken en je zier haar genieten op wedstrijd. Ze hoort er thuis als je haar er ziet. Ze vind het altijd een leuk uitstapje en het gaat ook super goed. (Elke wedstrijd zowat 1e prijs en vaak in de 200 punte) we zijn samen met mijn instructrice begonnen met m2 oefeningen en dat kent ze ook vlekkeloos inmiddels. En zoals ik al zei we doen alles op haar tempo. Als iets niet wil , stoppen we er mee. Als ze het niet snapt proberen we het haar zo duidelijk en goed mogelijk "uit te leggen" Pony is overigens zelfgefokt en het achterover vallen is ontstaan door teveel drukte op het wachten voor de binnenbak. Sindsdien heeft ze het dus gehouden zegmaar..

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 01:48

ja alleen daarna ben jij gewoon door gegaan en heeft zij niet de kans om het te verwerken. en dingen als "ze vind het leuk" of "het is helemaal haar ding" dat zeggen echt heel veel mensen over hun paard en dat snap ik wel alleen nogmaals een paard kan niet praten en een goeie houding of inzet zegt niet altijd dat ze het ook leuk vinden dat kan ook gewoon met een goed karakter te maken hebben. geef je pony de tijd om dit te verwerken/vergeten. en pas als het in het koppie allemaal weer goed zit kan je weer wedstrijden rijden. blijkbaar was die drukte toen het de eerste keer gebeurde te veel. iets wat ze niet kon plaatsen. dat heeft tijd nodig. ik weet dat veel mensen niet naar het psychische deel van paard of pony willen kijken maar dit telt echt net zo hard mee. hoe vreemd sommige dingen ook zijn. verplaatsen is erg belangrijk. en als dat betekend dat je een half jaar geen wedstrijden maar kan rijden is dat jammer voor jou maar misschien wel het beste voor je pony en waarom zou je zon eerlijk besluit niet maken? tenslotte werkt je pony hard genoeg voor je. als medisch alles uit gesloten is moet je toch echt psychisch alles recht gaan trekken. en gezien de leeftijd en die drukte van toen dat moment, is het niet gek dat het psychisch zit.