één pony, twee "stiefzusjes" met verschillende rijstijl

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Re: één pony, twee "stiefzusjes" met verschillende rijstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:53

pien_2010 schrijft iets heel belangrijks: zorg ervoor, als jullie als ouders het gesprek aan gaan met de meiden, dat die zich beiden gezien en gekend voelen en focus vooral daarop en op het belang van de pony. Er is geen goed of fout, wel beter.

repeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 17:03

Maflinger_S schreef:
pien_2010 schrijft iets heel belangrijks: zorg ervoor, als jullie als ouders het gesprek aan gaan met de meiden, dat die zich beiden gezien en gekend voelen en focus vooral daarop en op het belang van de pony. Er is geen goed of fout, wel beter.

absoluut!
en met zijn allen de pony terug op het goede spoor krijgen!
moest iemand daar ervaring mee hebben of tips... zowel voor ons ouders als voor de dochters: heel erg welkom :-)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:37

Er zijn toch een paar belangrijke stappen die je eerst moet ondernemen, allereerst het paard laten nakijken, tanden & rug minimaal.

Vervolgens inderdaad een instructrice zoeken die ze wat kan bijbrengen over grondwerk (en jou ook) en vervolgens op een fijne manier kan laten rijden. Dan krijgen ze beiden de goede dingen mee en dan kan jouw stiefdochter inderdaad het onderscheid gaan maken tussen manegepaard en eigen paard en is je dochter beter in staat om het paardje wat meer leiding te geven.
Betrek jezelf ook bij dit hele proces, zeker gezien hun leeftijd hebben ze echt nog wel begeleiding nodig, ook die van 14. Als jij weet hoe het zit met grondwerk en de instructies voor het rijden, dan kun je ze er ook op corrigeren als je ziet dat het verkeerd gaat.

Verder inderdaad je man hier ook bij betrekken en in het gesprek met beide dochters geen schuld leggen bij die meiden, die kunnen er beiden niets aan doen (jullie hadden ze daar namelijk in moeten begeleiden). Vertel ze dat jullie voor nieuwe instructie gaan kijken en dat ze op een andere manier bezig gaan met de pony, omdat dat meer in het belang is van de pony.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:38

Als de oudere zus haar rijstijl niet aan wil passen, en dat zou ik snappen aangezien ze het meeste les krijgt op die andere manege, dan zou ik voor een tweede pony gaan kijken. Dit gaat geheid leiden tot problemen. Als het niet met de pony is dan wel tussen de zussen..

repeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 17:52

hyppolyte schreef:
Er zijn toch een paar belangrijke stappen die je eerst moet ondernemen, allereerst het paard laten nakijken, tanden & rug minimaal.

Vervolgens inderdaad een instructrice zoeken die ze wat kan bijbrengen over grondwerk (en jou ook) en vervolgens op een fijne manier kan laten rijden. Dan krijgen ze beiden de goede dingen mee en dan kan jouw stiefdochter inderdaad het onderscheid gaan maken tussen manegepaard en eigen paard en is je dochter beter in staat om het paardje wat meer leiding te geven.
Betrek jezelf ook bij dit hele proces, zeker gezien hun leeftijd hebben ze echt nog wel begeleiding nodig, ook die van 14. Als jij weet hoe het zit met grondwerk en de instructies voor het rijden, dan kun je ze er ook op corrigeren als je ziet dat het verkeerd gaat.

Verder inderdaad je man hier ook bij betrekken en in het gesprek met beide dochters geen schuld leggen bij die meiden, die kunnen er beiden niets aan doen (jullie hadden ze daar namelijk in moeten begeleiden). Vertel ze dat jullie voor nieuwe instructie gaan kijken en dat ze op een andere manier bezig gaan met de pony, omdat dat meer in het belang is van de pony.

voor de tanden heb ik al iemand geregeld!
en eerst het vertrouwen en respect van onze pony terug winnen door grondwerk, helemaal ok :-)
zou ik hen ondertussen ook laten rijden onder begeleiding (zowel de oudste als de jongste) of zouden we daar nog even mee wachten?

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:55

Als jullie (ouders) en de zussen nou eens paar keer samen gaan naar de manege of bij t rijden gaan kijken en de omgaan met de pony? Want van wie is de pony nou echt van de stiefzus of joun dochter ? want dat zegt dan al genoeg van wie de pony nou echt is

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:56

rijden onder begeleiding! dan is er altijd toezicht en kan iemand op aanspreken als iets niet helemaal ok gaat

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:57

Ik zou daar even mee wachten, eerst moet alles op de grond weer op orde zijn voordat ze weer op kunnen stappen. Als ze weer gaan rijden dan in eerste instantie met instructie en vervolgens met begeleiding.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:58

Prima dat er naar de tanden gekeken wordt, het zou mooi zijn als er ook een veeartsbezoekje plaatsvindt om lichamelijk ongemak bij de pony zoveel mogelijk uit te sluiten.

Dit gaat allemaal alleen maar werken als er de eerste tijd constant goede begeleiding is. Dus grondwerken onder begeleiding van een goede grondwerkinstructeur (ook voor jou, zoals hierboven gezegd, kan je ook meedoen en meekijken als de meiden zelf bezig gaan). Ondertussen kunnen ze ook best rijden, maar dan wel ook weer in de les, totdat bij beiden het kwartje is gevallen over hoe ze deze pony moeten rijden en behandelen.

Waarom dit advies om zowel te grondwerken als te rijden? Om verveling bij je meiden tegen te gaan, op die leeftijd is het hebben van een pony waar je niet op rijdt niet erg "cool" en grondwerken wordt nog wel eens als saai ervaren en omdat zo het geleerde toegepast kan worden in zowel het grondwerken als het rijden en dit zo elkaar kan versterken. De dames moeten leren dat de manier waarop je met een pony omgaat consistent en consequent moet zijn.

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:02

troi schreef:
Als de oudere zus haar rijstijl niet aan wil passen, en dat zou ik snappen aangezien ze het meeste les krijgt op die andere manege, dan zou ik voor een tweede pony gaan kijken. Dit gaat geheid leiden tot problemen. Als het niet met de pony is dan wel tussen de zussen..

Zodat je straks nog een pony hebt met dit gedrag... Dat lijkt mij geen oplossing.

Het zou veel mooier zijn als je de oudste kunt uitleggen dat het mooie van een eigen pony (in tegenstelling tot een manegepony) is dat je deze naar je eigen hand kunt zetten en daardoor enkel kleine hulpen nodig hebt en zo op een vriendelijke manier met je pony om kunt gaan.

De eerste vraag is, wil de oudste dit leren? Zo ja, zoek een fijne instructrice die op een positieve manier met de meiden aan de slag kan gaan en die eventueel de pony een tijdje kan trainen zodat hij weer rustiger wordt.

repeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 18:11

PolleMaster schreef:
troi schreef:

Zodat je straks nog een pony hebt met dit gedrag... Dat lijkt mij geen oplossing.

Het zou veel mooier zijn als je de oudste kunt uitleggen dat het mooie van een eigen pony (in tegenstelling tot een manegepony) is dat je deze naar je eigen hand kunt zetten en daardoor enkel kleine hulpen nodig hebt en zo op een vriendelijke manier met je pony om kunt gaan.

De eerste vraag is, wil de oudste dit leren? Zo ja, zoek een fijne instructrice die op een positieve manier met de meiden aan de slag kan gaan en die eventueel de pony een tijdje kan trainen zodat hij weer rustiger wordt.

ja, dat heb je goed gezegd, de oudste uitleggen dat onze pony geen manegepony is, daar ligt de oorzaak wel denk ik, en ik zou ook idd willen dat erop gereden kan worden met zo weinig mogelijk hulpen!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:58

sterretju schreef:
Als jullie (ouders) en de zussen nou eens paar keer samen gaan naar de manege of bij t rijden gaan kijken en de omgaan met de pony? Want van wie is de pony nou echt van de stiefzus of joun dochter ? want dat zegt dan al genoeg van wie de pony nou echt is

De pony is van de TS en haar partner.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:32

@TS heb je eventueel iemand in de buurt die jullie dochters kan begeleiden en t paard? En welke regio kom je vandaan als ik vragen mag ?

linda412

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:41

als ik het zo het verhaal hoor zou ik voor je stiefdochter een eigen pony nemen

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:47

Een tweede pony bijnemen is, gelet op de extra kosten, geen optie.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:50

En daarmee los je het probleem nog niet op want dan gaat de stiefdochter weer te bruut om met de nieuwe pony ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:53

een tweede pony is niet echt een idee, een instructrice die weet waar ze over praat of hij is wel een goede.

repeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 10:53

Mioux schreef:
@TS heb je eventueel iemand in de buurt die jullie dochters kan begeleiden en t paard? En welke regio kom je vandaan als ik vragen mag ?

wij wonen in vlaanderen en we hebben zeker een goede lesgeefster, daar krijgt mijn dochter altijd les van en vanaf nu dus ook de oudste!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:56

Ik zou inderdaad beide van 1 dezelfde instructrice les gaan nemen, dan komt het vast wel goed

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:56

Da's een mooie stap gezet, allebei les van dezelfde instructice waar jullie vertrouwen in hebben.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:18

Hebben jullie het de oudste al verteld ook? Zo ja, hoe reageerde ze?

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:30

Maflinger_S schreef:
Prima dat er naar de tanden gekeken wordt, het zou mooi zijn als er ook een veeartsbezoekje plaatsvindt om lichamelijk ongemak bij de pony zoveel mogelijk uit te sluiten.

Dit gaat allemaal alleen maar werken als er de eerste tijd constant goede begeleiding is. Dus grondwerken onder begeleiding van een goede grondwerkinstructeur (ook voor jou, zoals hierboven gezegd, kan je ook mee doen en meekijken als de meiden zelf bezig gaan). Ondertussen kunnen ze ook best rijden, maar dan wel ook weer in de les, totdat bij beiden het kwartje is gevallen over hoe ze deze pony moeten rijden en behandelen.

Waarom dit advies om zowel te grondwerken als te rijden? Om verveling bij je meiden tegen te gaan, op die leeftijd is het hebben van een pony waar je niet op rijdt niet erg "cool" en grondwerken wordt nog wel eens als saai ervaren en omdat zo het geleerde toegepast kan worden in zowel het grondwerken als het rijden en dit zo elkaar kan versterken. De dames moeten leren dat de manier waarop je met een pony omgaat consistent en consequent moet zijn.

Nee hoor ik ben 14 en vind het zelf ook super leuk om te doen en ik rij helemaal niet op mijn verzorgponys :o

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:33

En ik ken veel mensen van de zelfde leeftijd die dit ook leuk vinden om te doen, maar dan moet er ook wel ruimte en alles beschikbaar zijn.

Ik weet niet hoe jou stief dochter rijd, maar op deze leeftijd zit het er volgensmij wel in dat een pony geen fiets is wat als het niet lekker fietst of niet mooi id ofzo een voorwerp dat je gewoon kan ruilen

repeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 14:58

hyppolyte schreef:
Hebben jullie het de oudste al verteld ook? Zo ja, hoe reageerde ze?

ze is nu nog bij haar mama maar ik heb gisterenavond, samen met mijn vriend, een aantal zaken opgeschreven die we beide dochters graag willen vertellen... dat zal iets worden in 't weekend :-)

repeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 14:59

meggiesannie schreef:
En ik ken veel mensen van de zelfde leeftijd die dit ook leuk vinden om te doen, maar dan moet er ook wel ruimte en alles beschikbaar zijn.

Ik weet niet hoe jou stief dochter rijd, maar op deze leeftijd zit het er volgensmij wel in dat een pony geen fiets is wat als het niet lekker fietst of niet mooi id ofzo een voorwerp dat je gewoon kan ruilen

ik vind het super als jonge meisjes grondwerk doen met een paard, heel mooi om te zien en daaruit blijkt naar mijn mening ook dat je een goede band hebt of tenminste wil krijgen met je paard.