Paard is TÉ sterk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Paard is TÉ sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:29

Nou dan heeft de eigenaar wel erg veel stappen overgeslagen in de opleiding. Daar zit dan nog een hoop werk in.
Misschien eens beginnen met heel simpel stap/halt overgangen rijden todat dit zonder druk kan voor dat je weer aandraaft.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 23:57

Wat een vraag ??? uiteraard moet je aan je zit werken.
Maar zoals "Simpelman" al uitgebreid gezegd heeft, het is elkaar begrijpen, aandacht vragen en behouden, je zegt zelf de aandacht was regelmatig we door en dan begin je uitvluchten op te noemen zoals de vliegen en muggen en dergelijke, aandacht is aandacht punt uit.
Respect en vertrouwen, afspraken maken, echt met je paard een gesprek voeren, en versta dit niet verkeerd dat is dus niet met woorden.
Zoek goede instructie je kan echt niet beter leren paardrijden door hier tips te lezen.

Fleurfloran schreef:
Ik ben een beetje laat! Maar het ging vandaag super zonder slof, kom ik nu met het probleem dat het kei mooi weer is en dat hij helemaal gestoord wordt van die dazen en horsels... Tijdens het rijden was hij daarom soms gespannen en lette totaal niet op. Maar het ging echt veel veel beter nu ik grondwerk oefeningen heb gedaan, heeft hij ook meer respect voor me. Maar nu twijfel ik... Moet ik aan m'n zit werken of niet?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:02

Als een paard steeds harder gaat lopen (lees: vluchten), dan is het wellicht raadzaam om uit te zoeken of hij geen lichamelijk ongemak ervaart. Heeft hij dit ook onbelast, dus zonder iemand erop? Heeft hij dit ook met zadel, maar zonder persoon tijdens het longeren? Ik ben zelf geen voorstander van paarden "moe" maken voor het rijden, omdat ik van mening ben dat er dan iets schort aan de rijkunsten van een persoon (ervan uitgaande dat het zadel goed past en het paard niets lichamelijks mankeert). Met het "moe" maken, werk je juist aan het opbouwen van conditie en dus zal je een volgende keer steeds langer moeten longeren om het paard "moe" te krijgen. Als het paard lichamelijks niets mankeert en het tuigage past goed, dan is de enige oplossing voor dit soort paarden figuren rijden. Verder direct terugnemen met je zit als je merkt dat hij gaat versnellen bij een hoger tempo (en vooral niet gaan klemmen met je onderlijf!!!!). Blijf anders een keer alleen maar stappen. Het kan ook zijn dat je (onbewust) druk op de teugels hebt, waardoor het paard harder gaat. Probeer - hoe tegenstrijdig het in eerste instantie klinkt - juist weinig tot geen druk op de teugels te houden. Veel paarden worden al rustiger als je met een lichte waslijn gaat rijden. Als er van beide kanten rust is, dan kun je de teugels meer op maat nemen. In het rijtechnische geval is het zeer raadzaam om een (goede!) instructeur of instructrice te laten helpen. ;)