Zadelmak maken, terugkerend struikelblok

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:43

Rider01 schreef:
Ik ga hem niet vast zetten, levensgevaarlijk

Rianne, ghost, lekker licht en niet te lang

Op stal zetten? En dan bedoel ik niet dat je op een levensgevaarlijke manier het zadel blijft doordrukken, maar je loopt er niet achteraan te vangen als het even niet lukt allemaal.

Kun je voorlopig niet verder met enkel een stevig dekje en dekensingel? Die heb je er sneller op zitten.

Belmera

Re: Zadelmak maken, terugkerend struikelblok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:58

Veulen84 gaf al de tip van een boomzadel proberen, is dat geen optie?
De pony van mijn zus was na een paar keer rijden met een boomloos zadel ook ineens haast niet meer te zadel, eerst weglopen (wordt los in stal gezadeld) toen vastgezet en dan idd dat wegdraaien. Nou vond mijn zus dat boomlooszadel minder fijn zitten dan haar boomzadel, dus is ze weer met boom gaan rijden. En na een paar keer geen problemen meer.
Blijkbaar geven sommige paarden/pony's voorkeur aan een boomzadel ;)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:56

Ik heb afgelopen zaterdag mn eerste grondwerkles gehad van Sylvie van Goorbergh, zij komt uit Tuitjehorn en helpt ook met beleren etc.
Misschien dat zij jou ook kan helpen met Mas? :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 07:59

Geduld lijkt mij hier gewoon het sleutelwoord. Laat hem maar draaien en draaien en draaien. Op een gegeven moment houdt dat wel op. Als hij dan ophoudt met draaien haal je het zadel weg, loop je met zadel weg en laat je het paard met zijn neus het zadel volgen.
Probeer het dan nog eens. Dit blijven herhalen.

Heb je op een gegeven moment het zadel er los op liggen, even laten staan, borstelen (met zadel erop) en weer er af halen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 08:17

is je zadel in orde kamerbreette en maat omdat bespiering veranderd kan een zadel net als schoenen gewoon gaan knellen.

heb je zelf onbewust geen spanning die je overbrengt?

en is er medisch niets aan de hand?, rugproblemen of last van zijn gewrichten of zo...

heb je het al eens zonder zadel geprobeerd?

en misschien vind hij de andere dingen gewoon leuker dan in een bak rondjes lopen? mijn pony ook als je ernaast loopt wel ,maar zelf lopen ho maar!
En buiten is het de ideale pony loopt altijd en nooit bang en geen seut maar een pittige tante!
heb je een stuk land of bos waar je het eens op zou kunnen proberen? zo is yellow ook ingereden

in elk geval geef niet op er is altijd wel n oplossing hoor, laat het desnoods een poosje rusten. ;)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 08:21

Ergens in het begin geef je zelf al een heel goede optie: Er zijn dagen dat het een makkie is. Gebruik dus alleen die dagen! (doe dat wat werkt!) Voor beiden een plezier en waarom zou je hem iets opdringen wat hij (die dag) niet wil? Vertrouwen ontwikkel je gezamenlijk door naar de behoeften van beiden te kijken. Dus als jij zijn signalen van die dag niet willen oppakt, nou dan doe je het toch goed? Dan moet je misschien wel gedeeltelijk je doel loslaten: de pony trainen te gehoorzamen. Dan komt er een doel voor in de plaats als: elkaar leren waarderen in de omgang met elkaar waarin jullie beiden inbreng hebben.
Er is namelijk veel meer mogelijk in de omgang met een paard dan alleen het conditioneren en laten gehoorzamen aan wat de mens wil van dat dier.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 08:53

Ik wil wel eens komen kijken hoor

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:06

Kan jou pony vast staan (halstertouw aan een vast object)?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 09:38

In telegram stijl:

Ik ga niet iets niet doen omdat hij daar even geen zin in heeft, ik ga niet in het bos of zoiets werken want dat vind ik gevaarlijk.
Hij kan vast staan
zadel, dekje, ander zadel maakt allemaal niet uit.
Blijven benaderen kan je proberen maar dan draait hij na 2 uur nog om z'n eigen as.
Zolang hij ruimte heeft om te lopen, vind ik niet dat ik hem ergens toe dwing.

Yamasaki, hoe beviel zij?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:42

Maar hij heeft nu dus gewoon door dat jij er toch wel mee ophoudt als hij lang genoeg draait... dan is toch gewoon dat jij er nog langer mee bezig bent... er geen tijd op zetten... gewoon met geduld en vriendelijkheid... als je pony 2 uur lang om zijn eigen as wil draaien dan doet hij dat toch lekker.... al wil hij dat 4 uur... ik denk als je eigen verwachting "hij houdt toch niet op" aan de kant schuift het opeens veel sneller gaat.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:54

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:03

Caira schreef:
Ik wil wel eens komen kijken hoor

Ik zou zeggen, TS stuur een berichtje! +:)+

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:28

Ik heb zelf les van Elvira van Paard & Ruiter natuurlijk.
http://www.prnatuurlijk.nl/

Ze zit niet echt in jouw regio, maar wie weet heeft ze nog wat goede tips of weet ze iemand in jouw regio.
Je kunt haar in ieder geval altijd een berichtje sturen.

Ze zit overigens ook op bokt: El_vis *profiel*

Zelf ben ik heel erg geholpen door haar toen ik écht mega issues had met mijn (bijna) 5-jarige ruin.
En nu nog wordt ik goed door haar geholpen..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:21

Ik wil mijn paard niet dwingen. De keren dat ik dat geprobeerd heb waren ook niet zo succesvol. Tussen twee touwen vastbinden zorgde ook voor leuke taferelen... :roll: Ik zoek zelf altijd naar een manier om "samen te werken", buig het om naar iets positiefs en zorg dat je band zo wordt dat je paard het voor je wil doen.

Ik heb een Parelli instructeur die thuis komt en dat bevalt me uitstekend. Ik heb Humphrey Dirks, maar kijk maar eens op de website wie er bij jou in de buurt zit. Volgens mij zijn ze allemaal wel bereid om te reizen, maar dat kost natuurlijk wel weer reiskosten en het lijkt me handig dat degene die komt even met enige regelmaat komt helpen. http://parelli.nl/NL/homepage.php

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:37

Je zou het per pony moeten bekijken, maar mijn ervaring over zadelmakmaken is; zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Je moet ze niet verwennen, daar krijg je verwende zeurende paarden van die weinig gezag tolereren..
Het zadel gaat op, punt uit. Idd, vastzetten of in de stal. Doe dat eerst op een dag dat hij het prima vindt. Dus buiten het zadel op? Dan naar binnen, vastzetten en een paar keer zadel op en af doen.

Ben je altijd alleen of heb je er wel iemand bij die hem vast kan houden? Die kan hem aan de andere kant tegenhouden.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:29

Doe je dit met zijn tweeen? Staat hij stil als je het zadel oplegt?
Het eerste wat me te binnen schiet is proberen het voorwaarts op te lossen.
Paard op de hoefslag met iemand die rustig bij zijn hoofd meeloopt. (niet aan de kant van het hek) en iemand die langs zijn schoft loopt met het zadel (of eerst een rondje of twee zonder om te wennen) en rustig opbouwt met het opleggen van het zadel. Aansingelen is dan misschien lastiger maar gewoon opleggen kan je dan wel oefenen. Als hij dat accepteerd kan je een stap verder gaan.

edit: het wandelen moet wel interresant blijven zodat hij geen trucjes gaat zitten bedenken (hij klinkt wel als zo'n type) dus halt, stappen, paar pasjes achterwaarts en misschien een stukje draven tussendoor om hem bezig te houden

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 12:56

Ik had de stille hoop dat dit bij mee mensen zou voorkomen en het een klein detail zou zijn die ik over het hoofd zag, maar ik merk aan de reacties dat dit waarschijnlijk niet het geval is.

Ik ga opzoek naar een stal waar ik hem in training kan zetten maar waar ik wel kan kijken waar het hem nou in zit.
Bedankt voor alle reacties en tips tot zover :) (suggesties van instructrices/instructeurs ben ik aan het bekijken)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:11

Als het zo lastig gaat is dwang echt geen verkeerde oplossing. :n

Hier ook een paard in handen, altijd mensenschuw geweest en toen die daar eenmaal overheen was had die binnen 5 minuten door dat als die koppig doet, die weer de wei op mag.
Toen ik ging beginnen met opzadelen en hoeven uitkrabben moest ik echt uitkijken dat die me niet ging pletten tussen zichzelf in de muur.
Zelf had ik toen de kennis er niet voor om 'in een hogere rang te komen', wat ik uiteindelijk heb gedaan is op een betonnen blok gaan staan, haar ernaast vast zetten en het zadel gewoon erop leggen, vast houden, wachten tot ze éven stil stond, aansingelen en losmaken van de muur. Iedere gekke sprong werd gestraft, er wordt gewoon niet gek gedaan, punt.

Zodra opzadelen prima ging heb ik haar uit handen gegeven voor 2 jaar, probleem was dus weer zo goed als terug. Paard speelt gewoon een spelletje met je. Binnen 2 keer zat ik er weer op voor een kleine uitrit en binnen een maand kon ik degelijke uitritten maken.

Sommige paarden hebben gewoon een strengere en felle hand nodig, sowieso als ze denken dat alles gaat zoals zij het willen. Geduld is niet altijd de oplossing.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:45

TS, volgens mij ligt het "spelletje" van parelli toch prima in jouw straatje? Is dat niet de moeite waard om eerst te proberen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:15

Rider01 schreef:
Blijven benaderen kan je proberen maar dan draait hij na 2 uur nog om z'n eigen as.

Nou dan zet jij er maar een tandje bij voor hem. Wil je wegdraaien? Prima, maar dan wel een tandje sneller.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:35

Klinkt een beetje als "het is eng als het dichtbij komt, maar als het er eenmaal op ligt is het normaal."
Houding van dat hoort zo en is normaal voor een mens om bij een paard te doen doet hier erg veel. Niet o jee dit is nieuw en wat zou pony er van denken, maar gewoon dat kan deze pony punt.

Werk ook met parelli, maar net zo goed dat er momenten zijn dat even doorpakken veel vriendelijker is dan op het randje blijven hangen omdat pony het op dat punt eng vindt. Sommige dingen zijn juist bedreigend omdat pony niet duidelijk is wat de bedoeling is.

Kan je met deze pony gewoon buiten wandelen? Dan zadelen en gaan wandelen met hem. Er is zat te zien buiten om hem af te leiden en hij leert veel beter bewegen met en wennen aan een zadel als dat zadel niet het grootste deel van zijn aandacht heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:06

TS ik heb niet alle reacties gelezen om eerlijk te zijn.
Ik heb ook niet zo heel veel verstand van paarden die vanuit het wild komen.

Maar je verhaal triggert mij :o
Wat ik mij zo afvraag is of je ook verschil ziet in zijn lichaamshouding?
Hoe is zijn hals houding? hoog (onzekerheid) of laag (Zeker - hij is het er niet mee eens dominant).
En hoe is zijn energie over het algemeen, is die doorgaans laag?

Nu heb ik afgelopen dinsdag een grondwerksessie bij mijn paard van een afstand bekeken.
Is uiteraard geen paard wat van uit het wild komt maar ik schets je even de situatie zodat je misschien wel terug kan kijken naar het gedrag van jou paard.

Stukje algemene informatie.
Ruin van 6 jaar oud, leftbrain introvert, dominant wanneer die zeker is van zichzelf.
Afgelopen dinsdag zijn we 2 en half uur bezig geweest om hem te doen besluiten mee te werken.
Was op de ochtend waarbij hij nog niet met zijn vriendjes naar de wei was geweest.
Zijn veiligheid ligt bij de kudde en hij wilde daar graag naar toe maar dat mocht nu eens een keer niet.
Mijn instructrice heeft in de box gestaan en hij mocht pas de box uit nadat hij een lage hals houding had, rustig bleef staan en zich rustig liet aaien en kriebelen.
Dat heeft echt een uur geduurd.
Signalen die hij liet zien:
Hoge hals aan zet, om zich heen kijken, draaien in de box, contact en aanraking ontwijken, schapen, schudden met het hoofd en proberen mijn instructrice van de plaats te krijgen.
Het enige wat mijn instructrice deed was hem steeds terug zetten als hij een pas naar voren zette of op zij. Verder negeerde ze hem compleet.
Hij was hier heel erg bezig met zijn veiligheid en was niet zeker van ons.

Andere situatie waarin hij heel erg zeker is van zijn zaak kan hij dus gewoon meewerken omdat het op zijn voorwaarden gebeurd (voorwaarde is dan dat hij naar buiten is geweest voor het werken).
Als hij echter geen zin heeft gaat hij stil staan, daarbij een lage hals houding, schapen, flemen en achterwaarts.

Ik moet zeggen het heeft mij veel geleerd door gewoon eens te kijken.
Mijn instructrice volgt de parelli werkwijze.
Wellicht heb je ook veel aan deze benadering.

Verder ben ik dus heel erg benieuwd naar wat jou paard precies voor gedrag laat zien.
Nu moet ik wel zeggen dat een extrovert paard veel meer laat zien qua energie.

O ja heel verstandig dat je niet gaat pushen of met dwang gaat proberen want gegarandeerd dat het verkeerd gaat uit pakken.
Het zou zomaar kunnen dat je signalen mist en dat hij tot exploderen komt.

Het enige wat werkt is geduld en consequent vragen wat je wilt. Hier geldt naar mijn idee wie de langste adem heeft maar wel op een steeds vragen manier.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:32

tamary schreef:
Klinkt een beetje als "het is eng als het dichtbij komt, maar als het er eenmaal op ligt is het normaal."
Houding van dat hoort zo en is normaal voor een mens om bij een paard te doen doet hier erg veel. Niet o jee dit is nieuw en wat zou pony er van denken, maar gewoon dat kan deze pony punt.

Werk ook met parelli, maar net zo goed dat er momenten zijn dat even doorpakken veel vriendelijker is dan op het randje blijven hangen omdat pony het op dat punt eng vindt. Sommige dingen zijn juist bedreigend omdat pony niet duidelijk is wat de bedoeling is.

Kan je met deze pony gewoon buiten wandelen? Dan zadelen en gaan wandelen met hem. Er is zat te zien buiten om hem af te leiden en hij leert veel beter bewegen met en wennen aan een zadel als dat zadel niet het grootste deel van zijn aandacht heeft.

Precies dit dus. Sommige paarden blijven eerder lang angstig en dan houd je ze alleen maar bang met 'geduld' hebben.

Het paard dat ik rijd is ook een gevalletje 'doorpakken' wilt het functioneren, van traag werken en stapje voor stapje wordt die onzeker want wát wil ik precies? Als je zo een paard zelf laat uitzoeken maak je ze eerder onzeker en bang dan zeker/nieuwsgierig.

Ben niet snel van zo een manier, vind geduld een goede manier, maar niet ieder paard leert van de zelfde methode.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:36

Heb je niet ergens een oud afgewerkt zadel wat je gewoon een week op kan laten zitten?

(Of krijg ik nu heel bokt over me heen.. }> )

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:39

Moeten we jou een stuk ijzer (bedekt met leer) om sjorren en een week laten zitten. :+