Beoordeling op laag niveau strenger geworden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:16

Pfff dat gedoe met wedstrijden en punten...ja het is een jury sport.. Mijn dochter rijd Bixie en ook daar zie je verschil.. De ene keer rijd ze net 52 punten en de vlgd dag 83 ( max te halen punten is 84 ;-) ) de ene jury valt over iets piet lustig zoals vorige x moest dr pony plassen in dr proef en kreeg ze min punten en een keer steigerde dr pony en groette ze af halverwege dr proef en werd ze toch nog 3e ..hihih. ik zou zeggen..rij je proef...doe je best en stop met miepen. Zo blijf je ook altijd de eeuwige discussie houden of koudbloed minder punten krijgt dan een warmbloedige. Kan je hier niet tegen dan zeg ik...ga springen!

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:22

Ik denk dat jij mij niet helemaal begrijpt.
Iedereen snapt dat sommige paarden daar moeite mee hebben. Dat is volgens mij ook niet het type combinatie waar dit hele topic over gaat.

Wat ik vooral zie is een totaal gebrek aan impuls en paarden die dus ook totaal niet aan de hulpen staan. Daardoor dus ook geen aanleuning hebben en niet nageeflijk zijn.
Of paarden met een beetje impuls, maar niet van achter naar voor gereden dus ook niet helemaal nageeflijk, onrustige aanleuning.
Vaak ruiters die niet netjes op hun paard zitten.

Wat ook opviel was dat de 2 wedstrijden die ik nu gereden heb ik beide keren de enige was die zonder sporen reed in de B.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 23:11

listiglistje schreef:
Dan start je toch oefendressuur of een proefgerichte clinic :) heel leerzaam!

Ik snap wat je zegt, maar het is nu juist de kunst om ook in de wedstrijdsport de sporter positief te kunnen stimuleren. Ik kom van origine uit een teamsport waar ik tussen mijn 16e en ca. 28e op vrij aardig distriktsniveau (fanatiek) heb gesport. Natuurlijk is het fijn om tijdens een oefenwedstrijd of een training positief, opbouwend commentaar te krijgen en af en toe een compliment, daar groeit iedereen van, of je nu 14 bent of 34.
Het is mij gewoon opgevallen dat het jury's vaak niet lukt om complimenten uit te delen, ook al rij je een goede proef. Tuurlijk zie ik ook protocollen waar dat wel gebeurt, maar het is juist ook voor de wat minder presterende ruiter een plus als er ook positieve punten worden uitgelicht.
En nee, ik hoef niet alleen maar een veer in mijn kont, maar alleen maar "afzeiken" over wat niet goed gaat, daar is de jurysport wel sterk in. En daar zal ik dan wel aan moeten wennen. Gelukkig heb ik een dikke huid en kan ik er tegen, maar ik kan me voorstellen dat het voor jonge, startende ruiter(tje)s niet altijd even leuk is. En daarom ben ik ook blij dat mijn kind op een teamsport zit en niet op paardrijden :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:30

ach van die azijnpissers zijn er maar een paar, meerendeel punt gewoon correct :j af en toe tref je ze...

ik trof er afgelopen weekend nog een, had al de pik om me in de gewone proef, met de kur zat ze er weer... ik kreeg maar 57% en van de hoofdjury 64%, scheelt ff 7% :+ (en dat terwijl ik altijd winst rijd) so be it... haar mening!
Schouders ophalen en weer op naar de volgende!

Alleen als je ze iedere wedstrijd treft, dan moet je jezelf achter de oren krabben en afvragen
of wedstrijd rijden wel nut heeft en je er nog steeds zin in hebt als de punten uitblijven.

Ik rijd nu Z2 maar daar wordt helemaal niet met complimenten gestrooid :o integendeel daar wordt keihard gepunt.
Wat goed is zie ik wel terug in mijn punten, waar nog aan gewerkt moet worden ook!
Bij de pony's en lagere klasses mogen ze dat wel best doen om de ruiters te motiveren,
maar dan moet het getoonde wel een compliment waard zijn!

Als je daar niet tegen kan dan moet je geen jurysport uitzoeken om te beoefenen

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 00:38

Op mijn protocollen staat regelmatig een 4, maar daar tegenover staat ook wel een 8 en als ik mazzel heb zelfs een 9. Daarom vraag ik me af wat er streng beoordeeld wordt? Fout is gewoon fout, hoe wil je dat dan positief beoordeeld hebben? Op school zal je kind ook met punten afgestraft worden als een proefwerk niet goed gemaakt is, that's life.

In mijn pas 3 gereden wedstrijden heb ik 1 keer een echt negatieve jury meegemaakt, kwestie van naast je neerleggen en doorgaan. Wat Listiglistje zegt, als je niet tegen (negatieve) kritiek kan moet je geen jurysport uitzoeken.

Je kan moeilijk van jury's verwachten dat ze een heel boekwerk aan opbouwende kritiek geven, dan loopt het programma uit en heeft iedereen weer wat te zeiken.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 07:38

Betteke schreef:
Op mijn protocollen staat regelmatig een 4, maar daar tegenover staat ook wel een 8 en als ik mazzel heb zelfs een 9. Daarom vraag ik me af wat er streng beoordeeld wordt? Fout is gewoon fout, hoe wil je dat dan positief beoordeeld hebben? Op school zal je kind ook met punten afgestraft worden als een proefwerk niet goed gemaakt is, that's life.

In mijn pas 3 gereden wedstrijden heb ik 1 keer een echt negatieve jury meegemaakt, kwestie van naast je neerleggen en doorgaan. Wat Listiglistje zegt, als je niet tegen (negatieve) kritiek kan moet je geen jurysport uitzoeken.

Je kan moeilijk van jury's verwachten dat ze een heel boekwerk aan opbouwende kritiek geven, dan loopt het programma uit en heeft iedereen weer wat te zeiken.

Fout is fout ja, maar als iets fout is kan erbij gezet worden wat er beter moet. Daar kun je iets mee. En een heel boekwerk is weer een beetje overdreven he. Je kan ook overdrijven.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:56

Een jury is geen instructeur, als je een 3 of 4 krijgt, staat er meestal bij waarom je zo'n laag cijfer krijgt. Dan kan je toch niet verwachten dat er ook nog een uitleg gegeven wordt hoe dat verbeterd kan worden?

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:04

Betteke schreef:
Een jury is geen instructeur, als je een 3 of 4 krijgt, staat er meestal bij waarom je zo'n laag cijfer krijgt. Dan kan je toch niet verwachten dat er ook nog een uitleg gegeven wordt hoe dat verbeterd kan worden?

Nee, maar ik zeg ook alleen dat ik het fijn zou vinden, dat daar geen tijd voor is weet ik ook wel. Het zou leuk zijn dat er na de proef even iets gezegd wordt over het algemeen beeld. Ik snap heus wel dat die jury niet punt voor punt langs kan gaan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:08

Betteke schreef:

Lang niet altijd staat er bij waarom je een 3 of 4 krijgt.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:14

Dan heb ik je verkeerd begrepen marjan19, ik dacht dat je een soort instructie op papier wilde bij verkeerd uitgevoerde oefeningen. :D

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:15

@FriesWytske, klopt, daarom staat er ook "meestal". :)

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:32

Betteke schreef:
Dan heb ik je verkeerd begrepen marjan19, ik dacht dat je een soort instructie op papier wilde bij verkeerd uitgevoerde oefeningen. :D

Haha nee zeker niet, dat is echt niet mogelijk. Bijvoorbeeld: ik heb wel eens een 5 gehad op de impuls, zonder commentaar erbij. De impuls vind ik dan een punt waarop de jury even duidelijk kan uitleggen wat je kan doen om daarmee verder te werken. Ik bedoel niet dat je van hand gaat veranderen in middendraf en je paard doet het niet genoeg of springt in galop, dat ze dat moeten uitleggen hoe je dat beter moet doen. Dat kan makkelijk op protocol, maar bedoel dat dingen zoals impuls en recht gerichtheid handiger mondeling uit te leggen zijn, duidelijker zeg maar. Hoop dat je me zo snapt :D

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:50

Het kwartje is gevallen. :D

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:51

Betteke schreef:
Het kwartje is gevallen. :D

Gelukkig, dat is de pest aan internet vind ik. Kan soms zo slecht in 1 keer verwoorden wat ik bedoel en het kan zo snel verkeerd over komen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:59

Interessant topic... Ik heb zo'n 8 jaar geleden voor het laatst B gestart (met een 4 jarige E pony toen) en er is heel veel veranderd. Er word veel beter gereden vind ik, maar ik vind niet dat de jury's te streng punten, eerder nog te soft...

Ibonn schreef:
Ik merk aan mijn lesklanten en op wedstrijden dat veel ruiters gewoon verwachten dat ze een wp rijden, nl alsof ze er recht op hebben omdat ze ingeschreven hebben ....

Het komt vaak voor dat ik slechts de helft of eenderde een wp geef. Een wp geeft aan dat de verrichting voldoende was en dat de combinatie klaar is voor een hogere klasse. Een belangrijk criterium is dan ook hoe het paard gereden wordt door de ruiter en dan valt er nog veel te verbeteren, zeker in de lagere klasses omdat het nu eenmaal niet zo simpel is om een goede dressuurproef te rijden. Gewoon rondsturen voldoet niet (meer)....

Jitskerutte: je verwoordt het nu wel sterk, sporen erin en vooraan in de krul trekken maar in essentie is dat wel hoe je aanleuning krijgt :+ met (been)hulpen impuls opwekken, die drang naar voren door het lichaam naar de mond laten gaan en daar met een zachte maar weerstand biedende hand opvangen en controleren. Wie vindt dat been en hand niet tegelijk kunnen, zal nooit aanleuning krijgen want aanleuning is het antwoord van het paard op de vragende ruiterhand. Dus met een te harde hand krijg je geen aanleuning want het paard " antwoordt" niet.
Ik straf dus een harde, groffe hand wel af maar als een ruiter z'n paard te diep rijdt op zoek naar de aanleuning straf ik dat niet streng af maar geef aan dat achter de loodlijn niet oke is en het punt is wrs hoger dan bij een paard dat geen aanleuning toont...

Nog een toevoeging, in de B mag een (jong, groen) paard zelfs nog licht op de voorhand lopen en in het beste geval in horizontaal evenwicht. Zichzelf dragen is in de B nog helemaal niet aan de orde !!

Ik heb een vraagje/opmerking over dat laatste, ik rij met mijn (nu net half jaar zadelmak) 4 jarige springpaard sinds mei wedstrijd, hij is wat op de voorhand gebouwd. Echter word mij dat laatste wel altijd "afgestraft". Hij kan het nog geen heel proefje volhouden om gedragen te lopen, ik merk alleen echter dat 9 van de 10 jury's het liefst een compleet gedragen paard zien. Ik heb helemaal niet te klagen over de punten die ik rij, ik vraag me alleen wel af wat men verwacht van een 4 jarig paard in een B proefje. Het staat bij mij op bijna elke protocol, vooral als er een jury in de auto zit die normaal alleen de hogere klasses jureert word ik hierop afgestraft terwijl ik vind dat je het nog niet kan verlangen van een jong paard.

Overigens ben ik zelf dit seizoen 4 grotere wedstrijden gestart om hem te laten wennen aan de wedstrijden, niet omdat ik vind dat we er klaar voor zijn om echt een goede proef neer te kunnen zetten. Er is in mijn ogen ook geen betere training als dat om ze te laten wennen omdat alle oefenwedstrijden niet te vergelijken zijn met een "echt concours"

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:04

Betteke schreef:

Geweldig verwoord!! Jij slaat de spijker op de kop. De jury beoordeelt en geeft aan waarom het cijfer gegeven is. Klaar. De instructeur is de aangewezen persoon om te helpen bij het verbeteren van de knelpunten.

Anoniem

Re: Beoordeling op laag niveau strenger geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 06:56

Ik zie juist veelal het omgekeerde als jury zijnde...

Niet de juryleden zijn strenger geworden maar het niveau van de combinaties is minder geworden.

Paarden in de ring die met regelmaat tegen de hand komen. Een tempo waarbij het paard nog net niet steeds in een andere gang sukkelt. Onderdelen wel zo slordig gereden...

Moet ik daar dan echt 180+ voor gaan geven zodat deze ruiters en amazones met 10 wp over gaan naar een hogere klasse?

Er wordt ook echt wel beter gereden en er zijn ook genoeg ruiters die goed weten waar ze mee bezig zijn maar helaas zijn er ook voldoende combinaties waar dat helaas niet zo is en dat hoeft in mijn ogen niet beloond te worden met 180+

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:01

CharleyT schreef:
Betteke schreef:

Geweldig verwoord!! Jij slaat de spijker op de kop. De jury beoordeelt en geeft aan waarom het cijfer gegeven is. Klaar. De instructeur is de aangewezen persoon om te helpen bij het verbeteren van de knelpunten.

Als je even terug leest snap je ook dat ik niet bedoel dat ze elk onderdeel mondeling moeten toelichten. Af en toe is het gewoon duidelijker dan van een papier te lezen en boor de jury makkelijker te omschrijven. Maar dit heb ik in mijn voorgaande posts al eens uitgelegd, dus je kan het eventueel terug lezen.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:02

vonneke schreef:

Niet de juryleden zijn strenger geworden maar het niveau van de combinaties is minder geworden.

Paarden in de ring die met regelmaat tegen de hand komen. Een tempo waarbij het paard nog net niet steeds in een andere gang sukkelt. Onderdelen wel zo slordig gereden...

Moet ik daar dan echt 180+ voor gaan geven zodat deze ruiters en amazones met 10 wp over gaan naar een hogere klasse?

Er wordt ook echt wel beter gereden en er zijn ook genoeg ruiters die goed weten waar ze mee bezig zijn maar helaas zijn er ook voldoende combinaties waar dat helaas niet zo is en dat hoeft in mijn ogen niet beloond te worden met 180+

Ben ik het ook wel mee eens, ik vraag me soms ook af hoe sommige mensen in een bepaalde klasse terecht zijn gekomen -O-

SanD95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:41

Geen idee of het zo is, maar soms lijkt het alsof juryleden expres lager jureren om mensen langer in een bepaalde klasse te houden, of juist hoog als zij vinden dat de combinatie al verder had moeten zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:20

Misschien omdat als ze dat vinden, die persoon de oefeningen ook gewoon voor een 8 rijdt (of juist maar voor een 4)? :+

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:28

vonneke schreef:

Van mij hoef je daar echt geen winstpunt bij weg te geven. Weet 9 van de 10 keer na mijn proef zelf precies hoeveel punten de proef waard is. En dat zie ik dan ook terug op het protocol. Ben het dan soms wel niet eens met commentaar. Omdat ik het dan anders omschreven zou hebben. Maar kan me 9 van de 10 keer wel vinden in de eindpunten.

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:41

De jury's zijn echt niet strenger geworden. Wij vinden het soms ongelofelijk dat er combinaties in bepaalde klasse starten die daar echt niet thuis horen. Ze vinden dan dat ze echt goed rijden en als de punten dan tegenvallen zijn ze boos op de jury.Film je proef eens en wees eerlijk over wat je ziet, dan kom je er als je eerlijk bent achter dat de jury toch wel gelijk heeft en daar niet zit om de boel is even te pesten! Een jury hoopt als ze plaats nemen echt leuke combinaties in de ring te zien!

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:02

Ik rij sinds kort ook wedstrijden. Ik doe het om te leren en voor mijn plezier. Ik ben niet goed en heb niet alles perfect dat weet ik zelf ook goed. De punten maken me niet super veel uit. Ik rij niet altijd aan de teugel omdat ze me soms te sterk word ik rij dan op obtspanning. Wat ik dan wel jammer vind is dat er bij elke oeffening rechtgerichtheid of nagevelijk staat. Ik snap het heel goed als je dat niet zegt zit iedereen zo in de Z. Maar ik mis wat positiefs bij een paar juries staat er: je hebt een mooie proef neergezet nog even oeffenen en dan kom je zeker bij de winstpunt! Daar kan je mee verder met duidelijk commentaar maar ook stimulerend. Helaas staat er meerendeels dat niet en alleenmaar nefatief.

Je hoeft niet iedereen een winstpunt in de b te geven en de jurie weet zeker waar ze mee bezig zijn. Maar het is wel b en voor mij hoeft dan niet alles perfect. Ik snap mijn punten heel goed maar het positieve in de b mis ik. Bij een 5 krijg je altijd commentaar wat fout gaat maar bij mij staat achter een 7/8 nooit iets wat juist positief is.

De punten liggen aan mij hoor niet aan de jurie! Ik rij nog maar 2,5 jaar en zit nog midden in een leerproces met een ontzetten sterk en heet verzorgpaard. Dus ik hoef ook niet winst en het ligt bij me zelf maar af en toe wat positiefs en niet op alles heel streng beoordelen zou ik wel fijn vinden soms... het blijft een beginners klasse

Sorry beetje lang hihi

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:36

__Marloes schreef:
Ik heb een vraagje/opmerking over dat laatste, ik rij met mijn (nu net half jaar zadelmak) 4 jarige springpaard sinds mei wedstrijd, hij is wat op de voorhand gebouwd. Echter word mij dat laatste wel altijd "afgestraft". Hij kan het nog geen heel proefje volhouden om gedragen te lopen, ik merk alleen echter dat 9 van de 10 jury's het liefst een compleet gedragen paard zien. Ik heb helemaal niet te klagen over de punten die ik rij, ik vraag me alleen wel af wat men verwacht van een 4 jarig paard in een B proefje. Het staat bij mij op bijna elke protocol, vooral als er een jury in de auto zit die normaal alleen de hogere klasses jureert word ik hierop afgestraft terwijl ik vind dat je het nog niet kan verlangen van een jong paard.

Maar als je niet te klagen hebt over je punten, dan wordt je er toch niet op afgestraft? Wat op je coupon staat is dan een aanwijzing wat je kan verbeteren om nog beter te scoren en/of aan moet werken voor de volgende klasse. En dat lijkt me zinvoller dan "leuke combinatie".

matedor schreef:
Bij een 5 krijg je altijd commentaar wat fout gaat maar bij mij staat achter een 7/8 nooit iets wat juist positief is.

Even voor de cijferaars onder ons: als een proef 8 minuten duurt en 30 onderdelen heeft, moet er gemiddeld elke 16 seconden een cijfer worden gegeven (met commentaar).
Bij een 7 of hoger weet de deelnemer in het algemeen zelf ook wel dat het goed ging. We gebruiken onze tijd liever voor commentaar bij de lagere cijfers om de deelnemer te laten weten op welke wijze hij/zij kan verbeteren om naar een hoger cijfer te gaan.