Rijden zonder cap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:40

Hier ook een westernruiter die altijd met cap rijdt hoor!
Op stal rijden veel mensen zonder en ik krijg ook wel vragen waarom ik zonder cap rijd, maar ik ga 'm toch echt niet afzetten.
Ten eerste ken ik m'n bijrijdpaard pas een paar maanden en ten 2e, hoe lief en braaf ze ook zijn ze kunnen altijd struikelen.
Nee hoor, voor mij gewoon een cap.

Ik heb ook een keer m'n cap (en elleboog helaas) finaal aan stukken gevallen, als ik toen die cap niet opgehad had was het echt niet bij een gebroken elleboog gebleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:51

LaDonna75 schreef:
Nou, ik rij thuis in de bak altijd zonder cap. Zodra ik het terrein af ga, doe ik mijn cap op. Ik wil wedden dat er veel mensen zijn die het precies zo doen. Volwassenen die op mijn paard rijden, mogen van mij zelf weten of ze hun cap opzetten, kinderen moeten een cap op van mij als ze bij mij rijden. Het grappige is dat ik "vroeger" (jaar of 25 geleden) met een cap reed waarvan iedereen dacht dat die prima en veilig was, maar vandaag de dag zou die cap verboden zijn bij de meeste maneges...

Dat laatste is vooral omdat in 25 jaar tijd de veiligheidseisen flink opgeschroefd zijn, er meer onderzoeken zijn gedaan en verschillende EN certificeringen zijn (het ene EN veiligheidscerificaat kan minder 'zwaar' zijn dan de andere) en dus de veiligheidsnormen wat verschoven zijn.

RoosZDKSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:23

Het is niet verplicht, ik rijd ook zo vaak zonder cap, zeker als het heel warm is

Jesse_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 22:41

drenterxx schreef:
geen idee of het hier goed staat, anders sorry hiervoor :o

Ik heb een vraagje. Ik rijd al jaren engels, maar ik wil dolgraag overstappen op western.
Ik heb geen eigen paard, maar nu nog een verzorgpony die ik dressuurmatig rijd.
Ik krijg over een poosje waarschijnlijk een eigen paard, en deze wil ik western gaan rijden.
Ik heb op paarden van anderen al ervaring met westernrijden, ik vind western toch leuker dan engels.
M'n vader heeft zelf ook westerngereden, maar aangezien we nu op het moment geen eigen paard hebben rijd hij op het moment niet.

Nou is mijn vraag,
Hoe zit het met het rijden met een cap?

Mag je op eigen terrein officieel zonder cap rijden?
En op maneges, stallen van anderen ect? Of is de manege hier verantwoordelijk voor?
En als je buitenrijd?

Ik wil dit gewoon weten, omdat westernrijders meestal geen cap ophebben en ik wel wil weten wat er officieel verplicht is en wat niet.

Groetjes :)

Ik spring zelfs zonder cap en ik heb een best moeilijk paard. Het is je eigen verantwoordelijkheid. Maar mijn vriendin is buiten gaan rijden en had een hersenschudding en schaafwonden en was een paar minuten buitenwesten.

Marjo

Re: Rijden zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:39

Naar mijn weten is een staleigenaar verantwoordelijk als je zonder cap rijd. Op de vorige stal waren er ook veel eigenwijze westernruiters die altijd zonder cap reden. Inmiddels is het daar verplicht omdat de staleigenaar dus aansprakelijk gesteld kan worden.

EstherA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:32

Het is niet verplicht, het is je eigen risico. Ik rij soms ook wel zonder. Maar dat ligt er maar net aan hoe de bui van mijn pony is. :)

Roxana97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:48

Ik reed vroeger ook altijd zonder cap, totdat er iemand met der paard gestruikeld is en zij in coma lag terwijl ze een cap op had en zeker niet hard gevallen was. Sindsdien draag ik ALTIJD een cap hoe betrouwbaar je paard ook is.

zaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:30

op maneges is het vaak verplicht, maar als je thuis rijd mag je het zelf weten. ik adviseer je gewoon een cap op te doen :j hoe lief en betrouwbaar je paard ook is, ook hij kan struikelen of schrikken

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:47

LaDonna75 schreef:
Nou, ik rij thuis in de bak altijd zonder cap. Zodra ik het terrein af ga, doe ik mijn cap op. Ik wil wedden dat er veel mensen zijn die het precies zo doen. Volwassenen die op mijn paard rijden, mogen van mij zelf weten of ze hun cap opzetten, kinderen moeten een cap op van mij als ze bij mij rijden. Het grappige is dat ik "vroeger" (jaar of 25 geleden) met een cap reed waarvan iedereen dacht dat die prima en veilig was, maar vandaag de dag zou die cap verboden zijn bij de meeste maneges...

Klopt, ik ook. Met springen wel ook altijd een cap op.

mokzalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:11

Tja, in duitsland fietsen ze ook met een helm op. Doen wij ook niet.
Doen waar jij je goed bij voelt! Denk je dat het kan? Wat houd je dan nog tegen? :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:13

Ik rij NOOIT zonder cap. Ik vind het ook dom om zonder cap te rijden. Hartstikke leuk dat je paard zo braaf is, maar struikelen gebeurt ook bij brave paarden om maar wat te noemen.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:02

Ik weet dat (goedgekeurde?) manege's wel toezicht behoren te houden op kinderen die rijden. Iedereen wordt geacht op de (goedgekeurde?) manege een cap te dragen voor zover ik weet :)