wie is er verantwoordelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:36

Breghje schreef:
Pmarena, maar dan moet je dan alles wat er eventueel zou kunnen gebeuren toch al op papier moeten leggen wie waar wanneer en waarom verantwoordelijk voor is?

Waarom zou je elk mogelijk scenario gaan bedenken en op papier gaan zetten? :)
Ten eerste lukt dat je nooit, ten tweede zoals al is gezegd zal de wetgeving er boven staan dus als je bijrijder kwaad wil dan heb je pech.

Zoiets ondertekenen zal alleen maar goed zijn voor een stukje onderling vertrouwen.
Je hebt er verder niks aan, maar het geeft een eigenaar een stukje hoop dat het goed gaat komen.

Citaat:
Wettelijke bepalingen zijn er niet voor niks, en veel makkelijker dan gesteggel over wie wat waar wanneer en waarom.

Natuurlijk is dat veel makkelijker :j Maar daarom wordt het er nog niet eerlijker op :=

Zie mijn voorbeeld van een bijrijder die een doodmoe paard over een hindernis jaagt, het gaat fout, er ontstaat schade en bijrijder is van het fraaie type dat niet zelf voor de door haar gedrag veroorzaakte schade op wil draaien en gooit het op: JOUW paard heeft dit gedaan dus JIJ bent hier verantwoordelijk voor. Je zal zo iemand treffen...

Je kan dit vast niet 100% voorkomen, maar er zijn genoeg bijrijders die wel heel netjes zijn en hun verantwoordelijkheid netjes nemen omdat ze beseffen dat het hun eigen schuld is. Als paarden-eigenaar hoop je zo iemand te treffen, en hoop je dat de kansen daarop toenemen door voor dergelijke situaties vooraf goed te overleggen hoe beide partijen hier tegenaan kijken en of dat matcht met elkaars verwachtingen. Ik vind dat niet gek :)

Citaat:
De mevrouw zal het niet dood eng vinden om haar paard uit te lenen anders zocht ze geen bijrijder imho, en dus zal ze zich gewoon aan de wet moeten houden.

Als ze het niet doodeng vond dan zou ze niet zo "moeilijk" doen toch, maar dan zou ze gewoon zeggen: veel plezier ermee :wave: en zich nergens druk om maken :P

Aan de wet zal ze zich sowieso moeten houden, maar die wet komt er pas bij kijken als je het onderling niet eens kan worden en de boel hoog oploopt. Gebeuren er ongelukken en zeg je als bijrijder tegen de eigenaar: "jij kon hier niets aan doen, het was mijn schuld dus ik betaal de schade" dan komt er echt niet ineens een rechter met piepende banden het erf op rijden om te zeggen dat dit niet mag :P

Citaat:
Maar ts, voor mij zou het al niet meer hoeven op deze manier, want als ze al eerder moeilijk heeft gedaan zal ze dat waarschijnlijk mócht er iets gebeuren ook bij jou doen, en heb jijzélf daar wel zin in.

Maar wat is er nu eigenlijk de eerste keer gebeurd? Dat weten we helemaal niet, misschien had die vrouw wel groot gelijk als je het verhaal hoort :)*

Stel je voor (even simpel voorbeeldje van een mogelijkheid) dat die vorige bijrijder (om maar even bij het voorbeeld te blijven) dat paard over hindernissen heen joeg die het dier niet aankon, ze vallen, ruiter breekt haar rug. (wat het paard er wellicht aan over heeft gehouden laten we maar even buiten beschouwing :(:) )

En vervolgens bedenkt ruiter (of haar verzekering...) dat het wettelijk zo geregeld is dat ze de eigenaar van het paard hier voor op kan laten draaien.

Eigenaar is het er niet mee eens omdat zij (logisch!) vindt dat het de schuld van de ruiter is, niet van het paard en al helemaal niet van haar. Dus die wil geen cent betalen... ze is immers al gedupeerd doordat haar paard wellicht ook schade heeft door het gedrag van die bijrijder :x

Dan zal die ruiter (of verzekering) die geld ruikt wellicht op een rechtszaak aansturen.
En dan is er inderdaad een rechtszaak geweest.... en dat feitje op zich kan de wildste verhalen opleveren die de ronde gaan doen.

Als zoiets is gebeurd kan je je toch wel voorstellen dat die eigenaresse als de dood is dat ze weer zo iemand treft :=

Maar blijkbaar is het een kwestie van een bijrijder...of paard weg doen :(:)

Anoeska

Re: wie is er verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:35

Heel leuk om allemaal eigen dingen op papier te gaan zetten. Maar bij aansprakelijkheid zijn het vaak de verzekeringen die geld proberen te verhalen op degene die aansprakelijk is. Dan heb ik het niet over een gat in een rijbroek van de bijrijder dat het paard erin gebeten heft, daar kan je gewoon samen afspraken over maken.

Maar als je van het paard in een hindernis valt, en opgehaald moet worden met een ambulance, dan is al snel de zorgverzekering in beeld, die zal willen weten hoe het ongeluk verlopen is. Dan valt er weinig samen af te spreken en op papier te zetten. De verzekering zal gewoon de wettelijke regels voor aansprakelijk volgen. Wat niet wil zeggen dat de eigenaar dan ook altijd zal moeten betalen, aansprakelijk wil niet zeggen dat je direct wettelijk verplicht bent om de gehele schade te vergoede (denk aan gedeeltelijke Eigen schuld).

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:56

Amaris schreef:
Silly_Woman schreef:
Ik zou iets anders zoeken, er zitten al te veel haken en ogen aan.

Ik heb altijd geleerd wanneer paarden (zelf)schrikken is de eigenaar aansprakelijk. En idd wanneer paard gestuurd wordt door ruiter, is de ruiter zelf aansprakelijk.

Maar met een rechtzaak zijn er miljoenen haken en ogen aan.

Tip voor als je t gaat doen, neem een maand proeftijd zodat je ook het paard wat beter kan leren kennen.
Die van mij is ook super nieuwsgierig op de grond, maar kan best een bok geven als je er op zit. Dat zegt niet zoveel.

Succes in ieder geval!

Dan heb je dat mooi verkeerd geleerd :Y)

Nou heb ik geen probleem met toegeven als ik iets fout heb, maar dan wil ik toch een iets beter onderbouwde reactie :+

Dit is hoe ze het op school toentertijd uitgelegd hebben. (en dat is wel 8 jaar geleden :P )

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:59

De onderbouwing staat op pagina 1 en 2 van dit topic.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 14:11

Amaris schreef:
Silly_Woman schreef:

Ik heb altijd geleerd wanneer paarden schrikken is de eigenaar aansprakelijk. En idd wanneer paard gestuurd wordt door ruiter, is de ruiter zelf aansprakelijk.

Dan heb je dat mooi verkeerd geleerd :Y)

Dat valt wel mee, op zich klopt dit wel. Het zou alleen wat genuanceerder kunnen worden verwoord. In principe is de eigenaar aansprakelijk voor de schade die zijn dier aanricht. Niet omdat het paard in zo'n geval iets te verwijten valt, maar omdat dieren nu eenmaal onvoorspelbaar zijn en onverwachte dingen kunnen doen. Dat noemen ze risico-aansprakelijkheid, de eigenaar kiest ervoor om een dier te houden en loopt hiermee het risico dat het schade veroorzaakt.

Iets anders is schuldaansprakelijkheid, en ik denk dat je daarop doelt met 'als het paard gestuurd wordt door de ruiter'. Als de ruiter een paard bewust veel te hard over een onoverzichtelijk pad laat galopperen en er daardoor een wandelaar gewond raakt, kun je de ruiter een verwijt maken. De schade is dan niet ontstaan door het onvoorspelbare gedrag van het dier, maar door een fout van de ruiter. In dat geval zal de ruiter de schade dan ook moeten vergoeden.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 14:25

En het is nog weer anders als je les hebt en die instructeur zou je bijvoorbeeld "opdragen"/voorstellen om gas te geven op dat betreffende pad, toch? Of dwalen we nu heel erg af van het oorspronkelijke onderwerp.. :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:08

Dat voorbeeld met dat pad is wel een leuke :)

Als de ruiter dat paard over het pad jaagt waardoor de wandelaar gewond raakt, dan is het duidelijk de schuld van de ruiter.

Maar je hebt er rotzakken bij...wat let zo'n ruiter om het verhaal te verbuigen naar: paard ging er vandoor, ik kon er niets aan doen O:)
Dan zit je weer als eigenaar -O-

Ik vind het een leuke basis hoor, wettelijk vaststellen dat de eigenaar ervoor kiest om een dier te houden en daarmee aansprakelijk is voor de schade die zijn dier veroorzaakt. Zal vast 1 en ander een stuk makkelijker maken +:)+

Maar vervolgens ontbreekt daarop de toevoeging dat de ruiter / begeleider die op dat moment met het dier bezig is, net zo goed voor het risico kiest dat het dier schade kan veroorzaken. Het is toch belachelijk als Jantje het paard van Pietje uit de wei haalt en er brokken mee maakt, dat dan niet gewoon gesteld wordt dat Jantje op dat moment verantwoordelijk is. Zonder Jantje had dat paard nog in de wei gestaan.

Jantje gaat op pad met dat paard en weet net zo goed dat dat altijd een risico is.
Het is van de gekken dat Jantje niet verantwoordelijk is op dat moment maar even cru gezegd lekker laconiek en onverantwoord overal kan racen met het boterbriefje in de broekzak dat 'ie altijd kan zeggen dat het paard niet meer te houden was :=

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 10:03

nou jongens in 1x staat dat paard te koop vaag...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:54

Tsja.... Dan kan je wel een beetje een idee hebben waar ze je voor nodig had, is ze daar in elk geval wel eerlijk over geweest.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 13:54

Breghje schreef:
Tsja.... Dan kan je wel een beetje een idee hebben waar ze je voor nodig had, is ze daar in elk geval wel eerlijk over geweest.

dat is waar maar goed mevrouw had het wel even kunnen melden dat die te koop stond wat niet ze niet had gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:56

Waarom? Als zij nog niet weet of jij het paard wilde gaan rijden/leasen/verzorgen hoeft ze toch niet haar hele hebben en houden neer te gooien bij je?

Als jij niet ervoor kiest om het paard te rijden hoeft ze aan jou geen verantwoording af te leggen wat ze met het paard doet hoor :+

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:01

Ze gaf toch zelf al aan dat als jij dat paard wilde verzorgen dat ze haar dan niet te koop hoefde te zetten? Maw ze had een bijrijder nodig om de kosten te dekken.

Dan snap ik ook waarom ze zeker wil weten dat er geen rare dingen gebeuren met dat paard waardoor ze kosten heeft.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:01

Breghje schreef:
Pandameisje schreef:
ze zegt nu dit allemaal.

En als wij ons nou aansprakelijk houden voor het paard
Dan zou je niet alleen kunnen rijden maar dan hoef ik haar niet te verkopen.
Dan ben ik aansprakelijk voor al het leed en kosten van het paard ongeacht of jij rijd of ik.
Al het leed en kosten die jij op loopt zowel naast als op paard is voor jouw verzekering.
Mocht jij leed of kosten maken aan een ander bijvoorbeeld je rijd over een fiets of tegen een auto of over iemand anders dan is het leed van paard voor mij. Leed aan jou en/of andere betrokkene voor jouw WA verzekering.

ik weet niet zo goed wat ik hier van moet denken, ik zou thuis nog keer overleggen.

ik zei trouwens dit.

oke want wij zijn gister gaan opzoeken en sws is de eigenaar altijd aansprakkelijk als er iets met het paard gebeurd ook al rijd er iemand anders op.

Heel vreemd zinnetje...Want betaal je haar om bij te kunnen rijden?

Wat er ook gebeurt, zowel jij als de mevrouw staan niet boven de wet, en dus zal ten alle tijden als er iets gebeurt de wet in werking treden.

Ik ben nu weer opnieuw bijrijdster, en de eigenaresse is ten allen tijden aansprakelijk voor haar paarden, dat weet zij, dat weet ik en dat werkt perfect. Er hoeft niets onderling geregeld te worden als je beiden gewoon weet waar je aan toe bent en je aan afspraken houd, plus normaal met het dier omgaat.

Hierin geef je het zelfs aan, dat ze het al heeft gezegd. Ik heb hierin zelfs nog aandacht voor dat zinnetje gevraagd, maar er kwam niets op.

En eigenaar is ten alle tijden eigenaar, als de eigenaresse van mijn bijrijdhobbels ze onder mijn kont uit verkoopt, jammer maar helaas voor mij dan, dat is haar goed recht.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:12

Pmarena, ik krijg het niet netjes gequote je reactie op mij bovenaan deze pagina,dus maar even zo. :D
Onderling vertrouwen is leuk, tót er iets stuk gaat of er schade aan personen komt. Dan komt er altijd wrijving, zeker als dát stukje ineens niet bespreekbaar blijkt te zijn, waardoor het dus toch makkelijker is op de wet terug te vallen, want bij pijn in de portemonnee wil ineens niemand meer vriendjes zijn en de schuld op een ander schuiven is mijn ervaring.

Ik vermoed ook dat als een eigenaar aan zijn paard ziet of vermoed dat het niet goed behandeld wordt (en als een doodmoe paard over een hindernis gejaagd word zal ie diezelfde dag echt ander gedrag tonen dan anders, en wrs de dagen erna ook nog, dan is het toch domweg exit bijrijder? Er kan áltijd een paard kreupel raken/ ijzer kwijt zijn/ blikschade krijgen/ whatever. Maar het blijft idd degene die eigenaar is is verantwoordelijk. Al moet ik zeggen, er heeft ook wel eens iemand met Bregh gelopen op straat omdat ik niet kon, en als je naast je paard loopt, ook als eigenaar, krijg je geen schade vergoed, dus in dat geval loop je gewoon altijd risico. Zodra je erop zit, is het voor de verzekering.

Van je voorbeelden weet ik heel eerlijk gezegd uit de praktijk niets, omdat ik zelf onder die omstandigheden bij handelaren en fokkers reed (zadelmak maken ed) en dus idd wel eens zandgehapt heb, en bodysurfend door de wei ben gegaan. :D Maar gelukkig daar nooit iets bij gebroken en buiten blikschade en een gedeukte ego niets gehad, maar zo wel wat dat onder de verzekering van de eigenaar (zakelijke verzekering)gevallen. En bij de particulieren heb ik er heel erg eerlijk nooit bij stilgestaan, omdat buiten wat blikschade aan mijzelf of paard er eigenlijk niks is voorgevallen.

Je laatste voorbeeld zou voor mij makkelijk zijn ,gewoon de wet erop los laten. Want wie wat wanneer waarom en hoe heeft gedaan, dat zijn dingen die gebeuren in een paar seconden en wat de oorzaak was... wie weet deed het paard wel achterlijk boven de hindernis omdat het geen goed zadel had en dus mega rugpijn... en wie is daar dan verantwoordelijk voor....

Vandaar dus dat ik daar waarschijnlijk heel makkelijk in ben. Ik heb van alle jaren dat ik rijd "maar" 6 jaar een eigen paard gereden, de rest en ook nu is allemaal van derden geweest.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 16:49

mijn ouders wilde het eindelijk en 1x zei ze nee ik verkoop me paard. oke dan niet en eerst zat ze te zeuren apparte vrouw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:50

Pandameisje schreef:
mijn ouders wilde het eindelijk en 1x zei ze nee ik verkoop me paard. oke dan niet en eerst zat ze te zeuren apparte vrouw

Tja, ze zal waarschijnlijk lang genoeg hebben gewacht, als er dan niemand met het antwoord komt dan komt ze zelf dus met een besluit.