Paard bijt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Paard bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:56

Ik kan de filmpjes niet zien op m'n iPad :(

Maar ik geloof wel wat je zegt, sommige paarden moeten gewoon uitgedaagd worden om er meer uit te halen.

Maar datzelfde voor bijvoorbeeld obstakel training, dat kan je ook zo gek maken als je wil.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:58

De games ga je uiteindelijk ook over obstakels doen, met name de squeeze game. Maar als jij iedere keer dezelfde obstakels neerzet, is dat uiteindelijk een blijvende uitdaging voor je paard?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:02

Dat blijft lastig. Als mijn paard me bijt. (Heeft ze 2 maanden gedaan) als ik langs liep, als ik aan het poetsen was etc etc. Boos worden hielp niet en een tik met me hand ook niet. Een tik met de borstel (gewoon zacht) of elleboog en GELIJK doorgaan waar ik mee bezig was hielp het best. Als ze me echt hard beet kreeg ze echt wel een flinke tik. 2 weken en het was klaar. En veel grondwerk inderdaad. Freestylen werkte heel goed!

Maar je moet weten hoe hard en wanneer je ze straft. Als me paard bokt tijdens freestyle of iets.naar mij gericht laat ik haar wat rondjes galopperen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:05

Cassidy schreef:
De games ga je uiteindelijk ook over obstakels doen, met name de squeeze game. Maar als jij iedere keer dezelfde obstakels neerzet, is dat uiteindelijk een blijvende uitdaging voor je paard?

Dat hangt een beetje af van wat je je paard met het obstakel laat doen :) moet hij er overheen, of alleen maar langs, of bijvoorbeeld een bal ergens heen rollen.. Ook hier is je eigen fantasie de grens van wat je er mee kan doen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:12

Waarom die bal alleen gebruiken zodat het paard hem ergens heenrolt? In de filmpjes die ik heb geplaatst kun je de bal ook tegen je paard aan laten stuiteren zonder dat hij een krimp geeft.
Waarom bijv. tonnen gebruiken om alleen een ruimte te maken waar hij doorheen moet, en er niet uiteindelijk overheen?
Waarom een trailer gebruiken op een manier dat hij er alleen vooruit inmoet, ipv op de klep om laten draaien en er achteruit in te lopen?

Dat bedoel ik met het verleggen van grenzen. Je fantasie gebruiken, iedere keer weer nieuwe situaties verzinnen. Krijg je een paard van dat mee gaat denken en oplossingen gaat zoeken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:24

Het ergens heen rollen was ook maar een voorbeeld, en kan de filmpjes niet kijken dus daar kan ik je niets over zeggen.

Moet trouwens ook zeggen dat het niet altijd handig is als je paard teveel mee gaat denken.

Ik ga over een paar jaar met m'n paard aan het werk in het bos en in de groentetuin, dan is teveel meedenken niet handig want dan kom je heel ergens anders uit :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:41

Paard moet natuurlijk wel gehoorzaam blijven en aan de hulpen blijven staan. Maar je hoeft hem niet over bepaalde hindernissen heen te micromanagen, hij kan gerust leren om een trailobstakel voor een gedeelte zelf te analyseren en te nemen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:58

Het zou in mijn geval dan misschien handig zijn dat ze bij een heuvel waar we overheen moeten zelf bedenkt dat ze flink aan moet zetten.
Maar tussen de bomen kan teveel initiatief van m'n paard m'n been kosten als die tussen 2 bomen in komt. Per stap de controle hebben is met zulk werk (dat overigens helemaal niet te vergelijken is met dat wat de meeste mensen in de bak doen natuurlijk) eigenlijk wel wenselijk, of iig de controle kunnen hebben. Je hoeft natuurlijk niet elke stap op een recht kaal stuk te begeleiden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 05:28

En waarom is dat niet te vergelijken? In het bos kun je juist de reactie van het paard op je been gaan trainen. Meedenken betekend niet dat hij de bomen in het bos gaat gebruiken om je eraf te werken. Dat betekend dat hij kijkt waar hij loopt en je hem niet bij iedere wortel of boomstronk hoeft te begeleiden omdat hij zijn voeten optilt en weet neer te zetten. Dat leert hij bij het rijden op een biljartlaken nu echt niet. En helemaal fantastisch zou het toch zijn als hij zelf beslist dat hij niet tussen die twee bomen doorkan en er ruim omheenloopt als je hem geen andere aanwijzing geeft.Toch?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:00

Ik zit er dan niet op, maar loop er achter, dus een been aanleggen wordt een beetje lastig :)
Daarbij moet ik er dan niet alleen rekening houden met m'n paard, maar ook met de boom die er achteraan sleept. Dan kan m'n paard wel bedenken dat ze niet via de ene route wil maar via de andere, maar dan kom ik in de knoop :)

Wat ik wil zeggen met dat het niet te vergelijken is, is dat ik echt werk met m'n paard :) dus bomen slepen etc, niet m'n paard aan het werk zetten in het bos tijdens een buitenritje. Dan laat ik de teugels los hangen en kijken ze zelf maar over welke steen of stronk ze willen struikelen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:43

palousa_boy schreef:
fjordnina schreef:
Hier kan ik wel in meegaan, alleen zou ik het met een heel andere intentie aanpakken. Niet met de gedachte: Ik neem de zweep mee en zodra het paard in de buurt komt krijgt ie een lel' maar vanuit de gedachte 'ik neem mijn zweep mee als verlenging van mijn arm en daar maak ik in mijn eigen ruimte gebruik van. Ik tik overal om me heen op de grond de ene keer losjes, de andere keer fel. En als het paard te dicht bij me komt is mijn zweep toevallig net een felle slag aan het maken in zijn buurt. Ben ik niet duidelijk genoeg? Dan zal ik nog duidelijker moeten zijn dat de ruimte waar het paard nu in komt van mij is en dat ik die opeis. Dat alles nog steeds vanuit de ik-boodschap en niet vanuit de 'mijn paard moet..'variant'.

Begrijp echter wel dat als je het zo aanpakt, jij al snel niet vlug genoeg bent als je paard met z'n mond open op je af komt vliegen.

Hier ga ik dus mee met geerke, gewoon een flinke, goed getimede en gerichte mep. Waar die dan het paard raakt is mij om het even. Vaak zal dit dan het hoofd zijn omdat die simpelweg het dichtst bij is.

Natuurlijk ben je vlug genoeg, timing is immers alles?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:58

Allemaal heel leuk die 7 games en weet ik het wat voor parelli termen er genoemd worden, maar voordat het paard van TS daar is, heeft ie TS of haar vader wellicht al een keer keihard gegrepen en dan kun je wel met je parelli aankomen, maar dan heeft het paard ook schijt aan je. Het is leuk om dit soort gedrag met parelli te gaan bestrijden, maar als een paard op dat moment echt gevaarlijk is, heeft parelli dan ook zin als het nog niet bevestigd is?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:30

Dat is denk ik een beetje het probleem bij ts.

Tijdens het werk is er niets aan de hand, maar als er niet gewerkt wordt zijn ze de pineut.

@fjordnina, ik denk dat dat slaan op de grond, en zeker in het geval dat je de eerste keer niet duidelijk genoeg bent, niet zo veel inpact heeft als gewoon direct lichamelijk contact.
Als ik een paard "aangevallen" zie worden, haalt deze ook niet eerst uit naar de grond, maar gaat meteen voor het paard dat "aanvalt" (of in zijn ruimte komt of iig te dichtbij komt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:37

Personal space in plain Dutch.
Wordt daar geen rekening mee gehouden dan is het toch een grote mond of een dreun.
De kroel die ik verzorg weet dat heel goed en houdt terdege ook rekening met mijn space.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:42

Mijn paard heeft me een paar maanden geleden uit het niets in haar stal gebeten. Ik heb der toen een mep verkocht en sindsdien waagt ze het ook niet meer. Ik accepteer zo'n gedrag absoluut niet. En als dat met een mep moet dan moet dat maar. In een kudde gaan ze het ook niet lief vragen. Daarbij is de mijne absoluut niet bang voor mij geworden en heeft ze respect voor me. Ze moet alleen afentoe op der plaats gezet worden. :)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:36

Zeker waar. Maar de kunst is wel om het op her juiste moment te doen..

paulien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 23:12

Paard reageert eigenlijk altijd op de gedrag van de eigenaar. Vooral als jij je nederig opstelt zal hij je proberen te domineren.

evds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:32

Hallo Allemaal, ik ben nieuw hier maar zie niet waar ik me zou kunnen voorstellen...

Dan maar een reactie (mijn 10 ct): leer je paard uit jouw persoonlijke ruimte te blijven of uit je persoonlijke ruimte te vertrekken als je dat vraagt. En dan bedoel ik in de stal, ik de bak(aan een longeerlijn of los), op de poetsplek etc. etc. Laat daar steeds blijken dat je haar kan uitnodigen om dicht bij je te komen staan(of jij gaat dicht bij haar staan) maar dat ze weer opzij moet gaan en jouw ruimte geven als je dat met zachte maar volhardende hand vraagt. Vaak hoor je dat daar de problemen niet liggen(hij is heel braaf in de stal etc.) maar als je heel goed oplet is daar vaak ook al (soms heel subtiel) onduidelijkheid. Kan je die onduidelijkheid oplossen dan hoef je "later" niet aggresief op te treden omdat het probleem dan in de kiem is opgelost.

Vervolgens geleidelijk aan steeds meer de situatie opzoeken waarin je verwacht dat ze op je af zou kunnen komen met verkeerde intentie zoals je beschrijft in je beginpost. Grote kans dat ze het al niet meer doet omdat ze heeft geleerd dat jij jouw ruimte kan en zal opeisen, maar ben er op voorbereid en stuur haar onmiddelijk weg!

Ik ben niet voor het gericht slaan van een paard maar zou wel een sweep meenemen om mijn eigen ruimte mee af te bakenen en mezelf te verdedigen. De sweep is maar een hulpmiddeltje je lichaamstaal en energie moeten in ieder geval heel duidelijk zijn.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:53

heel interessant allemaal, bedankt hiervoor, heb onmiddellijk ook het antwoord gekregen voor mijn probleem terwijl ik dit eigenlijk al zelf wist maar met de jaren ken je je eigen paarden zo goed en als jij de menselijke leider bent is er geen probleem, nu onlangs een nieuweling bijgekomen en ik ben helemaal in de war net zoals mijn paarden.
W&ant ik denk niet dat paarden je als Alpha zien maar wel je accepteren als mens maar ook dit weer als mijn dochter er dan bijkwam moest ook zij die positie verkrijgen en nu met de nieuwe ook weer zo.
Het is eigenlijk nog niet zo simpel een kudde te houden, man er wordt hier wat afgebeten en geklopt zeg, zal me ook wat harder moeten opstellen want ik denk dan ocharme de nieuwe en hup beet in mijn been, grrrr, heb me weer laten vangen.

TS die persoonlijke ruimte is superbelangrijk, ik denk dat je grondwerk ook zal moeten doen op je weide en zonder halster en met zweep als je dit nodig acht. ook als je stal binnenkomt mag ja paard niet naar je toe komen maar juist wachten tot jij komt.

Als je paarden in een kudde houdt dan zie je pas hoe hard deze zijn tegenover elkaar dan denk ik dat een zweepslag niks is in vergelijking daarmee.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:16

Grondwerk....? Dat noemen wij uitmesten. :D

Voor er ongelukken gebeuren denk ik dat TS toch maar beter duidelijk kan zijn met stem én een zweepje; er wordt niet aangevallen of gebeten.
En TS, mocht je een 'grondwerker' of iets dergelijks willen inhuren (en flink betalen):
Bij ons op stal had iemand een 'paardentherapeute'. Zij had alle Parelli niveaus gedaan alsmede een HBO paardengedrag opleiding. Ik heb vol interesse gekeken. Helaas viel het een beetje tegen naar onze mening. Ik heb haar gevraagd of ze het ook leuk vond eens naar één van onze paarden te kijken of er mee bezig te gaan. Een 5 jarige (dek)hengst met een dominant, super macho karakter. Hij brult en schreeuwt graag naar alles wat beweegt.Ze durfde hem niet eens mee naar de bak te nemen :+ Volgens haar was hij 'getraumatiseerd'.

Onze stagiare heeft hem tot de orde geroepen en schaapmak liep hij met haar de hele galopbaan rond, langs de merries en hun veulens. 8-)

Voor ons dus geen volwassen Pennies meer. :=

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:26

InekeN schreef:
Grondwerk....? Dat noemen wij uitmesten. :D
=

_O- :D :D :') , jep uitmesten maar dan moet je paard toch ook uit de weg gaan he, zo merk je aan je paard waar jouw positie ligt, gaat hij drummen en moet jij hem alsmaar wegduwen of gaat hij vanzelf weg als je afkomt zonder schrik van je te hebben uiteraard.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:30

Eh....'drummen'??! <<) Dat kunnen onze paarden zeker weten niét!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:42

Een onervaren persoon kan de kracht en de snelheid van een gerichte en doeltreffende optater absoluut niet goed timen :n
Dat is net zo iets als een effectieve ruk aan een hengstenketting. Dat lijkt heel simpel, maar dat is het absoluut niet, dat zie ik elke keer weer als er ineens weer zo'n meisje als een vlaggetje aan zo'n paard hangt. Dat vergeten zeer ervaren JBF mensen. Daardoor breng je met dat advies een niet ervaren JBF toepasser enkel meer in gevaar.
Bij mij zou dat paard ook allang tegen een stok aangelopen zijn en het niet meer in zijn botte harses halen, maar dat kan alleen als je zelfverzekerd bent en dat op het moment doet hij de aanval nog kan afbreken en je hem daarna dus ook veilig kan negeren en eniet als een trekpoppetje om je heen moet blijven zwaaien.

Ik ben absoluut geen parelli toepasser en heb er niets mee, maar je kunt er voor een onervaren persoon een vrij veilige basis mee leggen. Daarom g aik in deze met het advies van Cassidi mee. Alternatief is er een zeer ervaren JBF persoon bij te halen, maar dan heb je kans dat het paard het niet eens probeert, die ziet dat namelijk ook wel van een afstandje hoe diegene hem aankijkt.

xTinkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:22

ik heb een verzorgpony die heel vervelend doet. zij bijt en trapt naar mij en ik heb enkele tips gebruikt maar die werken niet ze is 6 en heet Odientje. ze doet ook vervelend tegen mijn ander 2 verzorg pony's die daar ook staan. laatst had er een een afdruk en een bloedneus! help me ik durf er niet meer heen ze heeft zelf achter me aan gerend om me aan te vallen! |( |( |(