Paard verzekeren, wel of niet doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:29

Ik verzeker zeker wel...Mijn huidige paard heeft ook al de nodige ellende (vooral in het begin)gehad..
Alle onderzoeken/test/medicijnen en noem maar op gewoon vergoed (alleen je eigen bijdrge)gekregen.
Heb haar nu 7 jaar,maar het vergoedde bedrag komt toch al aardig in de richting van wat ik al die jaren betaald heb aan de verzekering..plus het paard wat ik hiervoor had had ons anders bijna 15000€ gekost aan behandelingen/kliniek/medicijnen/stalling ed. Helaas heb ik hem uiteindelijk moeten laten gaan,want het kwam toch niet (slagingspercentage dat het goed zou komen was erg hoog,helaas veel complicaties bij gekomen)goed! En ook het volledige verzekerde bedrag terug gekregen....

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:32

Ik heb mijn paard niet verzekerd. Heb haar op mijn 18e gekocht en ik wist wel dat het kon, je paard verzekeren, maar me er niet in verdiept. En dus ook niet gedaan.
Heel lang (zon jaar of 8) goed gegaan, geen medische kosten. Ik heb mijn paard nu 13 jaar (ze is nu 17). Paar jaar terug is ze met haar achterbeen aan een voerbak blijven hangen, gevolg: stuk van 10 bij 15cm ontveld, DA erbij, een snee in de wond gehecht en een spray om te ontsmetten gekregen. Herstelde niet volgens plan (wildvlees) en andere DA erbij, advies: 1x per dag schoonmaken en dan het randje insmeren met een zilverzalfje. Dit is hersteld, wel n litteken. Totale kosten ong. 200 euro.
Jaar later is ze in een prikkeldraadhek gesprongen (ze had de keuze over mn zus heen, of over het hek). Hele borst lag open, gelukkig geen spieren/pezen/bot geraakt. Is gehecht. 1 wond is opengesprongen, weer DA erbij, advies: 1x per dag schoonmaken met waterslang, dan honingspray erop. Is wat tijd overheen gegaan, maar super genezen. Totale kosten ong. 700 euro
Maart dit jaar kreeg ze een bloedneus. Gemaild met DA, 3 dagen rust. Nog steeds bloedneus, endoscopie. Was geirriteerd neusslijmvlies te zien, vit.k prik en neusspray voor een week. Nog steeds bloedneus, naar kliniek in Utrecht. Weer endoscopie en een overnachting met weer een endoscopie. Weer alleen geirriteerd neusslijmvlies te zien. Paard mee naar huis met prednisolon. Na 2 weken wel iets verminderde bloedneus, maar niet gestopt. Weer naar Utrecht, weer endoscopie, was te zien dat bloed van hoger kwam. Advies ct-scan. Op ct-scan was een "knikkertje" te zien. Advies: operatief verwijderen.. Paard donderdag opgehaald, vrijdag geopereerd en maandag weer thuis. Binnen een week was bloedneus gestopt. Kosten ong.3500 euro.
Deze bloedneus was dus iets wat veel geld kost, maar waar slagingskans heel hoog was en geen boxrust.

Ik heb dus geen verzekering en ook geen spaarpotje voor mijn paard. Gelukkig kan ik van mn moeder lenen en met alle extra's (belastingteruggave en vakantiegeld) heb ik alles kunnen betalen.
Als mn paard wat heeft, ben ik iemand die er alles aan doet om haar er weer bovenop te krijgen, hangt wel af van de slagingskans en de revalidatie (maanden boxrust doe ik niet, maar dat is voor iedereen anders). Ik was bij de bloedneus al 1500euro kwijt om de oorzaak uit te vinden. Maar ik kan geen beslissing nemen (paard op pensioen/inslapen..) als ik niet precies weet wat er mis is.
Tuurlijk is wel even door mn hoofd gegaan: hoe ga ik dit allemaal kunnen betalen..
Maar er is altijd wel een oplossing te vinden. Bijv. kliniek in termijnen betalen, lening afsluiten.. Dat soort dingen had ik gedaan indien nodig.
Als je dat niet wil, is een verzekering een goede keuze, wel goed de kleine lettertjes lezen ;)
Ik heb nu nog steeds niet: had ik haar maar wel verzekerd.. Mijn paard, mijn geld, mijn keuze. En geen gedoe met declareren, wel/niet vergoedt..

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:53

Tango1979 schreef:
Klinkt misschien heel hard wat ik nu ga zeggen... een auto van € 1000,- laat je toch ook niet repareren voor € 1.500,- ? En ja, je pony leeft nog, hopelijk met een uitstekende kwaliteit van leven. Ik zie in mijn omgeving momenteel echter paarden die imo geen uitstekende kwaliteit van leven hebben, waar toch duizenden euro's aan besteed worden. Dit zou niet mijn keuze zijn.

-O- Ik begrijp niet hoe je er zo in kan staan eerlijk gezegd. Het maakt voor mij echt geen zak uit of mijn paard € 1.000 kostte bij de aanschaf of € 10.000 voor mijn beoordeling of ik een bepaalde (dure) behandeling wel of niet laat verrichten.

Gini

Re: Paard verzekeren, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:55

En als die auto daarna wel nog bruikbaar en een lang leven beschoren is, laat ik die gewoon repareren voor 1500 euro hoor. Een nieuwe auto kost meer en dan is het ook nog maar afwachten of die geen mankementen vertoont.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:59

Mijn pony is verzekerd tegen ziektekosten, simpelweg omdat ik gewoon geen 2000 euro heb om een operatie te betalen. En wil die beslissing niet maken op basis van mijn portemonnee. Hij is nu bijna 3 jaar verzekerd tot nu toe niks gehad maar mocht mijn mannetje ziek wordn kan ik hem alles geven wat hij nodig heeft :)

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:13

mylittlejoy schreef:
-O- Ik begrijp niet hoe je er zo in kan staan eerlijk gezegd. Het maakt voor mij echt geen zak uit of mijn paard € 1.000 kostte bij de aanschaf of € 10.000 voor mijn beoordeling of ik een bepaalde (dure) behandeling wel of niet laat verrichten.

sluit me volledig bij je aan, ik ga er ook tot het uiterste voor om haar een goed en pijnloos leven te geven, al kost het me een godsvermogen. het is voor mij elke cent waard. Al moet ik er droog brood voor eten bewijze van

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:16

mylittlejoy schreef:
Tango1979 schreef:
Klinkt misschien heel hard wat ik nu ga zeggen... een auto van € 1000,- laat je toch ook niet repareren voor € 1.500,- ? En ja, je pony leeft nog, hopelijk met een uitstekende kwaliteit van leven. Ik zie in mijn omgeving momenteel echter paarden die imo geen uitstekende kwaliteit van leven hebben, waar toch duizenden euro's aan besteed worden. Dit zou niet mijn keuze zijn.

Sorry, mijn post is niet helemaal duidelijk. Even als toevoeging: indien er een geringe kans is op volledig herstel. Als er een grote kans op volledig herstel is, dan is het een heel ander verhaal!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:21

hier geen verzekering en maar een klein spaarpotje

Mijn paard was 19 toen ik haar kocht en KON niet eens meer verzekerd worden, ook al had ik dit gewild. Ik ga eerlijk gezegd zeker geen duizenden euro's uitgeven aan medische kosten, dan is inslapen het enige nog. Ik ga niet dokteren tot aan het end van mijn portomenee.
Het is een ander verhaal als je paard jonger is denk ik, dan ga je hier wat verder in denk ik, maar een paard (van nu) 21 jaar, daar ga ik geen kapitalen meer aan uitgeven, dus hier ook geen koliekoperatie o.i.d.

Dit had ik me voordat ik haar kocht ook al voorgenomen en dit vind ik een "voordeel" van een ouder paard, je maakt de keuze dan makkelijker vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:26

Leuk om alle reacties door te lezen :)
Verschilt ook wel erg per persoon uiteraard.

Je kan mazzel hebben met een paard dat nooit wat heeft of krijgt maar natuurlijk ook dikke pech, kan me wel goed voorstellen dat je dan blij bent dat je paard verzekerd als de kosten behoorlijk oplopen.

En natuurlijk is in eerste instantie de verzekeringsmaatschappij degene die er altijd winst mee boekt ;)

Ik heb mijn paard 14 jaar en nooit verzekerd gehad en dat gaat ook niet meer met haar gebeuren, en heb gelukkig de mazzel gehad dat ik nooit hele ernstige kosten aan haar heb gehad, 1x pees gescheurd en wel mee naar de kliniek geweest voor foto's en dergelijke, daarvoor de Da geweest voor pijnstilling en antibiotica, dat was wel even wat geld in 1x maar daar had ik gelukkig mijn spaarpotje voor, ben denk ik alles bij elkaar zo een €1200 kwijt geweest daaraan.

Vorig jaar een onderzoek laten doen of de baarmoeder schoon is en ze was tegelijkertijd kreupel dus dat gecombineerd, metacam gehad en was toen rond de €120 kwijt en dit jaar heeft ze voor t eerst koliek gehad dus een rekening van €90, maar dit zijn kosten die ik gewoon van mijn lopende rekening betaald heb.
Al met al ben ik nog geen €1500 (laten we voor het gemak €2000 zeggen) kwijt in 14 jaar tijd (waar ik heel blij mee ben ;) ), misschien een kwestie van mazzel met het paard hebben, voor hetzelfde geld had ik een probleempaard gehad.

Als ik dan eens bereken wat ik in die 14 jaar tijd dan aan verzekering zou moeten betalen is dat een heeel fors verschil, risico heb je altijd maar voor dat verschil wil ik wel een gokje wagen.

Ik weet ook dat als mijn paard nu iets zou krijgen ik dat kan betalen doordat ik flink wat heb kunnen sparen in al die jaren, maar er is ook een grens, beestje is nu 21 en gelukkig nog fit maar dat is een andere discussie ;)
En dan maakt het mij niet uit of het €100 of €2000 zou kosten als ze maar garantie heeft om te herstellen en pijnloos door het leven kan blijven gaan, mijn paard is bijna geen geld meer waard op de markt maar dat heeft voor mij geen invloed, emotioneel is ze heel erg veel waard :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:39

Romy1234 schreef:
En dan maakt het mij niet uit of het €100 of €2000 zou kosten als ze maar garantie heeft om te herstellen en pijnloos door het leven kan blijven gaan, mijn paard is bijna geen geld meer waard op de markt maar dat heeft voor mij geen invloed, emotioneel is ze heel erg veel waard :)

En dit is ook mijn punt... maar mijn ervaring is dat veel mensen maar geld blijven uitgeven, terwijl je er al behoorlijk zeker van bent dat het paard niet meer pijn/ongemak vrij zal zijn. Ik vind dat wij behoorlijk ver gaan, terwijl het misschien diervriendelijker is om op een gegeven moment niet meer verder te dokteren.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:31

Citaat:
Maar vergeet niet dat je allerlei uitsluitingen hebt. Ze doen vaak heel moeilijk over uitkeren en als ze al uitkeren krijg je nooit 100% van de waarde maar 75% en daarbij is de uiteindelijke keuring waarin het paard afgekeurd wordt ook niet verzekerd, dus die trekken ze er ook nog vanaf. (is vaak ook over de duizend euro)

Nou, die ervaring heb ik met Hippo Zorg absoluut niet. Toen mijn paard werd afgekeurd had ik binnen 1 week het geld op mijn rekening staan. Ook het onderzoek dat leidde tot de afkeuring hebben ze gewoon vergoed (minus uiteraard eigen risico). En dat was een flinke rekening met zeer uitgebreid klinisch onderzoek, rugfoto’s en foto’s en scan van de hals.

Wat wel is: men moet zich goed oriënteren en inlezen. De orthopedische aandoeningen (o.a. spat, artrose, kissing spines) dus zeg maar de van binnen komende ellende, moeten in het algemeen apart bijverzekerd worden. Dus heb je een paard in de basisverzekering en krijgt die artrose, dan heb je inderdaad nergens recht op. Het maakt de verzekering niet uit of dat een bewuste keuze is geweest of uit onwetendheid is. Je bent daar gewoon niet voor verzekerd.
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 10-09-24 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:40

idd, ik vind dat je emoties geen rol moet laten spelen, maar puur moet kijken hoe het paard daarna verder moet leven, ongeacht of jij zonder het paard kunt...

Simone_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:18

Mwa, vaak haal je het er niet uit, maarja als er iets is wat heel kostelijk is dan kun je het alsnog zelf betalen. MAAR niet alles zit in de verzekering waardoor je nog alles zelf moet betalen. Ik denk dat je maar goed moet uitzoeken wat er in zo'n verzekering zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:26

Verschilt natuurlijk wel per verzekering en hoe je verzekerd.
Gelukkig heb ik nog nooit dingen gehad dat ik onverwachts hele hoge kosten had, maar dat kan altijd een keer gebeuren natuurlijk.

ChelseavdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:57

Mijn pony is niet verzekerd... Vind het zelf niet nodig, is nu ook niet gevoelig aan vanalles ofzo en heeft amper wondes ed. Natuurlijk kan er altijd wel iets gebeuren, maar goed ja, das een risico dat je neemt dan om je paard niet te verzekeren :) persoonlijk als je paard geen "risicogeval" is, zou k het niet doen maar die keuze is aan iedereen vrijblijvend natuurlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:41

Geen risicogeval slaat imo nergens op. ELK paard kan wat gebeuren, ik had ook een kerngezonde pony,mankeerde nooit wat tot dat die kanker kreeg.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:31

Mijn merrie is nooit verzekerd geweest. Mijn hengst wel, die heeft een dekhengstenverzekering gehad. Dit ook omdat het een eis was van de hengstenhouder waar hij ter dekking stond.
Hij dekt niet meer, en is nu ook niet meer verzekerd. Ook hier een bewuste keuze, aan verzekeringen zitten veel haken en ogen, ik hoor te vaak dat er of niet, of weinig uitgekeerd wordt, en het spaarpotje hier is ruim toereikend.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:13

Wat voor mij toen een enorme domper was was het enorme gedoe toen de dierenarts het advies gaf het paard in te slapen en zij zo enorm moeilijk gingen doen.
Paard had op de buut gestaan en kon daarom niet geslacht worden, verzekering wilde het paard op laten halen en het paard in de opvang laten staan zonder medicatie totdat deze wel geslacht kon worden. Ik was het daar niet mee eens, paard kon niet zonder medicatie, met medicatie was het al een hel voor hem... Heb enorm gevochten om hem zelf weg te kunnen brengen op vrijdagochtend i.p.v. hoe de verzekering het wilde.
Ik snap best dat zij liever wat geld terug zien komen door bijvoorbeeld slachtprijs maar als dit niet verantwoordelijk is (zoals bij dit paard!) dan ga ik hier niet in mee!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:13

Ik ben heeeeeel blij dat ik mijn pony 3 jaar geleden verzekerd heb. Anders was ik nu blut geweest geloof ik :+

Mijn pony kampt al sinds ik haar heb met vage problemen, dus regelmatig dierenarts erbij gehad om te kijken of ze iets konden vinden. Dit heeft al met al best veel gekost, nu na 3 jaar blijkt ze een peesblessure te hebben. Ze hebben een halve dag onderzoeken gedaan, foto's gemaakt, echo. Was een dure grap. Nu iedere 2 maanden controle echo, loopt ook aardig op. Tussendoor een maagzweer gehad, paar dierenarts bezoeken en een paar dagen kliniek. Medicijnen voor de maagzweer (Gastrogard) waren 50 euro per dag, een maand lang :+ Kortom, ik heb echt de goede keuze gemaakt, had al die grote bedragen niet in 1 keer op kunnen vangen, en zeker niet vlak achter elkaar een paar keer.
Als je maandelijks een hoop kunt missen of een enorme spaarpot hebt kun je het best daarmee opvangen maar na een paar keer zo'n dure grap wordt je daar niet blij van.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:25

Heb niet het hele topic doorgenomen, maar zag wel een reactie dat iemand de dure verzekering niet kon betalen, hoe doe je dat dan wanneer je paard een dierenarts nodig heeft? Die is ook duur?

Ik heb mijn paarden altijd wel verzekerd en helaas ook 2 paarden door de verzekering over laten nemen. De eerste gelijk 7 weken na aankoop, de vorige eigenaar liet mij met zijn problemen zitten, maar kon de verzekering er wel op aanspreken. Aankoopbedrag terug en ik kon verder kijken naar een ander paard, al wordt je er emotioneel nooit blij van natuurlijk wanneer je een paard verliest. Ik vind het een fijn idee dat je voor grote ingrepen verzekerd bent, stel hij moet een koliekoperatie in Utrecht doorstaan, hoef ik niet naar mijn spaarrekening te kijken of het uit kan. Ook een fijn idee dat wanneer het paard niet meer geschikt is om op te rijden, denk aan beengebreken, in mijn geval COPD etc (kijk wel naar je verzekering, niet alles wordt gedekt), is dat zij ook uitkeren en jij evt toch met hun uitkering een ander paard kunt kopen om verder te kunnen met de sport. Als ik toen het hele aankoopbedrag niet terug had gekregen, houd het snel op met je hobby. Tja, alles heeft voor en nadelen, voor ieder wat je het fijnst vind. Je betaald premie over het verzekerde bedrag, kijk gewoon eens op sites van verzekeraars, ik ben bij Equine Risk al jaren verzekerd. Vind het bedrag best meevallen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:27

Meggiemeg, wat vervelend hoe het bij jou is gelopen. Met mijn verzekering heb ik die ervaring niet, die zijn erg netjes geweest. Ik kon kiezen of ik het paard op wilde laten halen, en ja, dan gaat het naar de slacht, of dat je het paard zelf in wilt laten slapen (dan moet je het slachtbedrag er op laten zitten zeg maar), of evt zelf met pensioen wilt zetten indien dat nog paardwaardig kan. Geen gedonder mee gehad, beide keren zonder problemen hebben ze mij geholpen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:36

Ik heb geen verzekering.

Verzekeren moet je de risico's die je niet kunt of wilt dragen.
Ik heb te vaak gehoord dat er bij een doodziek paard of levensgevaarlijk gewond, gewacht moest worden op toestemming van de verzekeraar om het dier af te mogen laten maken omdat er anders niet uitgekeerd wordt.
Het zou dan net vrijdagavond zijn en niemand bereikbaar tot maandagochtend...
Dat laat zo een dier onnodig lang lijden en dat wil ik niet.
Dus ik leg zelf elke maand geld apart.
Mijn katten zijn ook niet verzekerd, als ik ga uitrekenen wat ze me hebben gekost aan dierenarts kosten in hun leven tegenover wat ik aan verzekering had betaald, had het bij 5 van de 6 katten niet rendabel geweest.

Stel je paard wordt 30 jaar en je verzekering kost 35,- per maand dan betaal je 12.600,- aan premie, dan moet je paard behoorlijk wat mankeren (meestal wordt ook nog eens maximaal 75% vergoed van de kosten) in die periode om dat terug te krijgen.
Daarnaast keren ze bij overlijden ook maximaal de waarde van je paard uit.
Dat zou in mijn geval 1.900,- zijn.
Heb je een zeer kostbaar paard, is het misschien nog een ander verhaal....

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:46

Een hoop verschillende meningen en ervaringen lees ik zo (niet alle posts uitgebreid gelezen). Hier hebben we, voor ons, goed nagedacht over de kosten en baten. En eigenlijk denk ik dat we achteraf wel tot een goede oplossing zijn gekomen. Wij verzekeren een nieuw paard het eerste jaar of de eerste 2 jaar voor alles (meest uitgebreid, ruim 600 pj was dat toen), je weet niet wat je koopt en je komt dan ineens voor verassingen te staan als een paard elke maand een dierenarts nodig heeft. Na die periode ken je het paard beter en kun je de risico's beter inschatten. Bij een normaal gezond paard gaat die dan ook uit de verzekering. Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren na die tijd, maar dan kijken we voor behandeling heel realistisch naar de toekomst voor het paard naderhand.

edit; je kan natuurlijk alles verzekeren wat los en vast zit, maar als je de mogelijkheid hebt dan zou ik me niet maandelijks al scheel betalen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 14:14

Op die manier hebben wij ook wel eens gedacht M_Vainqueur, het is idd altijd afwachten wat je in huis haalt he.

Nens77, echt waar? Ik heb dat nog niet eerder gehoord dat je moet wachten met zulke beslissingen, spoed is spoed en idd ga je niet wachten, maar dat lijkt me ook niet nodig, de dierenarts beslist toch uiteindelijk over de ernst van de zaak en of handelen nodig is of niet. De vraag of het gedekt is of niet is iets anders.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:00

MightyMike schreef:
Op die manier hebben wij ook wel eens gedacht M_Vainqueur, het is idd altijd afwachten wat je in huis haalt he.

Nens77, echt waar? Ik heb dat nog niet eerder gehoord dat je moet wachten met zulke beslissingen, spoed is spoed en idd ga je niet wachten, maar dat lijkt me ook niet nodig, de dierenarts beslist toch uiteindelijk over de ernst van de zaak en of handelen nodig is of niet. De vraag of het gedekt is of niet is iets anders.

Wil je inderdaad de schade uitgekeerd krijgen, moet je wachten op toestemming inderdaad.
Krijg je geen schade uitgekeerd, heb je de verzekering ook een beetje voor niets...