pony gekocht, blijkt eczemer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:40

Ik weet niet hoe lang de pony bij de vorige eigenaar heeft gestaan maar een verhuizing kan wat stress opleveren. Van stress krijgen paarden en ponys die al een beetje gevoelig zijn voor eczeem ook sneller last.
Het kan ook best zijn dat ze na haar gewenningsperiode weer langzaam eczeem vrij word. Mijn IJslander heeft dat ook. Na de verhuizing heeft ze twee maanden moeten wennen aan het nieuwe ritme en ze heeft nu nagenoeg geen eczeem meer. Letten op voeding zonder suiker, eiwitten en melasse zijn ook een must. Je kunt LIGA bijvoeren dat is een brok met vitamines maar daar zit verder niks bij, is speciaal voor sobere paardenrassen. Bij een spontane eczeemaanval smeer ik mijn paard meestal 1 keer helemaal in met derfen (op de plekjes van de eczeem dan) en staat ze een paar dagen onder een deken. Zo is het bij mij helemaal onder controle..

Edit: Metazoa dierenvoeders zijn speciaal voor eczemers. Hierin zitten alle vitamines en mineralen. Dit voer is er op gebaseerd dat eczemers wat meer van sommige vitamines en mineralen kunnen gebruiken dan "gezonde" paarden en je ze dus niet heel schraal moet houden.

Muronia

Re: pony gekocht, blijkt eczemer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 10:57

bedankt voor de tips, ze staat met 2 paarden, dus niet alleen. We komen er vast wel uit!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:58

Axel_Valerie schreef:
Ik weet niet hoe lang de pony bij de vorige eigenaar heeft gestaan maar een verhuizing kan wat stress opleveren. Van stress krijgen paarden en ponys die al een beetje gevoelig zijn voor eczeem ook sneller last.
Het kan ook best zijn dat ze na haar gewenningsperiode weer langzaam eczeem vrij word. Mijn IJslander heeft dat ook. Na de verhuizing heeft ze twee maanden moeten wennen aan het nieuwe ritme en ze heeft nu nagenoeg geen eczeem meer. Letten op voeding zonder suiker, eiwitten en melasse zijn ook een must. Je kunt LIGA bijvoeren dat is een brok met vitamines maar daar zit verder niks bij, is speciaal voor sobere paardenrassen. Bij een spontane eczeemaanval smeer ik mijn paard meestal 1 keer helemaal in met derfen (op de plekjes van de eczeem dan) en staat ze een paar dagen onder een deken. Zo is het bij mij helemaal onder controle..

Edit: Metazoa dierenvoeders zijn speciaal voor eczemers. Hierin zitten alle vitamines en mineralen. Dit voer is er op gebaseerd dat eczemers wat meer van sommige vitamines en mineralen kunnen gebruiken dan "gezonde" paarden en je ze dus niet heel schraal moet houden.

een shet hoor je schraal te houden dat zijn ze van naturen gewend,van waar ze vandaan komen en hier zijn ze dus ook op gebouwd

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:02

Ik weet wel hoe je een shet moet houden. Ik heb er heel lang een gehad.
Echter metazoa gelooft erin dat eczemers bepaalde voedingstoffen missen en hebben hier het voer op
samengesteld. Er zitten extra vitaminen en mineralen in. Er staat ook niet dat je een shet vet moet mesten. Er staat "niet HEEL schraal".

Edit: Ik heb zelf een IJslander en een Haflinger. Ik voer ze allebei bij en let daarbij op wat ze nodig hebben. Goede voeding is vooral voor mijn IJsco heel erg belangrijk.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:40

Axel_Valerie schreef:
Ik weet wel hoe je een shet moet houden. Ik heb er heel lang een gehad.
Echter metazoa gelooft erin dat eczemers bepaalde voedingstoffen missen en hebben hier het voer op
samengesteld. Er zitten extra vitaminen en mineralen in. Er staat ook niet dat je een shet vet moet mesten. Er staat "niet HEEL schraal".

Edit: Ik heb zelf een IJslander en een Haflinger. Ik voer ze allebei bij en let daarbij op wat ze nodig hebben. Goede voeding is vooral voor mijn IJsco heel erg belangrijk.

sorry maar denk dat dat voor ieder paard geld

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:06

Amy77 schreef:
Gefeliciteerd met de nieuwe pony!
Vind het al van de zotte dat je voor een 21 jarige hebt moeten betalen..maargoed, das een ander verhaal ;)

want?
een brave, goedgemanierde, schotvaste kinderpony is zn gewicht in goud waard.
Ik heb er 2 lopen die nog voor geen geld ter wereld weg mogen.

Qua papier en prestaties misschien niet veel waard maar als je kind er op een veilige manier mee om kan gaan word daar best voor betaald hoor. Hier zijn er ook heel wat voor dik geld weggegaan en die hadden echt geen spannend papier.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:18

Toevallig heb ik de afgelopen tijd 2x meegemaakt dat een paard wat geen eczeem had ineens eczeem ontwikkelde op een ander stuk land. En ook idd gewoon in de buurt (5km) van de oude plek waar het niet was.
Het is vaak iets wat al in hun systeem zit en wat er door een verandering van íets uit kan komen.
Als haar manen gewoon lang waren en de staart ook geen korte stukken bovenaan had, poedersuiker je ervanuit gaan dat het vorig jaar niet het geval was geweest, anders kun je dat nog wel zien aan de manen en staart die dan toch korter moeten zijn dan gebruikelijk.

En helemaal omdat het nu al juni is, dan had ze het al gehad ten tijde van de koop, want eczeem begint vaak al in maart/april.

Wel echt balen, vooral voor het paardje zelf ook. Rambo Sweet itch is idd de beste deken en daar is zelfs tweedehands wel aan te komen.

Mocht je het echt willen dan zou de pony volgens mij wel terug mogen naar de eigenaar omdat het gebrek later aan de orde kwam.

Bij een kennis van mij had haar paard na 15 jaar niks, ook ineens eczeem, daarbij bleek dat het paard ws. de ziekte van cushing heeft, waardoor het systeem verzwakt en hij daardoor ook gevoeliger bleek voor de eczeem.

De pony iig geen suikerrijk voer geven, dat verergert de eczeem.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:02

keona schreef:
sorry maar denk dat dat voor ieder paard geld

Wat is jouw probleem? Ik ben altijd HEEL erg met voeding voor mijn paarden bezig. Mijn IJslander is alleen een stuk gevoeliger dan mijn Haflinger. Heb ik je iets misdaan ofzo? Ik probeer alleen wat tips te geven aangezien ik de afgelopen twee jaar een heleboel ervaring heb opgedaan wat betreft eczemers.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:20

Mooi ontstekingsremmer wat de jeuk veroorzaakt is Omega 3. Doe maar handje lijnzaadvlokken of Olie door het voer helpt ook al veel. En ik voer dus ook Metazoa Shet schuurt de helft minder.

Vraag ook even wanneer ze voor het laatst ontwormt is. Wormen doen dat ook staart schuren vooral Aarsmade..pak plakbandje en laat die achter even langs gaan zit er larven aan h je genoeg.

Ook had mijn shet een enorm dikke manenkam die broeit in de zomer dus jeuk..zo warm..dus heb ik de manen heel kort gemaakt. Ook wintervacht helpt weleens met verharen jeuken..

Dit alles is even zoeken er is zoveel wat schuren zeker aan staart kan doen. Kwestie van uitsluiten.

Luis pak een oud kammetje voor luizen maak het nat met zeepsop en kam een paar keer in de buurt van de manen door de haren. Zit er luis zie je het. En was dan eens met mensen hoofdluis middel en na 2 weken nog eens weg luis.

En hier vliegt toch ook nog steeds,,veel vliegen, muggen dazen enz. Maar ze schuurt zelden meer. En haar manen en staart waren er nooit af hoor!

Anders een glade paal met overgang zoeken zn verkeerspaal kan ze wel voldoen aan de behoefte zo lang maar niets kapot maken?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:31

Polly schreef:
Amy77 schreef:
Gefeliciteerd met de nieuwe pony!
Vind het al van de zotte dat je voor een 21 jarige hebt moeten betalen..maargoed, das een ander verhaal ;)

want?
een brave, goedgemanierde, schotvaste kinderpony is zn gewicht in goud waard.
Ik heb er 2 lopen die nog voor geen geld ter wereld weg mogen.

Qua papier en prestaties misschien niet veel waard maar als je kind er op een veilige manier mee om kan gaan word daar best voor betaald hoor. Hier zijn er ook heel wat voor dik geld weggegaan en die hadden echt geen spannend papier.

ben het hier inderdaad mee eens,op een papier kun je niet rijden en voor kids ook niet belangrijk.maar misschien bedoeld ts dat ze dus met papier bij goede fokker vandaan komt en denk dat deze ook geen excemers willen in hun lijnen.maar zo zie je ook bij goed gefokte paarden kan het er ineens zijn.succes en ben erg benieuwd wat je er nu mee gaat doen

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:36

Hier hetzelfde verhaal, pony gekocht, mooi in de maantjes en de staart, is bij ons binnen een week begonnen met schuren, conclusie van de da: zomereczeem. Pony is ook al 19. Ik ben er van overtuigd dat ie het bij ons pas heeft gekregen, is ook op de foto's van de vorige eigenaren wel te zien dat er daar niks aan de hand was. Ik heb het achteraf ook al eens eerder meegemaakt, mijn tweede pony vroeger begon ook bij ons met schuren. Mijn paard en onze shetlander hebben nergens last van.

Buurvrouw bij mij heeft het ook gehad met haar paard, is verhuisd met haar paard naar onze buurt dus en hopsakee zomereczeem. We gaan nog wat uitproberen met gras etc., maar ik ben er dus van overtuigd dat het echt bij ons pas is begonnen.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:41

Eczeemdeken kan ze toch om? Heeft mijn kleine merrie met zomereczeem ook :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:42

Ja, het kan dat op ZE lijkende verschijnselen zich openbaren na verkoop/verhuizing! dat dan de nieuwe eigenaren denken dat ze een "stille" eczemer hebben gekocht.

Dat heb ik ook meegemaakt namelijk!

Ik heb een Shetlander, van veulen af aan al, die stond bij mijn bonte paard als vriendje in de wei. In 8 jaren geen spoor van wat voor geschuur of eczeem dan ook maar.

Opeens ontstond er een probleem (uitbrekerij en mijn paard werd woedend op de Shet omdat ik er een jonge merrie had bijgezet: dus gejaag en ellende: de Shet moest daar weg van de landeigenaar).
Ik hem 'm mee naar huis genomen en zo gauw bij mij op 't achtererf (paddock met aangrenzende grote inloopstal) gezet.
Omdat-ie daar alleen was zocht ik een fijn adres voor hem, hij mocht met 7-8 jaar voor niets weg, MITS goed adres met paardenvriendjes, veel buiten, etc.
Dat lukte, heb 'm zelf mee weggebracht.

Echter, na twee weken wilden ze hem terugbrengen wat "Zomereczeem, schilfers in manen, schuren".
Ik zei dat dit absoluut niet kon, bij mij NOOIT gehad.

Maar goed, ik nam 'm natuurlijk meteen terug, en tsja ik zag wel een stukje rommelige schuur- manen en een schilferige manenkam.
Bij mij ging hij nog circa 2 maanden door met dit voor hem oneigenlijke gedragspatroon, toen vermoedde ik al, dat hij eenzaam was en de verhuizing ook niet best had getrokken. Hij had daarvoor tenslotte z'n hele leven 24/7 in de wei bij paardenvriendjes gestaan....
Ik kocht er dus een merrie-Shet bij die van ongeveer dezelfde leeftijd was, want ik wilde hem niet weer de stress van 'wegdoen" aandoen. Ik zag dat zelf ook niet meer zitten, trouwens.
Als bij toverslag was het over met de schuurderij, nooit meer gedaan! Heden heeft-ie een dikke dubbelzijdige bos manen en een fakkel van een lange en dikke staart.
Helaas heeft het merrietje WEL ZE, vermoedelijk, dus daar is een dekentje voor besteld, het is met smeren nog wel enigzins onder controle te houden, maar ik wil bij haar ook een mooie bos, dus onder de deken-met-halskap ermee. Ik heb nooit overwogen haar er voor weg te doen, want ze is een super-leuke match met mijn Shet-ruin. Dikke maatjes!

Moraal van 't verhaal: die nieuwe eigenaren dachten ook dat ik de ZE had verzwegen, maar dat was oprecht niet waar, het is bij hun ontstaan, naar mijn mening vanuit stress bij de pony door alle recente veranderingen. Bij mij terug en met vriendinnetje hield 't meteen op.

Daar kan een oude eigenaar ook niks aan doen, en vaak een nieuwe ook niet.

Het nieuwe adres was overigens ook iets van 15km bij mij in Drenthe vandaan, ook niet ver weg dus....

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:55

Ik heb zelfs het vermoeden dat ZE steeds meer en meer voorkomt...

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:59

Misschien omdat er gefokt word met eczemers?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:32

Mijn idee: Laat je veearts er naar kijken. Zegt die dat het zomereczeem is en dat ze het al langer gehad moet hebben dan heb je een poot om op te staan. Vervolgens bel je de oude eigenaar om mee te delen dat je de pony terug komt brengen en wanneer dat het uit komt.
Je koopt geen kinderpony om eindeloos aan te tobben met zomereczeem.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 17:52

KittyDylan schreef:
Misschien omdat er gefokt word met eczemers?

ze zeggen dat het erfelijk is maar ik heb het bij mijn veulens beide niet en moeder heeft het in lichte vorm.

denk ook dat het moeilijk is omdat veel hengsten niet buiten lopen of maar enkele uurtjes dan kun je vaak dus niet beoordelen of ze exceem hebben

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:04

Geloof dat het bij veulens zowiezo nog niet tot uitdrukking komt...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:20

Freya6 schreef:
Geloof dat het bij veulens zowiezo nog niet tot uitdrukking komt...

veulens zijn nu 3 en 5jr

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:23

oh ok, veulens als in kinderen van haha.
Dacht dat het om nu veulens ging.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:13

Freya6 schreef:
oh ok, veulens als in kinderen van haha.
Dacht dat het om nu veulens ging.

nee sorry was mijn fout verkeerd verwoord

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:34

tja lastig, je zou kunnen eisen of pony terug of een exeem deken betalen of korting...,maar al was er onderzoeksplicht/ keuring gedaan....dit hadden ze echt niet gezien hoor.
maar het is rot dat je zo beetgenomen bent daar kun je wel wat mee juridisch want dit moeten ze geweten hebben :j

maar sterkte want het is een lastig dilemma

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:12

mrie schreef:
Mijn idee: Laat je veearts er naar kijken. Zegt die dat het zomereczeem is en dat ze het al langer gehad moet hebben dan heb je een poot om op te staan. Vervolgens bel je de oude eigenaar om mee te delen dat je de pony terug komt brengen en wanneer dat het uit komt.
Je koopt geen kinderpony om eindeloos aan te tobben met zomereczeem.

Dat dus en bovendien: ZE is simpel aantoonbaar in het bloed!

Laat ik het wat grofstoffelijk stellen: de helft van alle paarden in NL die het etiket ZE hebben, hebben helemaal geen ZE maar schuren om een andere reden! Luizen en verkeerd voer zijn maar twee van de opties.........

vang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:21

Ik zou beginnen met behandelen tegen luizen. Onze shettie had net hetzelfde, en na de behandeling heeft ze geen jeuk meer. Zorg wel dat je de drie paarden behandelt, want het is besmettelijk. Erg eenvoudig: je koopt een bus Tritec en je spuit ze er volledig mee in (je hoeft hier niet mee te overdrijven). Na drie weken herhaal je dit nog een keer. Een ander voordeel is dat Tritec een erg goede vliegenspray is! Wel niet goedkoop, 50 euro voor een bus, maar echt de moeite!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:25

vang schreef:
Ik zou beginnen met behandelen tegen luizen. Onze shettie had net hetzelfde, en na de behandeling heeft ze geen jeuk meer. Zorg wel dat je de drie paarden behandelt, want het is besmettelijk. Erg eenvoudig: je koopt een bus Tritec en je spuit ze er volledig mee in (je hoeft hier niet mee te overdrijven). Na drie weken herhaal je dit nog een keer. Een ander voordeel is dat Tritec een erg goede vliegenspray is! Wel niet goedkoop, 50 euro voor een bus, maar echt de moeite!

Of wassen met sebacsil