Kei lief, super gevoelig en niet uit de wei te krijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 09:05

Ik heb hier zo n 2 jarige staan. Same story. Hij wordt niet voor werk uit het land gehaald. Zowiezo altijd schuchter geweest. Deze winter wel wat grondwerk mee gedaan aan de longe. Wegsturen, terugvragen of in zn richting lopen. Thuis kan ik hem zo roepen en uit het land halen. Nu staat hij iets verderop en komt niet meer dagelijks in de hand en het spelletje begint overnieuw. Eigenlijk moet hij even een vliegendekentje op en naar een andere wei maar krijg hem niet. Gister maar gewoon even wat brokjes gegeven zodat hij niet de indruk krijgt dat elke keer ik eraan kom, hij eruit moet.

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 09:59

fjordnina schreef:
id_keers schreef:
Wie zegt dan dat Zefanja in Brabant woont?
Bedoel de topic starter woont in brabant..Hagestein of Nunspeet is dan niet dichtbij

Blijkbaar is 'dichtbij' voor jou een belangrijk criterium om op te selecteren. TS heeft met geen woord gerept over welke afstand zij bereidt is af te leggen voor een oplossing dus ik snap niet zo goed waarom je dat nu voor haar in gaat vullen?

Het lijkt me dat je een Coach of wat dan ook niet 200 km verderop gaat zoeken,die maar een uurtje blijft.
Maar daar gaat dit topic niet over..je bent nu bezig iemand(mij) te bekritiseren,en daar heeft de topic starter ook niks aan toch?

funnyhorses

Re: Kei lief, super gevoelig en niet uit de wei te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:19

Paarden die niet graag gepakt worden in de wei zijn ook moeilijk.Wat helpt is om je paard niet van voren te benaderen maar dat je zelf achteruit ernaartoe loopt,heel rustig en niet kijken naar het paard.
Moet je eens zien hoe nieuwsgierig ze worden haha als dat lukt dat je tot bij het paard kunt komen geef je een beloning met je rug naar het paard toe en loop je gewoon weer weg.

Op de een of andere manier als je juist geen gezichts/oogcontact maakt blijven ze vaak verbaasd staan want tja hoe vaak loopt een mens achteruit richting paard he?haha
Probeer maar eens denk dat het wel werkt bij je paard ts.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:57

Princesj schreef:
TS, ik ga bokt nog even voor je door elkaar schoppen ;-)

Heb je mogelijkheid om hem apart te zetten? Wij hebben drie jaar lang elke zomer drama gehad met onze professor, een zeer gevoelige harde werker, niet te paaien met snoepjes en knuffels, nieuwsgierigheid van een baksteen.

Sinds dit jaar hebben we hem apart staan (kan de andere wel zien, soms staan ze zelfs aan zijn aparte wei) en is het hele probleem opgelost, hij voelt zich gewoon niet prettig in de groep blijkbaar. Naast dat hij zich nu gewoon laat vangen is hij ook een stuk meer ontspannen in de omgang en met het werk.

Alleen zetten is ook wat ik doe als ik denk dat ze rust nodig heeft (fysiek en mentaal, als ze écht alleen staat op háár weiland gaat ze liggend slapen en ook lang, dan rust ze goed uit. Doet ze in de kudde minder vaak gezien haar lage rang.)

Ook als ik echt een traindoel heb en vaker dan 1 of 2 keer écht serieus aan het werk moet (bespiering, of of of) komt ze ook alleen te staan of in de groep die ze niet leuk vind. Geen gezeik met lang klooien, hup wei op en wei weer af.

Maar ook dat is gewoon 'symptoombestrijding', dan komt het paard met jou mee omdat ze niks anders te doen heeft en zich verveelt, niet omdat ze met je mee wilt.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:13

xSlvna schreef:
Maar ook dat is gewoon 'symptoombestrijding', dan komt het paard met jou mee omdat ze niks anders te doen heeft en zich verveelt, niet omdat ze met je mee wilt.

Dat is geen symptoombestrijding. Als mijn paard duidelijk aangeeft hier ontspannen te zijn, ik hem hier niet meer continu in standje spurt zie staan, doe ik dan aan symptoombestrijding? Hij komt nog steeds niet altijd naar mij toe, maar hij blijft wel staan als ik naar hem toe kom.

Hij heeft gewoon niet zo veel met andere paarden, hij heeft alle maten, kleuren en geslachten mogen proberen, hij heeft er gewoon niks mee. Soms moet je dat gewoon accepteren.

Hij is geen kriebel paard, geen vriendjes paard, ik kon de hele kudde van de wei afhalen en hem alleen laten staan, zonder dat hij ook maar opkeek. Niet ieder dier past in de beschrijving van het dier, net als sommige mensen liever alleen zijn i.p.v. gaat heen en vermenigvuldigd u. Het feit dat mijn paard er nu gelukkig bij staat en duidelijk ontspannen is zegt mij genoeg. Mensen zouden eens wat vaker naar het individu moeten kijken!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:30

Ik heb het over TS joh, beetje aangebrand doen terwijl ik het zelfde doe als jij doet.

Paard van TS komt wel naar binnen als de kudde weg gaat, paard van TS lijkt gewoon geen zin te hebben in TS zelf (of het werk, of of of). Paard van TS lijkt zich wel goed te voelen in de kudde en lijk hierdoor niet van de weide te komen.

En dán is het symptoombestrijding, paard alleen zetten zodat die niks anders te doen heeft dan met jou (de baas, heb het dus in het algemeen) meekomen.

PM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:32

Misschien een rare vraag, maar laat je paard zich wel pakken door iemand anders?

Zoja, dan is het toch echt persoonlijk. Om 1 of andere reden wil je paard niet met JOU mee de wei uit... Dan moet je daar over gaan nadenken. Dit zou ik persoonlijk heel erg vinden.

Zonee, dan kun je inderdaad aan andere 'oplossingen' gaan denken, bv kleinere wei. Dit is een veel moeilijker probleem...

Ik heb gelezen dat je paard het bij vorige eigenaren ook deed, maar dat bedoel ik niet met iemand anders. Ik bedoel echt iemand die het paard niet kent, gewoon naar je paard toeloopt om kennis te maken en dan kijkt of die het paard mee kan nemen.

@ princesj Je zegt zelf dat hij zich zelfs nu niet altijd laat pakken... Mijn vraag aan jou is eigenlijk hetzelfde : toen jouw paard nog in de kudde liep, liet hij zich toen wel pakken door anderen? Dan vind ik het jouw probleem en heb je wel degelijk aan symptoombestrijding gedaan... Dan kun jij jezelf wel voorhouden dat je paard gelukkig is en er ontspannen uitziet... Of liet hij zich door niemand binnenhalen?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:44

Hier geldt de regel wie komt krijgt aandacht, komen ze niet hebben ze vrij van mij dus ook geen aandacht brokje of wat dan ook, brokje krijg je pas als ik het pard kan pakken en halster om kan doen, zo niet doei morgen een nieuwe kans. Ik had er een die ook een spelletje ervan makte sinds ik niet meer de wei inloop met het idee dat gaan we vandaag doen met die pony, maar zo wie wil vandaag aan de slag, komen ze allemaal uit zichzelf. Soms is jouw planning een valkuil is mijn ervaring, gewoon iedere dag kijken en voelen wat er passend en fijn is, soms alleen een poetsbeurt soms echt aan het werk.