1e val van mijn KWPN Merrie in 10 jaar tijd, rug gebroken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:54

Zo ts heb jij pech joh, ik heb zelf ook mijn rugwervels gevroken gehad na een val van paard op mijn werk volgens mij de L3 en L4 , in het midden van mn rug,.. Echter waren mijn werkvels net crushed ice zeg maar, hoefde niet geopereerd maar wel maanden met corset!
Mij werd ook gezegd de eerst volgende val is het waarschijnlijk ook einde! Maar stap toch elke x zelfverzekerd op paard maar indd zo gauw er twijfels zijn doe ik het niet, ben inmiddels 3 X uitgegleden in de douche waarmee k Weer een wervel beschadigd heb,.. Dus de kans dat ik ergens anders val is dus groter dan dat ik van paard val! Heb ook gezegd tegen de arts, ALW ik nie meer mag paardrijden, moet ik dan ook stoppen met douchen? ,.. Ik kan gelukkig goed functioneren heb nog wel is pijn, vooral nu ik zwanger ben maar is mee te leven hoop dat jij dat ook grwoon kan TS!

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:57

bij mij zaten er musketonhaken aan en van die ronde ringen. bij het vest dat ik van de fabriek kreeg nadat het eerste vest kapot was gegaan kreeg ik er karabijnhaken bij in plaats van musketonhaken, maar helaas heeft dat ook niet geholpen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:08

Daan_Ordeal schreef:
Ellissofie had jij deze? http://www.bodyprotector-air.nl/ Ik overweeg namelijk die te kopen maar als ik dan lees dat hij bij jou niet open is gegaan >;)

Deze heb ik nu!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:09

Bon_charmeur schreef:
Zo ts heb jij pech joh, ik heb zelf ook mijn rugwervels gevroken gehad na een val van paard op mijn werk volgens mij de L3 en L4 , in het midden van mn rug,.. Echter waren mijn werkvels net crushed ice zeg maar, hoefde niet geopereerd maar wel maanden met corset!
Mij werd ook gezegd de eerst volgende val is het waarschijnlijk ook einde! Maar stap toch elke x zelfverzekerd op paard maar indd zo gauw er twijfels zijn doe ik het niet, ben inmiddels 3 X uitgegleden in de douche waarmee k Weer een wervel beschadigd heb,.. Dus de kans dat ik ergens anders val is dus groter dan dat ik van paard val! Heb ook gezegd tegen de arts, ALW ik nie meer mag paardrijden, moet ik dan ook stoppen met douchen? ,.. Ik kan gelukkig goed functioneren heb nog wel is pijn, vooral nu ik zwanger ben maar is mee te leven hoop dat jij dat ook grwoon kan TS!

He bah, maar gelukkig kan je alles nog, na al je vallen! Is ook zo, ik laat mijn leven nu ook niet bepalen erdoor gelukkig!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:17

Wat zit jij weer snel op je paard! Ik mocht met een breuk/verzakking L12/13 2 weken plat, 3 maanden corset en half jaar revalidatiefysio van de orthopeed pas na een jaar weer te paard! Nouja, liever helemaal niet van hem, maarja net als jullie eigenwijs hé?! :D
Nu op buitenrit en springen altijd met BP, cap heb en had ik altijd al op.

Bon Charmeur: een gewone val is niet te vergelijken met de val van een paard. In de douche vallen, dan heb je niet met de hoogte en snelheid van een paard te maken, en dat maakt nou net de kans op ernstige blessures vele malen groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:20

DatBenIkNou schreef:
Wat zit jij weer snel op je paard! Ik mocht met een breuk/verzakking L12/13 2 weken plat, 3 maanden corset en half jaar revalidatiefysio van de orthopeed pas na een jaar weer te paard! Nouja, liever helemaal niet van hem, maarja net als jullie eigenwijs hé?! :D
Nu op buitenrit en springen altijd met BP, cap heb en had ik altijd al op.

Bon Charmeur: een gewone val is niet te vergelijken met de val van een paard. In de douche vallen, dan heb je niet met de hoogte en snelheid van een paard te maken, en dat maakt nou net de kans op ernstige blessures vele malen groter.

Oei dat is helemaal vervelend zeg.
Ik heb 2 dagen absoluut geen beweging mogen maken. Dag 3 kreeg ik mijn operatie.
Hiermee hebben ze "bot cement" aangebracht in de gebroken wervel, plus mijn 12e wervel kan nu niet bewegen. Die zit met pinnen en platen vast aan wervel 11 en 13.
Hierdoor kon ik de dag erna al zitten en een week erna stapjes.
Ik heb 2 maal in de week normale Fysio, en mag alles doen.
Omdat het zo goed vast zit kan en mag ik dingen doen.
Mijn lichaam geeft zo nu en dan nog wel aan dat iets nog niet kan.
En dat is behoorlijk frustrerend.
Zodra je veel kan is het lastig als je de simpelste dingen niet kan (bijvoorbeeld sokken aantrekken, voeten afdrogen na het douchen, iets van een hogere plank af pakken, afwassen (armen constant voor je).
Helaas moet het er nog wel uit, en daar zit ik erg tegenop :(

DatBenIkNou

Re: 1e val van mijn KWPN Merrie in 10 jaar tijd, rug gebroken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:25

Is de operatie door de buikwand of rugkant gedaan? Bij mij kon het alleen via buik en dat durfden ze niet aan, te veel vitale dingen waar ze dan doorheen moesten. Vandaar dat het 'gewoon' moest genezen en het zo'n langdurig traject was. Helemaal goed komt het nooit meer, maar er valt goed mee te leven gelukkig. Ik was trouwens net als jij, ook minstens 10 jaar al niet meer gevallen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:33

Via mijn rug, volgens velen, ik heb er geen verstand van, ziet het litteken er uit als een vergrote versie van een hernia litteken.
Van mijn schouderblad tot net boven mijn onderrug *t.h.v. heupen* is het litteken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:37

banketstaaf val geweest :( Ik vind het knap van je dat je het deelt op bokt en ook oprecht bij zet dat je geen rekening hield met veiligheid. :)

Ik ben altijd schijtluis geweest op mijn paard, kocht haar als groene 2 jarige en ook telkens gezegt dat ik er niet op zou gaan rijden. Ik kocht haar vanwege de klik en niet zozeer om op te rijden.
Maar goed uiteindelijk toch wel ingereden natuurlijk, ging wel heel natuurlijk omdat we eerst zoveel andere dingen hadden gedaan. Ik zat er altijd op met body protector en cap.

Na 5 jaar ofzo bodyprotector alleen maar met springen, en nu 10 jaar verder is ze niet meer van mij, gingen we bosrit maken, vergeet ik mijn cap. Dus voor het eerst zonder cap gereden....... Maar goed, dan heb ik het over een enorm braaf paard de niet bokt, rent, geen plotselingen bewegingen maakt, niet snel schrikt, lui en dik is en dus ook echt geen spring in t veld is, stevig zit en die ik al 10 jaar door en door ken.....

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:49

Tja aan die beschijving voldoet de moeder van mn jonkie ook, en ik lag er mooi ook voor het eerst 'zomaar'af sinds ik dr heb. Gelukkig alleen mn ribben gekneusd. en op dr dochter zit ik altijd helemaal ingepakt, wat had ik een spijt dat ik toen die bp niet aanhad.
Heb nu mn airvest weer even ingeruild voor mn bp. Heeft niemand last van het oneven gewicht in het vest? Ik hang dus naar rechts, en denk mede dat dit door het vest komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:47

@Toydoll, dankjewel! Ik dacht ook mijn paard door en door te kennen na 10 jaar tijd. Maar helaas. Ik zal nooit meer zo eigenwijs zijn in ieder geval. Vaak zat ook au gezegt, maar weet nu wat echte pijn is... :(

@Talida, geen last van, kreeg wel als tip mee dat je een 2e cilinder aan de nadere kant kan doen in je zak, zodat het vest in evenwicht hangt (Gezien je aagesloten cilinder rechts zit)

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:51

ik heb beetje hetzelfde meegemaakt

na een val van mijn pony ben ik echter nog 1,5 week doorgegaan met rijden, ik dacht dat het spierpijn was.. na 1,5 week toch maar naar het ziekenhuis bleken 2 lendewervels (best heftig) gebroken te zijn, mocht ik in de 1,5 week nog een val hebben gemaakt zou ik ook verlamd geworden zijn.
na 6 weken met gipskorset en 6weken revalideren mag ik nu alles weer, ik merk wel dat ik met sommige dingen pijn heb ( voorover bukken ect. )
ik heb nu met buitenrit en met springen altijd een bodyprotector om en had altijd al mn cap op..

een ongelukje zit in een klein hoekje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:54

jeetje, ik krijg zojuist een heel heftig PB'tje... over iemand die dus wel een tweede val heeft meegemaakt en nu dus inderdaad een incomplete dwarsleasie heeft.

Ik ga nu toch wel heel goed nadenken of ik op blijf stappen... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:03

TS, je kan nu bij alles wel na gaan denken 'moet ik dat nu wel doen'.

Ik kan je vertellen; je kan ook van de trap af vallen en hartstikke verlamd vallen. Dat is geen reden om geen trap meer te lopen. Je kan ook een verkeersongeluk krijgen, maar je komt je huis toch nog uit?

Ik weet dat het heel eng is, 3 jaar geleden heb ik zelf ook m'n rug gebroken, en vorige maand een operatie aan m'n hart, en ik heb gisteren voor het eerst weer erop gezeten. Ik had aan allebei de kanten hartstikke stuk kunnen vallen gisteren, want een goede klap op m'n rug en dan is het hartstikke over, maar een maand nadat m'n borstbeen door is geweest erop stappen is ook geen snuggere actie en als ik was gevallen had het ook hartstikke stuk geweest. Maar toch heb ik er gister héél even 3 tellen opgezeten en dat was echt een ontzettend lekker en fijn moment. Als je na moet gaan denken over wanneer je allemaal een verlamming op kan lopen door een val, kan je niet eens meer je bed uit komen.

Met je gevoel volgen en gezond verstand erbij houden, kan je écht wel rijden op de momenten dat je het genoeg vertrouwt. Ik kan niet wachten om weer te gaan rijden, ondanks dat ik me hartstikke bewust ben van alle risico's. Maar voor mij is het het niet waard om de rest van m'n leven in bed te blijven liggen omdat ik stuk kan gaan. Er zijn ook verhalen van mensen die hun nek hebben gebroken of een nekwervel en daarvan herstellen en alleen 1 vinger niet kunnen gebruiken. Er zijn veel enge verhalen, maar ook veel fijne verhalen.

Ik vond het ook heel erg eng, en heb ook een paar keer weer zand mogen happen met m'n merrie, maar straks stap ik er ook gewoon weer op om verder te gaan. Je leven is te kort om na te denken over alle risico's..

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:05

He bah, kan me voorstellen dat je dat aan het twijfelen brengt!
2e cilinder is ene goeie, had zelf al aan iets van gewicht zitten dnkeen maar dit is wel heel simpel! HIj zit ook net ff wat lekkerder dan mn bp, en met zakken dus handig.

Sterkte met je beslissing!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:07

Hier waren de haakjes van m'n ruggenwervel afgebroken (is niet helemaal duidelijk waardoor, trauma, aangeboren?). Hierdoor gleden de wervels tav elkaar af.

In eerste instantie ben ik hier te lang meer door blijven lopen. Paard rijden was uit den boze, tenminste rijden niet maar het risico van eraf vallen wel)
Toen ik eraan geopereerd werd was er spraken dat de wervels al voor 40/50% van elkaar waren afgegleden (kans op dwars laesie was groot achteraf) en 1 wervel een stukje naar links weg gedraaid.
Dit is in 2 operatie's hersteld. Bij de eerste operatie net als bij jouw wat plaatjes en schroeven erin. Bij de 2e operatie (via de buikzijde) hebben ze op de plek van de tussenwervelschijven een cage (titanium kooitje) geplaatst welke is opgevuld met bot uit m'n bekkenkam.
Na de operatie heb ik 3 maanden in een gipscorset gezeten.

Ondertussen zijn we bijna 5 jaar verder. De wervels zijn met elkaar vergroeid.
Klachten heb ik iedere dag en dat was te verwachten als dus de orthopeet.
Ik rijd weer paard, maar wel altijd met cap en regelmatig ook met een pb aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:30

@Chelle_Dora: Bedankt voor je woorden, je hebt ook helemaal gelijk. Maar zou inderdaad ook niet zo willen eindigen.

@Talida, op deze manier heb je ook altijd je reserve cilinder bij. Stel je valt, kan je direct de volgende erin doen.

@kiki1876: heftig ook! Valt me na het plaatsen van dit Topic sowiezo erg op hoevaak dit gebeurt zeg! Jeetje...blegh!

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:44

Oh TS, wat een narigheid. Ik ben blij voor je dat je inmiddels weer op je paardje kan zitten. En je hebt een hele goede keus gemaakt om een airbag vest aan te schaffen.

Vorig jaar zomer maakte ik met mijn paard een buitenrit (wat we zomers elke dag doen, over dezelfde weg) en ineens schrok mijn trouwe brave merrie van een koe in de sloot en lag ik met mijn rug plat op de weg. Gelukkig voor mij niks meer dan wat kneuzingen en een zware hersenschudding, maar ik was toch heel erg geschrokken. Heb toen besloten om een airbag vest aan te schaffen en sindsdien voel ik mij weer veilig en zelfverzekerd als ik op pad ben. Gelukkig ben ik er sindsdien nooit meer afgevallen, maar ik moet er niet aan denken dat ik die dag mijn rug had gebroken....

Ik wil je succes wensen met je verdere revalidatie en hoop dat je nog heel wat jaren mag genieten van je paardje en het rijden natuurlijk.

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:26

Ik rijd altijd met cap, maar daar stopt het dan ook. Nu voor de val die ik heb gemaakt, had het ook niet echt uitgemaakt of ik wat anders aan had. Ik was op wandeling met mijn vorige merrie, rustig lang teugeltje tussen de maisvelden, zoals we elke dag deden. We deden elke dag dezelfde route, dus ze kende het padje door en door. Nu die dag was ik met een vriendin op stap en 't weidemaatje van mijn merrie was achter gebleven. Je hoorde ze roepen tot in de verte, waardoor mijn merrie enorm nerveus was. Ik wist uit ervaring dat ik ze best niet 'korter' zou nemen, want dan werd ze meestal nog nerveuzer. Zo lang ik de kalmte kon bewaren, deed zij dit (meestal) ook..

Nu we komen aan een stukje waar ezeltjes staan (had ze al ELKE dag gezien) toen ze plots besliste om haar helemaal rond te draaien en terug te lopen.... Het was een smal weggetje dus omtrekken, op de volte gaan, ... was geen optie. Wat begon met een rustig galopje, eindigde met een heus rodeo-paard waar ik met moeite kon op blijven zitten...

Aan het einde van dat weggetje was een bocht van 90°, en je raadt het al... zij heeft de bocht genomen en ik ben fallikant rechtdoor de mais in gevlogen, en dan geëindigd in de beek...

resultaat: Barst in mijn bekken en verdraaide enkel. Paardje stond achteraf rustig op 't weitje te grazen met haar vriendinnetje... Ze was dus gewoon terug naar huis gelopen... Nog steeds last van die barst trouwens en de valpartij is ondertussen al 2jr geleden, ook mijn voet staat nog steeds scheef. :D

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:35

chelle_dora schreef:

Ik kan je vertellen; je kan ook van de trap af vallen en hartstikke verlamd vallen. Dat is geen reden om geen trap meer te lopen. Je kan ook een verkeersongeluk krijgen, maar je komt je huis toch nog uit?

Dat is natuurlijk wel zo, maar er zijn wel nuances in te brengen.... Het ene paard is het andere niet. Elk paard kan gek en raar doen daar blijven het paarden voor maar het val risico van het ene paard is toch AANZIENLIJK hoger dan van de ander. En als jij spanning voelt kan je door rijden of even afstappen.... Het ene rijden is het andere zeker niet!

Mijn rijpony is gewoon echt heel erg betrouwbaar, echt heel rustig, bokt en rent in vrijheid al niet eens, laat staan onder het zadel etc. Terwijl ik hier ook een KWPN ken die echt niet gemeen is maar gewoon zoooo rillerig, schrikkerig en snel daar donderd iedereen constant van af, het is net een elastiekje dat paard. Istie nog niet gemeen, maar het risico op dat paard is wel een stuk hoger XD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:39

Toydoll schreef:
chelle_dora schreef:

Dat is natuurlijk wel zo, maar er zijn wel nuances in te brengen.... Het ene paard is het andere niet. Elk paard kan gek en raar doen daar blijven het paarden voor maar het val risico van het ene paard is toch AANZIENLIJK hoger dan van de ander. En als jij spanning voelt kan je door rijden of even afstappen.... Het ene rijden is het andere zeker niet!

Mijn rijpony is gewoon echt heel erg betrouwbaar, echt heel rustig, bokt en rent in vrijheid al niet eens, laat staan onder het zadel etc. Terwijl ik hier ook een KWPN ken die echt niet gemeen is maar gewoon zoooo rillerig, schrikkerig en snel daar donderd iedereen constant van af, het is net een elastiekje dat paard. Istie nog niet gemeen, maar het risico op dat paard is wel een stuk hoger XD

Dat weet ik ook wel :j Ik ben van een brave gelderse merrie afgevallen, waarvan ik dacht dat ie nooit een stap verkeerd zou zetten (wel dus, maar gewoonweg pech!) en heb een half jaar daarna een niet zo makke 4 jarige gekocht (omdat ik dacht dat ie wel mak was..) en daar rijd ik nu ook gewoon op. Nouja nu dan even niet omdat het verder nog niet mag :+ maar straks pak ik dat ook weer op.

Het klopt dat het ene paard het andere paard niet is, van het ene paard kan je sneller afvallen dan van het andere paard, maar TS is alweer begonnen met het rijden van d'r paard en heeft daar ook plezier en vertrouwen in van wat ik begreep; dan is het zonde om onrust te krijgen over het feit dat een ander heel ongelukkig voor de 2e keer is gevallen en hiermee een incomplete dwarslaesie heeft opgelopen. Wat ik oprecht echt heel vervelend vind, en ik kan me niet voorstellen hoe dat is, maar het is geen reden om je leven in angst te leven dat er wat gebeurt of de dingen te laten die je leuk vind omdat er wel eens wat kan gebeuren natuurlijk :j Als TS nu lekker op d'r paard weer aan het rijden is, is het zonde om daarmee te stoppen omdat een ander van een ander paard is afgevallen.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:42

Ik heb niet heel het topic door gelezen dus weet niet of het al genoemt is. Je hebt speciale sport braces voor je rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:11

Brrr wat een enge verhalen allemaal!

Ik ben in 10 jaar niet van mijn paardje afgevallen, doet inderdaad ook niet bewust een stap verkeerd. Ik kan er met vertrouwen opzitten, alleen houd dus wel in mijn achterhoofd dat een volgende val niet prettig zal zijn. Maar inderdaad dat kan ook door andere oorzaken komen. Lastig, en misschien banketstaaf, maar moet me er inderdaad overheen zetten.

Bedankt Milo! Was inderdaad nog niet genoemd. Zijn dat die braces die je rug ook recht houden?

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:17

Beterschap TS! Ik ben 1,5j geleden achterover geklapt en onder het paard terecht gekomen en had op drie plekken mijn rug gebroken. Last en rugpijn heb ik nog altijd, maar 't went! Ik vind ook dat je heel snel weer op de been bent, dat was bij mij wel anders. Nogmaals, beterschap!

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:29

Ik ga je ffies een pb sturen :)