'zadelplak' toegestaan op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:57

EJ heeft alleen de stick en een doosje haftwax, maar heel veel ruitersportzaken verkopen de spray hoor :j

Ik weet dat het in de eventing en voltige ook heel veel gebruikt wordt!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:57

Alddable schreef:
Ik wil niemand tegen het hoofd stoten, maar wil toch even reageren.

Persoonlijk vind ik dat je jezelf aan het bedotten bent door dat spul te gebruiken. Laat staan dat je min of meer fraudeert op wedstrijd. Wedstrijd is er om jou en je paard te beoordelen op kunnen. Betekent dat er nog meer gewerkt en geoefend moet worden op een stille zit. Zo is het toch veel leuker om je punten binnen te halen zonder hulpmiddel?

Ik ben klassiek geschoold, mijn houding werd letterlijk met een zweep gecorrigeerd door mijn instructeur. Learned it the hard way!

je bent van harte welkom om een paar rondjes op mijn pony te komen doorzitten :) :D

het lijkt mij makkelijk spul, ik denk dat ik het ook wel ga proberen, die spray dan.

kohtje

Re: 'zadelplak' toegestaan op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:02

Ik gebruikte de spray op wedstrijd,geweldig spul.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:03

Een vraagje die al eerder gesteld is maar niet serieus beantwoord is. Hoe gaat dat dan met lichtrijden?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:07

glenstorm schreef:
Een vraagje die al eerder gesteld is maar niet serieus beantwoord is. Hoe gaat dat dan met lichtrijden?

je zit niet vastgelijmd :D dus je kan gewoon lichtrijden, alleen als je wat veel erop hebt gespoten krijg je wel een lostrekkend tape geluid :')

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:16

listiglistje schreef:
je zit niet vastgelijmd :D dus je kan gewoon lichtrijden, alleen als je wat veel erop hebt gespoten krijg je wel een lostrekkend tape geluid :')

_O-

Hier had ik dus ook nog nooit van gehoord. Lijkt me ideaal voor mijn dochter's handschoenen in de cross. Dan heb je toch wat meer grip. Ga eens op zoek naar die spray want die lijkt me fijner.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:21

glenstorm schreef:

Dan zou ik het dus niet op het zitvlak doen, maar ik vind een lederen zitvlak al vreselijk :')

Vind het eigenlijk geen slecht idee om dit op mijn lederen springteugels te smeren, die worden vaak erg lang :+

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:32

listiglistje schreef:
EJ heeft alleen de stick en een doosje haftwax, maar heel veel ruitersportzaken verkopen de spray hoor :j

Ik weet dat het in de eventing en voltige ook heel veel gebruikt wordt!

op de opgepoetste glibberende konten van het paard ook :')

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:57

Ik heb er een keer mee gereden maar ik kon mijn been niet meer bewegen. Ik ben maar 1,60 en ik had een zadel met iets te lange zweetbladen waardoor ik geen hulp meer kon geven heb het gelijk in de vuilnisbak gegooid.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 16:01

Heb ook de haft spray. Heb een schrikachtig paard, nog jong en wel groot. Heb door de spray net wat meer houvast. Zadel wordt er iets stroever van. Super uitvinding _/-\o_

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 18:01

glenstorm schreef:

Dankje

Sille55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 18:18

Nou, ik heb naar aanleiding van dit topic gisteren ook de Haft spray besteld, vandaag ontvangen, dus morgen op concours gelijk uitproberen. Heb een paard met enorm veel beweging die hoog opgooit, dus tijdens het doorzitten willen mijn benen nog wel eens een eigen leven leiden. :')
Ben erg benieuwd of het zal helpen! :D

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 18:29

Om op een eerdere post in te gaan, in zekere zin heb je wel gelijk.
Zonder het spul Zou het moeten kunnen.
Maar ik zou het ook alleen doen omdat ik met lichamelijke problemen zit en het zou voordelig zijn voor mij en mijn paard :D

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 18:33

Geen idee of het mag maar who knows?
Stübben zadelzeep heeft hetzelfde effect qua grip en dat smeerde ik altijd als ik op concours moest... Dat spul is oorspronkelijk gemaakt voor de verzorging van je zadel, dus weten zij veel dat ik daardoor blijf plakken :D

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 21:48

Die zeep hadden ze dan vast gemaakt voor hun eigen zadels :) Ik had vroeger een Stübben zadel waar ik echt een broek met een leren zitvlak voor nodig had omdat ik anders alle kanten op gleed. Was wel een 18 inch terwijl ik geen 18 inch billen heb maar dat zadel was echt glad.
Had niets met onafhankelijke zit te maken want die had ik op andere zadels wel maar dat zadel was net een ijsbaan.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:39

Ja, het is toegestaan, het staat namelijk nergens in de reglementen dat het niet mag.
Ik gebruik ooit de sporty haft spray. Sadle-tite geeft vieze vegen op je tuig en plakt minder goed. Shs zie je niet, wordt niet vies, gaat er vanzelf weer af en plakt goed.

Ik gebruik het als ik een hoge proef moet springen met een paard dat hoog opgooit, of als ik nummertje 8 of 9 van die dag de ring in moet rijden en mijn benen vermoeid raken.
Ik gebruik het alleen op de zweetbladen en laarzen en spray het op net voordat ik de ring in moet, ooit voor het oog van een jurylid. Nog nooit commentaar op gehad.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:56

Men bedriegt hiermee natuurlijk niet zozeer de jury, maar voornameijk zichzelf.

Het argument dat het alleen voor wedstrijden wordt toegepast en niet in training, doet vermoeden dat winnen/punten halen belangrijker is dan gewoon goed rijden. het is dus bedotterij "voor het oog".

Tsja, niet iets waarmee de ""gediend is, lijkt mij.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:59

Alddable schreef:
Ik wil niemand tegen het hoofd stoten, maar wil toch even reageren.

Persoonlijk vind ik dat je jezelf aan het bedotten bent door dat spul te gebruiken. Laat staan dat je min of meer fraudeert op wedstrijd. Wedstrijd is er om jou en je paard te beoordelen op kunnen. Betekent dat er nog meer gewerkt en geoefend moet worden op een stille zit. Zo is het toch veel leuker om je punten binnen te halen zonder hulpmiddel?

Ik ben klassiek geschoold, mijn houding werd letterlijk met een zweep gecorrigeerd door mijn instructeur. Learned it the hard way!

maar niemand ziet het dus het is heel moeilijk te controleren.
waarschijnlijk ben je wel ver gekomen in de dresuursport.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:47

Als je op die manier "ver moet komen" in de zogenoemde dressuuursport, ben je niet goed, maar sluw bezig.
Waardeloos, overigens ook vanuit de reglementen en de niet-competente juryleden. En hoe "ver": ben je dan eigenlijk gekomen?

Whatever happened to normal gedegen horseriding?

Dit is nu met name een van de redenen waarom die hele paarden "sport" mij na jaren is gaan tegenstaan.
Het schijnt niet meer zonder trucs en onnodige ellende voor het paard meer te kunnen, daar zie ik dan de aardigheid niet zo van in.

Jammer, maar zo zit de (ambitieuze) mens blijkbaar in elkaar. En dat heet dan sport?

Gadverdamme.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 17-05-14 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:48

Klopt. Je paard heeft er onwijs veel last van als je wat plak op je zadel smeert :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:52

Daar gaat het niet om, dat antwoord verwachtte ik wel.
Je besodemietert jezelf met die plakkerij ( daarmee indirect, naar mijn mening, dus echt ook wel het paard, kennelijk kun je dan niet goed genoeg rijden om er mee op wedstrijd te gaan).
van iets meer tijd nemen of beter leren rijden heeft niemand gehoord... nee, mijn paard is niet uit te zitten, nee, hij gooit zo hoog op, nee, ik heb zulke onrsutsige benen....
Dus.... plakken maar jongens! Paard heeft er geen last van, hoor!

WAT een zelfbedriegerij.

Overigens heeft het paard er natuurlijk wel last van... in de hotsebotsklots training waarin er kennelijk dan geen plakspul wordt gebruikt... en dat is vaker dan een wedstrijd.

Kan het niet gewoon op eerlijke manier?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 17-05-14 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:52

Als je door die plak steviger en stiller zit, is dat voor het paard alleen maar prettiger lijkt mij? Dat zou, als het werkt, voor mij een reden zijn om het juist óók met trainingen te gebruiken, niet alleen op wedstrijd.

Edit: en dan uiteraard gebruiken totdat je goed hebt kunnen oefenen en je het ook zonder kunt :j. Lijkt mij voor het paard fijner dan dat je op z'n rug zit te stuiteren 'omdat je het nog moet leren'.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:58

zie mijn bovenstaande post.
Prettiger en stiller? dat zou volgens de heilige boontjes die beweren de plak alleen maar op wedstrijden te gebruiken (geloof je het zelf?) Dus geklots en gebonk tijdens de dagelijkse training opleveren

Nee, vele argumenten om dit dan maar aan te wenden kunnen nog aangevoerd worden, het blijft nonsens.
Als je niet goed te paard kunt zitten heb je op wedstrijden ook niks te zoeken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:01

Van dat beetje plak ga je echt niet ineens super zitten als je normaal als een zak aardappels zit. Op wedstrijd kunnen alle kleine beetjes helpen en dit is zo'n middel waar ik het kwaad niet van in zie (gebruik het zelf niet).

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:02

Wat grappig, wist niet dat dat bestond!