Is mijn paard te oud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:43

kohtje schreef:
evt kan je 1x per jaar haar door de dierenarts na laten kijken op evt. pijntjes zodat je op een vroeg stadium evt wat er aan kan doen.

Dit lijkt me inderdaad een goed idee :j

Verder zou ik gewoon doorgaan hoor, zolang het allemaal nog lekker gaat!

Brenda_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:19

Zolang het goed gaat en jullie er beide plezier in hebben gewoon lekker doorgaan toch. 20 is idd niet oud. Beweging is veel beter als stilstaan voor ze, zeker als ze wat ouder worden.

roooooss

Re: Is mijn paard te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:22

Zolang je paard nergens last van heeft kan het gewoon, 20 is zeker oud. Mijn oude pony had tot een half jaar voordat ze overleed intensief gelopen en nooit ergens last van gehad. Totdat ze kreupel werd besloten we haar rust te gunnen.

Ik zou gewoon lekker door gaan nu je paard het nog kan.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:25

Als je paardje het nog aankan, waarom niet? Jij kent je paardje het beste dus laat die mensen maar praten ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:25

Kijk TS als je deze vraag nou zou stellen als hij dertig zou zijn, voila, dan begreep ik het nog. En dan nog. Bij ons op stal heeft iemand tot de voorlaatste dag met haar 32 jarig paard gereden. Fijne buiten ritjes en dat ging perfect. Rust roest.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:48

Fijn toch dat je paard nog zo lekker loopt en alles leuk vindt. Ik heb een 24 jarige merrie die gewoon nog volop loopt. Een dag in de week rust 1 keer longeren en 4-5 Keer per week onder het zadel. Bosritjes van 2 uur in een lekker tempo is geen enkel probleem. Ze vindt alles nog steeds leuk. Mijn instructrice is elke keer werd verbaasd dat ze nog zo soepel is. Ze leert elke les weer bij en is altijd enthousiast. Buiten in het bos heb ik mijn handen meer vol dan mijn dochter met haar 9 jarige arabier ( alleen gelooft niemand dat). Mijn paard ziet er ook niet uit als een 24 jarige en zo gedraagt ze zich ook niet. Als je zegt 14 geloof je het ook. Ze daagt haar Arabieren vriendje nog regelmatig uit voor een wedstrijdje in galop. Verrast mij nog vaak met een gekke sprong opzij als ik niet oplet. Zolang ze dit nog allemaal doen maak ik mij geen zorgen. Gewoon lekker blijven rijden want zodtra je ze stil zet worden ze heel snel oud. En zolang ze niet aangeven dat het te zwaar wordt, blijven ze ook jong van geest. Ik wens jou nog heel veel fijne ritjes toe met je paard!

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:57

Je gaat vanzelf merken als het teveel wordt. Vaak als je ze op rust zet gaat het hard hoor. Mijn paard is ook 20 en loopt nog zzl. Hij vind het werk nog leuk om te doen dus waarom stoppen?
Denk dat het zelfde voor jouw paard geldt, geniet van jullie ritten zolang ze het nog leuk vindt!

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:27

Als je paard het nog kan en er nog plezier in heeft, waarom niet? Er zijn genoeg paarden van 20 die nog gewoon werken. Je merkt vanzelf wel wanneer het teveel wordt. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:31

Juist lekker aan het werk houden zolang ze het nog leuk vindt, als je nu zou stoppen heb je kans dat ze heel snel ineens "oud" wordt.

Gewoon lekker bezig blijven en naarmate ze ècht ouder wordt de intensiteit een beetje terugschroeven, maar je houdt paarden het langst fris en fruitig door ze niet vast te laten roesten dus je doet het prima hoor +:)+

Gewoon kritisch blijven kijken naar je paard of alles nog goed gaat en het lichaam het nog goed aan kan, zeker bij karakter-paardjes die inderdaad door vanalles heen zouden kunnen lopen :)

VALINSKY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:03

wat een onzin zeg, mijn paard is 23 jaar en loopt nog Z dressuur met heel veel plezier, gewoon in de gaten blijven houden en vooral genieten ! :j

Afbeelding

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:00

kohtje schreef:
evt kan je 1x per jaar haar door de dierenarts na laten kijken op evt. pijntjes zodat je op een vroeg stadium evt wat er aan kan doen.

Wat een onzin. Als je je paard gezond en fit naar de 20 hebt kunnen helpen, dan heb je genoeg aandacht ervoor om te merken wanneer er wat speelt. En in een jaar kan heel veel gebeuren, hoor. Dierenarts haal je erbij als daar reden toe is, je kunt natuurlijk wel vragen om bij het jaarlijkse enten even wat basic dingetjes mee te laten controleren.
Mijn paard is 27 en doet nog graag gewoon mee, ondertussen een tandje terug, maar zeker niet met pensioen.

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:17

Ik denk dat het een beetje is zoals met mensen, neen? Je bent zo oud als je je voelt! :-) Er zijn paarden die ik ken die op hun 14e al uitgeteld zijn en 't paardje van een vriendin van me heeft t tot 27 gehaald zonder een mankementje. Ik zou gewoon lekker je gevoel volgen! Jij kent uiteindelijk je paard het beste, en weet dan ook het beste wat je paard nog aan kan. Hij zal wel aangeven wanneer het wat te veel wordt.

L_Cusveller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:14

Ik ken het! Mijn 28-jarige verzorgpaard was met pensioen toen ik haar ruim 2 jaar geleden 'kreeg'. Langzaam mocht ik beginnen met wat longeren en een paar maand later mocht ik haar voorzichtig gaan rijden. Ze vond het geweldig! Eclaire is ook een bloedpaardje en ik ben er dus achter gekomen dat pensioen haar totaal geen goed doet. Iedereen om mij heen heeft haar zien opleven en ze is eigenlijk aan haar 'tweede jeugd' begonnen, haha! :) Ik train haar natuurlijk wel met mate, maar het doet zo'n beestje echt goed :) Rij dus lekker door zou ik zeggen! Je weet zelf wat het beste is voor je paard en als het niet meer wil geven de paarden het wel aan! ;)

BS91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:15

Ik heb als onervaren ruiter zijnde redelijk wat oudere paarden gereden en deze gaven het inderdaad duidelijk aan als het niet meer ging. Ik zou dus denken dat dat bij een paard dat je door en door kent ook zeker wel het geval moet zijn. Een paard op pensioen zetten simpelweg vanwege zijn leeftijd vind ik best wel zonde. Vind het ook wel raar dat je er commentaar op krijgt, heb zelfs nog nooit reacties gehad van mensen terwijl er tussen de paarden die ik rij of gereden heb toch vaak echte oudjes zitten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:37

Waratje schreef:
kohtje schreef:

Wat een onzin. Als je je paard gezond en fit naar de 20 hebt kunnen helpen, dan heb je genoeg aandacht ervoor om te merken wanneer er wat speelt. En in een jaar kan heel veel gebeuren, hoor. Dierenarts haal je erbij als daar reden toe is, je kunt natuurlijk wel vragen om bij het jaarlijkse enten even wat basic dingetjes mee te laten controleren.
Mijn paard is 27 en doet nog graag gewoon mee, ondertussen een tandje terug, maar zeker niet met pensioen.

Dat bedoel ik ook. Hoeft niet op de foto. Maar vaak als je je paard iedere dag ziet zie je bepaalde dingen niet.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:40

Mij verzorgpaard is 19 en ook nog totaal niet oud, die vindt het heerlijk om lekker aan het werk te gaan. Gewoon doorrijden, ze geeft zelf wel aan wanneer ze het te veel vindt worden. En niks aantrekken van het commentaar!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:12

kohtje schreef:
Dat bedoel ik ook. Hoeft niet op de foto. Maar vaak als je je paard iedere dag ziet zie je bepaalde dingen niet.

Dat ligt aan de persoon zelf. Ik merk best dat er bepaalde dingen veranderen, met name in de laatste 1,5 jaar, maar ik denk niet dat een dierenarts die eerder had opgemerkt. Teruglopen van de basisconditie is bijvoorbeeld iets dat je als ruiter opmerkt, daar zal de DA bij het enten niets van merken. 's Ochtends stijver uit de stal komen zal de DA niet merken bij het enten, maar wel degene die de paarden buiten zet. Als het zicht slechter wordt veranderen wat gedragingen subtiel, iets meer schrikachtig, iets meer aarzelen, dat merk je als je je paard kent, maar een DA kan het niet meten. Maar daar zitten vaak je aanwijzingen dat je voorzichtiger moet worden.
En zo te lezen zal TS dat best opmerken en er naar handelen. :j