paard gewond door ander paard wie aansprakelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Re: paard gewond door ander paard wie aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 09:48

Ik denk dat het ook heel erg verschilt hoe de maatschappijen hier mee om gaan.
Dat zou natuurlijk niet mogen, maar als ik de verschillende ervaringen zo lees...

In mijn geval was het natuurlijk duidelijk dat het om een actie ging zonder wederzijds goedvinden en dan ligt het al heel anders dan wanneer de paarden met wederzijds goedvinden bij elkaar staan en er gebeurd zoiets.

daarbij is het zo dat een WA verzekering vroeger voor iedereen verplicht was.
dat is toen veranderd en het heet nu een AVP.
WA is alleen verplicht voor je auto.
Je kunt er trouwens een heleboel over terug vinden op google.
Ik heb daar ook naar gezocht toen omdat de persoon die ik aansprakelijk wilde stellen zelf geen APV had, maar ze woonde nog thuis en was gelukkig automatisch mee verzekerd met haar ouders.

De kosten voor de stalling heb ik ook niet vergoed gekregen.
Dat was wellicht anders geweest als ik mijn paard wel had in moeten slapen door de breuk. (daar was sprake van gezien de ernst van de breuk)

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:16

Yinnar schreef:
joafan2003 schreef:
Heb hier zelf mee te maken gehad, als allebei los lopen dan kan je de kosten niet verhalen op tegenpartij- was het antwoord wat ik toen kreeg.

Dan is het toch vreemd dat ik de gemaakte medische kosten wel vergoed kreeg van de verzekeraar van de tegenpartij. We hebben ook nog geprobeerd de immateriele kosten vergoed te krijgen. De pony moest een jaar op rust en ik moest tijdelijk verhuizen naar een andere stal waardoor meer onkosten maar daar kon ik naar fluiten. Maar dat hadden we wel verwacht. Het was meer een nee heb je ja kun je krijgen poging.

Werd mij gezegd: Dat de eigenaren de paarden samen om de wei hadden staan, wisten dat hier risico's aan verbonden waren en hier mee in hadden gestemd. Vandaar dat het niet gedekt werd-ging om bijt/schop wonden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:57

Yinnar schreef:
joafan2003 schreef:

Heb hier zelf mee te maken gehad, als allebei los lopen dan kan je de kosten niet verhalen op tegenpartij- was het antwoord wat ik toen kreeg.

Dan is het toch vreemd dat ik de gemaakte medische kosten wel vergoed kreeg van de verzekeraar van de tegenpartij. We hebben ook nog geprobeerd de immateriele kosten vergoed te krijgen. De pony moest een jaar op rust en ik moest tijdelijk verhuizen naar een andere stal waardoor meer onkosten maar daar kon ik naar fluiten. Maar dat hadden we wel verwacht. Het was meer een nee heb je ja kun je krijgen poging.

joafan2003 schreef:
Werd mij gezegd: Dat de eigenaren de paarden samen om de wei hadden staan, wisten dat hier risico's aan verbonden waren en hier mee in hadden gestemd. Vandaar dat het niet gedekt werd-ging om bijt/schop wonden.

Dat zal ook wel joafan2003, maar waar je mee op moet passen is dat je op dit moment uitspraken doet die in jóu specifieke geval zijn gedaan, en die generaliseer je op álle situaties. Niet iedere situatie is het zelfde.
Je kan dus nóóit zeggen: 'als eigenaren paarden zelf samen in de wei hebben gezet en dit allebei goed vonden, wordt er nooit wat gedekt door verzekering'.

Nu zal ik vast weer schreeuwerig overkomen voor sommige mensen :D maar ik doe het lekker toch, maakt het zo fijn overzichtelijk :j :
Hou altijd in je achterhoofd dat het heel vaak ligt aan de omstandigheden van het geval. Iedere situatie is vaak wel nét wat anders, en wat voor iemand 'onbelangrijke details' kunnen lijken, kunnen soms wel de doorslag geven.

Anoeska

Re: paard gewond door ander paard wie aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:34

En daar komt dan nog eens bij dat niet iedere verzekeraar dezelfde werkwijze heeft. Wet- en regelgeving zijn algemeen, maar de ene verzekeraar is coulanter dan de andere (soms is €500 overmaken aan de klant voordeliger dan wekenlang getuigenverklaringen opvragen en anyseren. Tevreden klant is ook wat waard).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:37

Geen idee of je zoiets kan verhalen. Naar mijn idee is het een gevalletje; beide partijen hebben ingestemd dat ze bij elkaar komen te staan, dus eigen risico. Dit kan gewoon gebeuren. Is een paard losgebroken en heeft daarna schade aangericht is het een ander verhaal, maar in het geval van samen op de weide zetten en het gaat een keer verkeerd, is het eigen risico en dus niet te verhalen. Al is proberen het altijd waard natuurlijk.