Twijfels bij paard kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:23

Natuurlijk doen handelaren loche zaken, daar heb je mij niks over horen zeggen. Maar als een handelaar alleen maar rommel verkoopt, is hij zo uit de markt. Dat doet de ronde. Mijn paard komt ook bij een handelaar vandaan, en die is prima. Precies zoals hij van tevoren zei. Fijn beest

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:24

Samblabla schreef:
@billy, nee klopt er zal wel 1 goede bij zitten. Maar ik heb contact met iemand die daar ook een ziek paard gekocht heeft en die kent ook weer mensen die daar een ziek paard vandaan hebben. Dus om ellende te besparen bij ts is het beste om daar geen paard vandaan te halen maar ergens anders. En als goed is koopt deze man vooral afgekeurde paarden om die vervolgens voor rond de €1750 te verkopen.

En je had het uit de eerste hand zei je, dit is hearsay...

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:25

Ik heb haar juist naar een handelaar doorverwezen die wel inorde is. :) handelaren zijn echt niet verkeerd. Maar de man waar ts was gaan kijken was dat wel. Helaas.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:26

Billy schreef:
Samblabla schreef:
@billy, nee klopt er zal wel 1 goede bij zitten. Maar ik heb contact met iemand die daar ook een ziek paard gekocht heeft en die kent ook weer mensen die daar een ziek paard vandaan hebben. Dus om ellende te besparen bij ts is het beste om daar geen paard vandaan te halen maar ergens anders. En als goed is koopt deze man vooral afgekeurde paarden om die vervolgens voor rond de €1750 te verkopen.

Wat is hearsay? :+

Wij hadden daar in september een paard gekocht voor mijn moeder zonder ervaring. Ik ging erop (hij reed knudde) daarna ging me moeder erop en die vond hem geweldig. En ik heb der gezegt dat ze hem moet laten keuren, niet gedaan natuurlijk. -O- en mijn vader is goedgelovig want de man zei immers dat die gezond was, bleek dat beestje inderdaad zoals ik vermoedde helemaal kreupel te zijn. Daarna terug gegaan om het verhaal aan hem uit te leggen en wilde natuurlijk het geld niet terug geven maar na weet ik hoeveel problemen alsnog het paard weer meegegeven en geld terug gegeven. Ondertussen werd het paard nog eens flink gemept. En zo ben ik in contact gekomen via bokt met meerdere gedupeerde.

En ja ze hadden hem moeten laten keuren maar dat is hun keuze.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 05-05-14 09:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Billy

Re: Twijfels bij paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:26

engels, van horen zeggen....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:27

Samblabla schreef:
Ik heb haar juist naar een handelaar doorverwezen die wel inorde is. :) handelaren zijn echt niet verkeerd. Maar de man waar ts was gaan kijken was dat wel. Helaas.

Dat is jouw mening. Nu loopt ze misschien een fijn paard mis omdat jij een handelaar afkraakt.... Rare gang van zaken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:32

Samblabla schreef:
Billy schreef:

Wat is hearsay? :+

Ik heb gehoord van de zus van de vriendin van de nicht van Jantje dat.... ;)
Dat is hearsay. Verhalen doen alleen de ronde als ze negatief zijn en worden dan vaak graag opgeblazen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:33

Precies, het ging mis toen er gezegd werd: als het goed is.
Mijn gedachte :)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:35

En wat je al zegt...ze hebben niet laten keuren...al is het maar klinisch. En als je tegen je dierenarts zegt dat hij iets beter moet kijken omdat de beste man een slechte reputatie zou hebben doen ze dat ook wel. En handel dan over de prijs nog eens goed. Geen chip hebben haal je er zo uit bij een keuring..de klinische keuring bij mij was eerst chip lezen en dan de rest...als dat al niet klopt ben je al duidelijker. Tenzij ze zoals ze in Belgie nog veel hebben eerlijk zeggen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:35

Of het verstandig is op 1 ervaring af te gaan is een tweede, maar de meeste mensen kopen 1, soms 2 paarden tegelijk dus ook al is het uit eerste hand dan nog kun je niet stellen dat hij ‘alleen maar’ slechte paarden verkoopt. Tenzij je er natuurlijk heb gewerkt.. Maar ja.. dan werk je er zelf net zo hard aan mee. En kan het ook rancuneus zijn.. Kortom geen pijl op te trekken.

Paarden trailers inslaan is ook erg dubbel.. Misschien wilde het paard niet, een flinke tijd staan tobben.. Ja dan is het wel eens een idee om even hardhandig duidelijk te maken dat ie er toch echt in moet. We zijn er niet bij geweest.. Er kunnen tig redenen en zienswijzen zijn over hoe het gebeurd is en waarom het zo moest.

Verder ken ik de hele man niet en is bij de gemiddelde handelaar zijn dingen als goed doorvragen, iemand met verstand meenemen, niet na 1x kijken een paard kopen, iig klinisch keuren door een eigen DA, foto’s maken en bloed trekken bij twijfel altijd verstandig om te doen. Ga vaker een keer rijden. Mag dat allemaal niet.. Dan niet kopen. Simpel.

Handelaren hebben een slechte naam, dat komt ook echt gewoon deels door henzelf en dat komt ook deels door kopers met ballen verstand ervan. Zonder deze persoon te willen verdedigen snijdt het mes wel aan twee kanten. Als koper moet je ook eerlijk zijn tegen over jezelf en aangeven wat je wil, doe onderzoek en vraag door en ga niet bijv. een goedkoop recreatief paard kopen en dan 2 maanden later opeens willen dressuren en boos zijn dat ie het niet kan. En als verkoper hoor je te vertellen wat de staat is van het paard en niet bewust mankementen achterhouden die het gewenste gebruik kunnen beïnvloeden. Volgens mij heeft deze handelaar dus gewoon vertelt dat het (eerste) paard ‘mankementen’ had. Of dat langdurige mankementen zijn of plots opgekomen dat wordt niet duidelijk uit het verhaal.. Evenals waarover de twijfels zijn.

En dat laatste vind ik wel belangrijk.. Want zijn het twijfels over het hele gebeuren bij de man (een slecht gevoel) of zijn er twijfels over het paard zelf. En wat voor twijfels zijn het dan?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:36

Oh maar dit is uit eerste hand. :)
Ik wil alleen niet dat er nog iemand gedupeerd wordt. En ik heb ts alleen maar gewaarschuwd. Ik kan slechts zeggen dat het een toffe peer is die top paarden verkoopt want dat is namelijk niet zo. Ook maak ik een verhaal niet groter dan het is want daar heeft niemand iets aan.

Mijn moeder zocht gewoon zoals in de advertentie stond een bomproof paardje waar ze ervaring mee kon op doen als beginner. Nou bomproof was hij niet want hij rende steeds uit haar handen om de straat op te rennen. En ja de prijs was laag en dat natuurlijk aantrekkelijk maar ik had niks in te brengen.

En nee dat paard was niet aan het treuzelen voor de trailer in te gaan. Hij stond nauwelijks buiten en werd eerst eens flink de stal uit gemept en toen de trailer in geslagen. Zoals ik het zeg. Het paard kon de trailer en liep er daarna met mij heel rustig in.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 05-05-14 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:39

Dat doe je dus wel, je hebt 1 slechte ervaring, als jij dr zoveel verstand van hebt, waarom was je toen niet meegeweest denk ik dan?, en vervolgens is de hele handelaar rot......
En je stuurt haar een pb dat ze daar toch vooral geen paard moet kopen, terwijl de hele aankopp van jullie paard ondoordacht en onverstandig is geweest

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:41

Blijkbaar past het budget bij degene die gaat kijken. En hoeft niet allemaal slecht te zijn. En goed om te weten dat er paarden verkocht worden die niet goed zijn. Jij koopt voor een bepaald budget en wil niet zeggen dat het slechter hoeft te zijn:)

Maar goed..we gaan voorbij aan het feit dat TS advies vraagt...en zoals je leest zijn zoals altijd de meningen verdeeld. EN zal TS zelf met gezond verstand haar keuze moeten maken. Wat gelooft is ook aan haar. En we hopen gewoon dat ze een paard vind waar ze heerlijk mee buiten kan rijden en daardoor misschien ook haar stress verliest voor het rijden buiten. En kan genieten van haar nieuwe paard straks! TS...kortom heeft al een knoop gehakt door te zeggen dat ze het niet doet en verder zoekt. Blijkbaar was het dus in alle afwegingen niet haar droom paardje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:43

Yellowbird schreef:
Het is een handelaar. Dat wist ik nog niet toen ik op de advertentie reageerde.
Verontrustend als in, berichten tegenkomen over paarden met mankementen kopen en doorverkopen.
Ben niet echt bang dat hij gesedeerd was, beestje keek oplettend en was niet sloom.
Alleen ben ik bang om een paard te kopen en dan ineens toch mankementen hebben.

Een paard van 17 jaar, ja die kan natuurlijk best wel wat mankeren. Laten keuren is dus een eerste vereiste. Zelf een veearts uitzoeken. Bloed laten trekken behoort al bij de standaard keuring. (Als ze het niet doen, erom vragen).
Zorg ervoor dat je bij een erkende paardenarts laat keuren. Zeker als je alleen een klinische keuring laat doen.
Zorg ervoor dat je een koopcontract opstelt waarin de verkoper verklaart dat het paard zonder gebreken is verkocht en voldoet aan jouw verwachtingen: bomproof, verkeersmak etc etc. Blijkt hij dat dan niet te zijn, dan kun je de verkoop ontbinden. Vaak moet je dan wel rechtens je gelijk (en je geld) halen en dat is dan nog een hele klus.
Als je merkt dat hij een dergelijk contract niet graag of niet wil tekenen, doe het dan niet.
Voorbeelden van een koopcontract kun je vinden op internet, volgens mij ook op de site van Equipe paardenverzekeringen

Dat de verkoper een handelaar is is op zich niet vervelend. Bij een handelaar gekocht, geldt gedurende een half jaar consumentenkooprecht. Dat betekent dat als zich in die periode een "verborgen gebrek" voordoet, de handelaar moet aantonen dat het paard dit gebrek bij verkoop niet had. In de meeste gevallen leidt dit tot het terugnemen van het paard door de verkoper. Lastig is, om aan te tonen dat deze man handelaar is, als hij geen handelsstal heeft. Dan moet je voldoende bewijs hebben dat hij handelaar is.
Dat de man zich profileert als particulier, doet ie misschien om hieronder uit te komen. Dat is dan wel vaag.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:45

Je moet m zien, encdan denken: dat is m

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:46

Het was niet mijn paard maar mijn moeders paard die 0,0% ervaring heeft. Ik was mee. En ik heb der gezegt dat paard niet mee te nemen want hij voelde kreupel aan en adviseerde hun om hem te laten keuren. Wilde ze dus niet want ze geloofde de man op zijn woord. En ik kan er helemaal niks anders van maken want het is nu eenmaal zo.

Ik heb nu mijn woord gedaan over deze man en ik heb er geen woord over gelogen of groter gemaakt dan het is. Snap ook niet waarom ik dat zou moeten doen. Je kunt er zeker een leuk paard kopen maar nadat ik dit heb meegemaakt en ook andere hun ervaringen bij deze man gehoord heb ben ik nog zekerder van mijn zaak dan ik al was.

Hij noemde ook het keuringsrapport (die ik gerust wil uploaden hier) als een leugen en dat het niet klopte. Hij heeft ons paard toen terug genomen en weet als 'gezond bomproof voor de beginnende ruiter etc etc etc' op marktplaats gedaan terwijl hij het keuringsrapport had. Zeer goede handelaar. :)

En ik hoop natuurlijk dat ts een heek erg fijn paardje vindt waar ze veel plezier mee kan beleven. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:47

Billy schreef:
En je stuurt haar een pb dat ze daar toch vooral geen paard moet kopen, terwijl de hele aankopp van jullie paard ondoordacht en onverstandig is geweest
Da’s nou net wat ik bedoel. Als koper heb je ook het e.e.a. verzaakt en je had jezelf een hoop ellende kunnen besparen door een aantal simpele dingen te doen. Keuren bijv. Ik vind het trouwens raar dat je gaat rijden en dus niet ziet dat het paard kreupel is en er bij aanschaf achterkomt dat ie dat wel is. 90% van de kreupelheden zie je gewoon.. Die overige 10% is een onregelmatigheid waarvan een deel slecht te zien is.

Verder stel ik mij dan ook gelijk af of het aanraden van die andere handelaar wel eerlijk verloopt. Ik ga er vanuit dat de meeste mensen iets doen uit oprechtheid en eerlijkheid, maar voor hetzelfde geldt werk je daar op commissiebasis :+ Om maar een gemene dwarsstraat te noemen..
Laatst bijgewerkt door Sammie op 05-05-14 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:48

Samblabla schreef:
Mijn moeder zocht gewoon zoals in de advertentie stond een bomproof paardje waar ze ervaring mee kon op doen als beginner. Nou bomproof was hij niet want hij rende steeds uit haar handen om de straat op te rennen. En ja de prijs was laag en dat natuurlijk aantrekkelijk maar ik had niks in te brengen.

Bomproof is ook zoiets persoonlijks. Zo verzorgde ik eens een warmbloedje dat ik echt wel als bomproof bestempelde, ik kon er als zestienjarige puber alles mee. Stond te koop en er kwamen mensen kijken en het eerste wat de vrouw zei tijdens het borstelen: het is wel een heet paardje he. Toen stond ik daar al met grote ogen te kijken, wist niet zo goed wat antwoorden, want euhm nee, eigenlijk niet. En toen ze ermee naar de piste wandelde, zag ik dat ze gewoon te onzeker/nerveus was. En ik zag dat het paard daardoor ook wat spanning opbouwde, maar ik wist dat het paard bomproof genoeg was om niets te gaan doen. Maar dat was al genoeg voor de vrouw om te beslissen dat het paard te heet voor haar was en ze is er niet opgeklommen.

Om maar te zeggen dat bomproof zo een subjectieve term is. Ik werk met zeer bloederige types, dus een paard dat al een beetje koel is in het hoofd is voor mij al een rustig paard. Terwijl dat voor iemand anders echt niet is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:48

Enige positieve hierin is dat die handelaar je liet komen voor paard A, die niet geschikt vond en je toen paard B liet zien en berijden. Grote kans dat dit dier gewoon naturel is dus niet ingespoten omdat het niet de bedoeling was om voor dit paard te komen. Ze gaan echt niet alle paarden 'behandelen' omdat er een koper komt.

Mijn paard komt ook bij zo'n een louche handelaar vandaan, gekocht als 3 jarige is nu 21 en loopt nog volop mee. Top peerd! Nog nooit zo'n goeie gehad! Maar wel laten keuren rondom indertijd.

Proefperiode afspreken is een goeie, als je tenminste voor dit paard wilt gaan, tijdens die proefperiode laat je m keuren, bij voorkeur na een week want dan is alles uitgewerkt wat hij eventueel toegediend gekregen heeft. Ook in die tijd diverse mensen er naar laten kijken die verstand hebben van paarden en dan je keuze maken. Moet die handelaar wel willen meewerken natuurlijk.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:52

Ts, ik heb ook een paardje van een handelaar. (al meerdere zelfs). Dit paard kwam ik perongeluk tegen op mp. Heb die man gebeld en ik mocht komen kijken, niet rijden want hij was wat snotterig. Dus ik en mijn vader met een goede vriend en zijn verzorgster erheen. In eerste instantie kregen we veel paarden te zien, maar niet degene waar ik voor had gebeld. En daar kwam ik voor. Die man heeft hem toen uit de kudde gehaald. En ja dat was ie. Even in de bak losgelaten en gevragen wat voor plek hij onder zijn keel had. Nu bleek het paard droes gehad te hebben en was nog verkouden. Flink vermagerd van het inporteren en het ziek zijn. Dus zegt die man, als je er echt interesse in hebt, houd ik hem voor je vast. Bel ik je als hij helemaal opgeknapt is en dan kom je een keer rijden. Dus zo gegaan. Ik gelijk bij thuis komst mijn dierenarts gebeld en advies gevragen. 2 wk later belde die handelaar en ben ik gaan rijden. En 1 wk later kwam hij het paard brengen, omdat het op een zondag was kon mijn dierenarts er niet bij zijn. Dus heb ik afgesproken hem na te laten kijken en als er iets was mocht ik hem als nog terug brengen. (niet goed geld terug garantie). In die 2wk heb ik erg slechte dingen over die handelaar gelezen op internet/bokt. Maar toch kwam hij bij mij eerlijk en oprecht over. Ik ben zo blij met mijn paardje. Echt waar en kijk nog regelmatig of hij er nog meer op mp heeft staan. Ik heb goede ervaringen met hem en hij heeft mij verkocht waar ik voor kwam en op een eerlijk manier.

Er zijn altijd wel slechte dingen over iemand te vinden. Zeker met die sociale media. Maar dat wil niet zeggen dat het allemaal waarheid is en dat het bij jou ook zo moet lopen.

Heel veel succes met je zoektocht.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:53

Sammie schreef:
Billy schreef:
Da’s nou net wat ik bedoel. Als koper heb je ook het e.e.a. verzaakt en je had jezelf een hoop ellende kunnen besparen door een aantal simpele dingen te doen. Keuren bijv. Ik vind het trouwens raar dat je gaat rijden en dus niet ziet dat het paard kreupel is en er bij aanschaf achterkomt dat ie dat wel is. 90% van de kreupelheden zie je gewoon.. Die overige 10% is een onregelmatigheid waarvan een deel slecht te zien is.

Verder stel ik mij dan ook gelijk af of het aanraden van die andere handelaar wel eerlijk verloopt. Ik ga er vanuit dat de meeste mensen iets doen uit oprechtheid en eerlijkheid, maar voor hetzelfde geldt werk je daar op commissiebasis :+ Om maar een gemene dwarsstraat te noemen..

Ik werk daar echt niet. :') ik heb daar vorig maar zelf voor een paardje gekeken en vond hem gewoon een eerlijke man en meerdere stalgenoten hebben daar hun paard vandaan. Dus dan durf ik wel te zeggen dat die handelaar in mijn ogen leuke en gezonde paarden verkoopt. Er zullen heus ook daar zieke paardjes tussen zitten maar die gaan meestal direct naar de slacht.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:00

En wat je schrijft over het gedrag paard kan ook zijn omdat jullie hem ineens kiloos eten zijn gaan geven, minder laten bewegen enz. EN zo kan je speculeren. De manier van houden bij jou thuis kan ook gedragsveranderingen veroorzaken omdat hij ineens iets anders moet doen, iets anders te eten krijgt of andere verhoudingen. Meer of minder beweging die je geeft aan hem. En zo kan hij van bomproof gifkikker worden. Fout met voeren heb ik ooit ook gemaakt;O Gifkikker had ik terug en nu..relaxst paardje. Maar voor mij voor andere kan hij anders zijn.

En je hebt je ouders gewaarschuwd maar wilde blijkbaar niet luisteren..en moeten dan op de blaren zitten. En dat je dan moet knokken om je geld..tja..dat is altijd..ze geven het niet zomaar terug want dan bestaan er veel handelaren niet meer als ze dat dagelijks gaan doen. Dus denk dat hier een communicatie verschil was met jou ouders en jou en de handelaar. JE zei niet doen..zij doen en tja klagen daarna?? En niet keuren..tja...vragen om een probleem en vind ik niet dat je ouders mogen klagen en paard is terug gegaan na wat 5 en 6 maar hij is terug en geld terug/? Je moet ze een kans geven op het herstellen van de fout. Snap dat het moeilijk is om dan vertrouwen te houden als koper. Maar deze had het dus nog niet zo slecht voor. Bij een particulier wel eens meer problemen gehad met terug geven. Dus vlak die handelaar niet helemaal af. En dierenarts heeft daar ook zijn plicht en als hij niets zegt of je zegt dat je twijfelt aan intentie handelaar...doen zij ook wel een stapje meer met hun eerlijke mening. Ook een dierenarts vraagt wat je plannen zijn met het paard. Teminste de mijne.

Mooi voorbeeld is mijn nieuwe merrie. Ze is lomp en onvoorzichtig naar mensen toe. Zwaar en weet dat ze sterk is. Bij mij probeert ze in het begin wat en verliest op een eerlijke manier en weet dat ik op mijn strepen stond. Accepteerd. Mijn moeder is bij ons en zeg tegen haar longeer jij haar eens en ik help je...nou zo lief was ze niet naar mijn moeder..liep bewust tegen haar aan en door haar heen omdat mijn moeder niet direct een grens aangaf. Ook omdat ze nieuw was testen ze even wat ze mocht. Ik pak over en ze is schaap mak:) Ik heb weinig problemen met haar..tja dat is dus het verschil ook. In omgang hoe ben jij en heb je een paard wat test of gewoon zegt maakt mij niet uit. Karakter verschil daar wel:) Maar wel eerlijk en betekend niet dat je dat niet goed krijgt met hulp als je niet zo ervaren bent komt eht goed. Maar...moet je willen. En dat is waar je wel goed naa rmoet kijken. Maar testen kunnen ze thuis altjid wie ben jij als ruiter en in omgang.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 05-05-14 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:03

Tja....

Even een gek voorbeeld: stel ik ga naar kapsalon A en de kapster daar verknipt mijn haar ( zij vond het fantastisch en ik verschrikkelijk ). Als iemand dan vraagt naar welke kapsalon zij zal gaan dan zeg ik: ga niet naar A want daar verknippen ze het! Dat is een mening maar geeft wel een negatief advies, en dat gebeurd vaak zo met mond op mond reclame.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:05

Negatief gaat harder dan positief....aan verhalen. En vind je ook vaker terug op internet. De positieve hoor je niet zo snel..en wegkrijgen negatief is moeilijker dan een positieve kapot maken:)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:11

har166 schreef:
dat gebeurd vaak zo met mond op mond reclame.
Ik heb nog nooit mond op mond reclame gehad. Hoef ook niet, vind ik iets te intiem.. :+ Wel mond TOT mond reclame… ;)

Verder heb je natuurlijk wel gelijk dat er het e.e.a. subjectief is aan dergelijke ervaringen :) En al helemaal als je zelf dus verzaakt goed onderzoek te doen.. En dan neemt die man het paard ook nog gewoon terug. Wijst een andere persoon op mankementen bij een paard en heeft een ander paard staan dat wel geprobeerd kan worden (1 dag aanwezig dus volspuiten door persoon zelf lijkt kans nihil te zijn). Dat vind ik dus al 2,5 pluspunt waard