Paard kopen met ijzers, kunnen die eraf? Wanneer keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Re: Paard kopen met ijzers, kunnen die eraf? Wanneer keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:15

Ik vraag me af waarom je ervoor gekozen hebt om het paard tóch voor de broodnodige bekapping te laten keuren? Je was namelijk vrij duidelijk en stellig dat je de keuring pas na de bekapping wilde laten doen.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:25

Ik zou hem laten bekappen, dan nog een keer gaan kijken en een week of 2 weken later laten keuren, als hij dan nog gevoelig is valt het meteen op en is de kans groot dat het blijft. Het kan ook zijn dat de pony daarna alleen gevoelig is op bepaalde ondergronden. mijn paard was alleen gevoelig zonder ijzers op zandweggetjes(met steentjes) verder niet.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:33

Ik zou nooit een paard laten keuren op het moment dat ze erg slecht op de voeten staan, maar op het moment dat ze dan duidelijk aan 1 been onregelmatig lopen is het hoe dan ook klaar. Ook als een paard nodig naar de smid moet hoort er geen asymmetrie te zijn :n

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:43

gomir schreef:
Ik zou nooit een paard laten keuren op het moment dat ze erg slecht op de voeten staan, maar op het moment dat ze dan duidelijk aan 1 been onregelmatig lopen is het hoe dan ook klaar. Ook als een paard nodig naar de smid moet hoort er geen asymmetrie te zijn :n

Precies

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:29

Ik was niet erg stellig. Ik twijfelde, anders had ik de vraag hier niet gesteld.
Op moment dat ik daar was wilde ik weten waar ik aan toe was en heb ik direct laten keuren.
Misschien was het inderdaad niet heel verstandig om te laten keuren terwijl hij er zo slecht op stond. Daar heb je gelijk in. Maar ik heb geen ervaring met ijzers en wat de invloed kan zijn als ze er slecht onder hangen. Zoals jullie ook al zeggen zou het niets uit moeten maken als hij nodig aan de smid toe is en zou hij hoe dan ook normaal moeten kunnen lopen. Ik dacht dus hetzelfde: zou niet uit moeten maken. Daar zat ik dus naast.

Volgens de dierenarts kon de huidige stand (hoef over ijzers) bij sommige paarden zorgen voor (ernstige) kreupelheid. Omdat de hoef als het ware uit elkaar gaat staan. Volgens hem kunnen sommige paarden daar erg kreupel op lopen. Ik geloof dat wel. Ik vertrouw op het oordeel van de DA.

Als de pony bij de herkeuring goed is, dan heeft het waarschijnlijk daaraan gelegen. En wil ik de gok wel wagen. Het is een leuke pony.
De pony verdoven met pijnstillers heeft geen zin want mocht het been binnen een jaar problemen gaan geven kan ik de pony alsnog terugbrengen. Dus verdoven heeft geen zin.

Maar het komt er nu op neer dat ik met en zonder ijzers een oordeel van de DA krijg. Plus garantie op het been.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:49

EdwardG schreef:
Ik was niet erg stellig. Ik twijfelde, anders had ik de vraag hier niet gesteld.
Op moment dat ik daar was wilde ik weten waar ik aan toe was en heb ik direct laten keuren.
Misschien was het inderdaad niet heel verstandig om te laten keuren terwijl hij er zo slecht op stond. Daar heb je gelijk in. Maar ik heb geen ervaring met ijzers en wat de invloed kan zijn als ze er slecht onder hangen. Zoals jullie ook al zeggen zou het niets uit moeten maken als hij nodig aan de smid toe is en zou hij hoe dan ook normaal moeten kunnen lopen. Ik dacht dus hetzelfde: zou niet uit moeten maken. Daar zat ik dus naast.

Volgens de dierenarts kon de huidige stand (hoef over ijzers) bij sommige paarden zorgen voor (ernstige) kreupelheid. Omdat de hoef als het ware uit elkaar gaat staan. Volgens hem kunnen sommige paarden daar erg kreupel op lopen. Ik geloof dat wel. Ik vertrouw op het oordeel van de DA.

Als de pony bij de herkeuring goed is, dan heeft het waarschijnlijk daaraan gelegen. En wil ik de gok wel wagen. Het is een leuke pony.
De pony verdoven met pijnstillers heeft geen zin want mocht het been binnen een jaar problemen gaan geven kan ik de pony alsnog terugbrengen. Dus verdoven heeft geen zin.

Maar het komt er nu op neer dat ik met en zonder ijzers een oordeel van de DA krijg. Plus garantie op het been.

Jammer dat het zo gelopen is, maar hopelijk komt ie de herkeuring goed door en blijkt het later ook een goede koop te zijn geweest +:)+ !

Je zit nu trouwens onder een ander account, is het ene een SA?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:19

Heb je dat zwart op wit staan dat je hem terug mag brengen? Lees goes de kleine lettertjes. Wie zegt dat een eventuele kreupelheid niet bij jou is ontstaan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:11

Terug brengen zeker, alleen dan geen geld terug of minder. In de meeste gevallen mag je alleen een ander paard uitzoeken - die natuurlijk altijd duurder is dan de vorige.. ..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:13

Garantie op het been...heel knap!
Tis geen auto he, waarbij je een nieuw onderdeel kunt krijgen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 05:36

Laat je bij de herkeuring wel meteen even bloed prikken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 06:11

Is het een heel bijzonder paard ofzo? Eentje waar je niet snel iets vergelijkbaars van vindt?
Want als het niet iets heel speciaals is, zou ik hem lekker laten staan en verder kijken.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:53

Wat jammer dat hij niet goed gekeurd is!
even een tip, een paard in het jaar nog terug mogen brengen? Dat is zeer bijzonder en zou ik niet vertrouwen..mits je dit zwart op wit hebt staan, zonder kleine lettertjes. Net als de garantie op dat been ;)
De wet zegt anders nl en die ligt op 6 maanden, tenzij je goed voor onderzoek hebt gepleegd als koper zijnde.

Slim dat je de ijzers eraf laat halen. Bij twijfelgevallen laten wij de ijzers er ook altijd onderuit halen. Als verkopende partij met een 'ja maar...' komt, dan weet je dat die ook twijfelt. Dan kun je het been altijd nog verder na laten kijken. Moet wel zeggen, als het dier wederom niet goed gekeurd wordt, zou ik het erbij laten ;)

Veel geluk, ik hoop het voor je!