Paard kopen, vervoer en papieren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Paard kopen, vervoer en papieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 20:58

Inderdaad, ik denk dat je gemakkelijk van 800 euro kan uitgaan.

Vind het ook bizar dat er gesproken wordt van een uitzonderlijk pedigree, als er met de vader dus niet gefokt kan worden. Uitzonderlijk in de zin van dat je niet veel veulens zal tegenkomen... dat klopt dan wel.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:05

Ik ben er zelf ook geen voorstander van maar neem dan iig als fokker je verantwoordelijkheid. Haha, nou dat bedrag kan iig al van de prijs af :+ Nouja, genoeg gezegd. Geniet van je nieuwe kanjer!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:20

Tieneke schreef:
Ik heb contact opgenomen met het AVS via mail. Ik weet zeker dat hij stamboekwaardig is en ben ook zeker van zijn afstamming, heb hier ook een papier van gezien. Hij was ook goed op internet te vinden vanaf zijn geboorte, dus daarvan ben ik wel overtuigd.

een aantal databases zoals de http://www.allbreedpedigree.com kan je zelf invullen en worden niet door de stamboeken beheerd. Omdat je aangeeft dat het om een 2 jarig paard niet geregistreerd paard gaat moeten beide ouders wel zijn geregistreerd.
Onze 75% AV hengst werd niet geaccepteerd bij de stamboeken van zijn ouders/grootouders.
Ondanks dat de fokker de gehele afstamming kon aangeven. Gewoon omdat een aantal van zijn ouders niet was geregistreerd.

Maar als je het door de fokkers laat regelen als verkoop voorwaarde heb je er geen zorgen over.

Lees net dat je geannuleerd hebt, ik kan je keus begrijpen, vervelend al dat extra onnodig geregel

shamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:13

het feit dat het om een niet gekeurde hengst gaat, zou het probleem niet mogen zijn
als het dier wel netjes beschikt over een certificaat waarin bevestigd is dat hij niet CA en SCID (LFS) dragend is, en de fokker zijn nakomelingen geregistreerd had in het AVS was er immers geen probleem geweest
dat gebeurt echt wel vaker, met name voor eigen gebruik...
nu is het een raar verhaal,
als fokker heb en neem je je verantwoording over je dieren.. en tja helaas betekend dat soms wel
dat je er meer moet investeren dan dat ze opbrengen..(en in dit geval loop je nu eenmaal meer risico omdat de hengst niet gekeurd is)

ik heb zoiets van als je het dier wilt verkopen, laat de da hem chippen, vraag bij de khns een paspoort aan, en verkoop hem stamboek loos..genoeg mensen die zo`n paardje zoeken
en stop dan met fokken met deze hengst.. en zadel vooral niet iemand met kosten op waar jezelf voor verantwoordelijk bent

en wat zijn pedigree betreft, van zijn vaderlijn zijn enorm veel paarden te verkrijgen...
een uitzonderlijke lijn ... nee! .. naar mijn persoonlijke smaak wel een mooie lijn ...

trek het je verder niet aan Tieneke, laat het los
en geniet over een paar daagjes heerlijk van je nieuwe paardje

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:15

Ik heb zulke verhalen over een fokker wel vaker gehoord. ik geloof zelfs dat ik daar wel eens een ruin van verkocht heb (die overigens als enige met nrps paspoort, was immers niet mijn fok dus ik had geen zin om aan hem zulke kosten te maken vanwege een luie fokker die geld wilde besparen) ik ben ook van mening dat je die verantwoordelijkheid als fokker moet nemen. Ik dek ook wel eens met de jonge niet gekeurde hengsten voor ze gecastreerd en verkocht worden of voor ik besluit om ze wel te keuren. Dat kost indd een hoop extra bij het registreren, maar dat hoort bij die beslissing en dat weet je vooraf. Ik ben misschien dan wel wat extreem hoor, ik hoef er niet van te leven :+ dus ik verkoop rustig een ruintje met volle registratie á 700 euro voor 750 - 1000 euro. Ik heb nu ook 2 jonkies staan die niet zo duur weg mogen, de ene kost me pakweg 500 en de andere pakweg 700 voor de volle registratie, ze mogen voor iets meer dan die kosten weg (en gaan alleen gechipt en geregistreerd weg). Overigens dek ik alleen met scid ca en lfs vrije mannen en vrouwen, mijn hele kudde is vrij daarvan.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 12:20

Even nog voor de goede orde een vraag. Ik heb de annulatie van de koop nog bevestigd via aangetekend schrijven. De brief is niet uitgereikt (dus geweigerd of niet afgehaald), dus ik vermoed dat de kous hiermee af is en de verkoper nu helemaal geen poot meer heeft om op te staan?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 10:21

Tieneke schreef:
Even nog voor de goede orde een vraag. Ik heb de annulatie van de koop nog bevestigd via aangetekend schrijven. De brief is niet uitgereikt (dus geweigerd of niet afgehaald), dus ik vermoed dat de kous hiermee af is en de verkoper nu helemaal geen poot meer heeft om op te staan?

Zo eenvoudig mag je dit niet stellen. De brief is niet overhandigd dus de geadresseerde heeft geen kennis van de inhoud kunnen nemen.
Ik zou als je de zaak niet vertrouwd de vraag bij een jurist neerleggen, omdat ook het voor traject een rol speelt.

Maar is er eigenlijk een (voorlopig) koopcontract getekend dan ????
Als er niets is getekend, je door de opname in het stamboek paspoort/chip en de kosten daarvoor eigenlijk samen nog niet eruit was, is er dan een koopovereenkomst?

Maakt de verkoper het nodig om aangetekende brieven te gaan schrijven?

Ik ben geneigd te zeggen, hij/zij wil de brief niet, weet waar het over gaat, de boodschap is overgekomen.

ik kan alleen een claim van de verkoper begrijpen op basis van bv overmacht, stel hij ligt in het ziekenhuis en kan de brief niet ophalen, maar dat zijn aannames.
Gezien FB is de boodschap daar wel aangekomen, denk dat de brief niet meer nodig is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 12:22

Er werd niets getekend, maar aangezien ze aanhaalde dat we een mondelinge overeenkomst hadden, heb ik een aangetekende brief gestuurd om de mondelinge overeenkomst te ontbinden omw dwaling. En dat werd me ook aangeraden door mensen met juridische kennis.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 12:26

Ik denk niet dat ze je iets kunnen maken, hun zijn fout.. zij willen een paard verkopen wat volgens de wet niet verkocht mag worden. Of denk ik nu te simpel?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 12:37

Dat klopt natuurlijk ook wel. Het is voor mij ook een situatie geweest waarbij ik geen vergelijkbare voorbeelden vond van anderen die dit ook hebben voorgehad. Dus wie dan wat kan of moet doen, is niet zo eenvoudig te zeggen. Met die brief nam ik het zekere voor het onzekere.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:14

Het blijft (voor beiden) vervelend.

@pipo, ik denk dat je een paard op die wijze wel mag verkopen.
De verkoper is fout op het gebied van de papieren maar dat kan worden geregeld.
Maar dat betekend niet dat je het niet zo mag doen. De prijs wordt of was dan daarop aangepast (duidelijk goedkoper dan een geregistreerd paard).

TS heeft echter haar conclusies getrokken dat al die extra problemen en de daarbij komende kosten niet is wat zij wilde. Het paard is in mijn ogen daarbij niet verkocht. Ook al is er wel een intentie geweest.
Het paard is ook niet geleverd en of betaald.

Ik ben van mening dat met de aangetekende brief, zij gedaan heeft wat ze moest doen.
Het weigeren van de brief is alleen vervelend, flauw of ingeval van daadwerkelijke problemen aan de ontvangerszijde jammer maar helaas.

TS: ik hoop dat met je nieuwe Arabier, het verlies en deze problemen voorbij zijn :)

Hier ook iets zonder papieren:
geen stamboek, nog geen chip en paspoort (het is alleen niet te koop)
http://i1178.photobucket.com/albums/x37 ... G_0857.jpg

Pa 75% Arabier zonder papieren, moeder uit het asiel, vader v/d moeder Mytens XX dus zoiets als een angloarab maar dan in paintuitvoering.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:33

Wat een gedoe TS, gelukkig heb je iets moois om naar uit te kijken enne je hebt niets getekend dus heeft de verkoper geen poot om op te staan. Goed van je aangetekend schrijven, je hebt je bewijs van verzendinging...goed bijhouden ;)
Verkoper is zoals eerder vaak gezegd zwaar in de fout gegaan en dat zal hij nu ook wel weten ondertussen.
Dreigementen zijn typisch voor gefrustreerden, sluit het af en negeer alles dan stopt het wel :)
Heb je een foto van je nieuwe aanwinst?

@BMHP wat een prachtig ding!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 14:43

BMHP, het mag wettelijk echt niet. Het paard mag in deze situatie zelfs het erf daar niet af. Eenmaal als hij in orde is, mag het wel, maar die volgorde moet wel gerespecteerd worden

Iana, [ITP] Twee Arabische vriendjes herenigd!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 16:03

Prachtige dieren, proficiat! Alles heeft een doel in het leven ;)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 16:47

Een veulen behoord (verplicht dus ... even belgische site, datums blijven hetzelfde http://www.deblauweark.be/?q=node/54

Chippen Van Paarden

Het chippen van paarden en paardachtigen zal verplicht worden over de volgende periode :
◾Ten laatste op 1 juli 2006: paarden die naar het slachthuis vertrekken en paarden bestemd voor handel en uitvoer naar het buitenland.
◾Ten laatste op 1 juli 2007: veulens geboren in 2006, paarden die op openbare plaatsen komen (wedstrijd, groepswandeling,…), paarden die van eigenaar veranderen.
◾Vanaf 2007: Alle nieuwgeboren veulens ten laatste op 4 maanden ouderdom of voordat ze van eigenaar veranderen.
◾Ten laatste op 1 juli 2008: Alle paarden in België!

De nieuwe Europese wetgeving ivm het identificeren van paarden zal dus van kracht gaan volgens het vooropgestelde schema. Net zoals in onze buurlanden zullen in de nabije toekomst alle paarden en paardachtigen (=paarden,ezels,zebra's en kruisingen) in ons land gechipt en geïdentificeerd moeten zijn.

Een samenvatting van het nieuwe koninklijke besluit (KB)

Algemeen
◾Als een paard gechipt wordt, moet eveneens van dit paard een signalement worden opgemaakt of gecontroleerd. Dit signalement wordt samen met het chipnummer en de gegevens van paard en eigenaar ingevuld op een identificatieattest. De dierenarts stuurt dit attest door en later ontvangt u, als eigenaar, een bewijs en/of paspoort en een mutatiedocument.
◾Op het ogenblik dat u uw paard laat chippen moet u beslissen: "komt mijn paard later in het slachthuis terecht of niet?" Het antwoord op deze vraag zal ook ingevuld worden op het identificatieattest en dus verbonden zijn met het chipnummer. Let op !!!: een niet-slachthuis paard kan nooit meer in het slachthuis belanden,een slachthuis paard kan nog wel een niet-slachthuis paard worden.
◾Het chipnummer is dus onlosmakelijk verbonden met de identificatie van het paard en de gegevens van de eigenaar.
◾Als het paard wordt doorverhandeld moet de adreswijziging worden gemeld aan de hand van het mutatiedocument.
◾Elk paard zal steeds vergezeld moeten worden van een paspoort.

zou dus onderhand wel overal ingeburgerd moeten zijn!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 17:23

Dit paard staat wel in NL, maar de regels bij jullie zullen niet enorm veel verschillen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:10

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:00

We weten allemaal dat wat in de wet staat niet altijd zo wordt gedaan.

In de wet staat nergens dat je een niet gechipt paard, en zonder paspoort niet mag verkopen.
In de wet staat wel dat de eigenaar dan verkeerd bezig is, en dat het paard niet vervoerd mag worden.

Maar er staat niet: mag niet verkocht, gevoerd of geborsteld worden.

Ons asielpaard mocht van de Belgische overheid ook zonder papieren weg, alleen een adoptie verklaring.
(kopie werd 2 weken later op ons uitdrukkelijk verzoek toegestuurd).
Omdat we niet het gevoel hadden dat de betreffende DA de verzorging van het inbeslag genomen paard helemaal in orde had hebben we haar daar niet langer laten staan.
Vandaag bijna 1,5 jaar later hebben we nog geen papieren. (zijn onderweg)

Door een brandmerk hebben we haar kunnen identificeren (plus dna) als een Mytens xx dochter.

Het is bijzonder moeilijk om papieren te krijgen voor een paard die al eens eerder papieren heeft gehad.
Vandaar dat ik heel goed begrijp dat de TS daar niet aan is begonnen, (laat de fokker dat regelen zoals het hoort).

Ik heb een brief gestuurd naar het Vlaams paardenloket en 2 maal gebeld.
Zij zeggen: is uw probleem had u het paard maar moeten laten staan.

maar dat is allemaal oftopic en daarmee is de TS niet geholpen.