mest op rijbaan en gebruik van fietspaden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:27

quartel schreef:
Mensen kunnen wel gaan lopen zeiken over een beetje poep maar ik ken er genoeg die hun hondendrollen ook lekker laten liggen hoor :D
Ook die te knap zijn om een beetje afval te scheiden of zomaar van alles op straat gooien.
Sja....dat kan kennelijk allemaal wel gewoon!
Paardenmest is goed voor de grond en stink stukken minder dan een hondendrol. :D
Enerzijds lopen zeuren om een beetje mest en anderzijds te knap om richting afvalbak te lopen voor een papiertje bijvoorbeeld.
Best apart eigenlijk........Ik denk dat ik zou antwoorden dat je aan een goed milieu werkt en de bodem voorziet van voeding.

Ik ken er ook genoeg die hun hondendrollen laten liggen. Aso hè? :D

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:28

Als we met zijn allen zouden zeggen: schijt en laat maar lekker liggen, dan wordt het voor de gemeentes alleen maar makkelijker om paarden binnen de bebouwde kom te verbieden! Of om een poepzak te verplichten (daar zit ik al helemaal niet op te wachten). Het is nou eenmaal niet meer zoals vroeger dat je het kon laten liggen. Bevolking wordt steeds dichter en onbegrip dus steeds hoger.
Daarom ruim ik het op binnen de bebouwde kom en op plekken waar het niet hoort te liggen.
Laatst bijgewerkt door ChristaMoor op 25-04-14 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:28

Trouwens wel mooi I'm te lezen. Anderen/hondeneigenaren doen het ook niet of scheiden hun afval ook niet. Dus doe ik t ook niet
Betere wereld begint bij jezelf toch ipv met het vingertje naar anderen te wijzen :=

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:30

Hier liggen ook altijd veel drollen in het dorp, manege op 5 min van ons huis.
We moeten zelf ook altijd door de bebouwde kom om ergens te geraken dus die van ons droppen ook wel eens wat.
Ik heb het ook nagevraagd, buurman van een paar huizen verderop is agent. (wonen wel in België)
Hij zei dat je het in de bebouwde kom best kan opruimen.
Op fietspaden en stoepen (voetpaden) mag het niet blijven liggen, op de rijbaan doen ze er niet echt moeilijk over. Gaat dan over bebouwde kom.
Maar natuurlijk gaat het op een warme dag wel lekker ruiken + vliegen en dan ligt het toch weer een paar dagen.
Dus ik laat het liggen tijdens het rijden en ga erna even met mestbakje en harkje ter plaatse opruimen.
Buren vinden dat supertof dat tenminste één iemand de oliebol weghaalt.
In de berm schoppen of schuiven is geen optie, omdat er gewoon geen bermen zijn. Of het is fietspad, of het is voetpad, stoep, steentjes van de mensen zelf.
Dus opruimen is dan de boodschap, vind ik zelf.

Buiten de bebouwde kom probeer ik (lukt niet altijd) om het zoveel mogelijk in de berm te laten vallen en anders op de rijbaan. Indien mogelijk stap ik af en schuif het opzij. Als het echt op de drukke baan gebeurd waar vrachtwagens af en aan rijden, ga ik niet afstappen en mezelf of anderen in gevaar brengen door oliebol te schuiven. Maar dat gebeurd slechts bij uitzondering. Over dat stuk weg zijn we in No Time overheen, dus meestal mesten ze daar niet.
In natuurgebied laten we ze droppen waar ze willen en schuiven het dan aan de kant, zodat wandelaars er niet door hoeven te baggeren.

Omdat we dus zo dichtbij de manege wonen en ook nog eens op een stuk van de ruiterroute, vinden we regelmatig drollen voor onze woning op de weg of op het fietspad.
Zelf ruim ik die zo snel mogelijk op en smijt ze op de mesthoop.
Maar andere dorpsbewoners doen dat meestal niet en tja dat is natuurlijk geen zicht.
Dus ja, ik ben ook van mening dat het de taak is van of de ruiter of de menner om dat te doen.
Ik kan begrijpen als je met een span bent dat je geen 20 km gaat terugrijden met de auto om mest te rapen die gedurende de dag gevallen is.
Maar een emmertje en schepje meenemen is handig en kan je op een later tijdstip weer legen in een veld of zo. Deden we vroeger ook als we met de shet aangespannen gingen rijden.

KirstenAp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:32

Gelukkig wonen wij direct aan het bos en hoef ik niet af te stappen, want ik persoonlijk kom er nooit meer op. Groot rubust paard en ik ben maar een ukje die niet zo lening is haha. Als ze perongeluk wel op het verharde hebben gemest vlakbij huis loop ik er even heen met de bezem of mestboy.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:32

Celiien schreef:
Trouwens wel mooi I'm te lezen. Anderen/hondeneigenaren doen het ook niet of scheiden hun afval ook niet. Dus doe ik t ook niet
Betere wereld begint bij jezelf toch ipv met het vingertje naar anderen te wijzen :=

Wie zegt dat ik dat niet doe??
Ik heb het over de mensen die met hun grote mond vooraan staan ;)
De beste stuurlui staan altijd aan wal he?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:33

quartel schreef:
Celiien schreef:

Wie zegt dat ik dat niet doe??
Ik heb het over de mensen die met hun grote mond vooraan staan ;)
De beste stuurlui staan altijd aan wal he?

Ik bedoelde jou niet specifiek hoor! Maar algemeen :=

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:36

Ik ook Celiien :j

Celiien

Re: mest op rijbaan en gebruik van fietspaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:38

Okeee :)) haha

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:41

Celiien schreef:
Ik ben nog nooit uitgegleden over een hoop paardenmest tijdens de regen...

Oo met de scooter echt wel.. Je hebt heel weinig grip, vooral als het een spoor ipv hoop is..[/quote]

Volgens mij rijd je dan te hard, heb je geen profiel en kun je dan ook niet sturen! :')

Iets hoeft niet vies te zijn als je het kunt zien en omdat het poep is. Uitlaatgassen zijn heel vies, alleen zie je ze niet dus lijkt het niet schadelijk... Dat bedoel is als vergelijk.

Paardenmest op de rijbaan is vies, in de berm niet... :Y)

Je rijlaarzen aan gort door de mest en die mensen die hun betoog houden over met krukjes opstappen gaan daarna doodleuk 3 keer op en afstappen zonder krukje omdat ze het fietspad schoon willen houden omdat ze anders uitglijden met de scooter als het gaat regenen en het in een spoor ligt i.p.v. een hoop...

Achter een scherm kun je goed een sociaal gewenst antwoord geven maar of je het ook echt doet is een tweede. Ik woon in een woonwijk met een stalling om de hoek en ik heb nog nooit een ruiter zien afstappen om de mest op te ruimen of weg te schuiven. Eigenlijk mijn hele leven heb ik nog nooit een ruiter zien afstappen om mest op te ruimen bedenk ik me nu!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:48

Ooojaa omdat ik en meerderen mensen uitglijden over paardenmestzak op de weg met een voertuig, betekent dat dat of wij niet goed kunnen rijden of t voertuig niwt goed is. Als jij nu gewoon je mest opruimt? Hoop niet dat we persoonlijk gaan worden nu toch? Heb je mij ooit zien rijden nee toch?

Anyways, als jij buiten rijd, prima, maar dat betekent dat niemand last van je heeft. Dat betekent je paard onder controle, en mest opruimen. Tuurlijk naast een 80km weg, waar het onwijs druk is. Maar gewoon in de woonwijk, vind ik ronduit asociaal als je het laat liggen.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:09

Vroeger ging ik ook regelmatig met ponylief een rondje wandelen of onder het zadel door het dorp. Buiten de bebouwde kom probeerde ik hem zoveel mogelijk in de berm te laten kakken en binnen de bebouwde kom ruimde ik het op de terug weg op met een schepje. Vaak was het dan al opgeruimd, maar werd altijd positief ontvangen dat ik terug kwam.
1 Keer gehad dat ponylief in de woonwijk op de terug weg naar stal een kadootje achterliet en daar was niks waar ik het naar toe kon schuiven dus doorgelopen met het plan het daarna op te ruimen. 5 Minuten later wordt ik ingehaald door een vrouw op de fiets met haar kind en helemaal de grond ingetrapt dat ik het niet had opgeruimd :(:).

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:23

Ik rijd in de berm, dus de mest ligt in de berm. Maar ik moet ook een spoorlijn over en dan kunnen ze op de spoorwegovergang mesten. Geen haar op mijn hoofd die overweegt om de mest daar op te ruimen. Wat voor een boete er ook aan gekoppeld zou worden, ik blijf niet hangen rond de spoorwegovergang. :7 Wij hebben geen bak, dus ik ga altijd langs de weg naar de rijvereniging. Er komen veel meer ruiters langs deze wegen en ik voel me dan best vervelend als de hele weg vol met mest ligt… Dan voel ik me heel vervelend, terwijl mijn paarden het daar niet hebben neergelegd.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:02

_Lorette_ snap je gevoel heel goed, heb hier hetzelfde.

Zelf ben ik dus wel 1 van die mensen die afstapt of terug gaat (naar gelang de situatie binnen of buiten de bebouwde kom). Niets schijnheiligs aan Fred_Kroket, er zijn ook mensen die dat dus wel doen!
Dat jij het nooit hebt gezien betekend niet dat het niet gebeurd.

De grap is eigenlijk dat ik tegenover een rijvereninging woon. Ik heb dus met zeer grote regelmaat een berg mest van een anders paard voor mijn huis liggen. Het is nog al een populaire weg om het bos in te gaan om uit te stappen of lekker te rijden. Maar opruimen of aan de kant schuiven ho maar!

Aan de menners onder ons: hoe lossen jullie het op?
Even in de berm sturen of aan de rand van de weg is er met een wagen natuurlijk niet bij.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:13

MarliesV schreef:
Aan de menners onder ons: hoe lossen jullie het op?
Even in de berm sturen of aan de rand van de weg is er met een wagen natuurlijk niet bij.

Toen ik vroeger aangespannen ging rijden met de shet, had ik altijd gerief bij om het op te ruimen.
Aangezien we met twee op het wagentje zaten, was het geen enkel probleem om even af te springen op te ruimen en weer erop te hoppen.
Emmertje gooiden we dan hier of daar leeg in veld of bos.
Ik zie wel vaker menners die gerief bij hebben om op te ruimen.
Maar hier liggen ook regelmatig mega hopen voor de deur van menners (van hun paarden dan :-p) die het niet opruimen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:31

Hier ook iemand van België TS, ik herken je problemen. Hier in de omgeving zijn gewoon geen bermen, we hebben keus: fietspad of de straat. Maar op de straat vlammen ze vaak gewoon langs je door, echt levensgevaarlijk. Waar mogelijk rij ik zéker op het fietspad. Komt er een fietser aan, gaan we uiteraard even opzij ;) Mijn paard is 100% verkeersmak en bomproof, maar het is ons al verschillende malen overkomen dat we gewoon geschampt worden door een langsscheurende auto :\

De discussie voor poep opruimen, weet niet hoe ver jullie buitenritten gaan? Wij rijden vaak meer dan 20 km, dat fiets je niet even terug met een schepje... waar mogelijk proberen in de kant te laten poepen, of even afstappen en de kant inschuiven :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:39

Ik maak vaak uitritten van 40 KM, die ga ik echt niet opnieuw langs op de fiets om mest te ruimen. Heb een paard dat enorm mak is en waarbij stilstaan, op en afstappen echt geen probleem is, maar ik ga echt niet voor iedere stront (letterlijk) afstappen, ben toch geen malloot. Als het even regent is het weg.

Ik zie overigens nooit mest liggen als ik 2 keer in een week de zelfde route neem...

Edit: Of ik zelf last heb van de mest als ik ga fietsen? Nee hoor, fietspad is breed genoeg om even een aantal cm op te schuiven bij de mest.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 13:53

Ik maak vaak lange ritten en korte ritten. Voor lange ritten vind ik wel erg vervelend om terug te gaan voor poep scheppen.

Bovendien gaat mest toch snel wegrotten? Veel sneller dan bij hondenpoep.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:56

Ja daarom, ik zie mest nooit lang liggen op de fietspaden hier (waren eerst 3 stallen aan één weg, door de grote weg erlangs liepen alle paarden dus over het fietspad).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:37

Fred_Kroket schreef:
Al die mensen die vinden dat je het moet opruimen, hoe vaak zijn jullie terug gegaan na een buitenritje? Of hoe vaak zijn jullie afgestapt? Het is prachtig in theorie maar in de praktijk is het behoorlijk vervelend en het hoort bij een levend dier, ze poepen nou eenmaal.

Als het de spuigaten uitloopt is het wat anders maar af en toe een drol is echt geen ramp, na een regenbui is het al bijna opgelost.

Politiepaarden poepen ook in de stad en dat laten ze ook liggen, en dat is in twee dagen platgereden en weggespoeld.

Altijd, alleen in het bos laat ik het liggen.
En nee, het is niet met een regenbui weg. Er heeft hier 3 maanden lang mest op straat gelegen (lag voor een bedrijf, ben er zelf maar op uit gegaan met de mestboy uiteindelijk om het in de berm te kiepen), met regen is het nog erger zelfs want dan krijg je zo'n vieze drek waarmee je je broek onderspat als je erdoor fietst. Was het maar waar, dan was mijn mesthoop ook weg.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:39

Als ik door het dorp stap aan de hand dan schop ik het de goot in om naderhand op te ruimen en als ik in het dorp erop zit dan laat ik het liggen en ruim ik het later op. Er zijn ook wel eens mensen doe het opvegen en in hun tuin doen. Biologische mest. :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:41

quartel schreef:
Mensen kunnen wel gaan lopen zeiken over een beetje poep maar ik ken er genoeg die hun hondendrollen ook lekker laten liggen hoor :D

Slap argument, 'ja maar zij doen...'

Als iemand hier zijn hond voor de deur laat schijten en hij ruimt het niet op, grijp ik hem in zijn kraag en smeer hem er met zijn kop door, zo maakten we vroeger ook nog katten zindelijk O:)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:43

Urielle schreef:
quartel schreef:

Slap argument, 'ja maar zij doen...'

Als iemand hier zijn hond voor de deur laat schijten en hij ruimt het niet op, grijp ik hem in zijn kraag en smeer hem er met zijn kop door, zo maakten we vroeger ook nog katten zindelijk O:)

je mag ook best wat vriendelijker zijn hoor.....kost niks ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:44

xSlvna schreef:
Ik zie overigens nooit mest liggen als ik 2 keer in een week de zelfde route neem...

Omg wie weet zeggen die trutten die hier over het fietspad rijden dat ook omdat ik het opruim voor ze (met grote tegenzin dus)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:46

quartel schreef:
je mag ook best wat vriendelijker zijn hoor.....kost niks ;)

Nee hoor, als je mest of hondenpoep niet opruimt is dat een hele bewuste en asociale actie, dan ben ik echt niet vriendelijk meer. Weet je, ik zou het nog minder erg vinden als iemand even aan de poort belt 'Goh ik heb gezien dat jullie een stal hebben, zou het op de mesthoop mogen?' dan dat ze het gewoon laten liggen. Echt, ik haat het!