B klasse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:48

Fiokir schreef:
er zijn genoeg jury leden die niet discrimineren laat ik het maar zo noemen :j ,, maar er zitten er ook bij die dit dus wel doen.
ik ben het er wel mee eens dat er ook genoeg ruiters tussen zitten die veel op de jury afschuiven terwijl ze zelf bagger hebben gereden maar ze snappen er niets van.

Of die het op hun paard afschuiven terwijl het duidelijke ruiterfouten zijn, zie ik ook regelmatig voorbij komen erg jammer..

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:49

Ach ik heb ooit 148 punten in de B gereden, dus het kan altijd erger :P

( ik ben erop blijven zitten en heb iedere oefening gewoon op de bordjes gereden. Alleen paard in kwestie was niet van plan haar hoofd omlaag te doen... Dus ik heb met een los teugeltje de proef uitgestuurd. Jury vond haar continu tegen de hand en vond dus dat ze mij deze punten moest geven in de B...)

Volhouden! Je hebt mooi 2 rondjes ervaring meegepikt, daar kan je thuis weer mee aan de slag! :)

Fiokir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:51

ja inderdaad daar heb je ook een punt,

ik kwam zelf een keer met de belg op wedstrijd en toen kreeg ik links en rechts te horen of ik niet beter ergens anders kon gaan inrijden omdat hun paard er zenuwachtig van werd :+ :D
terwijl ik voldoende afstand hield en het paard keurig onder controle had, en de gene die commentaar had juist niet :Y) :+ het ligt altijd aan een ander, hahaha

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:51

Koudbloeden zijn over het algemeen minder geschikt voor de dressuur. Als de ruiters dan mindere punten krijgen dan de kwpn'ers zeggen ze dat het aan de jury ligt. Uh nee het ligt aan je paard :+ (al kan die er natuurlijk niets aan doen he)

Al gaat het dan niet om de B, daarin wordt gewoon basis gevraagd.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:54

CarpeDiem schreef:

( ik ben erop blijven zitten en heb iedere oefening gewoon op de bordjes gereden. Alleen paard in kwestie was niet van plan haar hoofd omlaag te doen... Dus ik heb met een los teugeltje de proef uitgestuurd. Jury vond haar continu tegen de hand en vond dus dat ze mij deze punten moest geven in de B...)

Volhouden! Je hebt mooi 2 rondjes ervaring meegepikt, daar kan je thuis weer mee aan de slag! :)

Ach het kan nog erger ooit was ik 2x 1e met 163 en 164 :')

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:56

lrtj_ schreef:
CarpeDiem schreef:

En ik denken dat mijn 1ste plaats met 174 al erg was xD

Lowara

Re: B klasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:57

Waar was dit concours?

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:58

Ik vind een 4 voor houding en zit en ontspanning, aanleuning e.d. ook wel een beetje streng voor de B. Er zijn genoeg juryleden die in de B niet lager gaan dan een 5. Mits het paard netjes luistert uiteraard en er verder geen extreem rare dingen zijn voorgekomen in de proef. De cijfers onderaan t protocol zouden in aansluiting moeten zijn met de cijfers van de losse onderdelen. En dat lijkt me gezien het totaal aantal punten hier niet het geval. Kortom soms jureren ze hoog, soms laag neem een gemiddelde van een wedstrijd of 5 en je kan er wat over zeggen.

Ik de B hoeft het paard nog niet nageeflijk te zijn, maar mag niet tegen de hand in gaan. Je zou dus in theorie een winstpunt kunnen rijden zonder dat t paard nageeflijk loopt, maar ja jury sport he!?

Ik laat zoveel mogelijk proeven filmen en kijk daar kritisch naar, mijn doel is altijd lekker rijden en progressie maken. De ene jury wil meer zien dan de andere, als je zelf maar tevreden bent en ziet dat er verbetering in zit komt het vanzelf goed!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:00

Shari_Becker schreef:
lrtj_ schreef:

En ik denken dat mijn 1ste plaats met 174 al erg was xD

Geloof me ik schaamde me dood, toen ik mijn punten hoorde, daar riepen ze dit keer alleen de 1e plaats om misschien maar goed ook, zou banketstaaf zijn geweest voor de andere ruiters.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:04

Wie kwam met de opmerking koudbloed minder geschikt voor dressuur. Ja inderdaad ze voldoen veel moeilijker aan het ideaal plaatje maar, een fries is een warmbloed.
Ik ken wedstrijden waar juist de friese paarden bovenaan eindigden. Soms hoor ik dat het aan de jury ligt. Soms hoor ik dat de bodem slecht was en de friezen er makkelijker door stampen. Het is soms gewoon grappig om te horen waar mensen hun verlies of tegenvallende punten op schuiven.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:06

mylittlejoy schreef:
Toch apart, ik rij al zo'n 12 jaar wedstrijden, ben zelf wedstrijdsecretariaat en dit in het verleden ook voor andere verenigingen geweest, heb weet ik hoe vaak geschreven en heb werkelijkwaar in al die jaren nog nooit een jury getroffen die bevooroordeeld was t.o.v. Friezen/Haflingers/Dravers/whatever en die rassen geen punten gaf. Ik heb wél een hele hoop combinaties gezien met een gebrekkige zelfreflectie die dat op de jury schoven, dat wel. :')

Zó mee eens!
Start zelf sinds een klein jaar een pony tussen de paarden, inmiddels L1 +3 en met enige regelmaat in de prijzen... Maar soms ook echt ergens onder het midden..

En helaas, helaas ligt dat meestal niet aan de jury, en ik vrees ook niet aan de pony!

Amazone ( ik dus) heeft niet het meeste aan talent vrees ik, maar probeert door hard werken stapje voor stapje beter te worden. En de ene keer lukt dat beter dan de andere keer. En dat zie je dan terug op het protocol. Ben het nog niet vreselijk oneens geweest met de mij beoordelende juryleden. Soms beoordeeld iemand een onderdeel iets strenger ( en soms ook iets milder) dan ik zelf zou doen, maar meestal kan ik me wel vinden in het commentaar.
( soms voelt echter een proef anders dan het er uit ziet. Het helpt dan enorm dat een vriendin met enige regelmaat filmt.. .Dat is dan een eye opener hoor!).

Kortom: niet klagen over je jury, maar eerlijk kijken waar de jury een terecht punt heeft, en dan proberen dat punt te verbeteren! Daar gaat het toch uiteindelijk om? Dat je je op wedstrijd ook laat toetsen, zodat je weet waar je verder aan kunt / mag werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:08

Hopke89 schreef:
Wie kwam met de opmerking koudbloed minder geschikt voor dressuur. Ja inderdaad ze voldoen veel moeilijker aan het ideaal plaatje maar, een fries is een warmbloed.
Ik ken wedstrijden waar juist de friese paarden bovenaan eindigden. Soms hoor ik dat het aan de jury ligt. Soms hoor ik dat de bodem slecht was en de friezen er makkelijker door stampen. Het is soms gewoon grappig om te horen waar mensen hun verlies of tegenvallende punten op schuiven.

Doel je op mij? Want ik bedoelde namelijk dat friezen snel naar een eigen halshouding neigen en juist die houding is heel ongewenst in de dressuur. Kan dus goed zijn dat TS daardoor een 4 kreeg. Waarom zouden jury's afknappen omdat het een "ander" paard is? Heb altijd de indruk dat het rijden dan gewoon tekort komt maar dat dat dan in de schoenen van de jury geschoven wordt.

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:09

Ik vind het ook bizar dat de lat in de B al zo hoog wordt gelegd, maar dat is jurysport he.. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:10

Aan de andere kant als je paard in de B nog niet de juiste aanleuning heeft die de jury graag ziet en je sprokkelt wel je puntjes zo nu en dan bij elkaar dan kom je jezelf toch wel tegen in de L? Dus dan kan de lat in de B net zo wat hoger liggen..

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:19

Bizzybijtje schreef:
Hopke89 schreef:

Doel je op mij? Want ik bedoelde namelijk dat friezen snel naar een eigen halshouding neigen en juist die houding is heel ongewenst in de dressuur. Kan dus goed zijn dat TS daardoor een 4 kreeg. Waarom zouden jury's afknappen omdat het een "ander" paard is? Heb altijd de indruk dat het rijden dan gewoon tekort komt maar dat dat dan in de schoenen van de jury geschoven wordt.

Weet niet of jij degene die het koudbloed noemde. Ik ben het zeker mee eens dat Friezen een moeilijke hals hebben voor de dressuur. Ook hebben ze niet altijd hun bouw mee trouwens. Een opwaarts gebouwde Fries vinden valt nog niet mee.
Een goede jury zal een paard van een ander ras niet omlaag punten om de ras reden maar, wel om rastypische rijtechnische problemen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:21

Hopke89 schreef:

Daar kwam ik mee. En ik had het zoals er staat over koudbloeden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:26

Papierkes bij het vuilnis en next.

Er kunnen gewoon juryleden zijn waar je het niet mee eens bent en ook nooit zult worden. Of dat wel of niet met je paard te maken heeft vind ik niet relevant, zoveel mensen zoveel wensen en dat zul je ook in de jurering terug zien. Bedenk wel dat een jury er niet rijk van wordt dus ze zullen er heus niet zitten om je te pesten. Als je het vaker niet dan wel met de jury eens bent is het wel tijd om eens goed na te gaan denken over waar je mee bezig bent.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:32

Geryon schreef:
Hopke89 schreef:

Niet flauw bedoeld hoor. Weet gewoon dat sommige mensen het wel eens verkeerd in hun hoofd hebben. Dat wist je blijkbaar ook:)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:34

Hopke89 schreef:
Geryon schreef:

Niet flauw bedoeld hoor. Weet gewoon dat sommige mensen het wel eens verkeerd in hun hoofd hebben. Dat wist je blijkbaar ook:)

Ja daar heb je zeker gelijk in hoor!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 16:54

Ik geef de jury niet de schuld ik stel een normale vraag volgens mij....
Ik weet heel goed waar we aan moeten werken staat ooj in mijn openingspost toch?
Vriendin heeft foto's gemaakt zal ze plaatsen als ik ze heb. Mijn instructrice was er ook om te helpen met losrijden en die is echt streng en eerlijk die begreep het ook niet en rijd zz zwaar met meerdere paarden. Het was in woudenberg regio utrecht.

Ik vroeg me gewoon af of ik nu zn verkeerd beeld heb van de B . Hij liep netjes op de letter gewoon net tempo niet te hard of zacht en ja neusje eruit is nog moeilijk maar hij is nog jong wilde gewoon kijken waar we stonden soort van meetpunt zeg maar en de andere aandachtspuntjes nemen we al mee in de les er valt nog genoeg winst te behalen ben heel kritisch maar een 4 vond ik echt te streng. Grappig is ook dat ik haar al meerdere koudbloed combinaties heb zien jureren en die hebben geen van alle een punt terwijl die altijd winst hebben.

We trainen vrolijk verder en doen lekker ervaring op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:29

Een 2 is streng. Een 4 is gewoon fout. Een 5 is matig en een 6 is voldoende. Je aanleuning is correct of niet... Sommige jury's strijken een hand over het hart en geven je dan alsnog een 5. Maar dan heb ik liever een 4 omdat ik weet waar aan te werken :) Ze beoordelen wat ze zien, ze weten de achtergrond immers niet. Weten zij veel dat ie nog niet veel wedstrijdervaring heeft... Kan iedere combinatie die een laag punt krijgt voor de aanleuning wel zeggen dat het daardoor komt toch :) ?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:32

Ik denk dat ze hogere punten geven in de B aan een paard dat netjes ontspannen loopt maar niet nageeflijk, dan aan een paard dat gespannen en in de krul loopt. Dat tweede is gewoon een compleet verkeerde basis (dat denkt de jury tenminste, want die weet niet dat ie in training misschien anders loopt) en imo dus niet winstwaardig in de B.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 17:36

ik zal een aantal foto's plaatsen zodra ik ze heb dat praat misschien makkelijker qwa beeld

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:46

Iemand schreef een paard hoeft niet nageeflijk te zijn maar mag niet tegen de hand komen.
Dat is nu juist wat nageeflijk zijn in houd.
Dus ja een paard moet in de B maagdelijk zijn en dat was 30 jaar terug ook al zo.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:47

schrikdraad schreef:
Iemand schreef een paard hoeft niet nageeflijk te zijn maar mag niet tegen de hand komen.
Dat is nu juist wat nageeflijk zijn in houd.
Dus ja een paard moet in de B maagdelijk zijn en dat was 30 jaar terug ook al zo.

Nageeflijkheid is meer dan dat.