inenten is een drama

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:21

hyppolyte schreef:
Zammie, daar is natuurlijk geen eenduidig antwoord op, maar wat je bijvoorbeeld al kunt doen is regelmatig vreemden meenemen en die aan hem laten zitten, dezelfde handeling uitvoeren als de DA (muv het daadwerkelijke prikken, hoewel je dat ook zou kunnen simuleren). Daarnaast blijft grondwerk daar aan de basis staan, ze weten dondersgoed wat ze wel en niet mogen bij welke persoon. Zeg niet dat elke eigenaar dat voor elkaar kan krijgen he.

Ruiken die vreemde dan ook naar ontsmettings middel? Wat dat is het vaak, de DA heeft een geurtje bij zich.
Mijn haflinger heeft het precies door, hij ruikt het gewoon. Is verder goed te prikken hoor mits ze maar niet aarzelen want het prikken is wel iets onstuimiger geworden sinds hij gechipt is.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:20

Lowara schreef:
hyppolyte schreef:
Je hebt inderdaad ook nogal wat verschil in dierenartsen, helaas zijn die soms ook debet aan het gedrag, en dat zijn dan toch weer vaak de mannelijke artsen, ken er maar weinig die echt geduld hebben voor zulke paarden, jammer.

-O- klopt, daarom hebben wij bijvoorbeeld alleen maar vrouwelijke dierenartsen die mogen prikken hier.

Mijn jongste merrie heeft dankzij een (in mijn ogen onkundige) chipper als veulen een trauma voor naalden opgelopen. De man was niet snel genoeg om bij mijn toen 4 maanden oude veulen een chip in d'r nek te rammen. Hij heeft het tot 8-9 keer toe geprobeerd tot een hengstenhouder (die met zijn veulen in de rij stond te wachten) het niet meer kon aanzien, de chipper aan de kant duwde en met 2 van zijn hulpjes mijn veulen binnen 3 seconden had gechipt.
Maar goed, mijn merrie is (begrijpelijkerwijze) dus geen fan naalden en geen groot fan van vreemde mannen -O-
Bij de dierenarts weigert ze d'r stal uit te komen (wat op zich weer goed is want buiten stal inenten is geen optie) maar nou had ik vorige week de zadelmaker/passer op bezoek, die in niets lijkt op mijn vaste DA.... dacht je dat zou uit stal wilde komen? :n En maar schudden met haar hals en hoofd omdat ze dacht dat hij haar wilde prikken. Totdat ze na een paar minuten door had dat hij niet daarvoor was gekomen en toen was alles goed en mocht hij alles bij d'r doen wat nodig was.
De hoefsmid is ook geen probleem die kent ze. Net als mijn man, geen probleem. Maar een andere vreemde man met een wat zwaardere stem? Daarvoor gaat ze op de rem en weigert ze (in 1e instantie) dichterbij te komen.

Dit jaar ga ik mijn DA echter eens het voorstel doen om haar van te voren licht te verdoven met een pasta. Eens zien of ze dan normaal in te enten is.
Andere kant van de hals inenten heeft 1 keer gewerkt, het jaar erop trapte ze er niet meer in :') Idem met op de borst inenten :+ Op de kont durft mijn DA niet aan uit angst voor loszittende beentjes }>

Berdien

Re: inenten is een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:16

Het is ook niet altijd angst. Mijn merrie is een paar keer goed te grazen genomen door de DA. Injectie tegen spierbevangenheid toen ze in de sloot had gelegen, pony was niet blij. Injecties met ivermectine tegen mijt (ik wist toen nog niet beter), pony was niet blij. Paar keer goed lomp geënt door de DA, pony was niet blij. En als je dat maar vaak genoeg overkomt dan heb je een Tinker met het geheugen van een olifant die de DA de box uit mept. Ze was niet bang! Ze was wóest. En dan heb je wel een probleem, merrie wilde niet zozeer wegkomen van de DA maar had het in haar hoofd dat als ze de DA maar molde, ze ook geen injectie zou krijgen. Nou ja, had ze op zich een punt :+

Uiteindelijk ben ik verhuisd, andere DA's en nou gaat het goed. Je moet haar wél vast houden, haar vertellen dat nee, de DA mag níet kapot en dan wil het wel. Ik weet alleen zeker dat als de oude DA haar zou willen enten, ze alsnog net zo hard weer door het lint gaat :=

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:26

flettie schreef:
Mijn jongste merrie heeft dankzij een (in mijn ogen onkundige) chipper als veulen een trauma voor naalden opgelopen. De man was niet snel genoeg om bij mijn toen 4 maanden oude veulen een chip in d'r nek te rammen. Hij heeft het tot 8-9 keer toe geprobeerd tot een hengstenhouder (die met zijn veulen in de rij stond te wachten) het niet meer kon aanzien, de chipper aan de kant duwde en met 2 van zijn hulpjes mijn veulen binnen 3 seconden had gechipt.
Maar goed, mijn merrie is (begrijpelijkerwijze) dus geen fan naalden en geen groot fan van vreemde mannen -O-
Bij de dierenarts weigert ze d'r stal uit te komen (wat op zich weer goed is want buiten stal inenten is geen optie) maar nou had ik vorige week de zadelmaker/passer op bezoek, die in niets lijkt op mijn vaste DA.... dacht je dat zou uit stal wilde komen? :n En maar schudden met haar hals en hoofd omdat ze dacht dat hij haar wilde prikken. Totdat ze na een paar minuten door had dat hij niet daarvoor was gekomen en toen was alles goed en mocht hij alles bij d'r doen wat nodig was.
De hoefsmid is ook geen probleem die kent ze. Net als mijn man, geen probleem. Maar een andere vreemde man met een wat zwaardere stem? Daarvoor gaat ze op de rem en weigert ze (in 1e instantie) dichterbij te komen.

Dit jaar ga ik mijn DA echter eens het voorstel doen om haar van te voren licht te verdoven met een pasta. Eens zien of ze dan normaal in te enten is.
Andere kant van de hals inenten heeft 1 keer gewerkt, het jaar erop trapte ze er niet meer in :') Idem met op de borst inenten :+ Op de kont durft mijn DA niet aan uit angst voor loszittende beentjes }>

Dat was echt drama dat chippen toen -O-
Vind het nog steeds verbazingwekkend dat Dunla zich überhaupt nog laat prikken na die stuntel toen :n

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:19

Mariska88 schreef:
En ik denk wanneer ik zelf zou gaan enten, dat ik onzeker ga zijn, of ik het wel goed doe.. (ja ik ben zo'n Miep, die het wel goed wil doen, ookal kan er weinig misgaan..)

Dat is jammer want dat zou anders een hele goede oplossing kunnen zijn. Je moet zelf wel zelf verzekerd zijn anders schiet het nog niet op. Dan misschien toch eerst verdoven met een pasta.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:22

Ik heb een hele fijne dierenarts gehad vorige keer met enten. Die aaide pony een beetje over d'r lichaam, gaf 3 klopjes op d'r kont en bij d'r 3e klopje zat ineens die entingspuit erin :+ Knol had niks door.

En die van mij is ook echt een jankmuil eerste klas, en na de enting was ze dan ook 3 dagen niet te genieten en hoefde ik niet bepaald in d'r buurt te komen, want toen had ik het gedaan :')
Ontworming is al helemaal een feest maar dan draai ik d'r bovenlip maar om. Niet zo lief, maar wel effectief :+

Wordt dus een héle snelle dierenarts zoeken die een beetje aait en klopt, dan zien ze het niet zo snel :')

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:26

Als het enkel en alleen het enten is, zou je het met clickertraining kunnen oplossen. Onze jaarling was al van bij de fokker een enorme draak bij de DA; de eerste keer dat ze kwam enten was dan ook een halve rodeoshow := Met de DA zelf heeft geen een van onze paarden een probleem. Dat is een heel rustige jonge vrouw, die elke keer wat kroelt met de paarden.

Het enten hebben we opgelost door in haar vel te knijpen en dan met een plastic spuit (zonder naald) een prik te geven. Van zodra we haar vel vastnemen, weet ze dat ze moet blijven staan, en als de nepspuit geprikt heeft en ze was flink, kreeg ze haar beloning. Nu vindt ze het enten nog een beetje spannend, maar ze doet enorm haar best om gefocust en braaf te blijven staan, en het probleem is opgelost :)

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:35

Lekker oefenen met een satéprikker of tandenstoker. Works like a charm :=

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:36

Onze DA was ook razendsnel. Alles buiten het zicht klaarmaken, naar paard toe lopen, klopje op de hals, met de vuist 3 keer op de borst kloppen en bij de vierde keer zat de spuit erin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:51

We hebben op stal een ruintje van 112 cm. Een schatje, behalve als ie de vet ziet. Oeps }>
Draait op een dubbeltje, springt zijn stal uit en degene die m vasthoud tja, gevalletje pony-touw-baas.
We hebben al voorgesteld om m de bak te laten slepen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:53

Een spuitje tranquille-gel erin een uur voordat de dierenarts komt? Staat ze lekker te slapen :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:13

Een pony van 112 cm moet je toch nog wel kunnen houden als ie wegduikt :=...

Voorbeeld van Briseis is een mooie, je kunt dus wel degelijk met training een paard zover krijgen dat ze netjes blijven staan. Die bij ons op stal reageert ook al steeds minder fel (en die is dus niet van onszelf, anders was ie er al vanaf geweest), het zal misschien niet in een maandje voor elkaar zijn, maar als je het regelmatig oefent is er echt vanaf te komen hoor :j.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 13:18

Morganlefay schreef:
We hebben op stal een ruintje van 112 cm. Een schatje, behalve als ie de vet ziet. Oeps }>
Draait op een dubbeltje, springt zijn stal uit en degene die m vasthoud tja, gevalletje pony-touw-baas.

Ik ben visueel ingesteld :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 13:44

Lowara schreef:
Morganlefay schreef:

Ik ben visueel ingesteld :')

Neem maar van mij dat ie dat doet, heb zelf ook al eens achter m aan gelopen. :D

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:03

Mijn zus ent haar paard zelf. Dierenarts laat zich niet in de stal zien, mijn zus pakt buiten de spuit aan en loopt alleen naar binnen. Kan dan haar paard enten. Daarna kan de dierenarts naar binnen en de rest van de stal enten.
Ze hebben het met verschillende dierenartsen geprobeerd. Man / vrouw maakt niets uit. Hij gaat uit zijn plaat als hij een enting moet krijgen.
Als de dierenarts voor iets anders bij hem moet komen gaat het meestal aardig goed. Gelukkig heeft hij nog nooit echt iets heel ergs gehad.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:09

Hier hebben wij ook een tante op stal staan die helemaal doordraait als ze alleen al het ontsmettingsspul ruikt. Schijnbaar is het vroeger misgegaan tijdens het chippen waardoor ze nu echt trauma's heeft. Dier is ondertussen 20 en elk jaar is het een puur drama. Ook elke keer vraag ik me af hoe we die spuit er in krijgen? Praam werkt niet. Touw om de neus ook niet. Bit niet. Ze beukt je gewoon aan de kant en gaat aan de loop. Op stal blijft ze rondjes draaien waardoor je haar niet te pakken kan krijgen. Stom paard :')

Het heeft niets met opvoeden te maken. Ik lees hier dat mensen vinden dat er grondwerk gedaan moet worden, maar daar ben ik het niet mee eens. Je wordt toch ook niet boos/gaat oefeningen doen als een kind doodsangsten heeft voor een spuit?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:37

Bedankt Hyppolyte :) Het klopt wat je zeg; voor het paardje in de OP is zo'n vreemde man die een prikkende (en vreemd ruikende spuit) in haar hals ramt gewoon écht heel eng. Maar als je er een spelletje van maakt waar ze voor beloond worden, zien ze het gewoon helemaal anders :) Sindsdien is ons paard in kwestie niet meer weg te slaan van de DA, ze gaat altijd even kroelen.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:43

Mijn verzorgpony is laatst ook geent. Niks aan de hand. De hoefsmid daarintegen, drama !

Hij is laatst geweest terwijl er niemand van ons bij was (staat aan huis) en toen ik daar in de avond was vond ik twee touwen compleet vastgetrokken aan elkaar, kreeg ze bijna niet uit elkaar. Zag er een beetje uit alsof ie de pony aan de muur had was geknoopt -O- .
Nu was ik er natuurlijk niet bij maar heb zelf niet zo veel vertrouwen in de man. Als het mijn pony was geweest had ik al lang een andere hoefsmid ingeschakeld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:49

Ook wel één op stal die zeer wantrouwend is, het enten gaat wel maar je moet snel zijn. Als hij ziek is ( nu een paar keer geweest) dan is het een heel ander paard, dan vind hij de da in één keer lief, heel vreemd maar als hij zich niet lekker voelt dan is het een knuffel eersteklas, voor iedereen.

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:56

Goh, die van mij lijkt niet eens door te hebben dat er iets aan de hand is als hij geënt wordt en wordt geënt waar hij op dat moment staat of ligt, wat een geluk!

Maar ik zou zelf niet allerlei trainingen aan gaan halen als het om een verder braaf paard gaat, praam kan je proberen maar helpt niet altijd en daar maak je het zeker niet prettiger mee. Het blaaspijpje lijkt mij nog de mooiste oplossing, klinkt super snel en ongecompliceerd.

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:04

Wij zijn met paard op de veewagen naar de dierenarts gereden. Paard stond vrolijk haar hooi te eten terwijl de dap de veewagen in klom en eigenlijk direct de spuit gaf. Paard kon geen kant op en het was al gebeurd voor dat ze het door had.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:04

Het is toch niet omdat het verder een braaf paard is, dat het paard geen bepaald probleempunt kan hebben? Ik kan me voorstellen dat het best wat stress voor de eigenaar én voor het paard :(:)

Qua probleemvermijdende aanpak lijkt een blaaspijpje dan inderdaad het vriendelijkste, of de spuiten zelf geven.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:08

Oh, dit is een interessant topic! Blij te lezen dat mijn paard niet de enige is die compleet uit de bol gaat. Hij is zelfs een keertje over me gelopen tijdens een dierenartsbezoek. Die avond is op spoed geeindigd :')

We hebben al zowat alles geprobeerd. In een stal zetten, een praam erop, verdoven... Maar hij gaat er gewoon vandoor of ontpopt zich tot kung-fu artiest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:11

RavenIris schreef:
Oh, dit is een interessant topic! Blij te lezen dat mijn paard niet de enige is die compleet uit de bol gaat. Hij is zelfs een keertje over me gelopen tijdens een dierenartsbezoek. Die avond is op spoed geeindigd :')

We hebben al zowat alles geprobeerd. In een stal zetten, een praam erop, verdoven... Maar hij gaat er gewoon vandoor of ontpopt zich tot kung-fu artiest.

Lijkt mijn merrie wel toen ik vorige week de wormenkuur gaf.. Die werd een soort circusartiest.. of onderdeel... Leek wel alsof ik aan een trapeze hing :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:17

larakuhr schreef:
Lekker oefenen met een satéprikker of tandenstoker. Works like a charm :=

Bhriseis schreef:
Als het enkel en alleen het enten is, zou je het met clickertraining kunnen oplossen. Onze jaarling was al van bij de fokker een enorme draak bij de DA; de eerste keer dat ze kwam enten was dan ook een halve rodeoshow := Met de DA zelf heeft geen een van onze paarden een probleem. Dat is een heel rustige jonge vrouw, die elke keer wat kroelt met de paarden.

Het enten hebben we opgelost door in haar vel te knijpen en dan met een plastic spuit (zonder naald) een prik te geven. Van zodra we haar vel vastnemen, weet ze dat ze moet blijven staan, en als de nepspuit geprikt heeft en ze was flink, kreeg ze haar beloning. Nu vindt ze het enten nog een beetje spannend, maar ze doet enorm haar best om gefocust en braaf te blijven staan, en het probleem is opgelost :)

Dat helpt bij mijn paard dus echt helemaal niets. Ik kan al die oefeningen heel prima met hem uitvoeren. Van plastic spuit tot satéprikker, maar ik ben de dierenarts niet...