Reele prijs voor bijrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:37

[VP] Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?
Voor iedereen die wil discussiëren over wel of niet wil betalen voor een bijrijdpaard.

TS wil wel wat vragen en haar vraag is hoeveel, niet of ze een bedrag wil vragen.

Ik zou persoonlijk nooit meer dan 75 euro willen betalen of vragen (zelf eigenaar) omdat ik hier niet veel meer betaal dan 200 per paard (wel randstad) dus dan zou ik meer vragen aan de bijrijder dan ik zelf betaal aan stallingskosten en dat wil ik niet.
Als bijrijder wil ik niet voor een groot deel van de kosten van iemand anders zijn paard betalen omdat ik geen beslissingen over het paard kan maken.
Een noot hierbij is dat ik nooit een ZZ-paard of zoiets zou gaan leasen maar een recreatieruiter ben. Ik hoef ook geen toplocatie met binnenbak e.d en uitmesten vind ik niet erg.

Als je een paard heb least met luxe locatie en hoog is opgeleid snap ik best dat er meer gevraagd wordt, maar dat zou mij niet aantrekken.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 20-03-14 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:40

Ik heb ook bijrijdsters voor mijn welsh pony's.
Ik rijd er zelf niet op maar men wel met 1 van de twee pony's.
Verder ben ik elke dag aanwezig dus kan het ook allemaal zelf doen, maar vind het ook erg leuk om de pony's te laten rijden.
Verder is het ook prettig om sommige dagen te weten dat ze al gedaan worden.

Het is het een of het ander op deze manier staat de pony waarmee ik nu niet meer mee voor de kar rij niet niks te doen en wordt er een kleine bijdrage aan betaald waardoor ze van mij lekker mag blijven lopen hier.
De andere pony geeft een meisje veel plezier en heb ik dan ook soms even me handen vrij.

Ze hoeven hier geen klusjes te doen, alleen even evt mest uit de bak te scheppen voordat ze gaan rijden (meestal niet meer dan 5 hopen).
Beide meiden betalen 50 euro. Daarvoor hebben ze 2 vaste dagen en soms als ik weinig tijd heb vraag ik of ze in het weekend extra willen komen.
In vakantie mogen ze in overleg ook vaker komen.
En probeer regelmatig met de meiden even op stal te zijn om klein lesje te doen of te kijken hoe het gaat.

Vind dit geen gek bedrag en zou er zelfs meer voor kunnen vragen in deze regio.
Heb hiervoor ook een leaser gehad voor een pony kwam 4/5 dagen soms hele week en betaalde 100 euro.

Charly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:40

Ik denk gewoon heel simpel, een eigen paard is duur. Wil graag mijn eigen paard, dat is nu financieel niet mogelijk. Maar die 200 euro red ik wel, mooie deal toch? Ik mijn "eigen"paard en de eigenaresse heeft een paard wat beweging krijgt. En geld "bindt"(geen idee of ik t goed schrijf) je betaald ergens voor, dus kom je ook. Waar TS dus ook aan denkt.

Ik zou voor mezelf op een rij gaan zetten wat je "extra" kwijt bent aan brok etc. En dan kijken hoe je uitkomt. Zoals hierboven een mooie opsomming gemaakt is. Dan heb jij je kosten eruit en een paard wat beweging krijgt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:42

Ik vind eerder:

De eigenaar moet de bijrijder betalen voor de dienstverlening, want hij/ zij werkt min of meer voor jou om jouw paard in beweging te houden. Tenzij het gaat om paard te gaan verleasen dan is dat toch net wat anders en ontvangt de eigenaar het geld van de leaser.

De prijs is afhankelijk van of het om het dier gewoon basisconditie te houden en of verder te trainen voor de wedstrijden (hogerop te kunnen komen) en van de kundigheid van de bijrijder.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 20-03-14 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:44

Ik vind het meer dan reeel dat je bijv. 5 euro per keer vraagt.
Als je 2 dagen bijrijd dus 40 euro
Als je 3 dagen bijrijd dus 60 euro
En voor 4 dagen dan 80 euro.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:45

Ik vind het een beetje aan de situatie liggen.

Hier in de buurt hebben mensen jonge meisjes rijden van 12 jaar ongeveer.
De bedrage is 25 euro per maand en de meiden mogen zo vaak komen als ze willen. Die bedrage heeft de eigenaresse meer gedaan zodat wanneer de meiden niet willen komen,de ouders er achter de broek aan gaan zitten omdat hun er ook voor betalen. Zo komen de meiden tenminste wel!

Bij volwassenen vind ik een bedrage van 25 ook prima. Hier kan je wel van laten bekappen.. en eventueel een extra zak biks van kopen.

Je moet het ook vanaf hun kant bekijken.. hun rijden jou paarden voor jou.. Ze doen dus een dienst voor je. En om dan een heel hoog bedrag te vragen vind ik voor beide partijen dan niet reëel.

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:46

Ik zie steeds vaker dat mensen geld vragen om hun paard te laten bijrijden, persoonlijk vind ik dat echt belachelijk. Ik doe al een tijdje niet meer mee in paardenwereld (omdat ik geen paard meer heb), maar 'vroeger' hoefde je echt niet voor een bijrijdpaardje te betalen, met als uitzondering het leasen van manegepaarden. Als ik nu hier in de omgeving kijk (randstad) dan wordt er gewoon rustig 150,- pm voor 2x in de week bijrijden gevraagd....Wil je 4 dagen?? Oh, prima, dan is het 300,-. En dan wordt er ook nog verwacht dat je de stal uitmest, het tuig schoonmaakt, voert e.d.
Ik denk dat het belangrijker is dat de eigenaar een betrouwbare, consequente en geoefende ruiter vindt, die zijn paardje de nodige aandacht geeft, als die zelf even niet voldoende tijd hiervoor hebt. Een betrouwbare bijrijder, met de juiste ervaring en een hart op de goede plek...waarmee het klikt is een stuk waardevoller dan een paar tientjes in de maand....en dan spreek ik uit ervaring.

En als de eigenaar het paard niet kan onderhouden zonder het geld van de bijrijder (waar hij naar op zoek is), dan is het misschien verstandig om te kijken of het paard uberhaupt wel gehouden kan worden vanuit financieel oogpunt. En walgelijk vind ik het als er voldoende geld is, maar er lekker aan de bijrijder kan worden verdiend, die vervolgens ook nog eens de drollen opruimt na het rijden, omdat dat een vereiste was voor het rijden van het paardje.

Even buiten mijn gezeur, dit was geen persoonlijke aanval naar TS, maar meer een uiting van frustratie omdat ik dit steeds vaker tegen kom. Persoonlijk zou ik NOOIT betalen voor een verzorg of bijrijdpaardje. Hier staat tegenover dat ik wel mijn afspraken na kom en ook de (voor sommige ruiters) minder leuke klusjes uiteraard gewoon mee pak. Het enige waar ik wel voor zou willen betalen is lessen op het bijrijdpaard....en dan bedoel ik dus betalen aan de instructeur. En natuurlijk zou ik proberen de eigenaar van het paard financieel te ondersteunen als het paard bijv. gewond of geblesseerd is en er moeten onverwacht (hoge) veeartskosten worden betaald. Maar dan wel uit EIGEN initiatief, omdat ik dat WIL, vanuit mijn VERANTWOORDELIJKHEIDSGEVOEL en BAND met het paard.

Dimple

Waar woon je??

Ik weet dat toen ik bijrijder was ik gewoon 150 euro per maand betaalde (kon alles met dat paard ondernemen, maar dan nog)

Ik had daarvoor een eigen paard gehad en dit was me vele malen goedkoper dan zelf een paard hebben.

We stonden toen in Arnhem op een relatief dure manege, wel in het bos en met alles erop en eraan.

Ik heb het er toen met plezier voor over gehad! (en ik zou dat nu weer hebben!)

Anoniem

Ragdollcat schreef:
Ik vind eerder:

De eigenaar moet de bijrijder betalen voor de dienstverlening, want hij/ zij werkt min of meer voor jou om jouw paard in beweging te houden.

De prijs is afhankelijk van of het om het dier gewoon basisconditie te houden en of verder te trainen voor de wedstrijden (hogerop te kunnen komen) en van de kundigheid van de bijrijder.

Je kan het ook omdraaien...

De eigenaar bied het paard voor 4 dagen in de week aan om te rijden en zo een beetje te kunne beschouwen als de vrijheid van een 'eigen' en zo iemand die bijvoorbeel nu 1 dag per week op manege lest een kans te bieden meer te leren, maar niet de enorme kosten van een eigen paard te hebben.

Bijrijder krijgt les mag vanalles met dat paard doen.. Daar mag best wat voor gevraagd worden. Op de manege betaal je immers óok geld.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:51

Wou dat ik een gratis bijrijpaard vond. Ik vind manegelessen te duur voor wat je krijgt, maar verzorgen kan ik ook geen 80 euro in de maand voor neerleggen. Nu rij ik al een tijd niet meer helaas.

sanne1221Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:55

wat mag de bijrijder van je? dit kan je in de prijs meenemen..
je schrijft dat ze les moet nemen voor een tientje; per week? waarom?
's avonds geen licht en geen overdekte bak, drukt de prijs.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:57

@ vlieg je zit in het verkeerde topic als je je frustratie kwijt wil. Geldt trouwens voor iedereen ga de discussie ergens ander voeren en ga dit topic niet bevuilen met jouw mening wel of niet betalen.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:59

Liselot schreef:
Ik zou nooit ten nimmer voor een bijrijdpaard gaan betalen. Vaak kreeg ik er zelfs geld voor of werden mijn lessen, wedstrijden e.d. betaald

Jij zoekt een bijrijder omdat jij niet genoeg tijd hebt, dan wil iemand je daarmee helpen en dan moet diegene nog betalen ook?
Als je echt zo omhoog zit moet je er misschien één verkopen ;)

Hier ben ik het helemaal mee eens, iemand helpt jou toch met je paarden omdat jij er geen tijd voor hebt.
Zie het als een win-win situatie, jouw paarden in beweging en in conditie en iemand anders die er plezier aan heeft! Blijf het raar vinden dat mensen hiervoor zouden moeten/willen betalen haha!
Laatst bijgewerkt door FBN op 20-03-14 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:59

Yvank_ schreef:
Ragdollcat schreef:
Ik vind eerder:

De eigenaar moet de bijrijder betalen voor de dienstverlening, want hij/ zij werkt min of meer voor jou om jouw paard in beweging te houden.

De eigenaar bied het paard voor 4 dagen in de week aan om te rijden en zo een beetje te kunne beschouwen als de vrijheid van een 'eigen' en zo iemand die bijvoorbeel nu 1 dag per week op manege lest een kans te bieden meer te leren, maar niet de enorme kosten van een eigen paard te hebben.

Bijrijder krijgt les mag vanalles met dat paard doen.. Daar mag best wat voor gevraagd worden. Op de manege betaal je immers óok geld.

Dan nog meer gaan betalen aan de bijrijder! want die rijdt 4 x in de week voor de eigenaar omdat ie geen tijd/ geen zin/ of wat dan ook heeft.

Ik blijf erbij dat het een dienstverlening is voor de eigenaar.

Ken een geval van iemand die bijrijdsters heeft voor haar paard en ze betalen best veel en dat dan voor 1 a 2 x in de week, en dan ook nog eens poep opruimen uit alle paddocks en stal uitmesten en waterbak schoonmaken en bijvullen.

Die moet zich schamen dat ze er geld voor vraagt.

Mocht die eigenaar mij vragen om voor haar paard te zorgen omdat ze niet kan en de bijrijders ook niet, vraag ik er een vergoeding voor, graag of niet, want dat is precies wat ze doet bij de bijrijders.

Sammieloverr

Re: Reele prijs voor bijrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 14:02

@ragdollcat we verschillen erg van mening. En ik wil je dan ook vragen niet meer te reageren. Dit is niet waar ik naar vraag.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:03

Maar dat is toch niet vraag van TS of de discussie hier? TS vraagt wat ze kan vragen? Discussie van niet niet betalen is hier dus van de orde? Die discussie kan toch gevoerd worden in haar daarvoor bedoelde topic.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:05

Sammieloverr schreef:
@ragdollcat we verschillen erg van mening. En ik wil je dan ook vragen niet meer te reageren. Dit is niet waar ik naar vraag.

Ik vind het echt schandalig dat je dit zegt, dus omdat ragdollcat en ik van mening verschillen met jou mogen wij niet meer reageren? Dit is nog altijd een openbaar DISCUSSIE forum en de discussie wordt gewoon met respect gebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:06

Het is hier inderdaad niet op z'n plek om de discussie te gaan voeren waarom je wel of niet voor een bijrijdpaard zou betalen; die is immers op een hele andere plek te voeren en die link is al gegeven.

TS, ik zou kijken wat de extra kosten zouden worden en gewoon deze doorberekenen. Als dat betekent dat je vaker naar de hoefsmid moet, meer moet voeren (vanwege verrichte arbeid) en de lessen wekelijks betaalt, zou ik gewoon dit rekensommetje op maandelijkse basis doorberekenen. :)

Ikzelf vraag 70 euro in de maand aan m'n bijrijdster voor 2 dagen in de week rijden, en wil van die bijdrage ook best d'r lessen betalen, we moeten het dan alleen even hebben over hoevaak ze wil gaan lessen zodat ik daar niet op in moet gaan leveren uiteindelijk, want het is niet de bedoeling dat ik haar hobby ga financieren, evengoed financiert zij ook niet mijn hobby dus dat scheelt.
Moet ik wel zeggen dat de faciliteiten hier anders zijn, hier valt er gewoon 's avonds te rijden in zowel de binnen als de buitenbak, dus dat scheelt dan weer. Maar ik denk dus dat je het beste je extra kosten (incl. les) kan berekenen op maandelijkse basis en deze dan prima kan vragen hoor aan de bijrijdster. :)

Dus speciaal voor alle bokkers die door blijven zeuren over het feit dat een dienstverlening de bijrijder wel niet levert en wie er voor moet betalen:

Duidelijk? :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-03-14 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:06

Waarom kijk je niet gewoon naar de bijrijder en overleg je samen wat hij/zij kan missen?

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:07

Yvank_ schreef:
Ragdollcat schreef:
Ik vind eerder:

Voor mij zit het verschil hem in dat een manege een inkomen ontvangt (lees: brood op de plank) aan de ruiters die er komen. Dit is hun bedrijf, hun werk. Voor een particulier (dus geen manegehouder) ligt dit anders. Hij heeft zelf voor een paard gekozen en moet daar ook de consequenties zelf van dragen. Bij het zoeken naar een bijrijder wordt zowel de bijrijder als de eigenaar van het paard een dienst bewezen. De eigenaar heeft wat meer tijd over voor zichzelf (wat vaak de reden is voor het zoeken naar een bijrijder), terwijl zijn paard daar niet onder lijdt. De Bijrijder kan zijn hobby uitoefenen. Ik zie niet in waarom daar geld voor moet worden gevraagd en zeker geen hoge bedragen. Overigens vind ik ook niet dat de bijrijder een beloning (in de vorm van geld) hoeft te ontvangen. Het rijden is immers al de beloning. Een uitzondering zou kunnen zijn dat de bijrijder het paard verder doortraint (voor welke discipline dan ook) en dat van te voren is afgesproken dat hij hier iets voor ontvangt.
Maar...ieder zijn mening :)

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:08

Tigra_ schreef:
@ vlieg je zit in het verkeerde topic als je je frustratie kwijt wil. Geldt trouwens voor iedereen ga de discussie ergens ander voeren en ga dit topic niet bevuilen met jouw mening wel of niet betalen.

Oeps, niet gezien, ben al een tijdje (aantal jaar) niet actief geweest op bokt....

Sammieloverr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 14:09

Ik vraag niet om een discussie waarom er betaald moet worden.
Er gaat betaald worden. Ik ga niet extra geld neerleggen voor een ander zn hobby.
Ik geef iemand de kans een van mijn paarden te leasen. Alles mag ermee gedaan worden. Wedstrijden en alles.

De reacties die jij en ragdollcat plaatsen doen totaal niet toe aan mijn vraag. Dus ja ik vraag jullie een eigen topic te maken en niet in dat van mij te reageren

Justico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:13

Leuke discussie.. Ik vind het een lastige situatie. De meeste paardeneigenaren vragen een bijrijder omdat ze zelf geen tijd hebben of misschien een oplossing zoeken om de paarden betaalbaar te houden.

Wat ik begrijp is dit niet het geval. Persoonlijk zou ik het als een 'last' voelen als een manage kind veel bij mijn paarden is, dit mede door het gevaar en de onkunde. Want als eigenaar ben je altijd verantwoordelijk. Maar goed, een manege kind kan wellicht heel talentvol zijn en met lessen een goede ruiter/amazone kunnen worden. Ik vind het een hele lastige situatie. Je kan een klein bedrag vragen, maar persoonlijk zou ik het dan meer doen zodat ik er zeker weet dat iemand er écht voor gaat en het niet zomaar laat af weten dan dat het tuig en de ijzers slijten.

Juventus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:14

Sammieloverr schreef:
NinaCharlie schreef:
Begrijp me niet verkeerd TS, maar het is toch jouw paard? Waarom is het dan zo onlogisch dat je voor alle kosten op moet draaien?

De EXTRA kosten ;)

Waarom dan dit topic? Wij hebben toch geen inzicht op de extra kosten die jij op het paard maakt door een bijrijder uit te nodigen? ;) Er komen zoveel abstracte bedragen als '100 euro voor drie keer per week' voorbij die écht niet zijn gebaseerd op extra kosten. Als je je paard als het ware wilt 'verhuren' aan een bijrijder, prima, maar zeg dat dan.

Moet je bijrijder ook gaan helpen met mesten en andere klussen? Aangezien je haar een kans wilt geven te ervaren hoe het is een eigen paard te hebben... Dan heb je er mooi een stalhulpje bij en zou ik gaan voor 0 euro.
Wel zou ik haar laten betalen voor de lessen die ze volgt, maar als die een tientje per les zijn kun je dat toch gewoon per les afrekenen, in plaats van het als vast maandbedrag in te stellen?
Laatst bijgewerkt door Juventus op 20-03-14 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:15

Sammieloverr schreef:
Ik vraag niet om een discussie waarom er betaald moet worden.
Er gaat betaald worden. Ik ga niet extra geld neerleggen voor een ander zn hobby.
Ik geef iemand de kans een van mijn paarden te leasen. Alles mag ermee gedaan worden. Wedstrijden en alles.

De reacties die jij en ragdollcat plaatsen doen totaal niet toe aan mijn vraag. Dus ja ik vraag jullie een eigen topic te maken en niet in dat van mij te reageren

Zoals ik al zei, ik had het niet gezien dat er een ander topic over was.....en ik weet nu gelijk weer waarom ik zo lang niet meer op bokt ben geweest..... :( Was dus ook gelijk weer de laatste keer. Kan me herinneren dat het hier vroeger toch een stuk gezelliger was (maar dat mag hier vast ook niet neergezet worden).

Ik wens je succes met het zoeken naar een geschikte bijrijder!