paard gekocht met klachten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ewona

Re: paard gekocht met klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:27

Gewoon opzadelen en gaan genieten en niet meer je hoofd breken of het een goede zet was of niet.
Daarvoor is het nu toch te laat.
Met wat geluk heb je nog 10 jaar of langer plezier van buiten ritjes met dit paard, wie weet ;-)
Ik zou gewoon een topic openen over je nieuwe aanwinst, met wat mooie foto's om hem voor te stellen.
Alvast iets om trots op te zijn toch ? Je eigen paard. :-)

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:38

nu heb ik dus een lastige

paard verkocht particulier 3 jaar net zadelmak
koper heeft zelf paard nagekeken,hoeven gebit benen enz
we hoefden het paard niet onder het zadel te leggen want ze wilde hem toch naar eigen hand leggen
en was niet voor de sport maar recreatief bedoeld
dus hij heeft alleen los gelopen en dat vond ze prima was tevreden met wat ze zag
koop gesloten paard mee
zelfde dag al belt ze dat het paard teugelkreupel is ??? hebben wij nog nooit gemerkt beestje ligt nog maar net onder het zadel
vervolgens zou het een headsheaker zijn??? en wil ze de koop ongedaan maken
iets wat wij dus niet wisten/opgemerkt hadden
vraag is dus wat nu ? als ze het paard onder het zadel had laten leggen had ze het dan kunnen zien?? wij hebben het nog nooit gezien dus konden het ook niet melden
andere stal ander weiland kan het een plotselinge reactie zijn dan??
en moeten we het paard terug nemen?
ze wil hem gelijk terug brengen zonder dierenarts er bij gehad te hebben
klinkt mij dus als zoeken om onder een impulsieve aankoop uit te komen maar kan ik dat aantonen?
en wat als ze een advocaat inschakelt? het gaat om particulieren aankoop waardoor er geen spraken is van consumenten recht , ze heeft niet goed voldaan aan onderzoekplicht , en wij hebben het echt nooit geconstateerd bij het paard dus wat nu

vanaf wanneer spreek je van headsheaken als een bestaand syndroom ? als het echt zo is dan hadden wij dat toch ook moeten zien ieder paard schud wel eens met zijn hoofd kan je dat zelf vaststellen of moet dat echt door een dierenarts

er is verteld dat het paard bereden is die dag en dat ze gestrest uit de trailer komt
ook verteld dat ze voor zover wij weten geen gebreken heeft maar dat we haar niet hebben laten keuren
dit was geen probleem bij de koper
zelfde dag na een trailer rit dus gaan rijden met eigen spullen
het headshaken is een eigen bevinding er is geen dierenarts bij geweest
dus........problemen ...is dit niet een gevalletje nalatigheid in onderzoeksplicht ?

ps het is een draver van 3 jaar die nog een beetje in onbelans is dit is vermeld aan koper

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:05

Sowieso is het geen medisch gebrek maar een rijtechnisch. Dat zij te beroerd rijden voor een driejarige kun jij ook niks aan doen. Ze hebben geen poot om op te staan.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:09

Klinkt inderdaad als een koper die er geen kaas van heeft gegeten. Het is inderdaad jouw plicht om gebreken die BIJ JOU bekend zijn te melden en hier wist je dus niks van af. Mocht zij dit gebrek willen gebruiken om de koop ongedaan te maken dan moet dit vastgesteld worden door een dierenarts. Maar als het mensen zijn die op de dag van aankoop, na de reis, gelijk gaan rijden met een driejarige dan verschillen we ( ik en die mensen ) dus ook van mening over hoe je het beste een nieuw paard kan laten wennen en oppakken dus laat ik daar mn mening maar niet over geven. Het is ook een beetje dubbel, aan de ene kant zou ik mijn paard niet aan een stel bananen willen verkopen die er zo mee omgaan en aan de andere kant heb je een eerlijke verkoop gesloten.

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:45

inmiddels hebben we een hippische advocaat gesproken
antwoord was ... koper heeft zelf risico genomen paard zonder keuring te kopen
headshaking is te zien bij los gooien in de bak maar nooit door eigen bevinding vast te stellen dit dient door veterinair onderzoek te gebeuren een klacht dient hiermee onderbouwd en aangetekend aan de verkoper meegedeeld te worden en zelfs dan heeft koper geen poot om op te staan
indien koper het paard tegen jullie wil terug brengt en het terrein betreed heeft verkoper het recht de politie te bellen
koop is gesloten punt

opluchting bij ons maar in ons hart is het voor het paard wel een zeer triest iets

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:49

p.s de koper kwam wel goed over op ons weer een les geleerd vertrouw er niet op dat men weet waar men over praat pff

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 06:19

paardje is op het zicht gekocht bij particulier.
Dus garantie tot de deur zogezegd.
Je hoeft ook nooit een paard terug te nemen waar geen medisch rapport van onzichtbare gebreken bij zit.
En in jullie geval heeft zij zelf het risico genomen om een paard te kopen zonder goed te kijken naar zichtbare gebreken dus nee als particulier hoeft je het paard niet terug te nemen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:01

Voor headshaking zal er toch echt een dierenarts diagnose moeten stellen, en anders komt het voort uit bijvoorbeeld slecht tuig, en dat is geen verborgen gebrek maar iets wat ze zelf creeert.

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:47

dank voor jullie reactie
na veel gedreig over in mijn stal dumpen en rechtszaken horen we momenteel niets meer van de koper
kan zijn dat ze aan het uitzoeken is wat haar rechten zijn , maar eerlijk gezegd hoop ik dat ze inziet wat voor leuk paardje ze gekocht heeft en dat haar impulsieve aankoop nog goed kan uitpakken
in ieder geval staan wij in ons recht volgens onze advocaat dus.... we wachten het allemaal maar af
we vonden het al moeilijk genoeg om te verkopen dus hoop voor het paardje dat het allemaal goed komt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:03

geetje1 schreef:
inmiddels hebben we een hippische advocaat gesproken
antwoord was ... koper heeft zelf risico genomen paard zonder keuring te kopen
headshaking is te zien bij los gooien in de bak maar nooit door eigen bevinding vast te stellen dit dient door veterinair onderzoek te gebeuren een klacht dient hiermee onderbouwd en aangetekend aan de verkoper meegedeeld te worden en zelfs dan heeft koper geen poot om op te staan
indien koper het paard tegen jullie wil terug brengt en het terrein betreed heeft verkoper het recht de politie te bellen
koop is gesloten punt

opluchting bij ons maar in ons hart is het voor het paard wel een zeer triest iets

Gelukkig staan jullie sterk wat de wetgeving betreft, maar het blijft toch zuur.. Je hoopt toch altijd dat een paard goed terecht komt en een goede toekomst tegemoet gaat bij de nieuwe eigenaar. Balen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 23:59

Tjonge... welke drie jarige net zadelmakke loopt perfect in balans met stille hoofd-halshouding? Misschien andere verwachtingen...

Het verhaal van topicstarter is typisch. ze vertellen wat het paard mankeert. passen daar de prijs op aan. jij gaat akkoord en paard doet het wst hoesten betreft prima en loopt ook zuiver en ineens als de dierenarts die gebreken ook benoemd is het wel een probleem? Je hebt bewust gekozen voor dit paard met deze gebreken en zelf akkoord gegaan met de (echt niet overdreven) prijs.

pennyputs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:15

Wat het eerste probleem betreft, je hebt precies gekregen wat je hebt gekocht.
Een paard dat hoest in de stal en allen geschikt is voor af en toe recreatief gebruik voor slechts 700 euro.
Kortom, hij hoest en heeft wat gebreken aan de benen waardoor niet meer geschikt voor werk in de bak of zwaardere belasting.
Wat is nu het probleem???? Alles is eerlijk verteld door de verkopende partij..

Het volgende probleem, hoe kun je nu met een paard terug komen als je het niet eens hebt willen rijden ten tijde van de koop.... Das dan een risico dat je bewust neemt hoor.
( waarschijnlijk kon ze niet zo goed rijden....hahahaha)
Een net zadelmakke 3-jarige, das niet zomaar opstappen en wegrijden. Daar zit nog heeeeeel veel werk aan. ( daar moet je wel wat ervaring mee hebben)
De problemen komen zoals ik het zie echt door de onkunde van de nieuwe eigenaar.
Het headshaken, tja, na het teugelkreupel verhaal klinkt dit weer als een logisch gevolg van de onkunde van de nieuwe eigenaar.

Trouwens, als je een paardje net gekocht hebt ga je er toch niet dezelfde dag al op rijden??
Het dier is al gestressed door de trailer rit, nieuwe mensen, nieuwe stal.
Laat het even een paar dagen met rust zodat het aan de nieuwe stal en omgeving kan wennen!!!!!!!!!! Daarna ga je rustig met het dier aan de slag om aan elkaar te wennen.

Niet meer druk over maken, je staat in je recht door het paard niet terug te nemen!!!!!!!!
Al is het wel sneu voor het paardje, met zo'n nieuwe onwetende prutsende eigenaar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:10

Ik heb trouwens zelf een pony die luchtwegproblemen heeft en sinds zijn 12e spat aan de achterbenen en gevoelige zolen. hij zou nooit door buigproeven komen en hoest altijd een paar keer aan het begin van het rijden. Hij staat ook buiten met inloopstal en zolang je je eisen met rijden wat aanpast (niet teveel op de achterhand willen rijden en met draven en galoperen voelen wanneer hij moe of buiten adem raakt en daar rekening mee houden en ook qua lengte van de ritten op harde bodem) is hij de afgelopen 10 jaar! Er hoogstens een weekje kreupel door geweest omdat er toen wel te intensief getraind was op buiging in het achterbeen bij een dressuurles. Bij gewoon een paar keer per week in de bak rijden op recreatief/B niveau en buitenritjes in het bos tot 1,5 uur met stukjes draven en galoperen afgewisseld met stappen doet hij het prima. Hij wordt nu 23! ik heb hem nooit met gebreken willen verkopen omdat ik zelf de controle wil houden en een ander niet op wil schepen met mijn kneusjes, masr heb het altijd zonde gevonden wanneer hij bij gebrek asn tijd/zwangerschap/verzorgster weer een periode niets stond te doen.

Een beenprobleem op de foto of met buigproef geeft verhoogd risico aan. Maar als het dier gewoon zuiver loopt onder zadel en los kan het die belasting op dit moment blijkbaar goed aan.

Ook in de sport lopen veel paarden met gebreken die dankzij goed management en goede veterinaire begeleiding met evt speciaal beslag en periodiek medicijnen/behandelingen en aangepaste training toch gewoon mee kunnen blijven doen op hun niveau, of evt met een nieuwe ruiter overnieuw beginnen tot een iets lager niveau.

Die paarden vallen dan mogelijk door de mand bij verkoop en veranderde omstandigheden of wegvallende begeleiding....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:31

Als je zorgt dat hij in een open stal staat, met voorluik, overdag buiten kan zijn en of het hooi nat maakt of voordroog die niet stoffig is, is er niks aan de hand......mijn paard heeft dar 14 jaar uitgehouden...

Dat botje hoeft niet voor problemen te zorgen.

700 euro is nagenoeg slachtprijs dus met beleid heb je een goedkoop paard die zonder problemen nog wat jaren mee kan.....

Dit is dus zo een reden om een afgekeurd paard niet voor een appel en een ei te verkopen, dan krijg je onervaren mensen met een smal beursje en uiteindelijk is het paard de dupe....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:44

700 euro voor een recreatiepaard met een chronische hoest vind ik echt niet shocking laag hoor ..
Jammer dat de TS geen aankoopkeuring heeft gedaan, op zich begrijpelijk voor die prijs, maar je had beter iemand met kennis van zaken kunnen meenemen.
Hoe kom je nu eigenlijk met die bemerking aan het been? IK neem aan dat je niet alsnog het paard helemaal hebt laten keuren??

Casus 2, gaat zo te lezen ook over geen duur paard (draver) en wat een vreemd verhaal om na dag 1 al te zeggen dat het een headshaker is...
Waarschijnlijk kan koper echt niet rijden, en durfde ze daarom ook niet te rijden bij aankoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 17:41

Wat is chronische hoest, als mijn paard in een dichte stoffige stal stond met stoffig hooi hoestte hij zijn longen eruit, als hij in goed geventileerde stal, overdag buiten en nat gemaakt hooi krijgt, hoestte hij niet...

Maar als paard tegen dampigheid aan zit en ik denk dat TS niet weet of paard hoestprikkelend reageert of al zo ver heen is dat hij dampig is...voor die prijs ga je denken, dampig.....

WvZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:07

Jij hebt een onderzoeksplicht maar de verkoper ook zeker een informatieplicht. Ik zou dit eens goed laten uitzoeken. Vooral omdat je ook geen verkoopverklaring hebt getekend, maak je misschien nog een kansje! Heel veel succes!

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:29

Het volgende probleem, hoe kun je nu met een paard terug komen als je het niet eens hebt willen rijden ten tijde van de koop.... Das dan een risico dat je bewust neemt hoor.
( waarschijnlijk kon ze niet zo goed rijden....hahahaha)
Een net zadelmakke 3-jarige, das niet zomaar opstappen en wegrijden. Daar zit nog heeeeeel veel werk aan. ( daar moet je wel wat ervaring mee hebben)
De problemen komen zoals ik het zie echt door de onkunde van de nieuwe eigenaar.
Het headshaken, tja, na het teugelkreupel verhaal klinkt dit weer als een logisch gevolg van de onkunde van de nieuwe eigenaar.

Trouwens, als je een paardje net gekocht hebt ga je er toch niet dezelfde dag al op rijden??
Het dier is al gestressed door de trailer rit, nieuwe mensen, nieuwe stal.
Laat het even een paar dagen met rust zodat het aan de nieuwe stal en omgeving kan wennen!!!!!!!!!! Daarna ga je rustig met het dier aan de slag om aan elkaar te wennen.

Niet meer druk over maken, je staat in je recht door het paard niet terug te nemen!!!!!!!!
Al is het wel sneu voor het paardje, met zo'n nieuwe onwetende prutsende eigenaar.[/quote]

een update ... de koper heeft onze draver weer doorverkocht en de nieuwe eigenaar heeft contact met ons opgenomen volgens hun hebben ze ons paardje in erbarmelijke(verwaarloosde) toestand gekocht
wij zijn enorm geschokt over dit bericht . wat heeft dat mens in vredesnaam met die lieverd gedaan??
gelukkig staat ze nu goed en van de week gaan we even bij haar kijken