Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik heb mijn paard nu bijna twee jaar en ik kan zeggen dat we pas echt een team werden na ongeveer een jaar! Goede hulp is inderdaad heel belangrijk en voor ons essentieel geweest bij moeilijke tijden. Verder - het is al vaak gezegd - vooral veel doen samen op een relaxte manier. Ik heb niet gereden die eerste week, maar het ligt denk ik vooral aan het paard en hoe snel hij ergens went of dit wel of niet kan. Geniet er van, dan komt de band ook wel tussen jou en je paard
meiske1577 schreef:Neem lekker de tijd om elkaar te leren kennen. Lekker poetsen, longeren etc.
Eerst even longeren voor je gaat rijden bv twintig minuutjes helpt om een band op te bouwen en zorgt ervoor dat je paard de nieuwe omgeving kan verkennen zonder jou op zijn rug. Neem geen onnodige risico's. Vraag of iemand je even wil helpen met opstappen de eerste paar keer. Je paard moet leren dat hij jou kan vertrouwen en jij moet hem ook leren kennen.
Vooral geen haast hebben en lekker genieten
Babootje schreef:meiske1577 schreef:Neem lekker de tijd om elkaar te leren kennen. Lekker poetsen, longeren etc.
Eerst even longeren voor je gaat rijden bv twintig minuutjes helpt om een band op te bouwen en zorgt ervoor dat je paard de nieuwe omgeving kan verkennen zonder jou op zijn rug. Neem geen onnodige risico's. Vraag of iemand je even wil helpen met opstappen de eerste paar keer. Je paard moet leren dat hij jou kan vertrouwen en jij moet hem ook leren kennen.
Met alle respect hoor, maar ik vind dit een heel verkeerd advies.
Liefst zo snel mogelijk alle dingen doen met het paard die je belangrijk vindt en waarover je afspraken hebt gemaakt met de verkoper.
Dit gaat niet om een jong onervaren dier, maar TS koopt een paard dat beleerd moet zijn, bomproof etc. De echte brave, makke, beleerde paarden maakt het echt niet uit wie er op zn rug zit en waar.
Dan kun je maar beter meteen even proberen of dat inderdaad zo is.
Zal niet de eerste keer zijn dat een niet brave wordt verkocht als braaf en dat kun je dan maar beter direct weten. Dan kan hij de volgende dag nog terug. Als je eerst weken gaat zitten wachten "om elkaar te leren kennen" eer je erop gaat zitten dan gaat er kostbare tijd verloren, waarin je kunt beoordelen of het paard je past of niet en of er verder niets aan de hand is. Het paard laten keuren voor aankoop zegt ook niet altijd alles. Een RX keuring betreft alleen de risico gebieden (HKO artrose griffelbeen, spat etc), maar bijvoorbeeld de rug maakt daar geen onderdeel vanuit.
Mijn ervaring is dat ook niet iedere DA even grondig is bij een klinisch onderzoek.
meiske1577 schreef:Ik heb het dan ook niet over weken maar wel over de eerste dagen. Ik vind het eigenlijk oneerlijk om een paard gelijk in het diepe te gooien. En als je de eerste keer erop gaat bv. op de derde dag en je longeert hem eerst, heb je gauw genoeg door of hij braaf is en of je er zo op kan stappen en wegrijden.
Is het inderdaad geen braaf paard heb je ook geen onnodige risico's genomen en kun je alsnog stappen ondernemen. Je zit dan nog steeds binnen de eeste twee weken maar heb wel jezelf en het paard een eerlijke kans gegeven.
Babootje schreef:meiske1577 schreef:Neem lekker de tijd om elkaar te leren kennen. Lekker poetsen, longeren etc.
Met alle respect hoor, maar ik vind dit een heel verkeerd advies.
Liefst zo snel mogelijk alle dingen doen met het paard die je belangrijk vindt en waarover je afspraken hebt gemaakt met de verkoper.
Dit gaat niet om een jong onervaren dier, maar TS koopt een paard dat beleerd moet zijn, bomproof etc. De echte brave, makke, beleerde paarden maakt het echt niet uit wie er op zn rug zit en waar.
Dan kun je maar beter meteen even proberen of dat inderdaad zo is.
Zal niet de eerste keer zijn dat een niet brave wordt verkocht als braaf en dat kun je dan maar beter direct weten. Dan kan hij de volgende dag nog terug. Als je eerst weken gaat zitten wachten "om elkaar te leren kennen" eer je erop gaat zitten dan gaat er kostbare tijd verloren, waarin je kunt beoordelen of het paard je past of niet en of er verder niets aan de hand is. Het paard laten keuren voor aankoop zegt ook niet altijd alles. Een RX keuring betreft alleen de risico gebieden (HKO artrose griffelbeen, spat etc), maar bijvoorbeeld de rug maakt daar geen onderdeel vanuit.
Mijn ervaring is dat ook niet iedere DA even grondig is bij een klinisch onderzoek.
(want dat lees ik toch wel door de regels heen), duidelijkheid en consequent zijn, daar heeft ieder paard het meeste steun aan.
Rizette schreef:Een paard is gewend om te rijden op meerdere plekken , normaal gesproken is hij ook wel eens naar een les geweest of misschien een wedstrijd / buitenrit. Dus gewend om van omgeving te veranderen.
In een vreemde bak erop gaan zitten kan misschien voor de ruiter eng zijn omdat het een nieuw paard is , dan moet je het niet doen en misschien eerst je instructeur vragen om het eerste kwartiertje te rijden met je paard en daarna een lesje te nemen .Zodat je zelf snel mogelijk zelf met hem aan het werk gaat.
Haal je een paard van de wei naar de stalling , met weinig beweging en ook nog eens geen werk dan vraag je volgens mij om spijsveteringsproblemen , verveling en meer spanning als je hem dan naar een aantal dagen eindelijk eens voorzichtig gaat proberen.
Dus volgens mij ligt het meer aan wat je zelf aan kan dan wat je paard aan kan in dit geval.