Mijn nieuwe (eerste) paard komt, wat zijn de do's en don'ts?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Re: Mijn nieuwe (eerste) paard komt, wat zijn de do's en don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:55

Hoe gaat het met je paard?

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 18:38

Tja, heeft even geduurd en de zoektocht ging gepaard met veel tegenvallers! Steeds opnieuw denken dat je het paard van je dromen hebt gevonden blijkt er toch weer iets mee of 't paard komt niet door de keuring etc etc. Dus durfde op een gegeven moment niets meer hier op bokt te zetten want 't wordt zo'n flauw verhaal als 't steeds niet doorgaat :(
Maar dit maal lijkt het te gaan lukken, keuring moet nog maar 't ziet er naar uit dat dit 'm gaat worden. Wordt spoedig vervolgd en ja, dan natuurlijk met foto.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:29

Spannend hoor! Hopelijk lukt het deze keer wel met het paard van je keuze. Wij hebben ook best een tijd gezocht... ook eerste paard en ook 40+ ;) Ik heb mijn paard nu bijna twee jaar en ik kan zeggen dat we pas echt een team werden na ongeveer een jaar! Goede hulp is inderdaad heel belangrijk en voor ons essentieel geweest bij moeilijke tijden. Verder - het is al vaak gezegd - vooral veel doen samen op een relaxte manier. Ik heb niet gereden die eerste week, maar het ligt denk ik vooral aan het paard en hoe snel hij ergens went of dit wel of niet kan. Geniet er van, dan komt de band ook wel tussen jou en je paard +:)+

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:43

Zeker als je je paard bij een particulier hebt gekocht is de allerbelangrijkste tip om zoveel mogelijk aan de oude eigenaar te vragen. Die kent het paard het beste. Schrijf voor jezelf alle mogelijke vragen op, van voerschema tot dagelijkse routine tot wanneer hij voor het laatst bekapt, ontwormt, tandarts etc geweest is. Heeft hij allergieën, dingen waar je rekening mee moet houden? Wellicht kun je wat spullen overnemen zodat je weet wat past? Zo niet vraag dan naar de maten, welk bit ze gebruikten, beenbescherming dekens etc.

Het lijken soms stomme vragen maar kunnen je enorm helpen en ook voor je paard is het fijn.

Onthou dat paarden gewoontedieren zijn en ze altijd tijd nodig hebben om te wennen aan een nieuwe omgeving, nieuw voerschema, nieuwe mensen, nieuwe paarden etc.
Daar reageren ze allemaal op hun eigen manier op.

Neem lekker de tijd om elkaar te leren kennen. Lekker poetsen, longeren etc.
Eerst even longeren voor je gaat rijden bv twintig minuutjes helpt om een band op te bouwen en zorgt ervoor dat je paard de nieuwe omgeving kan verkennen zonder jou op zijn rug. Neem geen onnodige risico's. Vraag of iemand je even wil helpen met opstappen de eerste paar keer. Je paard moet leren dat hij jou kan vertrouwen en jij moet hem ook leren kennen.

Vooral geen haast hebben en lekker genieten :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:12

meiske1577 schreef:
Eerst even longeren voor je gaat rijden bv twintig minuutjes helpt om een band op te bouwen en zorgt ervoor dat je paard de nieuwe omgeving kan verkennen zonder jou op zijn rug. Neem geen onnodige risico's. Vraag of iemand je even wil helpen met opstappen de eerste paar keer. Je paard moet leren dat hij jou kan vertrouwen en jij moet hem ook leren kennen.

Met alle respect hoor, maar ik vind dit een heel verkeerd advies.
Liefst zo snel mogelijk alle dingen doen met het paard die je belangrijk vindt en waarover je afspraken hebt gemaakt met de verkoper.
Dit gaat niet om een jong onervaren dier, maar TS koopt een paard dat beleerd moet zijn, bomproof etc. De echte brave, makke, beleerde paarden maakt het echt niet uit wie er op zn rug zit en waar.
Dan kun je maar beter meteen even proberen of dat inderdaad zo is.
Zal niet de eerste keer zijn dat een niet brave wordt verkocht als braaf en dat kun je dan maar beter direct weten. Dan kan hij de volgende dag nog terug. Als je eerst weken gaat zitten wachten "om elkaar te leren kennen" eer je erop gaat zitten dan gaat er kostbare tijd verloren, waarin je kunt beoordelen of het paard je past of niet en of er verder niets aan de hand is. Het paard laten keuren voor aankoop zegt ook niet altijd alles. Een RX keuring betreft alleen de risico gebieden (HKO artrose griffelbeen, spat etc), maar bijvoorbeeld de rug maakt daar geen onderdeel vanuit.
Mijn ervaring is dat ook niet iedere DA even grondig is bij een klinisch onderzoek.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:03

Ik heb het dan ook niet over weken maar wel over de eerste dagen. Ik vind het eigenlijk oneerlijk om een paard gelijk in het diepe te gooien. En als je de eerste keer erop gaat bv. op de derde dag en je longeert hem eerst, heb je gauw genoeg door of hij braaf is en of je er zo op kan stappen en wegrijden.
Is het inderdaad geen braaf paard heb je ook geen onnodige risico's genomen en kun je alsnog stappen ondernemen. Je zit dan nog steeds binnen de eeste twee weken maar heb wel jezelf en het paard een eerlijke kans gegeven.

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:00

Babootje schreef:
meiske1577 schreef:

Liefst zo snel mogelijk alle dingen doen met het paard die je belangrijk vindt en waarover je afspraken hebt gemaakt met de verkoper.
Dit gaat niet om een jong onervaren dier, maar TS koopt een paard dat beleerd moet zijn, bomproof etc. De echte brave, makke, beleerde paarden maakt het echt niet uit wie er op zn rug zit en waar.
Zal niet de eerste keer zijn dat een niet brave wordt verkocht als braaf en dat kun je dan maar beter direct weten. Dan kan hij de volgende dag nog terug. Als je eerst weken gaat zitten wachten "om elkaar te leren kennen" eer je erop gaat zitten dan gaat er kostbare tijd verloren, waarin je kunt beoordelen of het paard je past of niet en of er verder niets aan de hand is. Het paard laten keuren voor aankoop zegt ook niet altijd alles. Een RX keuring betreft alleen de risico gebieden (HKO artrose griffelbeen, spat etc), maar bijvoorbeeld de rug maakt daar geen onderdeel vanuit.
Mijn ervaring is dat ook niet iedere DA even grondig is bij een klinisch onderzoek.

Het zou best is kunnen dat het paard dan juist zich niet gaat gedragen?
omdat er zomaar een random persoon, zonder pardon op zijn rug gaat?
Dit was ook zo met mijn pony, konden we weer helemaal opnieuw beginnen,
nu hebben we een band, en doet hij het net zo goed als bij de vorige eigenaar..
Als je bijv een maandproeftijd hebt, kun je best het 1e weekje gewoon poetsen, kennismaken en band opbouwen vind ik hoor..

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:01

meiske1577 schreef:
Ik heb het dan ook niet over weken maar wel over de eerste dagen. Ik vind het eigenlijk oneerlijk om een paard gelijk in het diepe te gooien. En als je de eerste keer erop gaat bv. op de derde dag en je longeert hem eerst, heb je gauw genoeg door of hij braaf is en of je er zo op kan stappen en wegrijden.
Is het inderdaad geen braaf paard heb je ook geen onnodige risico's genomen en kun je alsnog stappen ondernemen. Je zit dan nog steeds binnen de eeste twee weken maar heb wel jezelf en het paard een eerlijke kans gegeven.

Helemaal mee eens!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:14

Een paard is gewend om te rijden op meerdere plekken , normaal gesproken is hij ook wel eens naar een les geweest of misschien een wedstrijd / buitenrit. Dus gewend om van omgeving te veranderen.
In een vreemde bak erop gaan zitten kan misschien voor de ruiter eng zijn omdat het een nieuw paard is , dan moet je het niet doen en misschien eerst je instructeur vragen om het eerste kwartiertje te rijden met je paard en daarna een lesje te nemen .Zodat je zelf snel mogelijk zelf met hem aan het werk gaat.
Haal je een paard van de wei naar de stalling , met weinig beweging en ook nog eens geen werk dan vraag je volgens mij om spijsveteringsproblemen , verveling en meer spanning als je hem dan naar een aantal dagen eindelijk eens voorzichtig gaat proberen.
Dus volgens mij ligt het meer aan wat je zelf aan kan dan wat je paard aan kan in dit geval.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:12

toen ik 5 jaar geleden mijn paardje kreeg is hij onmiddelijk een paar uurtjes zijn weide op gemogen. langer kon niet doordat hij erg mager was en dat zou om koliek vragen zijn. de 2e dag heb ik er meteen zo lang opgezeten terwijl hij liep te grazen, alsof we dit al jaren deden. maar bij mij scheelde het misschien ook wel dat ik het paard al langer kende

Mariska_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:53

Allereerst gefeliciteerd met de aankoop. Hopelijk komt het deze keer wel goed. Ook ik ben ruim 40+ en 1,5 jaar geleden mijn eerste paard gekocht. De eerste keuze werd helaas afgekeurd maar nu 1,5 jaar later kan ik zeggen dat de tweede zoektocht een geweldig paard heeft opgeleverd. De eerste dagen was het voor ons allebei erg wennen en mocht hij vooral rustig wennen aan zijn nieuwe stal, weiland en vrienden. Ik ben er pas na een dag of wat opgestapt. Al snel ben ik lekker gaan lessen en dat heeft onze band versterkt en vooral mijn vertrouwen in hem doen groeien. Ik ben dan ook nog een redelijk groene ruiter die jaren geleden heeft gelest op een manege en dat is toch heel anders dan een eigen paard. Ik leer nog dagelijks en heb nog veel doelen te halen. Wat ik vooral doe is genieten.
Dat is dan ook mijn enige advies..een band opbouwen in alle rust en genieten.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 00:10

Babootje schreef:
meiske1577 schreef:

Ik denk dat het heeel erg van het type paard afhangt. het ene brave paard is het andere niet wanneer hij verhuisd is.
Je kan best een heel braaf paard kopen wat de eerste dagen heel erg moet wennen en niet zit te wachten op rijden, over alert is etc etc. dan zou ik er persoonlijk niet op stappen. Maar als je ziet aan het paard dat hij rustig is en al redelijk op zijn gemak zeg ik ook joh ga lekker met hem aan de slag.

Mijn eerste paardje komt over anderhalve maand ongeveer, en bij hem ga ik het echt per dag bekijken. Het is ook de bedoeling dat hij in een kudde komt te staan, ook dit is afhankelijk van zijn eigen gedrag wanneer dit is kan nog geen dag duren maar kan ook zomaar 2 maanden duren. Staat hij de eerste dag al stil in de paddock om zich heen te kijken en geeft nergens iets om dan zal ik hem sneller aan het werk zetten dan wanneer hij nog wat onrustig en onwennig is op zijn nieuwe plek.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 18:34

Hoi bokkers, heel veel dank voor alle adviezen en al die superleuke reacties. Wat mij in ieder geval aanspreekt is het advies om samen te genieten van elkaar! En dat doen we.
Ja, het paard staat hier inmiddels op stal, bij mij in het dorp, op een heel gezellige stal met nog wat paarden. Ze is er nu sinds een week en ik heb zo ongeveer de meest stressvolle week van m'n leven achter de rug. Er kwam zo ontzettend veel op me af met als hoogtepunt het moment dat mijn paard voor 't eerst de kudde inging nadat ze enkele dagen ernaast op de paddock had gestaan (en haar ijzers er af waren gehaald). Wat een (voor mij als beginneling) zorgwekkend spektakel. Maar 't blijkt een verstandige merrie; ze zoekt de confrontatie niet op en inmiddels wordt ze gedoogd.
Maar ze heeft het echt moeilijk gehad de eerste dagen, was erg gespannen en ik had enorm met haar te doen. Ik heb er voor gekozen om eerst even enkele dagen exact op eenzelfde manier te laten verlopen zodat ze zich thuis ging voelen. De spanning is nu ook echt verdwenen.
Maar, en daar gaat 't om, ik ben helemaal, helemaal verknocht aan haar, nu al! Ze is ontzettend lief en braaf. En oh oh ze is zo ontzettend mooi, ik vind haar echt 't mooiste paard van stal, groot, wit (nu iets minder al ha ha) en ze heeft mooie bewegingen.
Samen bouwen we 't rustig op, ik hou echt mijn tempo aan, ik moet zelf het gevoel hebben dat ik 't kan handelen. Gelukkig krijg ik veel hulp op stal en heb ik een geweldige instructrice, die goede adviezen heb ik echt ter harte genomen.
Een goede foto heb ik nog niet, komt snel.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 21:14

Leuk om te lezen dat je zo'n plezier in je paard hebt. Komt vast helemaal goed!

barnekip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 21:37

Leuk om te horen.

De eerste dagen met een nieuw paard zijn echt dagen dat je elkaar moet verkennen. Zowel de ruiter als het paard hebben tijd nodig om elkaars vertrouwen te winnen.
Het kan soms heerlijk zijn om een uurtje op het hek bij de wei gaan zitten en te kijken wat je paard doet.

geniet er vooral; van

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:14

Gefeliciteerd!

Do: genieten, hiet is nu JOU pony denk daar aan.

Dont: letten op anderen jij bent bde baas over je paardje niemand anders!!e

Do: in de stal en/of wei zitten, laten wennen aan jou en omgeving, wandelingetje kan geen kwaad. Maar doe wat je zelf wil!

Succes

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:28

Tip
Het is mooi om rustig aan te doen.
Maar let op: geen medelijden :D (want dat lees ik toch wel door de regels heen), duidelijkheid en consequent zijn, daar heeft ieder paard het meeste steun aan.
Te veel verwennen maakt er een verwende aap van. :D

En maak jezelf niet te druk; geen stress. Het komt allemaal goed.

Veel geluk

ZowieZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:22

Gefeliciteerd met je eigen paard. Dat als eerste :D
Wat ik ook echt ontzettend tof vind dat je zo uitgebreid om advies vraagt, op een goede stal staat en voor alle meningen open staat maar wél bij je eigen gevoel blijft. Dat als tweede haha.
Ik denk niet dat ik heel veel heb toe te voegen om eerlijk te zijn, veel is al gezegd en veel is al door jou zelf gezegd.

Waar je je misschien wel op voor kan bereiden, zijn tegenslagen. Heus niet voor iedereen weggelegd, maar toch kom je vaak de verhalen tegen over "de klik was weg" "het werkte opeens niet meer", en dan zijn er vaak toch maar twee keuzes over, denken dat het niet meer over gaat en je paard weg doen óf alle hindernissen aan gaan en er een ontzettende goede vriend aan over houden. Want vergeet niet, al zal je het vast wel zelf weten, niet alles kan en zal vlekkeloos verlopen, jullie beide zullen wel is tegen elkaar en andere problemen aan lopen. Het zal voorkomen dat er van beide kanten toch grenzen op gezocht worden, dat je niet lekker in je vel zit en noem maar op. En al zal het met bloed zweet en tranen gaan (vast wel), onthou altijd waar je het voor doet en hou het heerlijke gevoel vast wat je op dit moment ervaart, het gevoel van je eigen paard, waarvan je weet dat de band steeds hechter zal worden en het paard dat zo ontzettend lief en braaf is en de mooiste van stal. ;)

En voor de rest op dit moment, lekker aftasten, leren kennen, vasthouden aan je principes oftewel consequent en duidelijk zijn, genieten, grenzen aan geven en opzoeken (niet om er over heen te gaan, maar wel weten hoe ver je zou kunnen gaan en wanneer het te veel is). En niet te veel over je heen laten lopen omdat ze nu nog wat overdonderd is door alles.

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:24

vanaf het begin consucent zijn! als hij iets doet was
t niet mag straf je hem en als iets goed doet beloon je hem! ik heb dit bij mijn vorige pony niet gedaan en daar kwamen veel problemen van...

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 20:25

Hey, echt heerlijk die geruststellende berichtjes zoals ''komt helemaal goed''. Heel veel dank! We doen iedere dag een stapje verder; haar inmiddels lekker gewassen met tuinslang en al, het koude water op haar buik vond ze iets minder maar ze laat 't allemaal keurig gebeuren. Vandaag gelongeerd (nog nooit gedaan) en ze reageerde beter op mijn stem dan op die van mijn instructrice ha ha, ja dat geeft zelfvertrouwen. Maar ook dit deed ze heel braaf. Samen op de weg gewandeld en een stukje in 't bos.
Helaas kan ze niet in de kudde, ze is geboren waar ze tot nu toe is geweest en altijd apart op de wei gestaan net als de andere paarden daar, naast elkaar maar apart. Ik denk ook nooit in de opfok gestaan, ze lijkt paardentaal/gedrag niet goed te begrijpen. Nu staat ze samen met een hele lieve merrie en een ezeltje apart op de wei en dit lijkt ze prima te vinden.
Ik geloof zeker dat ze de grenzen wel eens zal opzoeken maar ik heb al gezien dat ze schrikt van een tik, mijn stalgenootje die mij veel helpt gaf haar een tik toen ze aanstalten maakte om over een hekje te springen i.p.v. ervoor te wachten. Ik geloof direct wat hier op bokt wordt gezegd dat er maar een de baas kan zijn en het lijkt me het handigst als ik dat ben. Morgen rijden en ik heb mezelf en paardje verwend met een prachtig hoofdstel, dit staat haar prachtig.
Dit weekend gaan we foto's maken. Nou ja, er zijn natuurlijk al foto's maar niet echt fraai.
Wordt vervolgd.

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:19

Rizette schreef:
Een paard is gewend om te rijden op meerdere plekken , normaal gesproken is hij ook wel eens naar een les geweest of misschien een wedstrijd / buitenrit. Dus gewend om van omgeving te veranderen.
In een vreemde bak erop gaan zitten kan misschien voor de ruiter eng zijn omdat het een nieuw paard is , dan moet je het niet doen en misschien eerst je instructeur vragen om het eerste kwartiertje te rijden met je paard en daarna een lesje te nemen .Zodat je zelf snel mogelijk zelf met hem aan het werk gaat.
Haal je een paard van de wei naar de stalling , met weinig beweging en ook nog eens geen werk dan vraag je volgens mij om spijsveteringsproblemen , verveling en meer spanning als je hem dan naar een aantal dagen eindelijk eens voorzichtig gaat proberen.
Dus volgens mij ligt het meer aan wat je zelf aan kan dan wat je paard aan kan in dit geval.

Een paard heeft meestal steun aan zijn ruiter,
Ik ben er helemaal mee eens dat een paard overal normaal moet kunnen rijden, maar een heel andere ruiter ineens zonder pardon op je rug hebben?
Ik zou dat absoluut niet leuk vinden.
Ik heb een erg dominante welsh, daarom heb ik ook eerst oefeningen gedaan etc, eerst leren kennen, en laten zien dat ik de baas ben, en zijn leider.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 22:09

Hoi daar,
Het gaat echt prima met mijn paard. Ik kan inmiddels alles met haar doen, langzaam winnen we elkaars vertrouwen. Ik vind het wel shocking hoeveel zorgen ik me over haar kan maken, de neiging om tig keer naar stal te gaan om te zien of ze het goed maakt, ha ha. Het rijden gaat heel aardig ofschoon ik zeker blijf lessen, heb ik hard nodig want ben voorlopig nog een beginnende ruiter. Het longeren gaat steeds beter maar ik vind het wel moeilijk. En ahum, wat een tijd gaat er in zitten.... maar errug leuk, dat zeker!
Wel heb ik al een vraagje over de hoeven; er zit hier en daar een flintertje los. De ijzers zijn er sinds 3 weken af en ze is toen bekapt. Moet ik die losse flinters er af knippen? Zo ja, waarmee kun je dat doen? Is hier speciaal gereedschap voor?

En wat doe je met lekkers geven; wanneer bijvoorbeeld? Ik heb de neiging haar te verwennen maar ik geloof niet dat dat verstandig is.
Tja, veel vragen en ik heb er nog veel meer (komt nog wel) dus ik hoop hier weer iets wijzer te worden.

MarijkeFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:21

voor die losse flinters, kun je misschien een hoefsmid mailen wat je meot doen?
of even aan je eigen hoefsmid vragen

TouchTheSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:53

De eerste dag dat je hem hebt laten wennen aan zijn stal genoten en zijn nieuwe plekje, dag erna gewoon rijden zoals je hem kon rijden voordat je hem kocht. Longeren en al hoeft niet want dan kan het paard beginnen te denken: '' Hé ze rijd me niet. Ze is bang voor me'' En als je hem dan een keer wilt rijden kan dit verkeerd aflopen. Zorg dat je gelijk een goed zadel en bit voor hem hebt, zodat dat ook niet een probleem word. Gewoon elke week les nemen, thuis rijden, afwisselen met buitenritten of iets dergelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 08:56

Ondanks dat ze heel lief is, probeer haar niet teveel te verwennen, want anders gaan paarden daarom bedelen en dat is ontzettend moeilijk af te leren. Zelf geef ik altijd een snoepje net na het rijden en dat is het. Af en toe een keer een bak slobber of wortels kan, maar probeer dat niet elke dag te doen.