Onthouden paarden ook..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bhriseis

Re: Onthouden paarden ook..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:09

Ja maar ze herkennen dus echt het individueel geluid van voertuigen ThreeFingers :) Soms rijd ik gewoon een keer langs zonder te stoppen omdat ik toch in de buurt ben, en ik kan nooit ongezien voorbij sluipen :+ Kom je met een andere wagen of een ander brommertje oid, dan kijken ze pas op van zodra je stopt en ze zien dat jij het bent. En na drie keer herkennen ze ook dat voertuig. Mijn Fjord is er altijd het snelste mee.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:12

Als een paard je eenmaal goed kent, dan onthoudt hij je. Ik denk dat een paard de positieve dingen onthoud, maar ook de negatieve.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:13

Bhriseis schreef:
'Denkwerk' van Inge Teblick is heel interessant hierover.

Onze paarden onthouden ook feilloos de geluiden van alle auto's waarin ik ze ooit heb bezocht. Toen ik na een aantal jaren weer eens met het oude scootertje van mijn overgrootvader reed, die ze een paar jaar daarvoor 2 x daags kwam verzorgen, hinnikten ze ook :) Ze kennen ook de wagens van mijn moeder, en de vier wagens van het gezin van mijn schoonouders. Nog voor wij hen kunnen zien, horen we al gehinnik.

Dat boek ziet er waanzinnig interessant uit inderdaad! Dank voor deze tip +:)+ die gaat op mijn verlanglijstje!
Ik zie in het voorwoord wel de lezer aangesproken worden met "(clicker-)trainer", gaat het veel over clickeren? Ik ben daar namelijk niet echt een voorstander van :o

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:16

Nee hoor, het is echt een heel technisch boek, dat haarfijn uitlegt hoe het paardenbrein werkt. En waarom zij van mening is dat positieve bekrachtiging wel werkt, in plaats een paard te straffen voor iets. Ze legt bijvoorbeeld uit waarom een paard thuis in de bak een oefening kent, en op concours plots niet meer: omdat ze ook plaatsgericht onthouden.

Je kan er helemaal zelf je conclusies uit trekken, omdat het echt haarfijn uitlegt hoe het brein werkt en hoe paarden dingen leren (zowel de goede zaken, als de slechte zaken). Je hoeft er dus helemaal niet door aan het clickeren :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:16

Het hoeft niet eens jaren lang te zijn nee, die brommer. Ken genoeg paarden die weten wanneer hun baas aankomt adhv de auto (of het geluid). Heb vaker op stal gezeten dat uit het niets een paard strak voor de staldeur stond te snuiven, dan hoorde ik een auto afslaan, deuren dichtslaan en het baasje binnenkomen.

Een paard onthoud denk ik alles, ben 2,5 jaar weggeweest van een stal waar ik aan het werk was gegaan met een ander paard, paard was redelijk bang voor andere mensen, maar toen ik na die tijd weer op de weide kwam, zag ik het paard toch erg zeker op me afstappen, alsof ik geen dag weg was geweest.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:17

Ik denk ook eerder dat ze handelingen en bewegingen onthouden van bv een mens dus lichaamshouding en stem.
In negatieve maar ook positieve.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:17

Wat een leuke anekdote Slvna :)

Missbeauty30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:21

Bij ons was er een keer een paardje dat al een paar jaar weg was van onze stal, tot hij op een nacht was uitgebroken en bij ons op het erf stond. Hij was zeker al wel 4 jaar weg. En stond 5 kilometer verder.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:28

Auw, iets klopt niet Missbeauty.

Missbeauty30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:32

wat klopt er niet? :o

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:33

Je had er net staan dat het paard één jaar weg was en 4 jaar weg was...

Missbeauty30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:36

Neehoor ik heb er niets aan veranderd. Hij was een paar jaar weg. :D

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:38

Er is natuurlijk ook nog een verschil tussen het herkennen en dat ook tonen. Als een paard niet speciaal reageert betekent dat niet per se dat hij je niet herkent.

Ik was een keer met mijn nieuwe, jonge paard voor het eerst in het bos, en we waren verdwaald. We liepen al een tijdje door het bos te zoeken en het werd bijna donker, dus ik begon´m behoorlijk te knijpen. (Dit was nog in het mobielloze tijdperk.) Op een gegeven moment kon ik de weg vragen aan iemand (Bleek Kas van Iersel te zijn :) ). Het bleek dat we een bepaald zijpaadje moesten nemen, en ik was dat steeds voorbij gelopen. Dus wij dat zijpaadje in... Na een paar meter werd mijn paard helemaal enthousiast en voerde het tempo flink op. Ze had duidelijk door dat dit de goede weg naar huis was!
Dat vond ik zo wonderlijk, omdat we daar maar één keer eerder geweest waren, op de heenweg.

Ze zijn slimmer dan je denkt, maar wel alleen als het ze uitkomt. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:42

Paarden hebben een bijzonder goed geheugen. :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:49

LindyH, nu je het over wegen hebt, paarden zijn zelfs nog intelligenter als dat valt me net in, ik merk het soms aan de mijne.

Was ook verdwaald, zat ruim 4 dorpen verder en brr, ik wist de weg niet, mobiel leeg... Uiteindelijk de teugels los gelaten en vertrouwd op het paard, ze liep zo zelfverzekerd. Uiteindelijk kwam ik op (voor mij) bekende wegen uit, paard was er nog nooit geweest maar ze liep wel zo naar stal.

En vaker gehad dat ik een grote ronde ging rijden (30/40 km) op een weg wat voor het paard onbekend was, voor mij wel bekend. Ergens over de helft van de afstand begon het paard het tempo op te voeren, stuk enthousiaster en zelfverzekerder, recht richting stal.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 18:13

LindyH schreef:
Er is natuurlijk ook nog een verschil tussen het herkennen en dat ook tonen. Als een paard niet speciaal reageert betekent dat niet per se dat hij je niet herkent.

Ik was een keer met mijn nieuwe, jonge paard voor het eerst in het bos, en we waren verdwaald. We liepen al een tijdje door het bos te zoeken en het werd bijna donker, dus ik begon´m behoorlijk te knijpen. (Dit was nog in het mobielloze tijdperk.) Op een gegeven moment kon ik de weg vragen aan iemand (Bleek Kas van Iersel te zijn :) ). Het bleek dat we een bepaald zijpaadje moesten nemen, en ik was dat steeds voorbij gelopen. Dus wij dat zijpaadje in... Na een paar meter werd mijn paard helemaal enthousiast en voerde het tempo flink op. Ze had duidelijk door dat dit de goede weg naar huis was!
Dat vond ik zo wonderlijk, omdat we daar maar één keer eerder geweest waren, op de heenweg.

Ze zijn slimmer dan je denkt, maar wel alleen als het ze uitkomt. :D

Haha, soms zou je willen dat je met ze kon praten hè ;) "Had je dat niet even wat eerder kunnen doen?" "Oh, zochten we de weg naar huis dan?" :')

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 19:25

Toen ik nog op mijn verzorg pony reed en ik de weg in het bos niet wist, liet ik altijd de pony kiezen welke kant we op gingen, dan was het altijd richting wei.

Min eigen paard hinnikt ook altijd als ik met de auto kom, ook al ziet ze me nog niet.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:45

mijn paard versnelt ook altijd als we halfweg wandeling zijn omdat hij weet dat we naar huis gaan :)
Zo slim!!
Maar dan vraag ik me af: wandelen ze dan niet graag?
Staat hij liever in zijn stal niks te doen dan een leuke wandeling?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:50

_Skinny schreef:
Mmmmm. misschien kan iemand verklaren of het mogelijk is dat een paard op zijn tenen is getrapt als je een tijdje niet komt, mijn vorige paard (helaas in moeten laten slapen) was erg nukkig als ik terug kwam van vakantie. Hij kon me dan straal negeren. En kon dit ook een paar dagen volhouden. ik heb dit altijd raar gevonden. De andere had daar nooit last van.

Ja, haha... mijn vorige merrie had dat ook. Als ik een week op vakantie was geweest dan keek ze me niet aan en keerde ze me de kont toe; zo beledigd was ze dan. Een dag later was het dan weer goed :P . Gekke pony.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:55

paarden hebben een goed geheugen. als paarden iets mee hebben gemaakt als veulen kunnen ze als 20 jarig paard ook nog bang voor zijn. dus goed geheugen hebben ze zeker.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:25

sallandval schreef:
_Skinny schreef:
Mmmmm. misschien kan iemand verklaren of het mogelijk is dat een paard op zijn tenen is getrapt als je een tijdje niet komt, mijn vorige paard (helaas in moeten laten slapen) was erg nukkig als ik terug kwam van vakantie. Hij kon me dan straal negeren. En kon dit ook een paar dagen volhouden. ik heb dit altijd raar gevonden. De andere had daar nooit last van.

Ja, haha... mijn vorige merrie had dat ook. Als ik een week op vakantie was geweest dan keek ze me niet aan en keerde ze me de kont toe; zo beledigd was ze dan. Een dag later was het dan weer goed :P . Gekke pony.

mijn katten doen dit ook en mijn paardje ook als ik afwijk van mijn gewoontes :)
Ze zijn allemaal slimmer dan de meeste mensen denken...

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:37

En of ze zich dingen kunnen herinneren. En mensen. Ik ben mijn paard jaren kwijt geweest, maar toen ik hem weer zag na 7 jaar herkende hij me meteen. Er kon zelfs een hinnik vanaf en dat is iets dat ie echt hoogstzelden doet. Hij hinnikt naar andere paarden, dat wel, maar als begroeting of voor zijn voer zul je hem nooit horen. Behalve dan die keer toen ik hem weer zag na 7 jaar. Hij ging ook gelijk zijn kunstjes vertonen, gek paard.

Ik heb het paard weer terug gekocht en toen hij een aantal maanden later met de vrachtwagen aankwam (hij stond er nog op en kon niets zien) riep ik zijn naam en het antwoord was een oorverdovende hinnik. Iedereen die erbij stond werd er emotioneel van. Hij was duidelijk blij dat ie weer thuis was.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:24

Emerald schreef:
En of ze zich dingen kunnen herinneren. En mensen. Ik ben mijn paard jaren kwijt geweest, maar toen ik hem weer zag na 7 jaar herkende hij me meteen. Er kon zelfs een hinnik vanaf en dat is iets dat ie echt hoogstzelden doet. Hij hinnikt naar andere paarden, dat wel, maar als begroeting of voor zijn voer zul je hem nooit horen. Behalve dan die keer toen ik hem weer zag na 7 jaar. Hij ging ook gelijk zijn kunstjes vertonen, gek paard.

Ik heb het paard weer terug gekocht en toen hij een aantal maanden later met de vrachtwagen aankwam (hij stond er nog op en kon niets zien) riep ik zijn naam en het antwoord was een oorverdovende hinnik. Iedereen die erbij stond werd er emotioneel van. Hij was duidelijk blij dat ie weer thuis was.

ik krijg er kippenvel van :)

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 23:31

Jientis schreef:
Emerald schreef:

ik krijg er kippenvel van :)

Hier ook kippenvel!

Leuk al die antwoorden en verhalen!

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:10

Dat was toen ook echt een heel emotioneel moment. Hij had een lange reis (twee dagen) afgelegd. Het was voor iedereen heel duidelijk dat hij mijn stem herkende en wist dat er een einde was gekomen aan zijn reis. (Dat was voor hem waarschijnlijk het belangrijkste, haha). Maar het toont inderdaad wel aan dat ze heel goed kunnen onthouden, goed of slecht. Paarden zijn wonderlijke wezens!