Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Simpelman schreef:Het begin:
We kennen het allemaal, dit is mijn ruimte en daar blijf jij uit. CHECK
Als je je verplaatst kies je expres een lijn dwars op het paard door zijn hals heen, het paard moet wijken wanneer je passeert, direct, brutaal. CHECK
Neem een emmer brokken mee en zet hem neer, afblijven! CHECK
Het paard wegsturen van de plaats waar het staat, opzij. CHECK
Bij ongewenst gedrag het paard uit de omgeving sturen van de stalgenoten. CHECK
Het paard dient ontzag te tonen géén angst, dan ben je veel te brutaal. CHECK
Hiermee hebben we al flink wat van de basis op gezet.
cooper schreef:Hartelijk dank voor deze uitleg , het wordt nu wel een stuk duidelijker
Maar, hoe geef jij aan je paard aan dat hij bijvoorbeeld van de emmer moet wegblijven?
Is dit dan door een stap naar voren te zetten?
Wat doe je als hij blijft staan?
Hoe geef je aan dat hij opzij moet gaan zonder zelf té brutaal over te komen, dus waar is de lijn tussen ontzag en angst, en te brutaal of net zelfzeker genoeg?
En ben je je positie meteen kwijt als je té brutaal wordt, of kan je doormiddel van vertrouwen toch weer die leidpositie verwerven?
Hoe corrigeer je onaanvaardbaar gedrag?
Is dat door grote bewegingen te maken?
Duidelijke bewegen te maken?
Abdrupte bewegingen?
Lichamelijke aanrakingen?
Simpelman schreef:Belangrijk:
Om leidmerrie te worden doe je precies het tegenovergestelde van dat wat je uiteindelijk wilt bereiken .....
Je stuurt je paard wég van je.
saskiakefie schreef:Simpelman schreef:Het begin:
We kennen het allemaal, dit is mijn ruimte en daar blijf jij uit. CHECK
Als je je verplaatst kies je expres een lijn dwars op het paard door zijn hals heen, het paard moet wijken wanneer je passeert, direct, brutaal. CHECK
Neem een emmer brokken mee en zet hem neer, afblijven! CHECK
Het paard wegsturen van de plaats waar het staat, opzij. CHECK
Bij ongewenst gedrag het paard uit de omgeving sturen van de stalgenoten. CHECK
Het paard dient ontzag te tonen géén angst, dan ben je veel te brutaal. CHECK
Hiermee hebben we al flink wat van de basis op gezet.
Heb daarmee nog steeds geen perfect luisterend paard, maar nog steeds een paard met een eigen karakter en wil?
cooper schreef:Simpelman schreef:Belangrijk:
Om leidmerrie te worden doe je precies het tegenovergestelde van dat wat je uiteindelijk wilt bereiken .....
Tot die conclusie kwam ik na het lezen van je tekst en wilde diezelfde vraag dus aan je stellen:
Dus eigenlijk stoot je je paard constant af, waardoor het je automatisch zal volgen.
Een beetje zoals de kuddegeest van de mens ; De angst voor afwijzing zorgt er net voor dat mensen in de pas lopen.
Een paard overleefd niet alleen en zal daardoor altijd doen wat de leidmerrie doet
Omgekeerde psychologie dus?
saskiakefie schreef:Snap ik, maar jullie hebben eerder duidelijk gemaakt dat een paard je dan helemaal gehoorzaamd als de basis goed zit en altijd meewerkend gedrag laat zien en correcties niet nodig zijn, dat zie ik niet terug ?
(je hebt pb trouwens)
cooper schreef:Simpelman schreef:Belangrijk:
Tot die conclusie kwam ik na het lezen van je tekst en wilde diezelfde vraag dus aan je stellen:
Dus eigenlijk stoot je je paard constant af, waardoor het je automatisch zal volgen.
Een beetje zoals de kuddegeest van de mens ; De angst voor afwijzing zorgt er net voor dat mensen in de pas lopen.
Omgekeerde psychologie dus?
cooper schreef:Maar dus als je een keer duidelijk gemaakt hebt dat je niet omver te lopen bent, dat jij de beslissing maakt over het voer, spullen ruimte die van jou zijn, dan is het ook klaar en is het volgende gewoon een kwestie van bluffen en zekerheid uitstralen?
Maar, een paard dat je omver loopt en dat jij heel duidelijk weer wegduwt en waarbij je gemeend uitstraalt dat je dat NIET oké vind, die zal dat niet snel een tweede keer doen, toch?
Dus op dat moment ben je al de leidmerrie geworden?
( Ik snap het nog steeds niet helemaal denk ik, hoewel ik het volgens mij moeilijker maak dan het is , een kwestie van niet denken,maar gewoon doen)
Simpelman schreef:Je bent op het goede spoor.
Denk simpel:
loop door mij heen en "ik dood je".
Een paard heeft de moed niet door me heen te lopen, "dat zijn einde..."
Aan de voeremmer komen, "over mijn lijk".
cooper schreef:Simpelman schreef:Je bent op het goede spoor.
Denk simpel:
Oké, dat snap ik.
Maar het is wel behoorlijk "hard".
Hoewel het dus waarschijnlijk gaat om de uitstraling op dat moment, "hoe dan ook, ik wijk niet" en het ik dood je niet te letterlijk nemen als in agressief maar als in gemeend? .
Eigenlijk dus ook constant bewust zijn van welke signalen ik uitzend, als zelfs even stoppen met ademhalen een aanleiding geeft, dan is leven hier en nu en bewustzijn eigenlijk de sleutel in het omgaan met paarden.
Maar , ik ben ook wel perfectionistisch, ik wil het Goed doen, en misschien dat ik het omgaan met paarden daardoor zo moeilijk maak, ik wil het zo goed doen dat ik mezelf niet wil toelaten fouten te maken, waardoor ik gespannen raak en onbewust die fouten dus wél maak.
Interessant is het zeker en vast!
cooper schreef:Simpelman schreef:Je bent op het goede spoor.
Denk simpel:
Oké, dat snap ik.
Hoewel het dus waarschijnlijk gaat om de uitstraling op dat moment, "hoe dan ook, ik wijk niet" en het ik dood je niet te letterlijk nemen als in agressief maar als in gemeend? .
Eigenlijk dus ook constant bewust zijn van welke signalen ik uitzend, als zelfs even stoppen met ademhalen een aanleiding geeft, dan is leven hier en nu en bewustzijn eigenlijk de sleutel in het omgaan met paarden.
Maar , ik ben ook wel perfectionistisch, ik wil het Goed doen, en misschien dat ik het omgaan met paarden daardoor zo moeilijk maak, ik wil het zo goed doen dat ik mezelf niet wil toelaten fouten te maken, waardoor ik gespannen raak en onbewust die fouten dus wél maak.
saskiakefie schreef:Tja maar dat geldt voor alle dieren zo, want dieren kunnen alleen maar in het hier en nu zijn

Want omgaan met paarden is moeilijk geworden na mijn angsten en mijn denken, vroeger was ik onbezonnen en ging dat vanzelf, en nu léér ik er echt bewust mee omgaan) cooper schreef:Simpelman schreef:Je bent op het goede spoor.
Denk simpel:
Oké, dat snap ik.
saskiakefie schreef:Maar als een paard niet over een brug durft moet je dus volgens jou eigenlijk net zo lang wachten met een loshangend halstertouwtje tot ie besluit erover heen te komen, in plaats van dat je een lichte druk geeft totdat ie naar voren gaat en de druk eraf gaat? (principe wijken voor druk)
saskiakefie schreef:Maar als een paard niet over een brug durft moet je dus volgens jou eigenlijk net zo lang wachten met een loshangend halstertouwtje tot ie besluit erover heen te komen, in plaats van dat je een lichte druk geeft totdat ie naar voren gaat en de druk eraf gaat? (principe wijken voor druk)
cooper schreef:Wat ik met mijn veulen doe als hij weigert is lichte druk op het touw, meer als aansporing van hey; Kom maar het is goed, en als hij dan een kleine beweging richting mij maakt touwtje loslaten als beloning, om nadien weer aan te sporen door wat druk te zetten als hij nog niet meedurft/wil. Ik merk dat hij dan op een bepaald moment wel gewoon meewandeld.
Simpelman schreef:ALTIJD eerst je paard perfect trainen voordat je er op gaat.
Andersom is gewoon stom.
Een paard hoort eerst een goed begrip te hebben van halt stap en draf, achterwaarts gaan, wenden en wijken en respect te hebben voor zijn begeleider.
Een paard houdt onherroepelijk halt op een stemcommando.
Een paard straffen doe je één of twee keer in zijn leven.
Voel je je gedwongen meer te straffen dat zit er een fout in de opvoeding en moet je terug naar de basis en de fout herstellen.
Hieronder een kopie van een stukje over rangorde.
Dominantie en rangorde bij wilde paarden in de kudde, gesimplificeerd:
Er drie soorten die we bij het werk met hen gebruiken.
*de domantie van de hengst
Dit is een harde agressieve dominantie, de hengst bevind zich achter de kudde en drijft deze voortdurend bijeen.
Hoe meer merries in het centrum van de kudde hoe beter, andere hengsten drijft hij naar de periferie waar het moeilijker is om te overleven.
Hij bijt voornamelijk in de achterhand en flanken van zijn ondergeschikten.
Geen kuddegenoot blijft bij de hengst hij wordt ontweken, hengst weg, rust...
*de dominantie van de leid merrie
Dit is een sterke dominantie, de leidmerrie is degeen die alles bepaald in de kudde.
Zij gaat voor en voor alles, ze straft soms ongenadig bij onaanvaardbaar gedrag van andere paarden.
De leidmerrie slaat, bijt en duwt.
Paarden wijken voor haar en respecteren een zekere afstand tot haar.
Alle kuddegenoten willen zo dicht mogelijk bij haar zijn, zij is het centrum van de kudde en daarmee het meest beschermd, ze wordt automatisch gevolgd. Om haar heen is de overlevingskans het grootst.
Leidmerrie weg, paniek.
*de dominantie van het koppelgenoot
Paarden vormen in de kudde altijd koppels, twee dieren die elkaar liggen, die bij elkaar in de buurt blijven, elkaar beschermen elkaar interessante kruiden in de wei aanwijzen, enz..
Eén van de twee is de dominant, dit is een lichte vrij tolerante dominantie.
Binnen bovengenoemde dominantievormen kunnen wij met onze paarden omgaan op een voor hen begrijpbare wijze.
Alle drie de vormen moeten geinstalleerd worden want we zullen er tijdens de africhting regelmatig gebruik van moeten maken.
Als ze niet goed geinstalleerd zijn lopen we op een dag onherroepelijk op een probleem.
1/ Op stal, in de wei, aan het halster installeren we de dominantie van de leidmerrie.
Dat wil zeggen wijk voor mij en wel direct, blijf af van wat ik bezit, wil hebben, wil eten, waar ik sta.
Houdt afstand van mij!
2/ Aan de longe installeren we de dominantie van de hengst.
Dat wil zeggen beweeg of stop waneer ik dat aangeef, heb een diep respect voor mijn dominatie ik ben de allersterkste.
3/ Tijdens het werken positioneren we ons als koppelgenoot, we doen samen, we blijven bij elkaar, mijn dominatie is tolerant.
Een paard stijgt in rangorde wanneer het als koppelgenoot aanvaard wordt door de leidmerrie.
Het voelt zich hier veilig.
saskiakefie schreef:Het gaat dus voornamelijk om de energie die je uitstraalt?
saskiakefie schreef:Het gaat dus voornamelijk om de energie die je uitstraalt?