Corrigeren paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:58

Een paard over een brug meenemen als het daarvoor bang is is het "werk" van de sterkere koppelgenoot.
Koppelgenoten trekken met elkaar op.
Hij doet voor, is helemaal niet bang, laat duidelijk zien wat en hoe te doen, nodigt uit.
Kom met mij mee, het is goed.
(Het werkt goed afstand te nemen met behulp van een longe)

Hij heeft engelen geduld, tijd speelt geen rol bij paarden!

Het paard beslist uiteindelijk helemaal zelf, het heeft succes, het heeft geen pijn gedaan, er was geen ongenoegen, het wint nu aan zelfvertrouwen.
In het begin duurt dit lang, op den duur is dit de snelste en zekerste weg.
Vertrouwen en zelfvertrouwen.

cooper

Re: Corrigeren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:13

Hartelijk dank voor deze uitleg , het wordt nu wel een stuk duidelijker :)

Maar, hoe geef jij aan je paard aan dat hij bijvoorbeeld van de emmer moet wegblijven? Is dit dan door een stap naar voren te zetten? Wat doe je als hij blijft staan?
Hoe geef je aan dat hij opzij moet gaan zonder zelf té brutaal over te komen, dus waar is de lijn tussen ontzag en angst, en te brutaal of net zelfzeker genoeg? En ben je je positie meteen kwijt als je té brutaal wordt, of kan je doormiddel van vertrouwen toch weer die leidpositie verwerven?
Hoe corrigeer je onaanvaardbaar gedrag? Is dat door grote bewegingen te maken? Duidelijke bewegen te maken? Abdrupte bewegingen? Lichamelijke aanrakingen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:18

Simpelman schreef:
Het begin:
We kennen het allemaal, dit is mijn ruimte en daar blijf jij uit. CHECK
Als je je verplaatst kies je expres een lijn dwars op het paard door zijn hals heen, het paard moet wijken wanneer je passeert, direct, brutaal. CHECK
Neem een emmer brokken mee en zet hem neer, afblijven! CHECK
Het paard wegsturen van de plaats waar het staat, opzij. CHECK
Bij ongewenst gedrag het paard uit de omgeving sturen van de stalgenoten. CHECK
Het paard dient ontzag te tonen géén angst, dan ben je veel te brutaal. CHECK

Hiermee hebben we al flink wat van de basis op gezet.

Heb daarmee nog steeds geen perfect luisterend paard, maar nog steeds een paard met een eigen karakter en wil?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:21

cooper schreef:
Hartelijk dank voor deze uitleg , het wordt nu wel een stuk duidelijker :)
Maar, hoe geef jij aan je paard aan dat hij bijvoorbeeld van de emmer moet wegblijven?
Is dit dan door een stap naar voren te zetten?
Wat doe je als hij blijft staan?
Hoe geef je aan dat hij opzij moet gaan zonder zelf té brutaal over te komen, dus waar is de lijn tussen ontzag en angst, en te brutaal of net zelfzeker genoeg?
En ben je je positie meteen kwijt als je té brutaal wordt, of kan je doormiddel van vertrouwen toch weer die leidpositie verwerven?
Hoe corrigeer je onaanvaardbaar gedrag?
Is dat door grote bewegingen te maken?
Duidelijke bewegen te maken?
Abdrupte bewegingen?
Lichamelijke aanrakingen?

Het is in principe allemaal bluf.
Aanraken moet je zoveel mogelijk vermijden.

De intensiteit van je bluf hangt af van het paard, bij een hengst met veel zelfvertrouwen/testosteron zul je aanzienlijk meer overtuigend moeten overkomen, bij een zachte merrie heb je genoeg aan een gebaar.
Als je té brutaal bent wordt je paard bang en zul je meer werk hebben het vertrouwen terug te winnen.
Wanneer je té zwak overkomt gaat je paard twijfelen en je uitproberen.
Experimenteer, observeer en voel wat er gebeurt en pas je aan, zo wordt je een paardenvrouw.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:22

Simpelman schreef:
Belangrijk:
Om leidmerrie te worden doe je precies het tegenovergestelde van dat wat je uiteindelijk wilt bereiken .....
Je stuurt je paard wég van je.

Tot die conclusie kwam ik na het lezen van je tekst en wilde diezelfde vraag dus aan je stellen:

Dus eigenlijk stoot je je paard constant af, waardoor het je automatisch zal volgen.
Een beetje zoals de kuddegeest van de mens ; De angst voor afwijzing zorgt er net voor dat mensen in de pas lopen.

Omgekeerde psychologie dus?
Laatst bijgewerkt door cooper op 27-02-14 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:23

saskiakefie schreef:
Simpelman schreef:
Het begin:
We kennen het allemaal, dit is mijn ruimte en daar blijf jij uit. CHECK
Als je je verplaatst kies je expres een lijn dwars op het paard door zijn hals heen, het paard moet wijken wanneer je passeert, direct, brutaal. CHECK
Neem een emmer brokken mee en zet hem neer, afblijven! CHECK
Het paard wegsturen van de plaats waar het staat, opzij. CHECK
Bij ongewenst gedrag het paard uit de omgeving sturen van de stalgenoten. CHECK
Het paard dient ontzag te tonen géén angst, dan ben je veel te brutaal. CHECK

Hiermee hebben we al flink wat van de basis op gezet.

Heb daarmee nog steeds geen perfect luisterend paard, maar nog steeds een paard met een eigen karakter en wil?

Je hebt hier alleen maar de boodschap geïnstalleerd:
IK BEN DE HOGERE IN RANGORDE
Dit heeft helemaal niets met het eigen karakter en de wil van het paard.
Het is respect.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:25

Snap ik, maar jullie hebben eerder duidelijk gemaakt dat een paard je dan helemaal gehoorzaamd als de basis goed zit en altijd meewerkend gedrag laat zien en correcties niet nodig zijn, dat zie ik niet terug ?
(je hebt pb trouwens)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:27

cooper schreef:
Simpelman schreef:
Belangrijk:
Om leidmerrie te worden doe je precies het tegenovergestelde van dat wat je uiteindelijk wilt bereiken .....

Tot die conclusie kwam ik na het lezen van je tekst en wilde diezelfde vraag dus aan je stellen:

Dus eigenlijk stoot je je paard constant af, waardoor het je automatisch zal volgen.
Een beetje zoals de kuddegeest van de mens ; De angst voor afwijzing zorgt er net voor dat mensen in de pas lopen.

Een paard overleefd niet alleen en zal daardoor altijd doen wat de leidmerrie doet

NIET constant!
Eén keer maak je duidelijk dat jij je niet opzij laat zetten omdat je HOGER in rangorde bent.
Alleen lageren in rangorde laten zich opzij zetten, hun eten afpakken enz.
Het heeft niets met afwijzing te maken, alleen in ons gevoel doen we het tegenovergestelde wat we willen.
We willen dat ons paard ons het liefst vindt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:29

saskiakefie schreef:
Snap ik, maar jullie hebben eerder duidelijk gemaakt dat een paard je dan helemaal gehoorzaamd als de basis goed zit en altijd meewerkend gedrag laat zien en correcties niet nodig zijn, dat zie ik niet terug ?
(je hebt pb trouwens)

Als de basis goed is zal je paard je gaan volgen.
Wat jij als gehoorzaamheid ziet bestaat voor een paard helemaal niet.
Dat zit niet in hun systeem.
Het wijkt (voor de hengst) of het volgt (de koppelgenoot).

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:31

Maar dus als je een keer duidelijk gemaakt hebt dat je niet omver te lopen bent, dat jij de beslissing maakt over het voer, spullen ruimte die van jou zijn, dan is het ook klaar en is het volgende gewoon een kwestie van bluffen en zekerheid uitstralen?

Maar, een paard dat je omver loopt en dat jij heel duidelijk weer wegduwt en waarbij je gemeend uitstraalt dat je dat NIET oké vind, die zal dat niet snel een tweede keer doen, toch?
Dus op dat moment ben je al de leidmerrie geworden?

( Ik snap het nog steeds niet helemaal denk ik, hoewel ik het volgens mij moeilijker maak dan het is , een kwestie van niet denken,maar gewoon doen)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:57

idd omgekeerde psychologie is een veel voorkomend iets bij training.
En op je vraag hoe je dingen inschat , hoe te reageren op gedrag, dat is idd bij ieder paard anders, er werd al vermeld, dat paarden niet haatdragend zijn, ze veel kunnen en willen incasseren, ze ook vergevingsgezind zijn, dus zaak is goed op te letten op de reacties die je paard geeft, zie je dat je hem angstig aan het maken bent, moet je weer het vertrouwen weer gaan opkrikken, en weer iets zachter gaan overkomen, dan weer verder en zo opbouwen.
En het is idd ook zo dat wat jij nu ook al deed eigenlijk zeer zeker veel gelijkenissen vertoond, dit is geen nieuw idééé het is gewoon horsemanship (het op een verstaanbare manier omgaan met je paard), het is niet een reeks dingen die je moet doen, het is niet dat je dit of dat zeker moet doen, het is meer de manier waarop je dingen doet, het kijken naar , en altijd met respect.
Iedereen maakt fouten , ik dus zeer zeker ook, maar dat merk je al doende zelf wel , en als je dan ook open staat om je houding al is het soms maar een millimeter aan te passen, dan komt alles weer op zijn plooi.
De theorethische uitleg is , tjaaa een mensen uitleg, het is gebaseerd op het gevoel, je moet je bijna paard voelen om zo juist mogelijk te reageren.
Er werd ook reeds gezegd dat paarden zo veel meer kunnen opmerken over hoe wij ons voelen en bewegen en onze uitstraling, als wij op ons paard zitten dat uiteraard al een redelijk goede opleiding zou gehad hebben, maar we houden even plots onze adem in (schrikreactie) ons paard zal dit zeer zeker gemerkt hebben ook al hebben we echt niets anders gedaan dan even gestopt met ademen.
het gaat dus echt veel verder dan enkel je moet dit of dat doen in zo of een andere situatie.

cooper schreef:
Simpelman schreef:
Belangrijk:

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:00

cooper schreef:
Maar dus als je een keer duidelijk gemaakt hebt dat je niet omver te lopen bent, dat jij de beslissing maakt over het voer, spullen ruimte die van jou zijn, dan is het ook klaar en is het volgende gewoon een kwestie van bluffen en zekerheid uitstralen?

Maar, een paard dat je omver loopt en dat jij heel duidelijk weer wegduwt en waarbij je gemeend uitstraalt dat je dat NIET oké vind, die zal dat niet snel een tweede keer doen, toch?
Dus op dat moment ben je al de leidmerrie geworden?

( Ik snap het nog steeds niet helemaal denk ik, hoewel ik het volgens mij moeilijker maak dan het is , een kwestie van niet denken,maar gewoon doen)

Je bent op het goede spoor.
Denk simpel:
loop door mij heen en "ik dood je".
Een paard heeft de moed niet door me heen te lopen, "dat zijn einde..."
Aan de voeremmer komen, "over mijn lijk".

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:06

Simpelman schreef:
Denk simpel:

Oké, dat snap ik.
Maar het is wel behoorlijk "hard".
Hoewel het dus waarschijnlijk gaat om de uitstraling op dat moment, "hoe dan ook, ik wijk niet" en het ik dood je niet te letterlijk nemen als in agressief maar als in gemeend? .

Eigenlijk dus ook constant bewust zijn van welke signalen ik uitzend, als zelfs even stoppen met ademhalen een aanleiding geeft, dan is leven hier en nu en bewustzijn eigenlijk de sleutel in het omgaan met paarden.
Maar , ik ben ook wel perfectionistisch, ik wil het Goed doen, en misschien dat ik het omgaan met paarden daardoor zo moeilijk maak, ik wil het zo goed doen dat ik mezelf niet wil toelaten fouten te maken, waardoor ik gespannen raak en onbewust die fouten dus wél maak.

Interessant is het zeker en vast! :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:08

cooper schreef:
Simpelman schreef:
Denk simpel:

Oké, dat snap ik.
Hoewel het dus waarschijnlijk gaat om de uitstraling op dat moment, "hoe dan ook, ik wijk niet" en het ik dood je niet te letterlijk nemen als in agressief maar als in gemeend? .

Eigenlijk dus ook constant bewust zijn van welke signalen ik uitzend, als zelfs even stoppen met ademhalen een aanleiding geeft, dan is leven hier en nu en bewustzijn eigenlijk de sleutel in het omgaan met paarden.
Maar , ik ben ook wel perfectionistisch, ik wil het Goed doen, en misschien dat ik het omgaan met paarden daardoor zo moeilijk maak, ik wil het zo goed doen dat ik mezelf niet wil toelaten fouten te maken, waardoor ik gespannen raak en onbewust die fouten dus wél maak.

Tja maar dat geldt voor alle dieren zo, want dieren kunnen alleen maar in het hier en nu zijn

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:12

cooper schreef:
Simpelman schreef:
Denk simpel:

Oké, dat snap ik.

Tijdloos, hier en nu, zonder ego.

De leidmerrie is inderdaad keihard.
Maar vergeet niet dit is de EERSTE FASE, het gaat hier om positie, de tweede fase is het verlenen van het voorrecht om koppelgenoot met je te worden.
Koppelgenoten zijn zacht en vriendelijk.
Je paard wéét alleen dat jij niet mis bent en dat geeft hem vertrouwen en kracht, je bent nu immers zijn beschermer geworden.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:14

saskiakefie schreef:
Tja maar dat geldt voor alle dieren zo, want dieren kunnen alleen maar in het hier en nu zijn

Ik heb eigenlijk enkel katten, en die zijn tevreden wanneer ze hun eten en hun aai krijgen, die heb ik niet moeten opleiden, die zijn gewoon rustig en braaf opzich.
Maar dat is wel zo, het geldt voor alle dieren.
Voor mij is het alleen een stuk moeilijker omdat ik erg veel in mijn hoofd in het verleden.toekomst.wat als zit, en daarom dus ook een grote maar leuke uitdagende stap om weer bewust hier- en nu te zijn. :)

Ik ben al sinds mijn acht jaar met paarden bezig, ben er enkele jaren tussenuit en nu pas sinds ik de twintig gepasseerd ben léér ik pas over paarden , het omgaan, het gedrag en het rijden. (bewust omgaan dan)
Al die jaren manege lessen en ik besef nu pas dat ik alleen maar rond-gehobbeld heb. (wat ook wel leuke jaren waren, maar nu gaat er dus een héle andere wereld voor me open :) Want omgaan met paarden is moeilijk geworden na mijn angsten en mijn denken, vroeger was ik onbezonnen en ging dat vanzelf, en nu léér ik er echt bewust mee omgaan)
Laatst bijgewerkt door cooper op 27-02-14 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:16

cooper schreef:
Simpelman schreef:
Denk simpel:

Oké, dat snap ik.

Het is in wezen helemaal niet agressief, het is bluf en houding.
Je moet niets goed "willen" doen, dat is je ego.
Observeer, voel en reageer met intelligentie.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:16

Maar als een paard niet over een brug durft moet je dus volgens jou eigenlijk net zo lang wachten met een loshangend halstertouwtje tot ie besluit erover heen te komen, in plaats van dat je een lichte druk geeft totdat ie naar voren gaat en de druk eraf gaat? (principe wijken voor druk)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:20

saskiakefie schreef:
Maar als een paard niet over een brug durft moet je dus volgens jou eigenlijk net zo lang wachten met een loshangend halstertouwtje tot ie besluit erover heen te komen, in plaats van dat je een lichte druk geeft totdat ie naar voren gaat en de druk eraf gaat? (principe wijken voor druk)

Als je voor je paard uit gaat is de "druk" eerder een uitnodiging, doe net als ik.
Gebruik een longe dan heeft je paard meer autonomie.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:21

saskiakefie schreef:

Wat ik met mijn veulen doe als hij weigert is lichte druk op het touw, meer als aansporing van hey; Kom maar het is goed, en als hij dan een kleine beweging richting mij maakt touwtje loslaten als beloning, om nadien weer aan te sporen door wat druk te zetten als hij nog niet meedurft/wil. Ik merk dat hij dan op een bepaald moment wel gewoon meewandeld.

En ja, ego... Daar heb ik nogal wat last van met momenten.
Maar word dus aan gewerkt.

Hartelijk dank voor de uitleg, erg leerzaam en zéker interessant! :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:24

cooper schreef:
Wat ik met mijn veulen doe als hij weigert is lichte druk op het touw, meer als aansporing van hey; Kom maar het is goed, en als hij dan een kleine beweging richting mij maakt touwtje loslaten als beloning, om nadien weer aan te sporen door wat druk te zetten als hij nog niet meedurft/wil. Ik merk dat hij dan op een bepaald moment wel gewoon meewandeld.

Is goed zo, probeer altijd zo min mogelijk druk.
Maak alleen verkeerd doen moeilijk.

saskiakefie

Re: Corrigeren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:26

Het gaat dus voornamelijk om de energie die je uitstraalt?

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:27

Simpelman schreef:
ALTIJD eerst je paard perfect trainen voordat je er op gaat.
Andersom is gewoon stom.

Een paard hoort eerst een goed begrip te hebben van halt stap en draf, achterwaarts gaan, wenden en wijken en respect te hebben voor zijn begeleider.
Een paard houdt onherroepelijk halt op een stemcommando.

Een paard straffen doe je één of twee keer in zijn leven.
Voel je je gedwongen meer te straffen dat zit er een fout in de opvoeding en moet je terug naar de basis en de fout herstellen.

Hieronder een kopie van een stukje over rangorde.

Dominantie en rangorde bij wilde paarden in de kudde, gesimplificeerd:

Er drie soorten die we bij het werk met hen gebruiken.

*de domantie van de hengst
Dit is een harde agressieve dominantie, de hengst bevind zich achter de kudde en drijft deze voortdurend bijeen.
Hoe meer merries in het centrum van de kudde hoe beter, andere hengsten drijft hij naar de periferie waar het moeilijker is om te overleven.
Hij bijt voornamelijk in de achterhand en flanken van zijn ondergeschikten.
Geen kuddegenoot blijft bij de hengst hij wordt ontweken, hengst weg, rust...

*de dominantie van de leid merrie
Dit is een sterke dominantie, de leidmerrie is degeen die alles bepaald in de kudde.
Zij gaat voor en voor alles, ze straft soms ongenadig bij onaanvaardbaar gedrag van andere paarden.
De leidmerrie slaat, bijt en duwt.
Paarden wijken voor haar en respecteren een zekere afstand tot haar.
Alle kuddegenoten willen zo dicht mogelijk bij haar zijn, zij is het centrum van de kudde en daarmee het meest beschermd, ze wordt automatisch gevolgd. Om haar heen is de overlevingskans het grootst.
Leidmerrie weg, paniek.

*de dominantie van het koppelgenoot
Paarden vormen in de kudde altijd koppels, twee dieren die elkaar liggen, die bij elkaar in de buurt blijven, elkaar beschermen elkaar interessante kruiden in de wei aanwijzen, enz..
Eén van de twee is de dominant, dit is een lichte vrij tolerante dominantie.

Binnen bovengenoemde dominantievormen kunnen wij met onze paarden omgaan op een voor hen begrijpbare wijze.
Alle drie de vormen moeten geinstalleerd worden want we zullen er tijdens de africhting regelmatig gebruik van moeten maken.
Als ze niet goed geinstalleerd zijn lopen we op een dag onherroepelijk op een probleem.

1/ Op stal, in de wei, aan het halster installeren we de dominantie van de leidmerrie.
Dat wil zeggen wijk voor mij en wel direct, blijf af van wat ik bezit, wil hebben, wil eten, waar ik sta.
Houdt afstand van mij!
2/ Aan de longe installeren we de dominantie van de hengst.
Dat wil zeggen beweeg of stop waneer ik dat aangeef, heb een diep respect voor mijn dominatie ik ben de allersterkste.
3/ Tijdens het werken positioneren we ons als koppelgenoot, we doen samen, we blijven bij elkaar, mijn dominatie is tolerant.

Een paard stijgt in rangorde wanneer het als koppelgenoot aanvaard wordt door de leidmerrie.
Het voelt zich hier veilig.

Dit is maar net hoe het is. Deze informatie kon k bijna nergens meer vinden, maar gevonden :Y)

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:32

saskiakefie schreef:

Dat idee heb ik wel.

Ik merk althans dat als ik lastig wordt als hij weigert mee te lopen mijn energie aan het touw heel anders is , dat hij dan ook lastiger wordt en méér tegenstribbelt, maar als ik gewoon met een beetje druk sta wachten met het idee van : Goh, kom maar hier, en als je niet wil is het ook goed , dan blijven we zo staan, dat hij dan sneller met me meekomt.

Ik begin wel te merken dat die energie echt wel effect heeft op mijn veulen.

Ook bijvoorbeeld als de dierenarts of hoefsmid komt, dat vind ik af en toe nog wel spannend en ik merk dat Infinity dan echt eerst een stukje van me wegloopt, en dan moet ik mezelf ff vermannen en bij elkaar rapen en uitstralen van ; Niks aan de hand , dat hij dan weer gewoon naar me toekomt en ik hem kan "pakken".

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:34

saskiakefie schreef:

Vind ik wel. Vorige week zei ik nog tegen mijn instructrice: "met paarden correct omgaan en correct paardrijden is eigenlijk alleen maar mogelijk als ik echt ZEN ben. Daarmee bedoel ik vanuit mijn innerlijk, mijn rustige zekere innerlijke Ik aanwezig zijn. Alleen als ik zo ben, reageer ik snel en alert, loop ik niet met rijden "voor de fanfare uit", maar wacht op mijn paard tot die ook zo ver is om mijn uitnodiging aan te nemen en dan gaan we samen dansen want dan forceer ik niet, maar ben aanwezig in het hier en nu en anticipeer".
Waarop zij zei: "jij hebt het begrepen Pien".