Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
janderegelaa schreef:De beste oplossing is in Nijkerk
Giolli schreef:janderegelaa schreef:De beste oplossing is in Nijkerk
Dat vind ik flauw.
Ik ben heus geen watje en als een paard niet te handelen is of een kronkel in zijn kop heeft ben ik ook de eerste die roept: "Enkeltje Nijkerk!"
Alleen heb ik niet het idee dat TS pony al eens écht op zijn donder heeft gegeven. En dan bedoel ik niet een tik op zijn neus of een trap tegen zijn kont...
Maar serieus een paar keer goed met de zweep er over.
TS: Je zegt dat als je de pony een mep geeft, hij weg loopt en het later gerust weer doet.
Ik zou beginnen met de pony vast zetten. Gewoon je dagelijkse ding doen en lekker borstelen, begint te pony te meppen dan kun je hem tenminste fatsoenlijk terug meppen. Heel sneu dat de pony dan vast staat en niet weg kan, maar ik denk dat dit écht een keer moet gebeuren.
Pony hard aan het werk zetten vind ik ook een goed plan. Een paar uur laten zweten en laten tieren voor de wagen zou hem goed doen. Kan hij als zijn opgekropte woede kwijt...
Ik zou ook iets anders hebben gekozen, maar goed; ze was van een oudere aardige man, die haar juist aan ons gaf omdat hij wist dat ze het dan goed zou krijgen. Hij kon er zelf door ziekte niet meer voor zorgen.

TS geeft aan dat zij wegens omstandigheden de pony niet goed genoeg aan het werk kan zetten. Dan geef ik als oplossing dat iemand anders het moet oplossen. En dan bedoel ik niet iemand anders lastig vallen met jouw problemen, maar iemand zoeken die weet wat er met de pony aan de hand is en die alle tijd neemt om daar een oplossing voor te zoeken. MarlindeRooz schreef:Ja het schijnt zo te zijn dat alles Shetlanders dit doen volgend sommige, het zijn de mensen die dit gedrag creeëren niet het ras.
xSlvna schreef:Ik zou persoonlijk het gedrag uitlokken (hem negeren, niet langslaten etc.) met een zweep in handen en hem zo vaak een flinke mep verkopen tot die het niet eens meer probeerde. Er moet maar net iemand anders in de wei staan die opeens een flinke trap krijgt... fijn.
Had ene die trapte als je te lang achter haar stond, dus zweep in de aanslag en wachten tot ze zich goed ging stellen om te trappen, dan kreeg ze een paar flinke meppen op de kont. Maakt mij geen zak uit waarvoor een dier trappen wilt, hij trapt niet, klaar.
Geen problemen met bokken, trappen en happen, maar niet té gericht en al helemaal niet raken.
Hevonen schreef:We hebben haar in het begin wel stevig aangepakt hoor, maar ze is er gewoon niet van onder de indruk. Aan het werk zetten zou zeker een goed idee zijn, maar dat kan nu gewoon niet. Ik loop erg moeilijk en kan niet meer op oneffen, zachte grond lopen. Eerst weer een nieuwe operatie, misschien dat het dan wat beter gaat. In de tussentijd moet ik het hebben van haar van stal naar bak en v.v. leiden, en dat is voor mij al tamelijk moeilijk.
Overigens, klinkt het alsof deze shet een verschrikking is, maar ze heeft ook heel leuke kanten. Ze is heel vrolijk, nieuwsgierig en erg slim. Gelukkig hebben we haar het bijten wel vrijwel afgeleerd - ze bijt helaas nog wel in andere dieren, maar niet meer in mensen.
geerke schreef:TS laks???Die kinderen glippen haar weide ongevraagt in,ook na vele waarschuwingen.De ouders zijn hier schuldig aan,die moeten op de kinderen letten.
TS plaats wel even een bord op het hek...verboden de wei te betreden.Dan kan niemand jou iets maken.
geerke schreef:TS laks???Die kinderen glippen haar weide ongevraagt in,ook na vele waarschuwingen.De ouders zijn hier schuldig aan,die moeten op de kinderen letten.
dravergekkie schreef:Wat is dat toch altijd dat zodra een pony niet braaf binnen de lijntjes zoals wij het willen zich gedraagt er maar word geroepen slacht..
Ik krijg het idee dat er namelijk helemaal niet veel aan gedaan word om het dier te corigeren.
Als je dit gedrag eruit wil krijgen moet je daar elke dag aan werken.
Ts ; Je heb een bak ?
Ondanks dat je slecht ter been ben kan je de pony niet laten rennen , zodat het toch wat energie/frustratie kwijt kan?