Shetlander trapt zonder waarschuwing

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:10

De beste oplossing is in Nijkerk :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:15

janderegelaa schreef:

Dat vind ik flauw.
Ik ben heus geen watje en als een paard niet te handelen is of een kronkel in zijn kop heeft ben ik ook de eerste die roept: "Enkeltje Nijkerk!"

Alleen heb ik niet het idee dat TS pony al eens écht op zijn donder heeft gegeven. En dan bedoel ik niet een tik op zijn neus of een trap tegen zijn kont...
Maar serieus een paar keer goed met de zweep er over.

TS: Je zegt dat als je de pony een mep geeft, hij weg loopt en het later gerust weer doet.
Ik zou beginnen met de pony vast zetten. Gewoon je dagelijkse ding doen en lekker borstelen, begint te pony te meppen dan kun je hem tenminste fatsoenlijk terug meppen. Heel sneu dat de pony dan vast staat en niet weg kan, maar ik denk dat dit écht een keer moet gebeuren.
Pony hard aan het werk zetten vind ik ook een goed plan. Een paar uur laten zweten en laten tieren voor de wagen zou hem goed doen. Kan hij als zijn opgekropte woede kwijt...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:23

Giolli schreef:
janderegelaa schreef:

Dat vind ik flauw.
Ik ben heus geen watje en als een paard niet te handelen is of een kronkel in zijn kop heeft ben ik ook de eerste die roept: "Enkeltje Nijkerk!"

Alleen heb ik niet het idee dat TS pony al eens écht op zijn donder heeft gegeven. En dan bedoel ik niet een tik op zijn neus of een trap tegen zijn kont...
Maar serieus een paar keer goed met de zweep er over.

TS: Je zegt dat als je de pony een mep geeft, hij weg loopt en het later gerust weer doet.
Ik zou beginnen met de pony vast zetten. Gewoon je dagelijkse ding doen en lekker borstelen, begint te pony te meppen dan kun je hem tenminste fatsoenlijk terug meppen. Heel sneu dat de pony dan vast staat en niet weg kan, maar ik denk dat dit écht een keer moet gebeuren.
Pony hard aan het werk zetten vind ik ook een goed plan. Een paar uur laten zweten en laten tieren voor de wagen zou hem goed doen. Kan hij als zijn opgekropte woede kwijt...

Je kunt die pony wel een pak slaag geven met een bats en dan trapt hij jou niet meer maar het eerste kindje wat in de buurt komt weer wel.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 12:25

We hebben haar in het begin wel stevig aangepakt hoor, maar ze is er gewoon niet van onder de indruk. Aan het werk zetten zou zeker een goed idee zijn, maar dat kan nu gewoon niet. Ik loop erg moeilijk en kan niet meer op oneffen, zachte grond lopen. Eerst weer een nieuwe operatie, misschien dat het dan wat beter gaat. In de tussentijd moet ik het hebben van haar van stal naar bak en v.v. leiden, en dat is voor mij al tamelijk moeilijk.

We hebben dit monstertje gekregen toen we op zoek waren naar gezelschap voor onze andere pony, en 'een gegeven paard...' :) Ik zou ook iets anders hebben gekozen, maar goed; ze was van een oudere aardige man, die haar juist aan ons gaf omdat hij wist dat ze het dan goed zou krijgen. Hij kon er zelf door ziekte niet meer voor zorgen.

Overigens, klinkt het alsof deze shet een verschrikking is, maar ze heeft ook heel leuke kanten. Ze is heel vrolijk, nieuwsgierig en erg slim. Gelukkig hebben we haar het bijten wel vrijwel afgeleerd - ze bijt helaas nog wel in andere dieren, maar niet meer in mensen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Shetlander trapt zonder waarschuwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:26

Oplossing 1: Breng de pony naar iemand die weet waar hij aan toe is. (Dus dat de pony flink mept en gemeen is!) en laat iemand anders het oplossen.
Oplossing 2: Nijkerk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:34

Wat is dat onzin zeg, hier staat er een die gewoon op je rug sprong, je aanviel, beet en trapte.
Heeeeeel duidelijk zijn en consequent heel streng zijn en het is een perfecte kinderpony. Tot hij aan het werk moet dan is het een kwal :+
Maar het is echt een knuffelbeer die weet waar de grenzen liggen, ook al moet ik die grenzen na 6 jaar nogsteeds wel eens verdedigen. :+

Staatsgevaarlijk beest hoor!

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 0640_n.jpg

Beetje jammer dat alle Shetlanders weer zwart worden gemaakt, had ts gezegd "mijn A pony", dan was er heel anders gereageerd.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:36

Waarom zou er bij een andere pony anders gereageerd worden? :? TS geeft aan dat zij wegens omstandigheden de pony niet goed genoeg aan het werk kan zetten. Dan geef ik als oplossing dat iemand anders het moet oplossen. En dan bedoel ik niet iemand anders lastig vallen met jouw problemen, maar iemand zoeken die weet wat er met de pony aan de hand is en die alle tijd neemt om daar een oplossing voor te zoeken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:38

Ja het schijnt zo te zijn dat alles Shetlanders dit doen volgend sommige, het zijn de mensen die dit gedrag creeëren niet het ras.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:39

Wat is dat toch altijd dat zodra een pony niet braaf binnen de lijntjes zoals wij het willen zich gedraagt er maar word geroepen slacht..

Ik krijg het idee dat er namelijk helemaal niet veel aan gedaan word om het dier te corigeren.

Als je dit gedrag eruit wil krijgen moet je daar elke dag aan werken.

Ts ; Je heb een bak ?
Ondanks dat je slecht ter been ben kan je de pony niet laten rennen , zodat het toch wat energie/frustratie kwijt kan?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:40

MarlindeRooz schreef:
Ja het schijnt zo te zijn dat alles Shetlanders dit doen volgend sommige, het zijn de mensen die dit gedrag creeëren niet het ras.

Dat vind ik raar. Was het over een A/B pony gegaan had ik precies het zelfde gereageerd. Sterker nog, ging het over een paard van 1.80 had ik ook dezelfde tips gegeven.

Hier boven mij: Dat komt omdat er een kind bij rond loopt en omdat de pony zomaar uit het niets ineens gruwelijk begint te meppen zonder aanleiding. Dáárom wordt er geroepen slacht. Het is gevaarlijk.
Maar zoals jij zelf ook al zegt, heb ik ook niet het idee dat er al alles aan gedaan is om de pony te 'temmen'
Daarom niet mijn eerste oplossing, maar als dier echt een kronkel in zijn kop heeft, je wilt er verder niet te veel aan doen, wilt het dier niet weg doen, en wilt moeder van buurmeisje niet aanspreken... Doei pony. :evaw:

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:44

Misschien moet je eerst leren dat ze uit je ruimte blijft dus als je in de wei staat, lange zweep mee nemen en gewoon de geiten etc aaien en als ze dichterbij komt met de zweep zwaaien zodat ze weet dat ze niet welkom is. Ze mag pas komen als JIJ haar uitnodigt, niet omdat ze het zelf nodig vindt.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:48

Volgens mij had ze de ouders er al is op aangesproken.

Verder zou ik voorzorgsmaatregelen nemen zorg dat de hekken in ieder geval op slot zitten ten alle tijden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:52

xSlvna schreef:
Ik zou persoonlijk het gedrag uitlokken (hem negeren, niet langslaten etc.) met een zweep in handen en hem zo vaak een flinke mep verkopen tot die het niet eens meer probeerde. Er moet maar net iemand anders in de wei staan die opeens een flinke trap krijgt... fijn.

Had ene die trapte als je te lang achter haar stond, dus zweep in de aanslag en wachten tot ze zich goed ging stellen om te trappen, dan kreeg ze een paar flinke meppen op de kont. Maakt mij geen zak uit waarvoor een dier trappen wilt, hij trapt niet, klaar.

Geen problemen met bokken, trappen en happen, maar niet té gericht en al helemaal niet raken. 8)7

Vooral uitlokken om er op los te slaan.. :(:)
Beestje heeft gewoon geen respect, en uiteindelijk weet het ook niet beter.

Ik zou beginnen met het probleem in het land aanpakken.
Paal de grond in, pony aan een lange longeerlijn eraan op t moment dat jij de andere drieren gaat voeren, en na een half uur als alles klaar is met eten, en het even heeft kunnen 'rusten', pony weer los laten. Probleem voorkomen.
Uiteindelijk legt ze ongetwijfeld de link dat als de andere dieren eten krijgen, zij uit de buurt moet blijven.
En anders met zijn 2en gaan voeren. De een houd de pony vast aan halster en touw, de ander voert. Moment dat zij wil gaan slaan, even flink op haar donder geven, en daarna weer klaar.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:54

Hevonen schreef:
We hebben haar in het begin wel stevig aangepakt hoor, maar ze is er gewoon niet van onder de indruk. Aan het werk zetten zou zeker een goed idee zijn, maar dat kan nu gewoon niet. Ik loop erg moeilijk en kan niet meer op oneffen, zachte grond lopen. Eerst weer een nieuwe operatie, misschien dat het dan wat beter gaat. In de tussentijd moet ik het hebben van haar van stal naar bak en v.v. leiden, en dat is voor mij al tamelijk moeilijk.

Overigens, klinkt het alsof deze shet een verschrikking is, maar ze heeft ook heel leuke kanten. Ze is heel vrolijk, nieuwsgierig en erg slim. Gelukkig hebben we haar het bijten wel vrijwel afgeleerd - ze bijt helaas nog wel in andere dieren, maar niet meer in mensen.

Natuurlijk is het geen verschrikkelijk paard, maar een meisje van 7 hier mee om laten gaan? Daar is dit paard gewoon niet betrouwbaar genoeg voor. En daarin vind ik je dus wel laks (en de ouders al helemaal hoor, begrijp me niet verkeerd) en vind ik dat je het probleem onderschat.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:57

Ts volgens mij kun je beter een advertentie zetten met een oproep voor een ervaren verzorger(ster) die je shetje eens lekker aan het werk zet.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je lichamelijk nu niet in staat bent om echt met zo'n dier in beweging te zijn. :(:)
Misschien is dat een goeie optie voor jullie? :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:58

TS laks???Die kinderen glippen haar weide ongevraagt in,ook na vele waarschuwingen.De ouders zijn hier schuldig aan,die moeten op de kinderen letten.
TS plaats wel even een bord op het hek...verboden de wei te betreden.Dan kan niemand jou iets maken.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:06

geerke schreef:
TS laks???Die kinderen glippen haar weide ongevraagt in,ook na vele waarschuwingen.De ouders zijn hier schuldig aan,die moeten op de kinderen letten.
TS plaats wel even een bord op het hek...verboden de wei te betreden.Dan kan niemand jou iets maken.

Is dat echt zo ?

Volgens mij ben je ten alle tijde toch verantwoordelijk voor de schade die jou paard aanricht ?

Gok dat de ouders geen paardenmensen zijn en niet inzien wat zo'n "schattig" pony-tje (Want volgens veele zijn shetlanders toch kinderpony's.) aan kan richten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:09

ik zeg altijd....''als je een hekel aan je kind hebt,geef je hem een shetlander'' :+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:54

geerke schreef:

Zoals ik zei: de ouders nog vele malen erger. En ik snap de gedachtegang wel hoor: liever het kind erbij met toezicht dan kind dat zelf in de wei glipt. Maar dan wijk je toch van je doel en de veiligheid af is mijn idee: kind namelijk buiten bereik van het paard houden.
En dat bedoel ik met laks. Als een kind mijn tuin in zou komen en ik heb daar een hond zitten die misschien wel kan bijten zou ik toch echt alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat dat kind buiten mijn tuin blijft.
Kan het niet goedschiks, dan maar kwaadschiks (dat bedoel ik met even bulderen als je het kind op het erf betrapt, een boze volwassene die geen ouder is kan echt indruk maken op zo'n kleine).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:03

geerke schreef:
ik zeg altijd....''als je een hekel aan je kind hebt,geef je hem een shetlander'' :+

Want die worden altijd verpest door onwetendheid.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:12

Naar mijn opvatting is dit dus gewoon een onopgevoede Shet waar te weinig op serieuze en consequente manier mee wordt omgegaan.
En als men weet dat de Shet zo kan reageren, is het al helemaal NOT DONE om daar anderen (laat staan kleine kinderen) mee te laten omgaan/in de buurt te laten komen.

De Shet heeft gedegen regelgeving d.m.v. heropvoeding nodig. HOOGnodig (en niet door kinderen!). Net als iedere andere paardachtige, groot of klein, dat nodig heeft.
Dat Shetten klein zijn wil niet zeggen dat het knuffelbeestjes zijn!

En ja ik spreek uit ervaring, want ik heb -buiten twee bonte paarden - ook twee Shetlanders, die weliswaar erg gezellig tov kinderen zijn, maar die toch gevaarlijk kunnen zijn bij niet-paardwijze kinderen.

De verantwoording voor de schade die de Shet aanricht (ook bij een kind of ander mens) is toch ECHt voor de eigenaar of als je "geluk" hebt voor de ouders van het getroffen kind.

Bij zo'n niet betrouwbare Shet horen simpelweg geen kinderen in de buurt, en zou een stevige Shetten-heropvoeding de aangewezen weg zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:15

Shetten-reïntegratie curus. :))

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 15:05

dravergekkie schreef:
Wat is dat toch altijd dat zodra een pony niet braaf binnen de lijntjes zoals wij het willen zich gedraagt er maar word geroepen slacht..

Ik krijg het idee dat er namelijk helemaal niet veel aan gedaan word om het dier te corigeren.

Als je dit gedrag eruit wil krijgen moet je daar elke dag aan werken.

Ts ; Je heb een bak ?
Ondanks dat je slecht ter been ben kan je de pony niet laten rennen , zodat het toch wat energie/frustratie kwijt kan?

Ze loopt de hele dag buiten (in de bak) met onze A-welsh en een KWPN-er van een kennis. De (land)geiten hebben we voorlopig weer apart gezet (in een wei), omdat ze zich soms op de geiten afreageert en een van de geitendames met 14 echt stokoud is die niet hard genoeg meer kan rennen om van haar weg te komen.

En je hebt gelijk dat er niet veel mee wordt gedaan, omdat het niet kan, maar als ze in handen is (toch minstens 2-4 keer per dag) zijn we uiteraard wel consequent. Iemand anders haar laten aanpakken is geen goed idee denk ik. Te gevaarlijk voor de 'aanpakker' en verder moeten wij met haar verder en moet ze dus naar ons leren luisteren.

Overigens, hier wordt gezegd dat bij een A-welsh anders zou worden gereageerd... ik heb ergens al geschreven dat onze A-welsh indertijd tien keer zo gevaarlijk was. Viel heel bewust en gericht aan en heeft ons behoorlijk veel ellende bezorgd. Door haar consequent en rustig te behandelen en door grondwerk (wat ik nu helaas echt niet kan) is ze al jaren en jaren een superlieve, betrouwbare pony, die echt geen vlieg kwaad zal doen.

En, dat shetje gaat dus echt niet weg, en al helemaal niet naar de slacht. We komen er wel, zij het langzaam. Jullie tips helpen wel, ook al doordat je mogelijkheden en oplossingen overweegt.

*Ik kan haar dus niet longeren, kan in de bak helaas niet lopen.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:47

Is er dan niemand die wel aan de slag kan met het dier ?

Als je zelf al slecht ter been ben is het natuurlijk niet zo handig , dat begrijp ik best.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:48

Kun je niet een vriendin die ook kennis heeft van paarden vragen om de shet zo nu en dan flink in de bak in beweging te zetten?