auto gezocht voor 2paards trailer te trekken advies gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Re: auto gezocht voor 2paards trailer te trekken advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:34

O zo herkenbaar jou zoektocht TS, wij waren ook op zoek naar een auto die een 2paards kan trekken... Wij waren hier zo lang aan het zoeken, zoeken, zoeken. Vreselijk gewoon haha (maar toch ook weer erg leuk haha).

We waren eerst gestuit op de Opel Frontera, maar hoorde daar alleen maar slechte verhalen over en dat veel "afgerachte" auto's te koop stonden. Dus die viel op het laatste moment af.
Daarna gewoon langs dealers gegaan en gaan kijken wat voor auto's bij onze eisen pastte.

We kwamen toen een kia opirus tegen. Zeer luxe auto en reed echt goddelijk! mag 2100 kg trekken, maar was vrij dorstige auto. Ook had de auto de we op het oog hadden een niet betrouwbaar verleden.

Uiteindelijk zijn wij terecht gekomen bij de allereerste auto die we hadden gezien haha. Een Kia Sorento, 2300 kg mag ie trekken, uit 2006, 98.000 km op de teller, goed onderhouden en uiteindelijk voor ruim binnen jou budget kunnen kopen. Dit is nu 1,5 week geleden haha. Tot nu toe rijd deze echt heerlijk!

Dus ik zou zeggen: Kijk bij een Kia Sorento, echt super fijna auto's!

Ik heb ook eenmalig met een Landrover en trailer erachter gereden.. Vreselijk! Trailer lag er helemaal niet fijn achter en zelf reed ik ook niet lekker daardoor (weet niet welk model/jaar/etc. Dus deze mening is wat relatief haha).

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:08

Ik volg even, ik ben momenteel bezig met dezelfde zoektocht. Erg lastig om een beetje leuk te kunnen rijden qua prijs en toch nog veilig... rij nu een daihatsu cuore dus dat het een hele overstap gaat zijn is wel duidelijk :D
Opties welke er open staan zijn een hyundai santa fe, kia sorento of een camper busje (type vw busje of ford ). Camper busje zou dan naast mn kleine autootje worden gereden... ook nog een passat tdi station gezien (dat is qua gewicht nog betaalbaar in diesel) maar ik twijfel of dat überhaupt veilig is zo'n relatief lichte auto voor een zware 2 paards.. qua gewicht mag het allemaal (los even van de kogeldruk maar die heb ik nog niet kunnen vinden van de passat) maar vraag me af of het veilig is...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:13

muppetmayo schreef:
Ik volg even, ik ben momenteel bezig met dezelfde zoektocht. Erg lastig om een beetje leuk te kunnen rijden qua prijs en toch nog veilig... rij nu een daihatsu cuore dus dat het een hele overstap gaat zijn is wel duidelijk :D
Opties welke er open staan zijn een hyundai santa fe, kia sorento of een camper busje (type vw busje of ford ). Camper busje zou dan naast mn kleine autootje worden gereden... ook nog een passat tdi station gezien (dat is qua gewicht nog betaalbaar in diesel) maar ik twijfel of dat überhaupt veilig is zo'n relatief lichte auto voor een zware 2 paards.. qua gewicht mag het allemaal (los even van de kogeldruk maar die heb ik nog niet kunnen vinden van de passat) maar vraag me af of het veilig is...

Neem die camper-bus. Die Kia en Hyundai komen nog niet bij benadering in de buurt van wat een campertje kost. Welliswaar is zo'n Westfalia-VW redelijk aan de prijs in aanschaf, maar ze zijn waardevast en goedkoop in de heb.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:30

Ik heb ook een landrover freelander gehad, type 1, 1.8 benzine.
Het was op zich een fijne auto, maar kijk alsjeblieft goed naar de auto voor je hem koopt.
Die van mij was in aanschaf niet duur, maar daarna pfff
-koppakking heeft eruit gelegen
-raam linker portier laten maken (ging niet meer open door kortsluiting)
-raam achterdeur zelf gemaakt, mechanisme was verroest
-lekkage door slecht sluitend achterraam waardoor m'n kofferbak altijd vol water stond na een flinke bui.
-visco koppeling (regelt 4x4) was versleten
-motor computer heeft kortsluiting gehad
-benzine leiding was verteerd

Maar verder een top auto om in te rijden, als alles het doet.

Nu rijd ik een Hyundai Santa fei.
Diesel, met cruise controle uit 2006 volgens mij.
Is opzich een aardige auto, maar heeft al het een en ander meegemaakt dus hij heeft nogal eens wat moeite om iets de berg op te krijgen.
We zijn met een grote aanhanger van Nederland naar Frankrijk gereden, daarna heeft hij 3 dagen gestonken omdat hij zo hard heeft moeten werken.
We hebben alleen een probleem gehad met de computer van de motor.

Als deze op is nemen we waarschijnlijk de Mitsubishi pajero van m'n schoonvader over als werkauto/trekauto. Deze trekt alles overal doorheen zonder moeite.

En heb nog een oude suzuki sj410 staan maar die is ongeschikt om een paard achter te hangen aangezien hij zelf maar 750 kilo weegt ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:01

ikke schreef:
Ehm, zoveel zwaarder is jouw Freebee nou ook weer niet. Ik weet uit eerste hand dat de Freebee niet echt onder de indruk is van 2 ton aan de haak, mits je een td4 in het vooronder hebt liggen.

Klopt. Maar die is toch nog 200 kilo zwaarder en eerlijk gezegd vind ik hem aan de lichte kant, wanneer ik twee paarden vervoer. Dat komt niet heel vaak voor en wanneer dat wel gebeurt, hou ik daar erg rekening mee en dan ben ik nog een zeer ervaren (vrachtwagen-) chauffeur!
Met een 200 kilo lichtere auto, zou ik dat niet doen, denk ik. ;)

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:50

Ikke ik ben niet volledig geweest zie ik in mijn opties. Budget is zo'n 8000 euro. Helaas zijn daar alleen busjes te vinden van 3 ton op de teller, en uit 94 of ouder. Nu ben ik zelf niet handig genoeg voor het onderhoud, en ben bang dat ik met zo'n gebruikt busje erg veel onderhoud en kosten ga hebben.

Optie was tot dit weekend een kia sorento (op lpg om het verbruik nog iets betaalbaar te houden samen met de wegenbelasting). Maar na een (ex) monteur van kia te hebben gesproken, ben ik hier helemaal op teruggekomen.

Het lijkt wel of alle betaalbare opties toch geen opties lijken te zijn.
Wat is jullie ervaring met de kogeldruk? Qua trekgewicht zou een Hyundai Santa Fe pf een nissan Xtrail in mijn eisenlijstje passen. Helaas mogen die een kogeldruk van max 80 en 75 kg hebben. Op de papieren van mijn trailer (een ifor williams hunter 2 paards) staat een max kogeldruk van 100 kg. Weet iemand of je hier met 2 paarden ook echt aan zit?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:07

Ik rij al jaren in een Santa Fe en is een heerlijke auto, totaal geen probleem met heuvels of optrekken en dan heb ik nog een 2 wielaandrijving..

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:08

Elco heb je hier een 2 paards trailer achter? Hoe zit je dan met je kogeldruk?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:08

Al naar b.v. Subaru gekeken? Ik heb verder geen info over kogeldruk bij deze modellen.
MarcR schreef:
Kijk eens naar een Subaru Forester, de 2 liter diesel versie van het huidige model mag 2000 kg trekken.
Bij een ouder model zal je voor de 2,5 liter turbo benzine moeten gaan om 2000 kg te mogen trekken.
Wij trekken een Ifor Williams 2 paards met een Forester 2 liter benzine en dat gaat prima.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:50

Rex Rolfo hartelijk dank voor je reactie. Bij de Forrester zit je helaas ook met je kogeldruk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 17:31

Muppetmayo, wij kijken ook al even rond. De Grand Vitara valt voor ons een beetje af wegens laag eigen gewicht en maar 75kg kogeldruk. Het was wel een fijne optie, omdat ze laag zijn in weg bel. Ze zuipen allemaal, maar dan is het nog een beetje fijn als je ergens kan besparen, maar goed......

We hebben de Freelander 2.5 bekeken. Moet je wel goed zoeken naar een goede. Ook geen gek eigen gewicht, zo rond de 1500kg meen ik.

Wat we serieus overwegen is de Cherokee sport. Je hebt de 2.4 en 3.7. Wij overwegen de eerste, die weegt 1717 kg en mag 2100kg trekken.

Wij willen een 2 paards trekken, maar hebben alleen pony's van resp. 160kg, 440kg en 525kg. Dus apart of samen komen wij niet snel heel hoog uit. De d en e pony zullen niet snel samen staan.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:23

Wij trekken ook met een Kia Sorento. Ik heb de mijne duurder dan €10.000 betaald, maar had ook niet veel km's op de teller.
Ik zou niet meer met 'minder' willen trekken, het veiligheidsgevoel met een robuuste auto is mij toch heel wat waard. Eentje die 2000kg trekt vind ik persoonlijk al net iets aan de lichte kant :)

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:10

Superpony de opties bij mij waren nog de santa fe en de xtrail... maar beide zit je weer met je kogeldruk... de cherokee ken ik niet, daar ga ik eens naar kijken.
Weet iemand eigenlijk hoe groot je kogeldruk daadwerkelijk is? Ivm onrustige paarden durf ik m niet te meten eigenlijk... is het ook echt bijna 100 kilo of minder? Gaat bij mij om een ifor 2 paards. Zullen meest type koudbloed in worden vervoerd, haflinger met iets van tinker.. beide rond de 550 kilo.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 23:42

Ik kijk naar de cherokee sport 2.4lt. Die is 1717 kg en mag 2160 trekken zoiets....

Kogeldruk, wil ik wel wat de trailer nodig heeft ook kunnen en mogen hebben. Een Vitara heeft 75kg zover wij ze tegenkomen, maar mag 1850 trekken. Wij hebben alleen pony's dus hebben daar genoeg aan. Toch klopt het op papier dan niet en eigen gewicht is erg licht...
Je kan evt nog naar de Grand Vitara XL kijken en achterste bank eruit halen. Die weegt dan iets van 1600kg volgens mij. Kogeldruk geen idee.

Ifor is wel zwaarder meestal dan een ''standaard'' trailer.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 07:49

Superpony die cherokee ziet er wel goed uit.
Het is met de kogeldruk ook niet dat ik eronder wil gaan zitten hoor, maar iedereen heeft t altijd over de kogeldruk zonder dat iemand mij kan melden hoeveel het nou daadwerkelijk is. Ben gewoon heel erg benieuwd of je in de praktijk al snel aan de maximum kogeldruk zit van de trailer, of dat die kogeldruk nog best wel meevalt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 08:51

superpony schreef:
Ik kijk naar de cherokee sport 2.4lt. Die is 1717 kg en mag 2160 trekken zoiets....

Kogeldruk, wil ik wel wat de trailer nodig heeft ook kunnen en mogen hebben. Een Vitara heeft 75kg zover wij ze tegenkomen, maar mag 1850 trekken. Wij hebben alleen pony's dus hebben daar genoeg aan. Toch klopt het op papier dan niet en eigen gewicht is erg licht...
Je kan evt nog naar de Grand Vitara XL kijken en achterste bank eruit halen. Die weegt dan iets van 1600kg volgens mij. Kogeldruk geen idee.

Ifor is wel zwaarder meestal dan een ''standaard'' trailer.

En daarom zou ik dus toch die 3.7 V6 adviseren. Blok heeft duidelijk betere cijfers tegen nauwelijks meer verbruik. Die knieperigheid keert zich tegen je; eerder dan je nu voorziet!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:37

Die 3.7 is wel zwaarder. Die 2.4 mag al 2100kg trekken en daar blijven wij echt ver onder. Wij komen in principe niet boven de 1400kg en alleen in bijzondere gevallen op 1800kg, zeer ruim genomen.

Ik vind zelf de 2.4 dagelijks rijden al duurder. En hij lijkt me tegenover de Freelander en Grand Vitara al een stuk beter. Dus om dan weer je grens te verleggen naar nog meer weg bel en verbruik gaat me eigenlijk te ver.

Bij de Jeep's is het sowieso best apart als je bijv ziet wat de nieuwste weer mogen trekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:46

superpony schreef:
Die 3.7 is wel zwaarder. Die 2.4 mag al 2100kg trekken en daar blijven wij echt ver onder. Wij komen in principe niet boven de 1400kg en alleen in bijzondere gevallen op 1800kg, zeer ruim genomen.

Ik vind zelf de 2.4 dagelijks rijden al duurder. En hij lijkt me tegenover de Freelander en Grand Vitara al een stuk beter. Dus om dan weer je grens te verleggen naar nog meer weg bel en verbruik gaat me eigenlijk te ver.

Bij de Jeep's is het sowieso best apart als je bijv ziet wat de nieuwste weer mogen trekken.

Als je die 2.4 koopt, zul je er wel achter komen wat ik bedoel.

De Cherokee is in dit opzicht een betere auto dan de Freebee of de Vitara; het is ook meer auto met dito meer kosten.
Mijn oude Range doet het beter dan die Cherokee; is weer meer auto maar ook weer duurder om te rijden.
De 2.4 is echter het andere uiterste, namelijk vorm van ik-wil-wel-maar-ik-kan-niet. Op papier lijkt dat wel mee te vallen; je zult erachter komen in de praktijk.......

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:52

Ikke hoe zit het met onderhoud van die Cherokee? Staan deze veel bij de garage zoals bijvoorbeeld de Opel Frontera?
(wellicht te off topic, heb hiervoor ook even een pbtje gestuurd)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:54

muppetmayo schreef:
Ikke hoe zit het met onderhoud van die Cherokee? Staan deze veel bij de garage zoals bijvoorbeeld de Opel Frontera?
(wellicht te off topic, heb hiervoor ook even een pbtje gestuurd)

Beetje lastig. Een belangrijk deel van de betrouwbaarheid van de auto komt voort uit de manier waarop ermee omgegaan wordt. Gericht onderhoud doet wonderen, maar achterstallig onderhoud op laten lossen kost meestal veel geld (en bezorgt auto's een slechte naam).

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:14

Renault Koleos geen optie?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:14

Ja precies ikke dat snap ik ook. Maar zijn het auto's die wat kunnen hebben, of is algemeen bekend dat je meer bij de garage staat dan op de weg? En zijn de onderdelen een beetje betaalbaar? (dat laatste vrees ik dus van niet)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:22

muppetmayo schreef:
Ja precies ikke dat snap ik ook. Maar zijn het auto's die wat kunnen hebben, of is algemeen bekend dat je meer bij de garage staat dan op de weg? En zijn de onderdelen een beetje betaalbaar? (dat laatste vrees ik dus van niet)

Jeep is niet goedkoop, maar niet extreem in verhouding tot de rest (die zijn ook gewoon duur :D )

Voor zover ik Jeep ken, is het een betrouwbare auto maar zoals met elke auto kan ook een Jeep mishandeld worden. Dat maakt het lastig om iets over een individuele auto te zeggen zonder er met je neus bovenop te staan.

Je hebt wat tips per PB.

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:33

ik weet niet of ze goedkoop te kopen zijn, maar een Volvo xc70?

*edit, ik zie net dat het geremd trekgewicht afhankelijk is van het bouwjaar van de auto.
De ene mag 1800 kg trekken en de andere weer wel 2100

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:25

@Ikke, ben wel benieuwd wat jij dan een groot verschil vind tussen de 2.4 en 3.7 qua rijden, trekken en onderhoud.
Als ik ze allemaal naast elkaar leg, dus ook met andere modellen en auto's mag 1x pw of 1x pm ( afhankelijk van seizoen ) 1400kg trekken voor die auto geen moeite zijn waar je hem kapot op rijdt.

Het is trouwens wel grappig dat ik de oude cherokee tegenkom van +/- 1400kg die zelfs meer mag trekken als 2.5. ( Even niet de 4.0lt bekeken )

Maar ga ik naar de nieuwere modellen kijken bij dat eigen gewicht en vermogen, trekken ze toch minder.

Qua koppel etc zouden ze tegenover vele andere modellen meer kunnen trekken. Dus Jeep gaat voor safe?

Die oude komen voorbij met 5ton op de teller en vragen ze alsnog 3000tot 15.000 voor.....Lijkt me redelijk betrouwbare auto.

Maar goed, wij hebben een Golf Variant Diesel over de 4 ton gereden en was nog prima. Diesel haalden wij alleen door verhuizing er bij lange na niet meer uit en hij kon niet genoeg trekken.