kan jullie paard alleen staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:58

FrNo schreef:
Is het mogelijk om te oefenen op de inrit, erf of wei, daar kun je veilig rijden zonder verkeer en het paard leren om van stal af te lopen.

ik kan je vertellen ik heb het een paar keer geprobeerd maar dat noem ik niet veilig :P

max66

Re: kan jullie paard alleen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 19:55

ik kan met haar van het erf af lopen TOT aan de dijk, daar laat ik haar wel eens grasjes eten, dit gaat prima :D . Maar als ik eenmaal OP de dijk ben dan wil ze dus niet verder. Het maakt daarbij niet uit of ik ernaast loop of erop zit. In de praktijk heb ik niet meer te vertellen als ik erop zit, ze lijkt gewoon doof voor mijn benen dan (normaal niet hoor!).

Ik wil nu gaan oefenen om bv 1 meter de dijk op te lopen en dan weer terug, de volgende dag 2 meter enzenz. Het duurt dus nog wel ff tot ik de 150 meter dijk normaal met d'r kan lopen, haha!

20Femke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:57

Ik ken een paard wat alleen staat
En daarom eet ze heel weinig
Daarom is ze dun

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:09

max66 schreef:
ik kan met haar van het erf af lopen TOT aan de dijk, daar laat ik haar wel eens grasjes eten, dit gaat prima :D . Maar als ik eenmaal OP de dijk ben dan wil ze dus niet verder. Het maakt daarbij niet uit of ik ernaast loop of erop zit. In de praktijk heb ik niet meer te vertellen als ik erop zit, ze lijkt gewoon doof voor mijn benen dan (normaal niet hoor!).

Ik wil nu gaan oefenen om bv 1 meter de dijk op te lopen en dan weer terug, de volgende dag 2 meter enzenz. Het duurt dus nog wel ff tot ik de 150 meter dijk normaal met d'r kan lopen, haha!

kan het niet zijn dat ze bang is? mijn pony deed dat ook vaak en die was alleen maar bang. nu krijg ik haar er gewoon langs als ik even doorzet.

als iemand tips heeft voor mij, heel graag! als ik met mijn paard het erf af wil of al gewoon rond het erf wil lopen dan stopt ie. trekt ie eruit, wordt heel licht in de mond. steigert de hele tijd. ik ga niet stunten hier want hij wil naar de pony op stal, de stal deur wel dichtgemaakt voordat ie door dat deurtje naar binnen gaat, langs de stal aan de schuur een afdak met pilaren. (Heb er ff geen beter woord voor) en daar dicht tegenaan t huis. dus ga daar liever niet stunten. ik heb al geprobeerd gewoon alleen te drijven hup naar voren. lopen stuk de weg over geweest. en ja dat wil die weer omdraaien. dan begint het weer en wil die een weiland inrennen. dan stap ik toch af als het kan want ik wil dat we allebei heel thuiskomen.
hij is niet bang! het is ook een nuchter paard. alleen hij wil niet weg van huis. met een ander paard gaat het prima. ben vaker met hem weggeweest met de pony erbij. dan doet ze alles. dit doet ze ook lichtelijk als we iets naderen waar ze niet heen wil.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 20:24

die van mij dus ook, met een ander paard erbij geen probleem, maar alleen op pad....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:26

Ik zit inmiddels aan mijn 4e paard waarvan er maar 1 niet alleen achter kon blijven.
Was ze van begin af aan alleen was er niets aan de hand, maar bleef ze alleen achter kwam ze gewoon mee, desnoods met omheining en al ;)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:35

max66 schreef:
die van mij dus ook, met een ander paard erbij geen probleem, maar alleen op pad....

lastig he :(:) tis zon fijn paard, ook buiten. als we nou is niet dat gevecht aan hoefde te gaan....

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 20:40

herkenbaar....

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:48

Ik moet ook altijd opletten welke van de paarden ik het eerste buiten zet en welke het laatste (want alleen op stal in je box is natuurlijk ook eng) en met binnenzetten dus weer zelfde verhaal maar zit ik ook nog eens met paarden die het eerste naar binnen willen en anderen wegjagen.
Het ene paard lijkt het erger te hebben dan de andere.
Mijn eigen kan prima in zijn uppie naar binnen wandelen, maar als het hem te lang duurt voor zijn vriendje binnen komt. Dan laat hij zich wel horen. Heb wel het idee dat het soms minder word als ze een tijdje van 'vriendjes' wisselen. Dat ze zich niet heel erg op één en hetzelfde paard focussen in ieder geval.
Ik kan je jammer genoeg niet helpen met je dijk oversteek probleem. Ik zou me wel voor kunnen stellen dat een dijk eng is en al helemaal zonder ander paard. Denk dat opbouwen misschien toch de manier is. Desnoods maar iets lekkers mee en elke meter vooruit iets lekkers geven. Omkopen werkt soms bij paarden soms heel goed. Soms ook helemaal niet.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 20:57

mijn paard heeft idd niet 1 speciaal vriendje, ze wisselen nog wel eens van samenstelling met buiten staan. Ze kan gelukkig (inmiddels) wel bij iedereen staan nu.
Mijn staleigenaar houdt er gelukkig goed rekening mee, laat haar nooit als eerste of als laatste op stal/buiten staan. Even zou wel kunnen hoor, maar dan moet er wel gelijk een vriendje aankomen :D

Omkopen met snoepjes op de dijk werkt bij haar idd niet, ze is dan TE opgefokt. Ik probeer het maar op te bouwen.... Het gekke is, als ik maar eenmaal bij de naastgelegen manege ben, dan is er niks meer aan de hand, alleen die dijk over, dat blijft het struikelblok.
Bij de vorige eigenaar heeft ze ook wedstrijden gelopen, is bekend met vreemd terrein en heeft al heel wat gezien, maar ik denk eigenlijk dat ze toen eigenlijk ook nooit alleen meeging, maar altijd met een paardenvriendje van stal (waren toen twee zussen die beide wedstrijden reden), maar ik zal het eens navragen.

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:35

Mijn paard vind het ook niet fijn om alleen te staan.
ze gaan als groep de wei in dus staat dan nooit alleen, op stal is ze erg onrustig als ze als eerste dus alleen op stal staat staat ze te gillen en te stampen. alleen poetsen gaat eigenlijk prima, tenzij er een ander paard naast staat en die eerder weg gaat dan wij, dan is het draaien schreeuwen en stampen, maargoed het is niet zo erg dat het niet te hand teren is,

paarden zijn kudde dieren denk ik dan maar :o