Na 3 jaar nog steeds geen klik, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:54

ik vind ook dat jouw zienswijze zeker niet de juiste is "josien" I'm sorry.

josien_m_ schreef:
Nee, sorry, hier ga ik geen discussie over aan, als het jou niet betreft, hoef je je het ook niet aan te trekken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:16

josien_m_ schreef:
Nee, sorry, hier ga ik geen discussie over aan, als het jou niet betreft, hoef je je het ook niet aan te trekken.

Jammer dat je je er zo aan onttrekt, je post een bericht en krijgt daar een reactie op. Dat is o.a. het idee van een forum en hoeft echt niet 'een discussie' te worden. Het is meer een uitwisseling van kennis en gedachtegang, waar TS ook wat aan kan hebben.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:21

Ghaia schreef:
Maar als ik hem meeneem naar de stal om te poetsen of in te spannen, heeft hij gewoon lak aan respect. Hij geeft je kopstoten, blijft nooit stilstaan, trapt op men hielen,...Maar als ik erop zit luistert hij een stribbelt niet tegen.

Misschien zit hier wel de basis. Misschien mist hij simpelweg een 'echte' leider, eentje waarbij hij het lef niet zou hebben om bij op de hielen te trappen. Ook dat kan veel doen bij een paard...

Ghaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 10:58

josien_m_ schreef:
Beetje jammer dat het verhaal nu helemaal de trainings/conditioneringskant op gaat. Natuurlijk is het fijn voor een paard als je duidelijk bent. Maar leiderschap dwing je niet af door alleen op je strepen te gaan staan en je paard zo te conditioneren dat van eigen inbreng geen sprake meer is! Lees daarvoor nog eens dat topic waarin staat dat het achterhaald is dat de leider zijn leiderschap afdwingt. De paarden volgen de leider die hen vertrouwen geeft, zij kiezen de leider! (dit even in een korte samenvatting)
En dan nog het laatste voorstel: laat je paard een tijdje door iemand anders verzorgen zodat JIJ gaat ervaren wat j gaat missen! Welke boodschap geef je daar wel niet mee aan je paard?

Ik wil mijn paard niet door iemand anders laten verzorgen, en hem het idee geven dat hij niet meer goed genoeg is voor mij.
Hij is geen paard dat alleen kan staan, dan gaat hij treuren, zolang er andere (bekende voor hem) paarden bij zijn, is het geen probleem, staat hij alleen, breekt hij uit.
Aangezien hij bij mij thuis staat, is het dus geen optie hem naar iemand anders te brengen, zou dit zelfs niet willen. Het gedacht dat ik hem weg zou moeten sturen, steekt me nu al tegen.

Ghaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 11:02

Kala schreef:
Ghaia schreef:
Maar als ik hem meeneem naar de stal om te poetsen of in te spannen, heeft hij gewoon lak aan respect. Hij geeft je kopstoten, blijft nooit stilstaan, trapt op men hielen,...Maar als ik erop zit luistert hij een stribbelt niet tegen.

Misschien zit hier wel de basis. Misschien mist hij simpelweg een 'echte' leider, eentje waarbij hij het lef niet zou hebben om bij op de hielen te trappen. Ook dat kan veel doen bij een paard...

Dat zij mijn dierenarts ook nadat hij talloze onderzoeken had gedaan waar niets uitkwam.
Hij zei, jullie zijn goed bezig en gaan de juiste richting op, het enige grote punt wat ontbreekt is respect langs zijn kant.
Hij zal je nooit volledig inzetten voor u en zijn uiterste best doen, als hij jou niet ziet als leider.

Dat waren zijn woorden

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:03

Sassol schreef:
josien_m_ schreef:

Jammer dat je je er zo aan onttrekt, je post een bericht en krijgt daar een reactie op. Dat is o.a. het idee van een forum en hoeft echt niet 'een discussie' te worden. Het is meer een uitwisseling van kennis en gedachtegang, waar TS ook wat aan kan hebben.

En dat laatste laat ik me dus ook door leiden.
Ik ga geen uitwisseling aan in deze situatie, ik wil iets bijdragen en ik laat het aan de ander of die er iets mee kan. Herhaling van standpunten, of zelfs toelichten van een standpunt heeft weinig effect als de ander niet echt geïnteresseerd is. En de ander overtuigen is niet mijn streven.

Heleennn

Re: Na 3 jaar nog steeds geen klik, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:25

Ts, je paard denkt echt niet op die manier. Het is niet omdat er tijdelijk iemand anders mee omgaat dat hij denkt 'oh, wat rot van mijn baas, ik ben niet goed genoeg voor haar.' Dat is echt onzin. Het gaat erom dat jij misschien even blind gestaard bent op de situatie, het is misschien geen slecht idee om het even opzij te zetten en achteraf met een nieuwe kijk naar je paard te gaan. Als hij zich bij andere wel gedraagt weet je ook gelijk waar het schoentje wringt, bij jou of bij het paard.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:58

Hij denkt inderdaad niet zo. hij voelt. hij voelt dat je afstand neemt. En daar reageert hij op.

Waarom zou dit zo niet kunnen gaan eigenlijk? Hoe kunnen we nou weten wat er in een ander mens, een dier, een paard omgaat?
Hij praat er niet over, hij doet. Aan ons om het gedrag te verstaan en dat valt niet altijd mee!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:41

Ik denk dat vele mensen het gedrag van een paard niet altijd goed kennen of willen kennen, geen verwijt hoor, :) maar ik heb ooit eens een filmpje gezien over de eerste vijf levensjaren van een wilde mustang, want veel langer is hun levensverwachting niet.
Man ben ik verschoten, zo crue en hard een paard kan zijn, die denken niet na over de dingen zoals wij het doen hoor, heus niet, zo beviel een merrie van een veulen met een waterhoofd, die hengst van de groep vermoorde het veulen gewoon en hup allen weg waren ze. De merrie treuren? Absoluut niet, zij wist dat dit de beste oplossing was want anders was het veulen toch maar voer voor een ander dier.
Pas op, uiteraard zag je ook de liefde rust en genegenheid in de groep, maar ook weer de verstoting van een merrie van haar jaarling veulen, die dan aan haar lot werd overgelaten, terwijl de merries tot twee drie jaar in de groep bleven.
Het leukste was de single groep bezig zien, een groepje hengsten constant op zoek om een merrie te stelen van een ander. }>
Ik hoop dat ik niemand schokkeer maar eigenlijk zou iedere paardenliefhebber die film eens moeten zien om hun gedrag toch iets meer te begrijpen.
Een leider zijn en vertrouwen uitstralen, dat is wat ze nodig hebben, geen knuffels of een troon alsof ze van glas zijn. Wit of zwart, voor een paard is er geen grijze zone waar wij mensen altijd in vertoeven, ;) ja maar?
Wat vandaag niet mag, morgen ook niet, rechtlijnig zijn. ~~}>
En beslist zelf doen, dit kan niemand voor jou doen en nu wil ik niet vervelend doen maar een paard dat niet luistert als je er naast staat, doet dit ook niet als je erop zit, dit doet hij enkel omdat het hem zo geleerd is, vroeg of laat neemt hij dan toch de overhand.
Zo zei mijn schoonzus ooit eens, mij paard heeft mij per ongeluk geraakt bij het smijten met zijn achterbenen, man man hoe naïef kan je zijn, |o een paard kan mikken met zijn achterbenen tot op 10 cm, (voorbenen 2cm trouwens) als hij je mee heeft was dit zeker en vast ook zijn bedoeling.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:23

Ghaia schreef:
Dat zij mijn dierenarts ook nadat hij talloze onderzoeken had gedaan waar niets uitkwam.
Hij zei, jullie zijn goed bezig en gaan de juiste richting op, het enige grote punt wat ontbreekt is respect langs zijn kant.
Hij zal je nooit volledig inzetten voor u en zijn uiterste best doen, als hij jou niet ziet als leider.

Dat waren zijn woorden

Zoek daar dan hulp voor...

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:36

TS, ik heb net het hele topic doorgelezen, en op de vorige pagina zag ik een post van je, waar ik veel in herken. Je schreef dat je je afvraagt of je paard je wel 'lief en leuk' zal vinden wanneer je strenger bent.

Ik ben opgegroeid met een nukkige, koppige, fjordenmerrie, een echte clown en kindervriend - maar tijdens het werken best een draak. Kroelen en spelen vond ze allemaal prima - tot ze er dan weer genoeg van had en met een kopstoot mij als kind aan de kant duwde en weer weglummelde :')

Door heel streng te zijn - met af en toe een brul, want neen = neen, en geef je een vinger neemt ze gelijk je hele hand - is deze merrie net een superlieve, aanhankelijke en werklustige merrie geworden, die al haar 'ondeugende energie' nu gewoon stopt in samen aan de slag gaan. Ik ben als kind altijd zo bang geweest dat mijn paard mij niet meer leuk zou vinden, wanneer ik op mijn strepen zou staan. Maar het is echt het tegenovergestelde hoor. Het is onvoorstelbaar hoe veel onze band verbeterd is door grondwerk en duidelijke regels. Gewoon doen TS!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:01

Kostolany schreef:
Hoe is jou manier van huisvesting tegenover de oude eigenaar?

Op zijn vorige plaats stond hij met een maatje meestal op stal, soms mocht hij buiten.
Bij mij heeft hij een grote weide met twee vriendjes, waar hij super goed mee overeenkomt.
Hij staat 24/7 buiten met een grote inloopstal.
Voeder hebben we wel veranderd, maar hier reageert hij nu heel goed op, als ik dit nu verander, of iets bijvoeg, eet hij ook niet alles meer op.
Hij is nu terug op zijn gewicht, alleen de spieren duren iets langer, maar verder is het een gezond paard.
D[/quote]

Het paard ging van een "op stal" situatie met soms of enkele uren naar buiten naar een 24/7 buitensituatie met inloopstal. Geen fijne eigen beschermde stal meer wat hij dus gewend was. Voor een paard is dat een hele grote overgang en ik kan me voorstellen dat hij daar flink chagrijnig van is geweest. Zijn manier om aan te geven dat hij niet blij was met de situatie. Ik geloof niet zo in heimwee bij een paard van zes, die wellicht ook niet zes jaar bij de vorige eigenaar zal hebben doorgebracht. Er zijn zelfs paarden die 24/7 buiten echt niet fijn vinden. Ze voelen zich dan niet beschermd. Er zijn zelfs paarden die een kleinere stal prefereren boven een hele grote. Ook het terugvallen (mager worden) is te verklaren want het paard kreeg ineens veel meer beweging. Daardoor ook verminderde looplust etc.
Dat hij bij het poetsen niet stilstaat en kopstoten geeft heeft echt te maken met zijn opvoeding. Hij was dus blijkbaar bij zijn oude eigenaresse al niet opgevoed. Misschien vond zijn oude eigenaresse dat gedrag niet erg. Dat ligt niet aan jou, maar zul je wel moeten aanpakken als je niet wil dat hij dat doet. Het lijkt me best een braverd en ik denk dat je eigenlijk een beetje geimponeerd bent door zijn maat.
Probeer goede begeleiding te zoeken die je kan helpen consequent te zin. Consequent zijn is de sleutel en als je dat hebt geleerd dan komen jullie er wel. Staar je niet blind op die band, die komt er wel naarmate jullie naar elkaar toe groeien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:26

Ik denk dat een paard 24 uur buiten rondstruinen met beschutting voor slecht weer altijd verkiest boven op gehokt staan.

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:25

(Ik heb niet alle berichten gelezen.)

Iets anders als rijden kan goed werken. Neem een voorbeeld aan grondwerk. Of schriktraining! Werkt echt super goed. Vrijheidsdresuur.. Je moet wel geduld hebben en niet boos worden..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:45

bigone schreef:
Ik denk dat een paard 24 uur buiten rondstruinen met beschutting voor slecht weer altijd verkiest boven op gehokt staan.

Dat kun je denken, maar ik kan je vertellen dat dat niet zo is. :D
Sommige paarden voelen zich beschermd in hun stal en zijn 24/7 buiten altijd op hun quivive. En komen dan niet aan hun rust toe.
Het hangt af van het paard maar geloof me, ze zijn niet altijd even blij 24/7 op de wei.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:50

Ga dan eens een goede instructeur zoeken voor dat grondwerk.
Als je paard bedelt met vrijheidsdressuur heb je het niet goed aangeleerd.
Hier staat het grootste vreetmonster ever en die bedelt dus niet.
Als je paard over je heen dendert gaat er iets niet goed, ga een goede instructeur zoeken en zorg dat hij/zij je er mee kan helpen.

Josien ben ik het ook niet mee eens, gewoon nuchter, streng maar rechtvaardig kom je een heel eind mee is mijn mening.
En tuurlijk is een paard gevoelig voor jou stemming maar onzekerheid is ook iets waar je paard geen zak aan heeft, dan maar duidelijk zijn.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:17

Zoals je het opschrijft, ben ik het ook met jou eens Moonfish. Nuchter, rechtvaardig en duidelijk zou ik zeggen. streng dan weer minder.
Maar ik denk dat daarnaast nog veel meer meetelt. En dat laatste vind ik uiterst interessant! Het paard en zijn cultuur bestuderen om daarvan te leren. ik denk dat dat een verschil is. Mijn doel is meestal niet om met mijn paard om te gaan of hem iets te leren, maar om er zelf van te leren.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:44

Moonfish klopt duidelijk zijn.

Babootje niet mee eens, een paard is van nature een vluchtdier, in een beschut hok zien ze het gevaar niet komen, doen ze dit wel dan is het paard ziek, want paarden zijn ook opgevers ofwel staat er eentje op de wacht.
Waarom denk je dat er zoveel koliek zit bij paarden? door het opgesloten staan, geeft hen alleen maar stress.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:10

Fotsy schreef:

Babootje niet mee eens, een paard is van nature een vluchtdier, in een beschut hok zien ze het gevaar niet komen, doen ze dit wel dan is het paard ziek, want paarden zijn ook opgevers ofwel staat er eentje op de wacht.
Waarom denk je dat er zoveel koliek zit bij paarden? door het opgesloten staan, geeft hen alleen maar stress.

Dat is wel erg generaliserend. Koliek kan allerlei oorzaken hebben; ook zand.
De paarden zoals wij die nu hebben kun je al lang niet meer vergelijken met de paarden die vroeger in de natuur rondliepen. Dat is een grote vergissing. Onze paarden zijn gedomesticeerd. Ik zeg ook niet dat paarden op de wei houden verkeerd is, zeker niet. Ik zeg alleen dat sommige paarden zich 24/7 op de wei niet prettig kunnen voelen. Zeker de paarden die stal gewend zijn, kun je niet zomaar 24/7 op de wei gooien. Daar moeten ze aan wennen en ze kunnen de eerste tijd doodongelukkig zijn.
Ooit gehoord dat paarden bij brand hun stal niet uit willen? Dat is omdat ze zich daar veilig voelen. Ze lopen soms zelfs zo een brandende stal weer in. Dat paarden alleen door op stal te staan stress ervaren is echt onzin. Dat zit voornamelijk in jouw hoofd.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:12

Volgens mij komt koliek bij stalpaarden niet van stress maar door te weinig lopen en teveel eten in te grote hoeveelheden, die combinatie is funest voor de spijsvertering die dag en nacht op gang hoort te blijven.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:25

Hier een paard die je echt geen plezier doet met 24/7 buiten.
Die staat rustig om 3 uur ofzo bij het hek dat ze naar binnen wil.
En ze mag dus wel rustig s'nachts buiten blijven als ze dat wil.
Om eten doet ze het niet, dat is pas s'avonds en niet vroeg in de middag.
Er staat ook altijd genoeg gras en vriendjes dus daar doet ze het ook niet om..
Waarom ze het doet is ons een raadsel.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:13

ik denk dat het in jouw hoofd zit hoor , ben het weer maar eens niet met je eens "babootje" en das niet de eerste keer.

Babootje schreef:
Fotsy schreef:

Dat is wel erg generaliserend. Koliek kan allerlei oorzaken hebben; ook zand.
De paarden zoals wij die nu hebben kun je al lang niet meer vergelijken met de paarden die vroeger in de natuur rondliepen. Dat is een grote vergissing. Onze paarden zijn gedomesticeerd. Ik zeg ook niet dat paarden op de wei houden verkeerd is, zeker niet. Ik zeg alleen dat sommige paarden zich 24/7 op de wei niet prettig kunnen voelen. Zeker de paarden die stal gewend zijn, kun je niet zomaar 24/7 op de wei gooien. Daar moeten ze aan wennen en ze kunnen de eerste tijd doodongelukkig zijn.
Ooit gehoord dat paarden bij brand hun stal niet uit willen? Dat is omdat ze zich daar veilig voelen. Ze lopen soms zelfs zo een brandende stal weer in. Dat paarden alleen door op stal te staan stress ervaren is echt onzin. Dat zit voornamelijk in jouw hoofd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:52

lekker onderbouwd aeolusnr1 zoals gewoonlijk...

Ghaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 12:44

bigone schreef:

Dit denk ik ook. Je ziet dat hij het zo naar zijn zin heeft. Als hij binnen wil staan, gaat hij binnen staan. Dit doet hij niet, omdat hij gewoon graag buiten staat.
Het is toch ideaal dat een paard zelf kan kiezen of hij/zij binnen of buiten wil staan, toch?

Ghaia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 12:48

Babootje schreef:
Kostolany schreef:
Hoe is jou manier van huisvesting tegenover de oude eigenaar?

Op zijn vorige plaats stond hij met een maatje meestal op stal, soms mocht hij buiten.
Bij mij heeft hij een grote weide met twee vriendjes, waar hij super goed mee overeenkomt.
Hij staat 24/7 buiten met een grote inloopstal.
Voeder hebben we wel veranderd, maar hier reageert hij nu heel goed op, als ik dit nu verander, of iets bijvoeg, eet hij ook niet alles meer op.
Hij is nu terug op zijn gewicht, alleen de spieren duren iets langer, maar verder is het een gezond paard.
D

Het paard ging van een "op stal" situatie met soms of enkele uren naar buiten naar een 24/7 buitensituatie met inloopstal. Geen fijne eigen beschermde stal meer wat hij dus gewend was. Voor een paard is dat een hele grote overgang en ik kan me voorstellen dat hij daar flink chagrijnig van is geweest. Zijn manier om aan te geven dat hij niet blij was met de situatie. Ik geloof niet zo in heimwee bij een paard van zes, die wellicht ook niet zes jaar bij de vorige eigenaar zal hebben doorgebracht. Er zijn zelfs paarden die 24/7 buiten echt niet fijn vinden. Ze voelen zich dan niet beschermd. Er zijn zelfs paarden die een kleinere stal prefereren boven een hele grote. Ook het terugvallen (mager worden) is te verklaren want het paard kreeg ineens veel meer beweging. Daardoor ook verminderde looplust etc.
Dat hij bij het poetsen niet stilstaat en kopstoten geeft heeft echt te maken met zijn opvoeding. Hij was dus blijkbaar bij zijn oude eigenaresse al niet opgevoed. Misschien vond zijn oude eigenaresse dat gedrag niet erg. Dat ligt niet aan jou, maar zul je wel moeten aanpakken als je niet wil dat hij dat doet. Het lijkt me best een braverd en ik denk dat je eigenlijk een beetje geimponeerd bent door zijn maat.
Probeer goede begeleiding te zoeken die je kan helpen consequent te zin. Consequent zijn is de sleutel en als je dat hebt geleerd dan komen jullie er wel. Staar je niet blind op die band, die komt er wel naarmate jullie naar elkaar toe groeien.[/quote]
Hij was zes toen ik hem kocht, en hij heeft wel degelijk zes jaar bij de vorige eigenaar doorgebracht, daar geboren dus.
De opvoeding daar was wel goed, maar de bijrijdster pakte hem wel geregeld aan met het rijden, dit had hij wel nodig.
IK denk bij elk nieuw paard je koopt, hij je vroeg of laat gaat uittesten wat je limits zijn en hoever hij kan gaan. Bij mij gebeurde dit dus onmiddellijk. Dat, plus de grootte waar ik in het begin wat door geïntimideerd was, heb ik hem niet genoeg aangepakt en hem gewoon laten doen.
Dit is dan nu een gewoonte geworden, waar ik veel werk in moet en wil steken om dit weer weg te krijgen.