josien_m_ schreef:Nee, sorry, hier ga ik geen discussie over aan, als het jou niet betreft, hoef je je het ook niet aan te trekken.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
josien_m_ schreef:Nee, sorry, hier ga ik geen discussie over aan, als het jou niet betreft, hoef je je het ook niet aan te trekken.
Ghaia schreef:Maar als ik hem meeneem naar de stal om te poetsen of in te spannen, heeft hij gewoon lak aan respect. Hij geeft je kopstoten, blijft nooit stilstaan, trapt op men hielen,...Maar als ik erop zit luistert hij een stribbelt niet tegen.
josien_m_ schreef:Beetje jammer dat het verhaal nu helemaal de trainings/conditioneringskant op gaat. Natuurlijk is het fijn voor een paard als je duidelijk bent. Maar leiderschap dwing je niet af door alleen op je strepen te gaan staan en je paard zo te conditioneren dat van eigen inbreng geen sprake meer is! Lees daarvoor nog eens dat topic waarin staat dat het achterhaald is dat de leider zijn leiderschap afdwingt. De paarden volgen de leider die hen vertrouwen geeft, zij kiezen de leider! (dit even in een korte samenvatting)
En dan nog het laatste voorstel: laat je paard een tijdje door iemand anders verzorgen zodat JIJ gaat ervaren wat j gaat missen! Welke boodschap geef je daar wel niet mee aan je paard?
Kala schreef:Ghaia schreef:Maar als ik hem meeneem naar de stal om te poetsen of in te spannen, heeft hij gewoon lak aan respect. Hij geeft je kopstoten, blijft nooit stilstaan, trapt op men hielen,...Maar als ik erop zit luistert hij een stribbelt niet tegen.
Misschien zit hier wel de basis. Misschien mist hij simpelweg een 'echte' leider, eentje waarbij hij het lef niet zou hebben om bij op de hielen te trappen. Ook dat kan veel doen bij een paard...
Sassol schreef:josien_m_ schreef:Nee, sorry, hier ga ik geen discussie over aan, als het jou niet betreft, hoef je je het ook niet aan te trekken.
Jammer dat je je er zo aan onttrekt, je post een bericht en krijgt daar een reactie op. Dat is o.a. het idee van een forum en hoeft echt niet 'een discussie' te worden. Het is meer een uitwisseling van kennis en gedachtegang, waar TS ook wat aan kan hebben.
maar ik heb ooit eens een filmpje gezien over de eerste vijf levensjaren van een wilde mustang, want veel langer is hun levensverwachting niet.
ja maar?
een paard kan mikken met zijn achterbenen tot op 10 cm, (voorbenen 2cm trouwens) als hij je mee heeft was dit zeker en vast ook zijn bedoeling. Ghaia schreef:Dat zij mijn dierenarts ook nadat hij talloze onderzoeken had gedaan waar niets uitkwam.
Hij zei, jullie zijn goed bezig en gaan de juiste richting op, het enige grote punt wat ontbreekt is respect langs zijn kant.
Hij zal je nooit volledig inzetten voor u en zijn uiterste best doen, als hij jou niet ziet als leider.
Dat waren zijn woorden
Kostolany schreef:Hoe is jou manier van huisvesting tegenover de oude eigenaar?
bigone schreef:Ik denk dat een paard 24 uur buiten rondstruinen met beschutting voor slecht weer altijd verkiest boven op gehokt staan.

Fotsy schreef:Moonfish klopt duidelijk zijn.
Babootje niet mee eens, een paard is van nature een vluchtdier, in een beschut hok zien ze het gevaar niet komen, doen ze dit wel dan is het paard ziek, want paarden zijn ook opgevers ofwel staat er eentje op de wacht.
Waarom denk je dat er zoveel koliek zit bij paarden? door het opgesloten staan, geeft hen alleen maar stress.
Babootje schreef:Fotsy schreef:Moonfish klopt duidelijk zijn.
Babootje niet mee eens, een paard is van nature een vluchtdier, in een beschut hok zien ze het gevaar niet komen, doen ze dit wel dan is het paard ziek, want paarden zijn ook opgevers ofwel staat er eentje op de wacht.
Waarom denk je dat er zoveel koliek zit bij paarden? door het opgesloten staan, geeft hen alleen maar stress.
Dat is wel erg generaliserend. Koliek kan allerlei oorzaken hebben; ook zand.
De paarden zoals wij die nu hebben kun je al lang niet meer vergelijken met de paarden die vroeger in de natuur rondliepen. Dat is een grote vergissing. Onze paarden zijn gedomesticeerd. Ik zeg ook niet dat paarden op de wei houden verkeerd is, zeker niet. Ik zeg alleen dat sommige paarden zich 24/7 op de wei niet prettig kunnen voelen. Zeker de paarden die stal gewend zijn, kun je niet zomaar 24/7 op de wei gooien. Daar moeten ze aan wennen en ze kunnen de eerste tijd doodongelukkig zijn.
Ooit gehoord dat paarden bij brand hun stal niet uit willen? Dat is omdat ze zich daar veilig voelen. Ze lopen soms zelfs zo een brandende stal weer in. Dat paarden alleen door op stal te staan stress ervaren is echt onzin. Dat zit voornamelijk in jouw hoofd.
bigone schreef:Ik denk dat een paard 24 uur buiten rondstruinen met beschutting voor slecht weer altijd verkiest boven op gehokt staan.
Babootje schreef:Kostolany schreef:Hoe is jou manier van huisvesting tegenover de oude eigenaar?
Op zijn vorige plaats stond hij met een maatje meestal op stal, soms mocht hij buiten.
Bij mij heeft hij een grote weide met twee vriendjes, waar hij super goed mee overeenkomt.
Hij staat 24/7 buiten met een grote inloopstal.
Voeder hebben we wel veranderd, maar hier reageert hij nu heel goed op, als ik dit nu verander, of iets bijvoeg, eet hij ook niet alles meer op.
Hij is nu terug op zijn gewicht, alleen de spieren duren iets langer, maar verder is het een gezond paard.
D