Jonge Fries steeds onhandelbaarder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shivatjuh01

Re: Jonge Fries steeds onhandelbaarder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 01:04

Grondwerk ja, dat doen we al maanden, morgen n NH clinic. Bedankt voor alle adviezen, maar zover was ik al.
Ik denk dat ik moet accepteren dat niet elk paard n klik heeft en dat je niet altijd met n eigenaar op een lijn kan zitten. En dat ik mijn energie uiteindelijk beter in n ander paardje kan gaan stoppen. Ik haat opgeven, maar zo weinig voor uitgang en hulp van eigenaresse werkt alleen maar tegen.

Dankjewel voor de hulp.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 01:05

Leiderschap kun je leren van een goede trainer. Dat is nl. waar het hier om gaat. Dat paard gaat met je aan de haal.Inderdaad grondwerk, en aan de lange lijnen de basis er in trainen, zodat je er met rijden profijt van hebt. Investeer dus in iemand die je dit kan leren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 01:28

Het is idd niet fijn als de eigenaresse en jij niet op een lijn liggen. Dan is het alleen maar eerlijker voor jezelf en voor het paard als je er mee stopt. Succes met zoeken naar een nieuw verzorgpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 01:28

Zo ver was je al maar toch heb je nog niet de juiste aanpak gevonden. Maar als de eigenaresse niet mee werkt en het dus ook daar aan ligt dan zou ik er inderdaad mee stoppen want half werk daar bereik je niks mee, behalve frustratie bij jou en het paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:08

Heel jammer dat de eigenaar niet (zo) goed meewerkt als je zou willen, da's wel noodzaak natuurlijk.

Dat ze kunnen verstijven wanneer ze wat zien en dan nergens meer op reageren (of overmatig) ken ik helaas ook, daar kan je inderdaad niet veel meer mee doen dan enorm geduldig zijn maar wel streng. Kom ik hier ook met regelmaat tegen met de mijne en yep, als ze gaan, dan gaan ze ook. 600kg instinct die op de vlucht wil, daar heb je bitter weinig tegenin te brengen.

Zoals ik het lees is het iets wat ofwel nog heel lang gaat aanslepen of zelfs nooit opgelost gaat raken. Je geeft zelf aan dat het paard zich er niet op en top veilig voelt én dat de eigenaresse er niet consequent mee is. Net dat laatste is nodig van haar 2 leiders, dat die beide consequent zijn en op 1 lijn staan zodat het paard kan leren "er is niks om bang voor te zijn". Jij geeft dat signaal nu 2 of 3x/week door, maar de eigenaar is er de overige dagen neem ik aan? Dat is dan 4 tot 5x/week dat paardlief merkt "ohow, die is zo zeker niet, dus er moet toch wél wat zijn". Niet dat een paard echt zo denkt maar goed, 't is maar dat je snapt wat ik bedoel. Jij gaat beetje dweilen met de kraan open.

@Sientje: afstamming heeft hier niks mee te maken. Mijn panisch gevalletje is een kruising tinker x haflinger. 2 koudbloedrassen die ook niet echt gekend staan voor hun pittigheid en vurigheid. Kan je verzekeren, als die ergens van schrikt, dan staat die een stuk hoger in het bloed dan mijn jonge warmbloedhengst die een merrie in de mot heeft gekregen hoor. Dus dat hoeft echt niks te betekenen. Angst is angst en wanneer ze vluchten heb je daar bij eender welk type paard volgens mij verdomd weinig aan te zeggen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:03

Het is spijtig, dat idd de eigenaar jou hier niet bij kan helpen, maar jij bekijkt het ook verkeerd, dit is een leerproces net zoals elk ander leerproces, je moet daar een goede instructie in vinden, en er idd heel wat werk in steken.
Je zegt ik ben al zo lang bezig en zie amper resultaat, er is dus geen klik ,.... Dit is onzin, die klik daar moet jij voor zorgen, dat komt vanzelf door gericht en goede training. Je was dus gewoon heel die tijd zinloos bezig. Al bij de eerste training moet je een duidelijke verbetering zien, en dat kan echt, een goede instructie / Trainer kan jou dat laten zien, en dan kan jij er verder mee trainen en regelmatig weer op het juiste spoor gezet worden door die instructie.
Jij moet jezelf veranderen , daar zit het probleem, echt niet bij het betreffende paard.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:26

Nou dat ben ik niet helemaal met je eens aeolusnr1, een klik is er toch wel degelijk wel of niet. Het ene paard past qua karakter nu eenmaal beter bij je dan het andere.

Ik denk alleen wel dat als het paard eerder wel braaf was, het probleem wel op te lossen valt. 't is alleen erg jammer dat de eigenaar daarin niet mee wil werken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:39

Ja maar als je er geen klik mee hebt wil dat niet zeggen dat je het paard niet kunt trainen, denk dat aelusnr1 dat bedoelt.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:40

Dit zijn friezenkwaaltjes en gemakkelijk op te lossen.

Zoek een ervaren persoon die je hierbij kan helpen (iemand met ervaring in jonge paarden) en je kan er een hoop van leren.

Leer het paard tot hier en niet verder en zorg dat ze de stress af kan laten vloeien in beweging. Als ze zo druk is, laat ze dan maar eens lopen aan de longe tot je ze ziet ontspannen, kan 10 minuten duren, kan een half uur duren, jonge paarden laat ik altijd de stress er even uit lopen. Als de stress er eenmaal uit is kan je pas wat van het koppie gaan vragen, dan kan je gaan werken aan controle aan de hand, respect voor je hulpen aan de hand (stoppen wanneer je het vraagt, niet op je tenen lopen) en vooral niet over je heen laten lopen. Beter een keer goed duidelijk maken dat ze niet op je tenen moet gaan staan dan 300 zachtjes en uiteindelijk een gebroken voet hebben.

Ik zou echt goede begeleiding zoeken, want anders ben ik bang dat zowel jij als het paard ervan de dupe zullen zijn. ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:44

Dit zijn geen friezenkwaaltjes. Dit is gewoon een paard wat duidelijkheid mist.
Ik zou het paard wegbrengen naar iemand die er veel meer verstand van heeft. Want je bent nu samen met de eigenaar al een jaar aan het aanmodderen. En daar helpt het hele NH gedoe niet bij.

Hier weten alle jonge paarden hoever ze kunnen gaan. Dat leren ze al vanaf veulen. En zo nog nooit problemen mee gehad.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:47

Maar een groene fries heeft hier toch vaker last van als een groene kwpn'ers. Vooral dat lompe, dat hebben toch meer friezen als kwpn'ers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:02

Is het dan ook lomp gedrag als de fries in kwestie al een half jaar de ene zijkant van de bak gewoon vermijdt wanneer die los mag rondlopen? Een paard zoekt alleen terrein op waar het zich veilig voelt, en aangezien dit na al die tijd nog steeds weg blijft lopen van die kant zit er volgens mij toch wel iets dat ze eng vindt.

Al heb je er ook die heel goed beseffen waar de uitgang zit, en dus ook welke kant ze op moeten richting groene weide/stal met voer in de bak :P Maar dan zouden ze nog steeds niet bang mogen zijn van een bakrand denk ik dan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:03

zelfs een fries kun je bijbrengen dat je liever niet hebt dat hij op je voet gaat staan.
Met jonge/groene paarden omgaan of ze beleren vereist ervaring.En met ervaring bedoel ik niet 15 jaar 1x per week naar de manege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:12

Lomp zijn door op je voet te gaan staan kan je inderdaad afleren, je staat er immers naast (en je voet zit er onder :Y) )

Mij gaat het niet zozeer alleen om het gedrag aan de hand, dat is gewoon opvoeding inderdaad. Het verbaasd me dat het paard ook in vrijheid het zo te pakken heeft en blijft stressen. Tijd zat gehad om de boel te verkennen en in te zien dat er niks is dat haar gaat opeten, maar blijkbaar denkt paardlief daar anders over. Dan is de vraag: WAT is de oorzaak dat die angst blijft? Dat moet je ook eerst weten eer je er verder opvoedkundig aan kan gaan werken. Het lijkt me nogal tijdsverlies als je gaat werken op naast jouw voeten lopen terwijl je paard zich elke keer de pleuris schrikt wanneer er een emmer in beeld komt. Dan moet je gaan werken aan emmergewennig, waaruit dat mijden van je voeten ook automatisch zal volgen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:45

Amaranth7 schreef:
Maar een groene fries heeft hier toch vaker last van als een groene kwpn'ers. Vooral dat lompe, dat hebben toch meer friezen als kwpn'ers.

Hier niet. Dus denk toch dat deze fries een stuk opvoeding mist en dat ts en eigenaar dit ook niet voor elkaar kunnen krijgen. Een fries is sensibel en heeft veel vertrouwen van zijn/haar eigenaar en berijder. Heb je die bij een fries, dan gaat hij voor je door het vuur.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:48

Heeft niets met ras te maken, alles met opvoeding van het paarden dus leiderschap van degene die met het paard werkt. Dus investeren in goede trainer. Tegenwoordig heeft iedereen het over de klik met het paard. Ja, het ene paard vind je leuker dan het andere paard, maar dit heeft daar niets mee te maken. Ook een paard dat je niet zo leuk vindt, moet een goede opvoeding krijgen. En daar schort het vaak aan bij paarden waarvan zijn mens zegt dat ze er geen klik mee hebben. Een paard is geen fiets. Het is een levend wezen met sterke instincten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:20

FriesWytske schreef:
Dit zijn geen friezenkwaaltjes. Dit is gewoon een paard wat duidelijkheid mist.
Ik zou het paard wegbrengen naar iemand die er veel meer verstand van heeft. Want je bent nu samen met de eigenaar al een jaar aan het aanmodderen. En daar helpt het hele NH gedoe niet bij.

Hier weten alle jonge paarden hoever ze kunnen gaan. Dat leren ze al vanaf veulen. En zo nog nooit problemen mee gehad.

+1

Niets ras probleem maar opvoeding probleem.
Elk paard kun je leren dat hij je niet om mag lopen, trekken. Ook niet bij angst.
Elk paard kun je leren dat iets niet eng is als je zelf ook niet staat te neuzelen.

En die klik is ook onzin, want denk maar niet dat elke handel eigenaar een klik heeft met elk paard dat hij koopt.
Toch zullen ze daar ook luisteren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:11

Dit zijn geen Friezenkwaaltjes, maar kwaaltjes die worden veroorzaakt door op jonge leeftijd verkeerd met een dier om te gaan.

Het probleem ligt hem erin dat de eigenaresse het dier vanaf jongs af aan in handen heeft gehad.
Niets mis met vanaf jongs af aan in handen hebben, maar vaak wordt dat verkeerd gedaan. Is de timing niet goed bij de release, wordt er teveel met kracht gewerkt wat bij een jong paard nog resulteerd dat je hem opzij kunt zetten, gaan paarden te vrij worden naar de mensen toe. En dat kan op latere leeftijd voor de problemen zorgen dat het dier geen respect heeft voor je persoonlijke ruimte en weet dat het qua kracht van de persoon op de grond kan winnen.

Het dier op zijn plek zetten kan wel degelijke met dat "NH gedoe", maar je dient te weten waar je mee bezig bent. NH is: zo hard als het moet en zo zacht als het kan, en blijf je in je correctie te soft, bereik je het tegenovergestelde van dat wat je bereiken wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:37

Of is je correctie te hard of volledig slecht getimed, dan krijg je eentje zoals de mijne :P
Omdat hij heel overmatig reageert en erg snel wil vluchten heb ik de indruk dat de mijne te hard is aangepakt, en dat wil je ook niet. Dan krijg je eentje die 7 kleuren schijt als zijn dagelijkse voeremmer ineens blauw is ipv groen, om maar wat te zeggen.

Dus als je er wat aan wil gaan doen, doe het dan alsjeblieft goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:53

@ Varekaj, ik heb niet zozeer de indruk dat de correctie in het geval van jouw paard verkeerd is getimed, als dat er te vroeg is gestopt met desensibiliseren, of dit verkeerd is gegaan, dus daarmee het tegendeel is bereikt. En dan heb je ook nog te maken met horsenalities, elke trainer heeft een voorkeur voor een bepaald type paard, een goede kan met alle types overweg, maar die voorkeur blijft altijd.
En dan als laatste punt: er lopen veel beunhazen rond die roepen dat ze aan NH doen, zelf een cursusje hebben gevolgd en denken dat ze het begrepen hebben. In dergelijke handen zou ik geen paard geven dat ingereden moet worden. Op NH manier of gewoon ouderwets. Dan nog liever een ouderwetse degelijke basis en vervolgens omscholen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:56

Ik hoor niemand vragen naar wat voor veranderingen in voer er zijn geweest. Misschien hogere voedingswaarde, waardoor paard teveel energie kweekt en ondeugend wordt?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:31

Shivatjuh01 schreef:
Onder grondwerk versta ik, simpel aan de hand oefenen, maar we zijn ook bezig met wijken voor druk en de verschillende kanten op gaan (denk dus aan voorwaarts, achterwaarts en zijwaarts). Morgen hebben we n clinc NH. Ik gebruik inderdaad ook regelmatig n touwhalster en leadrope. Maar doordat de bak zo eng is, is er vaak niet veel focus en ben ik vaak meer bezig met aandacht en attentie vragen dan dat we aan oefeningen toe komen.

Ik zie hier al heel veel ruimte voor verbetering. Wijken voor druk is bij mij 1 van de eerste dingen waar ik aan ga werken, zodra het vertrouwen er is. Als je ze namelijk kan laten wijken voor druk, zowel voor fysieke als suggestieve druk, kun je eigenlijk elke situatie wel aan.

Ook zeg je dat je meer bezig bent met aandacht en attentie vragen, dan oefeningen. Maar die aandacht en attentie krijg je juist door oefeningen te gaan doen. Daarbij vraag ik 1x om aandacht, maar als vragen niet werkt, dan eis ik. En dus juist door veel oefeningen te doen, binnen het kunnen van het paard op dat moment.

Door/over je heen lopen is een gevolg van veel te laat grenzen aangeven. Het moment dat ik me niet prettig voel in m'n eigen 'bubbel', krijgt een paard een aanwijzing. Een paard wat spanning ervaart/druk is, mag dan niet eens in de buurt komen. En juist dan ben ik extra streng. Het is goed doorkomen op de juiste momenten.
Ook het opbouwen van correcties, daar is niet altijd tijd voor. Een paard wat ik eerst vriendelijk verzoek om afstand te nemen, maar door stress daar niet op reageert, die krijgt meteen een hardere correctie. Juist als je dan gaat opbouwen en uiteindelijk een hardere correctie geeft, zal eerder een uitbarsting geven. Doordat het paard al enige tijd spanning op kan bouwen en zich onbehoorlijk mag gedragen.

Het paard voelt zich waarschijnlijk meer paard, heeft wat stress gehad van de verhuizing en heeft daarbij wat duidelijkheid gemist. Dat jij als 'streng' of 'hard' beschouwt wordt, wilt niet zeggen dat je timing goed is en je duidelijk bent.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 21:29

Wat mij betreft kan hier gewoon een slotje. Heel veel adviezen en tips maar ook heel uitlopend.

Met opmerkingen als 'een keer in de week naar de manege gaan' ben ik natuurlijk niet echt geholpen. Ik ben uiteraard slim genoeg om dit topic niet als complete leek te openen want anders ziet heel bokt de gelegenheid om me lekker af te branden. Of me te bestempelen als penny meisje. Ik heb paarden gereden onder intensieve begeleiding, voor staleigenaren jonge paarden zadelmak en mens vertrouwd gemaakt, dus ik heb me niet in n onbekend avontuur gestort. En natuurljk valt er nog n hoop te leren, je bent immers nooit uitgeleerd. Maar met en bij dit paard gaat dat niet lukken op n manier zoals ik dat graag zou zien.

Ik ben niet de persoon die beslist over het trainen en uitbesteden ervan. Waar ik hulp nodig heb vraag ik hulp, maar net is niet aan mij om hier professionele betaalde hulp bij te halen. En juist omdat zulke dingen niet aan mij zijn én niet toegepast worden heb ik de eigenaresse ervan op de hoogte gesteld dat ik er op den duur mee ga stoppen.

Wat betreft klik, ieder paard is anders en met de een heb je meer dan met de ander, en daarin spreek ik na diverse verzorg paarden zeer zeker uit ervaring. Maar waarschijnlijk nog belangrijker is dat de eigenaresse en ik op een lijn liggen en dat is op dit moment totaal niet meer t geval. Waardoor het dier onnodige miscommunicaties moet ervaren en aan twee totaal verschillende verwachtingen moet voldoen. Wat als oneerlijk beschouw tegenover het dier.

En of t nu aan mij, aan haar, het ras of welke andere omstandigheid dan ook ligt, het is niet aan mij om dit nog langer uit te zoeken. Ik heb t paard zien terugvallen van n relaxed werkwillig paardje naar een brok stress en spanning. Maar zolang haar eigenaresse ermee leven kan en denkt dat ze hier wel overheen groeit en dat t wel komt, mag ze dr gelukkig mee worden. Ik zou in m'n eigen paard iets heel anders zoeken.

Bedankt allemaal!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:48

Goede beslissing, verstandig dat je om je eigen lijfbehoud denkt en idd niet eerlijk tegenover het dier. Succes met het vinden van een nieuw bijrijdpaard.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 08:35

Hebben het er al vaak over gehad en denk dat dit de beste oplossing is. Soms is het niet je aard om op een bepaalde manier te handelen maar om jezelf te beschermen is dat soms wel heel slim om toch te doen.
Ik weet hoe gefrustreerd je word en zie zelf ook hoe ondeskundig ze met het paard omgaan dus snap je besluit.
Hoe rot ook voor het dier maar sommige mensen hebben een plank voor de kop