Jaguar als trekauto?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:00

sasja0705 schreef:
hmmm...volgens mee hebben vrachtwagens ook twee wielen meer? heb verschillende suvs gehad...onder andere een RR automaat... en daar heeft mijn idiote garage het voordifferentiel onder uit gehaald zonder dat ik het wist...trailer erachter met twee paarden, winter, nat wegdek... rest van t verhaal laat ik achterwege...

Ehm, dat kan niet. Als je bij willekeurig welke Range Rover het voordiff verwijderd, dan doet ie het niet meer. Dan is daar meer aan de hand geweest.

janderegelaa schreef:
sasja0705 schreef:
hmmm...volgens mee hebben vrachtwagens ook twee wielen meer? heb verschillende suvs gehad...onder andere een RR automaat... en daar heeft mijn idiote garage het voordifferentiel onder uit gehaald zonder dat ik het wist...trailer erachter met twee paarden, winter, nat wegdek... rest van t verhaal laat ik achterwege...

De dubbel lucht achterwielen zijn zodat ze meer gewicht mogen laden.

Als de kogeldruk op de haak drukt heb je meer grip met de achterwielen en juist minder grip met de voorwielen. Jouw incidentje komt dus niet daardoor.

Ik vind wel dat iedereen die met een trailer rijdt, dat met een 4-wheel drive moet doen. Dat is gewoon het veiligst.

Dat kunnen de meesten niet betalen. Daarnaast is een groot deel van de kleinere 4x4 volstrekt zinloos omdat ze geen tussendiff hebben en daarmee niet op de harde weg in 4x4 kunnen rijden, zonder een hoop schade aan de aandrijving.

Uit ervaring kan ik je zeggen dat het ook helemaal geen noodzaak is, maar een permanente 4x4-aandrijving heeft inderdaad voordelen boven tweewielaandrijving.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:15

een oude kleine 4x4 is toch wel te betalen?Mijn Daihatsu rocky is redelijk klein en kan 3500 kilo trekken.
En beresterk.
Maar niet zo comfortabel als een jaquar ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:25

ikke schreef:
Dat kunnen de meesten niet betalen. Daarnaast is een groot deel van de kleinere 4x4 volstrekt zinloos omdat ze geen tussendiff hebben en daarmee niet op de harde weg in 4x4 kunnen rijden, zonder een hoop schade aan de aandrijving.

Uit ervaring kan ik je zeggen dat het ook helemaal geen noodzaak is, maar een permanente 4x4-aandrijving heeft inderdaad voordelen boven tweewielaandrijving.

Iedere auto met permanente 4 wheel drive heeft een tussendifferentieel anders gaat de boel stuk.

Ik doel ook niet op trekvermogen maar op stabiliteit en veiligheid.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:30

janderegelaa schreef:
ikke schreef:

Iedere auto met permanente 4 wheel drive heeft een tussendifferentieel anders gaat de boel stuk.

Ik doel ook niet op trekvermogen maar op stabiliteit en veiligheid.

Jawel, maar veel kleinere 4x4's hebben helemaal geen permanente 4x4.

Stabiliteit is zelden een punt en veiligheid zit voor het overgrote deel tussen de oren van de chauffeur in de vorm van kennis over de (on)mogelijkheden van de combi.

Het is wel zo dat een grotere, zwaardere auto meer in te brengen heeft. Daarom zeg ik ook altijd dat je de grootste, sterkste auto moet nemen die je je kunt veroorloven. Voor sommigen houdt dat echter bij een kleine middenklasser op.......

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:32

@ikke.. geloof mij dat kan, maar alleen een idioot doet dat, mijn pech dat ik niet opgelet heb dat hun geen enkele verstand hadden van RRs... ze hebben nog veel meer verkracht aan die auto en had ook n rechtszaak uiteindelijk... , sorry dat was even offtopic
De trailer trekken wij nu met een 4x4 vw transporter, maar hebben ok het geluk dat ie op de zaak staat, dus betaalbaar

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:44

sasja0705 schreef:
@ikke.. geloof mij dat kan, maar alleen een idioot doet dat, mijn pech dat ik niet opgelet heb dat hun geen enkele verstand hadden van RRs... ze hebben nog veel meer verkracht aan die auto en had ook n rechtszaak uiteindelijk... , sorry dat was even offtopic
De trailer trekken wij nu met een 4x4 vw transporter, maar hebben ok het geluk dat ie op de zaak staat, dus betaalbaar

Het voor differentieel kan er niet uit. Ze kunnen hooguit de aandrijfas ertussen uit halen. Het differentieel heb je nodig om de wielen onafhankelijk van elkaar te kunnen laten draaien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:15

janderegelaa schreef:
sasja0705 schreef:

Het voor differentieel kan er niet uit. Ze kunnen hooguit de aandrijfas ertussen uit halen. Het differentieel heb je nodig om de wielen onafhankelijk van elkaar te kunnen laten draaien.

Jawel, het kan in dat opzicht wel, hoewel het een bult werk is, maar je tussenbak geeft het op.

In de praktijk zal inderdaad de aandrijfas wel verwijderd zijn, aangezien het slopen van de vooras om de steekassen eruit te krijgen, een giga-klus is, die je echt niet zomaar gaat doen.

janderegelaa

Re: Jaguar als trekauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:20

Buiten dat, planetair tandwiestelsel moet er dan ook uit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:29

Alleen de eerste bladzijde gelezen. Wij hebben wel ervaring met een jaguar mk 2 met een 4,2 liter motor en een tweepaards trailer en caravan. Dat gaat goed, je hebt bij de trailer geen last van de vering van de auto. Ook krijgt hij het soepel weg bij stoplichten en in bergachtig terrein.

Lastiger wordt een geschikte trekhaak vinden die ook goed ondergebouwd kan worden zonder dat je hinder hebt van de vering van de auto.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:29

janderegelaa schreef:
Buiten dat, planetair tandwiestelsel moet er dan ook uit.

Nadat de steekassen eruit zijn, haal je het hele diff er moeiteloos uit. Blijft er wel een groot gat achter........

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:41

sasja0705 schreef:
haaa... heb dezelfde...1997 :-) prachtauto, maar doe het niet! wij hebben het ook overwogen om een trekhaak eronder te zetten maar ons hebben ze het dringend afgeraden. Dan hebben wij dan ook twee zware friezen... maar ook met twee lichtere paarden ( of zelfs een ) wordt het geen succes... de Jag heeft achterwiel aandrijving :-(
Dus zelfs zonder gewicht erachter is een ( natte) zand of bospad een avontuurtje als je wilt wegrijden.... mijn advies : doe het zo als wij : geniet van de "mietzekatze" maar trek met een ander auto :D

Ik ben met mijn v6 meermaals uit een baggerweiland weggereden met twee paarden erop waar anderen weggesleept moesten worden.
Ik rijd al jaren met de jag met trailer en vind het een prima trekauto. Zie niet in waarom het niet veilig zou zijn.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:46

Of het mag is volgens mij afhankelijk van het maximum laadgewicht van de trailer.
Is dat 2000 bijvoorbeeld ( wat bij een 1,5paards vaak is) dan mag je met je auto van 1900 deze trailer dus toch echt niet trekken.
(ook al weegt te trailer 700 en geladen met jou paarden minder dan die 1900)

tevens met achterwiel aandrijving vind ik het geen veilig gevoel..

Hier hebben wij een porche panamera de mijn 2 paards wel mag trekken, maar dit doen we toch echt niet..
het ziet er en niet uit en is doodzonde voor je auto zegt mijn pap,
voor een paar centen meer heb je goedkope auto die ook functioneert haha

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 15:15

KingYasFenn schreef:
Of het mag is volgens mij afhankelijk van het maximum laadgewicht van de trailer.
Is dat 2000 bijvoorbeeld ( wat bij een 1,5paards vaak is) dan mag je met je auto van 1900 deze trailer dus toch echt niet trekken.
(ook al weegt te trailer 700 en geladen met jou paarden minder dan die 1900)

tevens met achterwiel aandrijving vind ik het geen veilig gevoel..

Hier hebben wij een porche panamera de mijn 2 paards wel mag trekken, maar dit doen we toch echt niet..
het ziet er en niet uit en is doodzonde voor je auto zegt mijn pap,
voor een paar centen meer heb je goedkope auto die ook functioneert haha

Oef, gaan je weer: NEE, DIT IS NIET WAAR!!!!
Een auto mag altijd de aanhanger trekken als het feitelijk gewicht van de aanhanger lager is dan het toegestane trekgewicht van de auto (of trekhaak; laagste waarde telt).

Of de chauffeur met de combi mag rijden is een ander verhaal en dat wordt geregeld in art 15 reglement rijbewijzen!

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 15:16

ik zei dan ook, volgens mij, omdat ik niet persee wist of dit zeker is.

Ik vind het geen fijn gevoel, maar het ligt denk ik vooral aan het gewicht van je dieren ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 15:18

meart schreef:
Maar ineens kwam ik op het idee om de Jaguar te gebruiken....is een geweldige auto, heeft niet veel meer dan 100.000 gelopen en als je hem verkoopt weinig meer waard.

Waar ik op stal stond in het verleden reed men vaak en veel met de jaguar en een twee paardstrailer met twee paarden erin. Dus het kan wel degelijk. En als je hem toch hebt staan.....het is zoals je zegt: "als je hem verkoopt dan krijg ik er heel weinig voor".

meart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 19:14

Ik heb de Jaguar toch maar verkocht...:(...nu staat er een Kia Sorento uit 2010 op de oprit waar ik tot nu toe erg blij mee ben...:D