sporen met zwanenhals op shetlander, wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 00:29

_xDyan schreef:
Oh god, t wordt al gekker; volwassenen mogen wel op shetlanders, maar kinderen niet :')

Tuurlijk! :')

Nee mij gaat het er om dat ik een 15 jarige geen volwassene vind en dat ik toch altijd het idee heb dat volwassenen met de nodige rijervaring wel te verstaan. Beter een idee hebben over wat ze aan het doen zijn.

Bovendien krijgt die meid van 1.58 met haar 1.12 shet ook genoeg commentaar.

Maar aan deze offtopic info heeft onze Ts zeer weinig.

Ik hoop gewoon dat haar broertje snel de ervaring krijgt om die pony goed te rijden. Maar tot die tijd lekker die spoortjes in de kast laten.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 00:31

Euh sorry even hierboven: balans gaat er niet (alleen) om in hoeverre je benen uitsteken onder de pony, maar ook in hoe verre her bovenlichaam boven de pony uitsteekt....

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 00:31

TS, je bent niet te groot.

Sporen hebben inderdaad niet veel zin. Je kunt beter met een zweepje rijden.
Drijven moet met je kuit, dat kun jij ook zo nog prima.

Veel succes met je broertje en pony, hopelijk is dat een passende oplosssing.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 00:37

Celiien schreef:
Euh sorry even hierboven: balans gaat er niet (alleen) om in hoeverre je benen uitsteken onder de pony, maar ook in hoe verre her bovenlichaam boven de pony uitsteekt....

Ik kan je de hand schudden want dat ben ik met je eens maar precies zoals je het zegt.. Niet alleen, maar kan wel een factor zijn van. Maar nogmaals, ik doel daarmee op dat een zwanenhalsje niet zal geven wat ze wil bereiken. Niet dat dit de factor is waarop ze de pony uit balans brengt.

Of zij de pony uit balans brengt kan ik van deze foto niet beoordelen. Al vind ik het geen fijn plaatje.

Celiien

Re: sporen met zwanenhals op shetlander, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 00:39

Ik vind het ook geen fijn plaatje en imo is het evenwicht verstoord, op basis van deze foto. Maar tbh vind ik sowieso dat shetjes e.d gewoon lekker voor < 10 jaar moet blijven.. Jaa incl de 'dressuurshetjes' die ik soms voorbij zie komen. Vind t gewoon gene gezicht, sorry :n

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 00:46

romyloverrr schreef:
AdnerB schreef:
mag ik vragen wat jij denkt dat 1x per maand op deze shet stappen voor zin heeft?
en wat denk je dat het nut er van is om 1x per maand met sporen te rijden?

en helaas voor jou..ik vind je ook te groot..laat je broertje er lekker op 'rijden' en zoek eventueel rustig verder naar een kleiner iemand :)

het nut vind ik:
- pony eet geen gras meer onderweg
- pony trekt de teugels niet meer uit de hand
- enz.

Het nut is dat ik er met mijn benen beter aankom en niet mijn benen hoef op te trekken.

Het "nut" wat jij hier noemt is mijn beleving de slechtste reden om met sporen te rijden. Dit los je op door opvoeden

ik ben van mening en weet uit eigen ervaring als je je paardje niet in de basis vooruit krijgt zonder sporen. Zonder de extra verfijning. Dan moet je op les gaan want dan zit er een fout bij jou en wellicht heeft de pony iets niet goed aangeleerd gekregen of de ruiter doet iets verkeerd.

Te groot vind ik je niet het kan nog net.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 09:36

eilleen333 schreef:
romyloverrr schreef:
ik kan wel drijven maar dan moet ik mijn benen optrekken :j

Ik heb wel degelijk gelezen;)

waarom zeg je het dan?

nine1987 schreef:
Buiten het feit dat je gewoon niet meer op die pony moet stappen, is t rijden met die deken op die manier ook bloedlink.. Als je eraf dondert en de deken blijft ergens achter hangen (grote kans)dan word je erachteraan gesleept..

wat heeft het met het odnerwerp te maken dat mijn manier van deken bevastigen niet veilig is?
al vind ik het gewoon veilig hoor!
volgensmij heb jij nog geen 1 bericht geplaatst waar je niet off-topic praat.
en jij blijft maar zeuren dat ik te groot ben, ondanks ik nu al 2 of 3 keer heb gemeld dat ik daar nu genoeg critiek op heb gehad. erg vervelend!
houd het aub on-topic!

Celiien schreef:
Ik vind het ook geen fijn plaatje en imo is het evenwicht verstoord, op basis van deze foto. Maar tbh vind ik sowieso dat shetjes e.d gewoon lekker voor < 10 jaar moet blijven.. Jaa incl de 'dressuurshetjes' die ik soms voorbij zie komen. Vind t gewoon gene gezicht, sorry :n

daar verschillen we kwa mening.
er is maar een handjevol shetten die geschikt zijn voor jonge kinderen.

Sababber schreef:
_xDyan schreef:
Oh god, t wordt al gekker; volwassenen mogen wel op shetlanders, maar kinderen niet :')

Tuurlijk! :')

Nee mij gaat het er om dat ik een 15 jarige geen volwassene vind en dat ik toch altijd het idee heb dat volwassenen met de nodige rijervaring wel te verstaan. Beter een idee hebben over wat ze aan het doen zijn.

Bovendien krijgt die meid van 1.58 met haar 1.12 shet ook genoeg commentaar.

Maar aan deze offtopic info heeft onze Ts zeer weinig.

Ik hoop gewoon dat haar broertje snel de ervaring krijgt om die pony goed te rijden. Maar tot die tijd lekker die spoortjes in de kast laten.

oja, natuurlijk.
omdat ik 15 ben kan ik minder goed rijden als menig volwassene, het word steeds gekker!

en omdat ik geen volwassene ben en daarom niet goed kan rijden krijg ik altijd vragen of ik andermans pony wil rijden, en ga ik nu een paard wat Z2 loopt rijden.
ldus ik heb niet echt het idee dat mensen mij zo slecht vinden rijden als ik 2 keer per week een Z2 paard mag rijden wat nog in de sport loopt.
dus er zijn wel degelijk uitzonderingen.
erg jammer dat ik word afgekraakt op mijn leeftijd.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:16

Dat ze je bemerken op je leeftijd is ergens toch logisch, je hebt toch minder rijervaring dan de gemiddelde volwassenen die de paardensport beoefenen. Het feit ook dat je deze vraag stelt op bokt geeft ook al wat onervarenheid aan. Dat is niet erg, dat je jonger bent hoeft niet te betekenen dat je niet goed kan rijden. Maar dat zeggen ze hier ook niet, vat het maar niet te persoonlijk op. Zij bedoelen dat het misschien verstandig is om een volwassene mét rijervaring erbij te halen. Al denk ik persoonlijk dat dat niet nodig is, zou gewoon lekker zo doorgaan en in plaats van de sporen het zweepje erbij pakken. Ik vind je ook wat te lang, maar een keer per maand kan vast geen kwaad. Dat je trouwens op een Z2 paard mag rijden hoeft niet veel te zeggen over jouw kunde als ruiter, wel kan je er ontzettend veel van leren. Mijn verzorgmeisje van 15 jaar reed zo weg op mijn Z2 hengst, en die komt zo van de manege af, dat meisje dan he :') Vat het allemaal niet te persoonlijk op, echter had je wel kunnen verwachten dat het topic zo zou lopen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:26

Demivds schreef:
Je bent misschien een beetje te lang en als je niet al te zwaar bent, oke als er nou iemand op zat van 50 kilo kon ik nog begrijpen, maar dat betekent niet dat je er nooit meer op hoeft te stappen, en kom nou 1x per maand.. kan toch best?

Hier ben ik het ook mee eens :j

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:38

ik zie een foto en daar reageer ik op.. Dan moet je geen foto plaatsen.. Je weet dat er kritiek op komt.. En vervelend of niet.. Het is een FEIT dat je te groot bent.. en het commentaar op de deken is alleen maar goedbedoeld advies.. Meisje, ik voel het niet als jij achter die pony aan gesleept wordt en alles openhaalt/breekt wat er kapot kan gaan.. Vooral ermee doorgaan.. Maar niet komen huilen als je een goede smak maakt..

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:48

nine1987 schreef:
ik zie een foto en daar reageer ik op.. Dan moet je geen foto plaatsen.. Je weet dat er kritiek op komt.. En vervelend of niet.. Het is een FEIT dat je te groot bent.. en het commentaar op de deken is alleen maar goedbedoeld advies.. Meisje, ik voel het niet als jij achter die pony aan gesleept wordt en alles openhaalt/breekt wat er kapot kan gaan.. Vooral ermee doorgaan.. Maar niet komen huilen als je een goede smak maakt..

Het is helemaal geen FEIT dat ze te groot is, dat is eerder een menig van jou omdat ze gerust nog wel eens op een pony kan rijden. Daarbij, dat is gwn een uitrijdeken die zo hoort? Als dat zo gevaarlijk is, is half bokt gevaarlijk bezig....

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 12:28

essie_blue schreef:
Dat ze je bemerken op je leeftijd is ergens toch logisch, je hebt toch minder rijervaring dan de gemiddelde volwassenen die de paardensport beoefenen. Het feit ook dat je deze vraag stelt op bokt geeft ook al wat onervarenheid aan. Dat is niet erg, dat je jonger bent hoeft niet te betekenen dat je niet goed kan rijden. Maar dat zeggen ze hier ook niet, vat het maar niet te persoonlijk op. Zij bedoelen dat het misschien verstandig is om een volwassene mét rijervaring erbij te halen. Al denk ik persoonlijk dat dat niet nodig is, zou gewoon lekker zo doorgaan en in plaats van de sporen het zweepje erbij pakken. Ik vind je ook wat te lang, maar een keer per maand kan vast geen kwaad. Dat je trouwens op een Z2 paard mag rijden hoeft niet veel te zeggen over jouw kunde als ruiter, wel kan je er ontzettend veel van leren. Mijn verzorgmeisje van 15 jaar reed zo weg op mijn Z2 hengst, en die komt zo van de manege af, dat meisje dan he :') Vat het allemaal niet te persoonlijk op, echter had je wel kunnen verwachten dat het topic zo zou lopen.

dus omdat ik niet echt verstand van sporen heb geeft dat mijn onervarenheid aan :roll: >;)
normaal rijd ik niet met sporen,. dus is het wel logisch dat ik er niet veel vanaf weet?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:54

Nee die dekens horen niet zo, een uitrij deken leg je op het zadel en de ruiter gaat daar op zitten.
Als je er nu af valt neem je die deken mee, waarbij de kans groot is dat de deken ergens aan het tuig of de pony blijft hangen met de gevolgen van dien.

En inderdaad TS, jij bent onervaren met sporen, je zegt het zelf. Je spreek jezelf wat tegen hierboven.
Je hebt je antwoord toch gekregen? Dat bokt valt over het feit dat je wat te lang bent voor de shet, tja dat is bokt, en dat sommigen wat fel reageren op jouw sporenvraag, tja, ook dat is bokt. Dat moet je onderhand toch wel weten :) Ik vind je zelf ook wat te lang voor de pony, maar zeker niet te zwaar en vind dat je er prima eens per maand op kan rijden. Is ook wel goed voor de pony als hij wat aan het werk kan.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:57

Ik denk namelijk dat je met zwanenhalsjes nog steeds niet bij zijn buik komt, maar dat is ook niet echt de bedoeling van die dingen. Je hebt gewoon erg lange benen, maar je bent zeker niet te zwaar voor de pony, als je tenminste maar niet te intensief rijdt. Zweepje werkt beter, een tikje op de bips als hij begint de trekken of ergens de berm in duikt voor gras is ook erg duidelijk voor hem. Geef daarbij een correctie met je stem zodat hij goed jouw stemcorrectie daarmee in verband legt, dan snapt hij het ook als hij met je broertje begint te etteren. Succes ermee.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:05

romyloverrr schreef:
AdnerB schreef:
mag ik vragen wat jij denkt dat 1x per maand op deze shet stappen voor zin heeft?

en helaas voor jou..ik vind je ook te groot..laat je broertje er lekker op 'rijden' en zoek eventueel rustig verder naar een kleiner iemand :)

het nut vind ik:
- enz.

Het nut is dat ik er met mijn benen beter aankom en niet mijn benen hoef op te trekken.

Dit geeft al aan dat het gewoon niet meer kan (en dat geldt niet alleen voor jou, maar ook voor volwassenen die erop kruipen terwijl het niet past qua lengte). Dan kun je sporen gaan gebruiken, maar dan verbloem je het alleen maar. Als je te groot bent kun je nooit zo nauwkeurig de hulpen geven dan als je gewoon past. Ook met spoor zul je je hak omhoog moeten brengen om te kunnen drijven. Ik zou lekker je broertje laten rijden en zelf lekker andere dingen doen met de pony. Met de dubbele longe, lange lijnen of mennen kun je de pony ook prima trainen op een verantwoorde manier. Daarvoor hoeft je er niet op te gaan zitten.

De andere punten die je aangeeft kan ik eigenlijk niet linken met het dragen van sporen. Zorgen dat de pony geen gras gaat eten doe je door zijn aandacht bij jou te houden en op tijd te reageren als je denkt dat hij naar het gras wil gaan

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:08

romyloverrr schreef:
Ik rijd 8 jaar (ben 15 maar erg klein), heb een eigen pony en rijd diverse pony's voor andere mensen.
Ik kan met sporen rijden maar doe dat bij voorkeur niet, normaal enkel voor verfijning.
Maar in dit geval zou het misschien kunnen helpen, wat denken jullie?
Wat voor sporen met zwanenhals zijn het minst scherp?

TS,ik ben wel erg benieuwd waar je denkt dat sporen in dit geval voor zouden kunnen helpen? Want ondanks dat het al een behoorlijk lang topic is geworden, is mij nog steeds niet duidelijk wat nu het probleem is?
Over je houding: je zit inderdaad een beetje in stoelzit. Vanaf de foto lijkt de oorzaak daarvan mij echter niet jouw eigen zit, maar de beugelophanging van het zadel. Het ziet er uit alsof de beugels te ver naar voren aan het zadel zitten, dan wel dat het zadel naar achteren kantelt omdat het niet goed op de pony past. Doordat jij er op zit en er ook nog een (uitrij)deken overheen ligt kan ik niet zien of het zadel wel of niet kantelt. Het lijkt ook teveel over de schouder van de pony te liggen. Daar kun je verder weinig aan doen, een goed passend zadel vinden voor een kleine pony is nogal lastig. Als het probleem met rijden echter is dat de pony niet voorwaarts genoeg is, zou mijn eerste vraag wel zijn of hij ook zonder zadel niet voorwaarts genoeg is en of hij met ander werk (longeren, aangespannen?) ook niet voorwaarts genoeg is. Wanneer dat alleen met rijden het geval is kun je dat alleen oplossen met een ander, beter passend zadel.
Verder sluit ik mij aan bij wat eerder al gezegd is: drijven doe je met je kuit, niet met een spoor. Mocht het probleem niet zijn dat de pony niet voorwaarts is maar dat hij bijvoorbeeld niet goed om je been heen buigt, dan kom ik toch terug bij mijn opmerkingen over het zadel. Als het zadel de schouders omsluit kan de pony waarschijnlijk daardoor niet goed buigen en dat los je ook niet op met een spoor.

Tabaluga12

Sporen lijken me echt niet de oplossing. Rijd wat consequenter met een zweepje.

Ik vind het nog prima gaan hoor. Nu het nog gaat zou ik juist wat vaker rijden, 1x per maand schiet niet echt op. Ook kun je natuurlijk andere oefeningen doen zoals grondwerk en longeren om je broertje te ondersteunen.

eilleen333

quote="romyloverrr"]
eilleen333 schreef:
[quote="romyloverrr"
ik kan wel drijven maar dan moet ik mijn benen optrekken :j
[/quote

Ik heb wel degelijk gelezen;)

waarom zeg je het dan?
[/quote]

Je zegt zelf dat je je benen moet optrekken om te drijven. Met een zwanenhals komt je spoor hoger dus hoef je je been minder op te trekken.
Dan is het toch logisch dat ik ervan uitga dat je die sporen wil om te drijven?

Maar ik ga deze discussie verlaten. Zonde van mijn tijd...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:59

Tabaluga12 schreef:
Sporen lijken me echt niet de oplossing. Rijd wat consequenter met een zweepje.

Ik vind het nog prima gaan hoor. Nu het nog gaat zou ik juist wat vaker rijden, 1x per maand schiet niet echt op. Ook kun je natuurlijk andere oefeningen doen zoals grondwerk en longeren om je broertje te ondersteunen.

Hier sluit ik me helemaal bij aan!

Probeer verder vanuit je kuit te drijven ipv met je hak. Je hoeft dan ook je been niet op te trekken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:02

romyloverrr schreef:
AdnerB schreef:

het nut vind ik:
- enz.

Pony weet heel goed wie er op zijn rug zit dus ondanks dat jij erop rijd 1 keer per maand zal hij bij je broertje gras blijven eten en de teugels uit zijn handen trekken. Je broertje moet dit zelf leren.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:39

met bovenstaande reactie eens, paarden weten donders goed dat ze bij de ene ruiter wel stil kunnen staan enz en bij de andere niet
dus het heeft geen enkele zin dat jij met sporen of wat dan ook op die shet rijd
ik zou hem gewoon 1 keer per maand laten lessen met de shet, zo kan hij leren hoe hij er voor moet zogen dat die shet niet gaat eten

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 07:17

sporen vind ik grote onzin!! en bijrijden zou een keer per week nog niet echt zin hebben denk ik..geneuzel over te groot vind ik onzin je weegt amper wat en soms even een shetje rijden voor een kleiner iemand kan in mijn ogen niet zoveel kwaad

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:40

Klopt ze weegt amper wat je hebt ook nog iets genaamd hefboomwerking dat te maken heeft met t bovenlichaam dat te lang is

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:19

Ik zou het gewoon NIET doen. Klaar.

ziggyaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:35

Ik vind je houding ook niet zo slecht hoor ? Maarals de pony niet luisterd heeft sporen in dit geval ook geen zin . Als je nu met sporen rijd zou het op een gegeven moment alleen moeilijker worden als je zonder rijd of ze worden'spoormoe' na mijn ervaring . zoek idd gewoon een kleiner iemand maar die hem wel aanpakt