scheiding amateur-professional op wedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 18:18

Urielle schreef:
Ik rij KNHS jasmijn

Oke, maar als jij over de grens woont is het dan wel logisch dat je dan ver moet rijden :D ;) Dat kun je de KNHS niet kwalijk nemen :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:22

jasmijn78 schreef:
Urielle schreef:
Ik rij KNHS jasmijn

Oke, maar als jij over de grens woont is het dan wel logisch dat je dan ver moet rijden :D ;) Dat kun je de KNHS niet kwalijk nemen :+

Ik woon net over de grens dus dat valt wel mee. Als mijn kring ook eens iets zou organiseren
1) meer 'gewone' wedstrijden
2) impulswedstrijden
3) andere evenementen zoals clinics
zou het probleem voor mij al een stuk opgelost zijn.

Gini

Re: scheiding amateur-professional op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:32

Ik spreek eigenlijk ook uit naam van België :D Hier heerst deze discussie eigenlijk niet. Maar dat zal dan waarschijnlijk zijn omdat iedere doelgroep min of meer aan zijn trekken komt. En omdat dressuur nog altijd het relatief kleine broertje is van de jumping. En in het springen heb je sowieso minder zagers (grapje). :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:32

Nav de post van Urielle.

Maar wedstrijden organiseren gebeurt niet vanuit de kring...Die coördineren de boel alleen maar een beetje. Wedstrijden worden georganiseerd door verenigingen en dus eigenlijk door de leden. Dus als je meer impulswedstrijden wilt zou ik zeggen, stel het voor bij je vereniging en neem een deel van de organisatie op je. Want het probleem dat door jou nu benoemt wordt komt imo niet bij de KNHS vandaan (als die de wedstrijden ook daadwerkelijk zouden organiseren zou het pas echt duur worden) en zal denk ik ook niet opgelost worden door de wedstrijden voor profs en amateurs te splitsen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:45

Nee, maar de kring heeft juist geïnitieerd dat er minder wedstrijden kwamen, want er moest per weekend een grote wedstrijd zijn en verder geen 'concurrentie' van kleinere wedstrijden. Vroeger stonden er veel meer wedstrijden op de kalender. Het kringbestuur staat totaal niet open voor kritiek van onderaf (er wordt ook al jaren geklaagd dat de selecties op elkaar gepropt worden zonder tussenpauze, maar ook daar wordt niks mee gedaan)
Speelt ook nog mee dat er steeds meer wedstrijdlocaties wegvallen in de kring. Indoor zijn dat er nog 2 die twee rijbakken aan kunnen bieden.
Mijn vereniging is een van de weinige die echt nog veel wedstrijden organiseert (en daar draag ik praktisch ook mijn steentje bij als vrijwilliger), en ook bijv. voor 'het ondergeschoven kindje' ZZL uitschrijft. Als zij OOK de impulswedstrijden nog op zich moeten nemen.... ik denk eigenlijk niet dat ze daarop zitten te wachten!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:48

Hmz, daar ben je mooi klaar mee dus eigenlijk. Meen dat er in veel kringen wel een regel is dat er tijdens een selectiewedstrijd niet in de kring nog een andere wedstrijd mag zijn (in dezelfde discipline) maar als ze het daarbuiten ook gaan tegenhouden is ook niet erg netjes imo. Is het dan ook een kring met relatief veel profruiters of niet?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:55

Veel semiprofs met eigen africhtingsstallen of die fulltime aan het rijden zijn. Anky kom ik niet tegen zeg maar, maar wel bekende namen van de Hippiades.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:10

Op de amateurwedstrijden is de kwestie van het hoge inschrijfgeld misschien opgelost, maar dan gaat alsnog de serieuze/ambitieuze amateur met het kwaliteitspaard en/of fijn afgerichte paard met de prijzen naar huis.. En juist deze kan zich nu ook prima meten en bij de prijzen rijden op een ''normale'' wedstrijd.
De amateur-amateur trekt dan alsnog aan het kortste eind, tenzij het hem of haar niet uitmaakt dat de bovenste plaatsen naar de meer serieuze/ambitieuze amateur gaan. Of zie ik dit verkeerd?
Ik zie namelijk vaak dat ambitieuze/serieuze amateurs met fijne paarden en begeleiding zich tussen de (semi)profs rijden, dus ik denk dat het probleem zo niet wordt opgelost, hooguit het startgeld principe.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:24

Denk dat het niet haalbaar is, simpelweg om dat het trekken van een grens tussen amateur en prof me nogal ondoenlijk lijkt.

Hier in de omgeving vermaak ik me prima op wedstrijden, zie niet in dat er een scheiding moet komen.
En nee, ik kom niet elke week met een lint thuis en heb geen toppaard.

Wat ik wel toe zou juichen is een klasse nog lager dan de BB springen en mijpart een dressuur proefje zonder galop.
Dan wel als klasses waar je niet verplicht in moet starten en waar je alleen fictieve wp's kan halen.
Of verenigingen moeten weer meer vrije hand krijgen in het organiseren van oefenspringen MET wedstrijd element, wat nu "zwarte wedstrijd" worden genoemd. Of dat er meer verenigingen aan deel mogen nemen dan nu het geval is bij "onderlinge" wedstrijden, ook met dressuur.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:22

Dressuur zonder galop ben ik echt niet voor :n

Laag springen, ik weet niet precies hoe hoog de BB meestal staat maar lager dan 80 cm hoeft het (voor de paarden) wat mij betreft ook niet te gaan.

Ik vind met name het eerste namelijk nogal gevaarlijke situaties opleveren op het losrijterrein (en soms ook in de ring). Ik heb de laatste jaren echt een hekel gekregen aan het losrijden tussen de B-ruiters omdat er bijna altijd wel één of twee combinaties tussen rijden die gewoon echt nog niets te zoeken hebben op een wedstrijd. Dan heb ik het niet over het jonge paard dat een keertje bokt of schrikt maar echt over degenen die stuurloos rondjakkeren, kei- en keihard rondjagen om het paard maar eens in galop te krijgen, paard zo slecht aan de hulpen hebben dat ze onmogelijk te ontwijken zijn, dat soort dingen. Niets tegen de B ruiter die nog ervaring moet opdoen en af en toe per ongeluk in de wegrijdt hoor, daar wil ik best rekening mee houden. Maar als je je paard niet netjes in alle drie de gangen onder controle hebt kan je gewoon beter thuisblijven. Veiliger voor iedereen.
Ik ben voor laagdrempelige sport maar de tendens van de laatste jaren dat echt alles en iedereen maar moet kunnen starten dat hoeft van mij niet. De sport wordt er niet veiliger van en ik kan me ook niet voorstellen dat het op deze manier leuke ervaringen oplevert voor de nieuwe starters. Sommige combinaties zijn gewoon (nog) beter af in een goed omheinde bak zonder mederuiters.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:31

Nagini schreef:
daffie1986 schreef:
Als die ruiter/amazone paarden van anderen rijdt waar ze b.v. 600-800 euro per maand mee verdient ook niet? 3 van zulke B/L/M/Z of welk niveau paarden dan ook, maakt dus 1800 - 2400 euro euro per maand. Trek daar de kosten van stro, ruwvoer, krachtvoer, vervoer naar wedstrijden, starten vanaf (voor het gemak gaan we er maar even vanuit dat het paard aan huis staat bij de amazone/ruiter en in goede gezondheid is) dan blijft er nog steeds een boterham salaris over. Het is alleen de vraag of je er dan ook nog beleg op wilt ja of nee en dat maakt nu net het verschil tussen de pro en de amateur. Daar komt dan nog bij dat je als pro volgens de Nederlandse wet BTW moet afdragen en dat een amateur dit meestal zwart doet/nog niet nodig is.

Er heeft vroeger een keer een artikel over een springruiter in een blaadje gestaan. Hierin vertelde de ruiter dat de trainingskosten per paard 1.000 euro per maand betaalde. Dat geld werd alleen maar gebruikt voor de stallingskosten en het salaris van de ruiter. De kosten van veearts, hoefsmid, wedstrijden, transport enz. werden allemaal doorberekend aan de eigenaar.

Je vergeet even dat naast alle paardendingen er nog wel een boel bij komt en dan ben je toch weer krap bij kas.
Zorgverzekering, auto verzekering, huur of hypotheek.. ga maar even door.

Die bedoelde ik er wel bij maar niet opgeschreven, is voor mij eigenlijk normaal dus dat noem ik bij elkaar.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:35

0000 schreef:
Dressuur zonder galop ben ik echt niet voor :n

Laag springen, ik weet niet precies hoe hoog de BB meestal staat maar lager dan 80 cm hoeft het (voor de paarden) wat mij betreft ook niet te gaan.

Ik vind met name het eerste namelijk nogal gevaarlijke situaties opleveren op het losrijterrein (en soms ook in de ring). Ik heb de laatste jaren echt een hekel gekregen aan het losrijden tussen de B-ruiters omdat er bijna altijd wel één of twee combinaties tussen rijden die gewoon echt nog niets te zoeken hebben op een wedstrijd. Dan heb ik het niet over het jonge paard dat een keertje bokt of schrikt maar echt over degenen die stuurloos rondjakkeren, kei- en keihard rondjagen om het paard maar eens in galop te krijgen, paard zo slecht aan de hulpen hebben dat ze onmogelijk te ontwijken zijn, dat soort dingen. Niets tegen de B ruiter die nog ervaring moet opdoen en af en toe per ongeluk in de wegrijdt hoor, daar wil ik best rekening mee houden. Maar als je je paard niet netjes in alle drie de gangen onder controle hebt kan je gewoon beter thuisblijven. Veiliger voor iedereen.
Ik ben voor laagdrempelige sport maar de tendens van de laatste jaren dat echt alles en iedereen maar moet kunnen starten dat hoeft van mij niet. De sport wordt er niet veiliger van en ik kan me ook niet voorstellen dat het op deze manier leuke ervaringen oplevert voor de nieuwe starters. Sommige combinaties zijn gewoon (nog) beter af in een goed omheinde bak zonder mederuiters.

Maar om te mogen springen moet je toch gewoon een winstpunt in de dressuur hebben?
Dan zou je toch verwachten dat men ietsje kan sturen?

En ik ben 1 van die mensen die laag wil springen en als ik wil kan ik je gigantisch in de weg rijden,
maar kan je ook wel ontwijken als ik wil...

Een B springruiter... zegt niets over wat ie verder met zijn paard doet he!?

(zei diegene die in op Z inrij terrein wel eens bijkans finaal geplet is op een pony tussen de 1.80tigers
en die moeten toch ook allemaal kunnen sturen, maar willen het blijkbaar niet altijd)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:44

Ik heb het over B dressuur, sorry. Overigens heb je volgens mij om BB te springen geen wp nodig maar dat weet ik niet zeker. Zoals ik al zei hoeft het wat mij betreft voor de paarden niet lager, maar als er genoeg mensen zijn die dat wel willen, ach waarom niet.
Dressuur zonder galop daarentegen vind ik wel echt een grote no-go. Ik vind het gewoon een heel slechte insteek om als bond te zeggen 'nee joh, je hoeft nog niet te kunnen galopperen maar ga maar lekker op concours!' Je mag ook niet de weg op met je auto als je alleen maar in de 1e en 2e versnelling kan of durft te rijden, is niet veilig voor je medeweggebruikers.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:54

0000 schreef:
Ik heb het over B dressuur, sorry. Overigens heb je volgens mij om BB te springen geen wp nodig maar dat weet ik niet zeker. Zoals ik al zei hoeft het wat mij betreft voor de paarden niet lager, maar als er genoeg mensen zijn die dat wel willen, ach waarom niet.
Dressuur zonder galop daarentegen vind ik wel echt een grote no-go. Ik vind het gewoon een heel slechte insteek om als bond te zeggen 'nee joh, je hoeft nog niet te kunnen galopperen maar ga maar lekker op concours!' Je mag ook niet de weg op met je auto als je alleen maar in de 1e en 2e versnelling kan of durft te rijden, is niet veilig voor je medeweggebruikers.

Alleen zitten die blijkbaar nu ook al op het paard, jouw beschrijving lezende, aangezien ze hun paard niet in galop kunnen krijgen, dan kunnen ze maar beter ook gewoon niet galopperen toch?

Denk dat we al heel eind zijn als oefen wedstrijden en onderlinge wedstrijden ruimer genomen mogen worden met een klassement en inschrijvingen van meer verenigingen. Dan kan iedereen daar fijn gaan oefenen.
Iets waar ik ook gebruik van maak (heb gemaakt), voordat ik een paard KNHS start.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:03

Nee, want imo is dat de laatste jaren echt veel erger geworden. Sinds het wijzigen van de B proeven en die hele campagne van de KNHS om het laagdrempeliger te maken (oa impulsrubrieken starten en proberen om maar iedereen op concours te krijgen) is het er volgens mij niet beter op geworden.

Waarom niet gewoon gebruik maken van onderlinge wedstrijden (die dan inderdaad wel gewoon georganiseerd moeten mogen worden natuurlijk!) en de 'echte' wedstrijden overlaten voor degenen die daar klaar voor zijn. En fatsoenlijk kunnen galopperen hoort daar wat mij betreft wel bij. Het hoeft echt geen hoogstandje te zijn maar wel enigszins gecontroleerd. Nu worden de wedstrijden aangepast aan het niveau van de mogelijke nieuwe instromers, in plaats van een niveau vast te stellen en degenen die daar echt niet aan voldoen een keer hun neus te laten stoten.

Ik kan het niet beter uitleggen helaas. Het gaat mij er in ieder geval absoluut niet om dat er geen onderlinge wedstrijden moeten zijn of dat iedereen fantastisch moet rijden. Maar ik denk dat de hele discussie amateur vs prof ook wat mindert als het instapniveau niet telkens verlaagd wordt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:13

0000 schreef:
Nee, want imo is dat de laatste jaren echt veel erger geworden. Sinds het wijzigen van de B proeven en die hele campagne van de KNHS om het laagdrempeliger te maken (oa impulsrubrieken starten en proberen om maar iedereen op concours te krijgen) is het er volgens mij niet beter op geworden.

Waarom niet gewoon gebruik maken van onderlinge wedstrijden (die dan inderdaad wel gewoon georganiseerd moeten mogen worden natuurlijk!) en de 'echte' wedstrijden overlaten voor degenen die daar klaar voor zijn. En fatsoenlijk kunnen galopperen hoort daar wat mij betreft wel bij. Het hoeft echt geen hoogstandje te zijn maar wel enigszins gecontroleerd. Nu worden de wedstrijden aangepast aan het niveau van de mogelijke nieuwe instromers, in plaats van een niveau vast te stellen en degenen die daar echt niet aan voldoen een keer hun neus te laten stoten.

Ik kan het niet beter uitleggen helaas. Het gaat mij er in ieder geval absoluut niet om dat er geen onderlinge wedstrijden moeten zijn of dat iedereen fantastisch moet rijden. Maar ik denk dat de hele discussie amateur vs prof ook wat mindert als het instapniveau niet telkens verlaagd wordt.

Wat mij betreft mag het dus vooral juist zijn in de vorm van "onderlinge" of "oefenwedstrijden" , maar er moet wel iets zijn waar de beginnende ruiters of de we leren het nooit ruiters ook iets met de KNHS kunnen, aangezien er verder geen mogelijkheden zijn.
En ik heb binnenkort ook weer een jonkie en die ga ik ook ergens mee heen slepen, alleen zou ik nu niet weten waar. Want die krijgt echt geen startkaart tot ze L kan starten.
(Heb pest hekel aan de B proeven, wordt al duizelig bij het idee van al die voltes)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:17

Volgens mij zijn we het dan wel redelijk eens haha :)

Iedereen die wil lekker onderling laten starten zonder bemoeienis van de KNHS, en de reguliere wedstrijdsport behouden voor degenen de rest. Volgens mij is het afsplitsen van de profs dan helemaal niet meer nodig.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 23:19

Vroeger was het nog zo dat de instructie van de vereniging bepaalde of je wel klaar was om 'federatie' te gaan rijden.

De ouderwetse Caprilliproef vind ik dan wel weer een goede aanvulling voor wedstrijden en beginnende ruiters.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:30

Moet alleen de KNHS de "wilde wedstrijden" ontwilden.
Dus meer mogelijk maken.

Caprilliproef heb ik vroeger op de manege wel eens gereden, vond ik geen gekke uitvinding.
Mogen ze er zo weer bij doen wat mij betreft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:52

Ik zou dat ook best zinnig en leuk vinden, caprilli.

Maar de impulswedstrijden, of onderling buiten KNHS om, mogen zeker meer algemeen worden van mij. Niet alleen voor je wedstrijden gaat starten maar ook om ritme te houden als het in een klasse nog niet (constant) wil en je wil wel blijven starten maar niet voor het echie.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:21

Moeilijke discussie..
Ik zelf breng mijn eigen paard uit in de klasse B en L springen, bij elke wedstrijd waar ik naar toe ga, staat het parkeer terrein vol met vrachtwagens van handelsstallen.

Ik zelf heb geen moeite met het rijden tegen de "profs" maar ik vind het idee dat de handelsstallen daar op wedstrijd komen om met zo veel mogelijk paarden mee te doen, zo snel mogelijk het paard omhoog te krijgen en vervolgens weer de paarden te verkopen gewoon geen "gezellig" idee. Als ik op wedstrijd ga is meer dan de helft van de deelnemers wel van een handelsstal. Na mijn idee zijn er tegenwoordig heel weinig mensen die op wedstrijd komen om voor zichzelf te rijden en niet voor de verkoop.

Ik pik regelmatig een prijsje mee, en dan vind ik het ook een fijn idee dat ik er een aantal goede ervaren ruiters "uit heb gereden". Maar ik denk dat de sfeer anders zou zijn als het niet alleen om de verkoop / het geld zou gaan.