Urielle schreef:Ik rij KNHS jasmijn
Oke, maar als jij over de grens woont is het dan wel logisch dat je dan ver moet rijden
Dat kun je de KNHS niet kwalijk nemen
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
jasmijn78 schreef:Urielle schreef:Ik rij KNHS jasmijn
Oke, maar als jij over de grens woont is het dan wel logisch dat je dan ver moet rijden![]()
Dat kun je de KNHS niet kwalijk nemen
Hier heerst deze discussie eigenlijk niet. Maar dat zal dan waarschijnlijk zijn omdat iedere doelgroep min of meer aan zijn trekken komt. En omdat dressuur nog altijd het relatief kleine broertje is van de jumping. En in het springen heb je sowieso minder zagers (grapje).

Nagini schreef:daffie1986 schreef:Als die ruiter/amazone paarden van anderen rijdt waar ze b.v. 600-800 euro per maand mee verdient ook niet? 3 van zulke B/L/M/Z of welk niveau paarden dan ook, maakt dus 1800 - 2400 euro euro per maand. Trek daar de kosten van stro, ruwvoer, krachtvoer, vervoer naar wedstrijden, starten vanaf (voor het gemak gaan we er maar even vanuit dat het paard aan huis staat bij de amazone/ruiter en in goede gezondheid is) dan blijft er nog steeds een boterham salaris over. Het is alleen de vraag of je er dan ook nog beleg op wilt ja of nee en dat maakt nu net het verschil tussen de pro en de amateur. Daar komt dan nog bij dat je als pro volgens de Nederlandse wet BTW moet afdragen en dat een amateur dit meestal zwart doet/nog niet nodig is.
Er heeft vroeger een keer een artikel over een springruiter in een blaadje gestaan. Hierin vertelde de ruiter dat de trainingskosten per paard 1.000 euro per maand betaalde. Dat geld werd alleen maar gebruikt voor de stallingskosten en het salaris van de ruiter. De kosten van veearts, hoefsmid, wedstrijden, transport enz. werden allemaal doorberekend aan de eigenaar.
Je vergeet even dat naast alle paardendingen er nog wel een boel bij komt en dan ben je toch weer krap bij kas.
Zorgverzekering, auto verzekering, huur of hypotheek.. ga maar even door.
0000 schreef:Dressuur zonder galop ben ik echt niet voor
Laag springen, ik weet niet precies hoe hoog de BB meestal staat maar lager dan 80 cm hoeft het (voor de paarden) wat mij betreft ook niet te gaan.
Ik vind met name het eerste namelijk nogal gevaarlijke situaties opleveren op het losrijterrein (en soms ook in de ring). Ik heb de laatste jaren echt een hekel gekregen aan het losrijden tussen de B-ruiters omdat er bijna altijd wel één of twee combinaties tussen rijden die gewoon echt nog niets te zoeken hebben op een wedstrijd. Dan heb ik het niet over het jonge paard dat een keertje bokt of schrikt maar echt over degenen die stuurloos rondjakkeren, kei- en keihard rondjagen om het paard maar eens in galop te krijgen, paard zo slecht aan de hulpen hebben dat ze onmogelijk te ontwijken zijn, dat soort dingen. Niets tegen de B ruiter die nog ervaring moet opdoen en af en toe per ongeluk in de wegrijdt hoor, daar wil ik best rekening mee houden. Maar als je je paard niet netjes in alle drie de gangen onder controle hebt kan je gewoon beter thuisblijven. Veiliger voor iedereen.
Ik ben voor laagdrempelige sport maar de tendens van de laatste jaren dat echt alles en iedereen maar moet kunnen starten dat hoeft van mij niet. De sport wordt er niet veiliger van en ik kan me ook niet voorstellen dat het op deze manier leuke ervaringen oplevert voor de nieuwe starters. Sommige combinaties zijn gewoon (nog) beter af in een goed omheinde bak zonder mederuiters.
0000 schreef:Ik heb het over B dressuur, sorry. Overigens heb je volgens mij om BB te springen geen wp nodig maar dat weet ik niet zeker. Zoals ik al zei hoeft het wat mij betreft voor de paarden niet lager, maar als er genoeg mensen zijn die dat wel willen, ach waarom niet.
Dressuur zonder galop daarentegen vind ik wel echt een grote no-go. Ik vind het gewoon een heel slechte insteek om als bond te zeggen 'nee joh, je hoeft nog niet te kunnen galopperen maar ga maar lekker op concours!' Je mag ook niet de weg op met je auto als je alleen maar in de 1e en 2e versnelling kan of durft te rijden, is niet veilig voor je medeweggebruikers.
0000 schreef:Nee, want imo is dat de laatste jaren echt veel erger geworden. Sinds het wijzigen van de B proeven en die hele campagne van de KNHS om het laagdrempeliger te maken (oa impulsrubrieken starten en proberen om maar iedereen op concours te krijgen) is het er volgens mij niet beter op geworden.
Waarom niet gewoon gebruik maken van onderlinge wedstrijden (die dan inderdaad wel gewoon georganiseerd moeten mogen worden natuurlijk!) en de 'echte' wedstrijden overlaten voor degenen die daar klaar voor zijn. En fatsoenlijk kunnen galopperen hoort daar wat mij betreft wel bij. Het hoeft echt geen hoogstandje te zijn maar wel enigszins gecontroleerd. Nu worden de wedstrijden aangepast aan het niveau van de mogelijke nieuwe instromers, in plaats van een niveau vast te stellen en degenen die daar echt niet aan voldoen een keer hun neus te laten stoten.
Ik kan het niet beter uitleggen helaas. Het gaat mij er in ieder geval absoluut niet om dat er geen onderlinge wedstrijden moeten zijn of dat iedereen fantastisch moet rijden. Maar ik denk dat de hele discussie amateur vs prof ook wat mindert als het instapniveau niet telkens verlaagd wordt.