Hoeveel last heb jij nog van je gebroken rug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

estella81

Re: Hoeveel last heb jij nog van je gebroken rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 01:28

Ik ben inmiddels bij de manueel therapeut geweest. Allereerst wilde hij de gegevens van de laatste rontgenfotos hebben. Logisch. en heeft hij gekeken in hoeverre mijn rug nog naar behoren buigt. Mijn rug buigt een stuk minder makkelijk naar rechts.. De rugspieren zijn gespannen dat hij de komende tijd gaat verbeteren door dry-neadeling. De tweede afspraak heeft hij voorzichtig mijn rug gemobiliseerd (geen gekraak maar meer gebogen) en ik merk dat ik makkelijker naar links buig. Rechts is niet veel verbeterd. Volgende week afspraak 3. ben met name benieuwd naar het dry-neadeling... hoor daar goede verhalen over.

Mariaboz1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 02:11

5jaar geleden heb ik mijn rugwervels op 6plaatsen gebroken gehad. Zware hersenschudding. (Droeg cap) na presies 3min 29 alle hoeken van de bak had gezien. Ik dacht nog dit ga ik niet redden. Ik moet hier vanaf zien te komen.
Heb een week in het ziekenhuis gelegen. 8weken rust. Heb de eerste drie jaar veel last gehad. Maar nu helemaal niet meer. Blij toe
Pijn went nooit.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 02:49

Ik heb mijn rug in mijn jeugd gebroken door mijn paard. Ik ben daar goed van hersteld. In maart vorig jaar ben ik uitgegleden en heb ik 1 van de wervels opnieuw gebroken. Door de scherpe breuk is mijn ruggenmerg ernstig beschadigd . Ik heb lang op bed gelegen omdat het een instabiele breuk was. Nu zit ik nog in een gips korset en ben ik fulltime aan het revalideren. Voor pijn gebruik ik morfine. Paardrijden mag ik nooit meer. Ik kan wel lopen maar ik heb geen gevoel meer in een1 been en dat been heeft ook ernstige uitvalsverschijnselen.
Niet fijn dus.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:10

estella81 schreef:
Ik ben inmiddels bij de manueel therapeut geweest. Allereerst wilde hij de gegevens van de laatste rontgenfotos hebben. Logisch. en heeft hij gekeken in hoeverre mijn rug nog naar behoren buigt. Mijn rug buigt een stuk minder makkelijk naar rechts.. De rugspieren zijn gespannen dat hij de komende tijd gaat verbeteren door dry-neadeling. De tweede afspraak heeft hij voorzichtig mijn rug gemobiliseerd (geen gekraak maar meer gebogen) en ik merk dat ik makkelijker naar links buig. Rechts is niet veel verbeterd. Volgende week afspraak 3. ben met name benieuwd naar het dry-neadeling... hoor daar goede verhalen over.

Zit jij in rockanje toevallig? Hopelijk gaat het allemaal werken voor je!

cannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:16

Fijn om al die herkenbare verhalen te lezen.
Ik heb anderhalf jaar geleden mijn rug gebroken na een val bij turnen. Ik had een instabiele breuk in T11. Eerst heb ik 50 dagen plat in het ziekenhuis gelegen, daarna 7 weken thuis met een korset en toen weer langzaam zonder korset leren lopen. Ik heb een jaar fysio en ceasartherapie gehad.
Nu heb er nog dagelijks last van, maar het is geen ondraaglijke pijn die ik heb. Vreemd genoeg gaat sporten goed, maar lang zitten is vreselijk. Paardrijden gaat helaas dus ook niet goed. Hooguit een half uur en dan gaat mijn rug echt pijn doen. Ik hoop dat het ooit nog beter gaat.
Mijn rug voelt ook zeker anders dan voor mijn val. De hele dag een stijve rug en na lang zitten of paardrijden is het erger. Mijn rug kraakt ook snel, dat voelt wel fijn.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:18

Ik heb L4 en L5 gebroken. Die pijn met zitten is inderdaad verschrikkelijk en ook best ondraaglijk te noemen. Mijn rug kraakt ook ik probeer dat te vermijden omdat ik niet het idee heb dat dat echt goed is.
De verhalen hier zijn zo herkenbaar.

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 20:02

Ik ben nu inmiddels een stuk of 3x bij de manueel therapeut geweest. Hij heeft vandaag mijn rugpezen met dryneedeling behandeld. Was echt bizar. Eerst drukte hij op mijn rugspier/pees en dat deed zeer (dat doet altijd zeer) Hij stak 4 naaldjes in mijn rug, voelde als kleine prikjes, en toen moest ik 10 minuten liggen. Na die tien minuten waarin ik niets heb gemerkt, haalde hij de naaldjes er weer uit en drukte opnieuw op mijn rugspier... Toen waren ze voor het eerst in twee jaar ontspannen! Het drukken deed geen zeer. Was bijzonder. Ik voel nu ook helemaal niks in mijn rug (wat positief is). Volgende week weer:)

Mocht jij nog last hebben van stijve rugspieren (snelle verzuring of eind van de dag stijve rug) probeer dit dan. Het werkt bij mij prima! Ben helemaal FAN!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:04

Is idd een goede tip; het laten behandelen van triggerpoints d.m.v. dry needling! Baat het niet, dan schaadt het niet!

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:05

Ik ga vrijdag voor de tweede x naar de fysio ze geeft alleen oefeningen en masseert niet omdat ze mij inmiddels kent en als ik helemaal geen pijnprikkels meer krijg Ik zeker te veel ga doen;) leef inmiddels twee dagen pillen vrij en moet zeggen valt niet tegen. Zondag mag ik weer voor het eerst op een paard ben heel benieuwd!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:09

Ik heb 2 jaar geleden mn rug gebroken, lendenwervel nummer 2 bestond niet meer :') ze hebben hem opnieuw opgebouwd uit schaafsel en ijzer en weet ikwat. 3 operaties gehad, een maand in het ziekenhuis en 3 maanden een korset. Sinds vorige week officieel klaar met revalideren. Helaas nog steeds elke dag last. Lang staan kan kk nog steeds niet, en ook paardrijden is erg zwaar.

Ben ook 10x zo voorzichtig geworden. Waar ik vroeger zo op onbekende paarden stapte en het 'wel gewoon probeerde' doe ik dat nu absoluut niet meer. Twijfel ik ergens over, doe ik het niet. Ik ga risico's echt uit de weg nu, want dit nooit meer.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:44

Ik heb gehoord dat ik opgenomen moet worden in Heliomare om te gaan revalideren omdat de poliklinische revalidatie helemaal niet goed gaat. Ik ga alleen maar achteruit |(

JessicaOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:54

Heftige verhalen hier allemaal. Ik heb gelukkig nog nooit iets aan mijn wervels gehad maar als ik het zo lees dan kan ik van geluk spreken. Ik stap maar al te graag op een "vreemd" paard om er even mee te rijden. En ben eigenlijk totaal niet bang aangelegd. Na het lezen van jullie verhalen heb ik hier toch een ander gevoel aan over gehouden.. Tazzey en alle andere die er weer bovenop moeten komen heeel heeel veeel sterkte!

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:10

Tazzey schreef:
Ik heb gehoord dat ik opgenomen moet worden in Heliomare om te gaan revalideren omdat de poliklinische revalidatie helemaal niet goed gaat. Ik ga alleen maar achteruit |(

Balen zeg! Ik heb wel een grote terugval van 1,5 week gehad daarna ging het gelukkig weer beter. Heel veel succes met revalideren.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:51

Thanks! Gaat het nu wel beter met je?

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:12

Ja gaat beter de laatste dagen wel weer aardig wat pijn aangezien ik de longen uit me lijf hoest en dat voel ik helaas wel. Ben benieuwd hoe ik me zondag voel na het paardrijden.

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 19:16

Tazzey schreef:

O nee! wat erg voor je:(..

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:48

Ik zie er ook echt onwijs tegenop. Mijn arts vertelde dat het voor minimaal een maand was en dat ik de weekenden naar huis toe mag. Ik hoop ook echt dat het bij die maand blijft.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:07

Hoe is het inmiddels tazzey? Ik heb vandaag voor het eerst weer op een paard gezeten eerste 5 min was ik echt heel bang en ben dus voor het eerst in mijn carrière aan een longeerlijn gegaan maar die 5 min was ik volledig vertrouwd op het paard en heb ik nog lekker een half uurtje gereden nog niet gegaloppeerd wilde niet alles in 1x doen. Voelde geen pijn dus ben erg benieuwd hoe het morgen is!

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 08:34

Gabbe, hoe lang was het voor jou geleden dat je voor het laatst op het paard zat?

Ik heb vorige week weer voor het eerst sinds november weer 20 minuten gereden en ook even galop, daarna stapte ik af met het gevoel of ik er minstens 5uur op gezeten had. En de dag er na de bij behorende spierpijn. :-)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 08:57

8 weken geleden was het. Ik wilde er voornamelijk weer op omdat ik vandaag voor een nieuw paardje ga kijken en wilde toch eerst even op een vertrouwd paard had nog nooit op haar gereden maar doe wel veel met haar en weet dat ze niks zal doen. Vandaag op een vreemd paard zal wel heel spannen worden.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:45

Gabbe, bij mij is het nog hetzelfde. Ik zit te wachten op een oproep voor Heliomare. Door de revalidatie op de poli in het ziekenhuis worden mijn klachten erger. We laten heb dus even voor wat het is en ik ga wachten tot Heliomare.

Wat fijn dat je weer op een paard heb kunnen zitten! Die angst is logisch, die zou ik ook hebben. Hoe is het nu met de pijn?

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:53

Is in der daad zeer begrijpelijk dat er angst is.
Ik zelf heb nu een rug protector gekocht om voor mezelf de angst wat te verminderen. Al durf ik denk ik voorlopig nog niet op een paard van een ander en al helemaal niet op een dressuur zadel (ik rijd zelf western en was van het paard van een ander met dressuurzadel af gevallen)

Hebben jullie trouwens ook veel last van de overige spieren in de rug of nek?
Sinds mijn val zitten mijn schouders en nek flink vast, gelukkig hept sport massage wel een beetje.

jupiterius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:57

Je rug breken is geen pretje, en je zal er altijd wel enigzins last van houden, omdat het toch een zwakke plek blijft, vooral met weersveranderingen kan je er last van hebben.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:57

Ik brak mijn rug de eerste keer in 2006 (val van de hooizolder), L2 en T9 waren toen gebroken.
Gevolg: 2 wervels op elkaar gedrukt (L2 en L3) en L2 25% weg. T9 een gewone breuk.

In maart 2012 deed ik het hele grapje nog eens opnieuw en donderde ik van mijn paard :)
Gevolg: L2 en T9 gebroken, L2 40% weg en T9 25% weg.
5 wervels op elkaar gedrukt, beschadigingen aan 5 wervels en zichtbare slijtage.

In september 2012 reed iemand tegen mijn geparkeerde wagen aan, waar ik nog in zat.
De breuken van maart waren helende, maar door het ongeval scheurden de breuken door.
Gevolg: onherstelbare schade.

En ik heb er nog steeds elke dag last van :)

Vorig jaar ben ik naar de kinesist geweest en hij heeft mij geleerd mijn innerlijke korset te verstevigen.
Ik moest de oefeningen 2x per week thuis herhalen, maar wegens luiheid en vergetelheid heb ik deze oefeningen alweer 4 maand niet gedaan.

En nu is de pijn dus terug :( Ik heb me onmiddellijk een bal gekocht om terug te beginnen trainen!

De kinesist is uiteindelijk de enige die mijn pijn heeft kunnen verlichten, iets waar 7 dokters en chirurgen nooit in geslaagd zijn :)

Rijden is lichamelijk even niet mogelijk voor mij (eigenlijk zal dit nooit meer mogelijk zijn, maar zolang ik af en toe nog een stapritje kan doen ben ik blij :) ). Dus ik focus me dan maar op grondwerk in alle soorten en maten :)

Hetgene mij het meest angst aanjaagt is het feit dat die ene wervel 40% weg is en op 50% liggen de zenuwen. Word krap als je het mij vraagt, ik zal niet meer van een paard moeten vallen of een ongeluk moeten krijgen want veel speling zit er niet meer op :n

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:09

Dat is ook niet mis Mi_Amore! Ik hoop dat je er snel een beetje bovenop komt!

SmidjeJollie, ik heb veel last van mijn nek en schouders. Dat is niet gek want ik gebruik mijn spieren momenteel helemaal verkeerd. Ik heb ook vaak hoofdpijn maar dat zal ook uit mijn nek vandaan komen.