Paard blijft aan de kletter gaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:43

Dispar_Vulgo schreef:
Trouwens hoe rij je vóórdat je op dat open veld komt, dus als hij nog rustig is? Waarschijnlijk met een lange losse teugel?

Bij mijn spooky paard hielp het om al gelijk vanaf het begin hem aan het werk te houden en aandacht bij je te hebben. Zodat je als je op het open veld komt, niet ineens 'anders' hoeft te gaan rijden

En heb je al eens geprobeerd om eerst een uur/2 uur fanatiek door de bossen te rijden en dan als hij al z'n energie al kwijt is, pas over het veld te rijden (in stap uiteraard)?

nee, ze rijd gewoon met teugels op contact.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:04

Afhankelijk van het uithoudingsvermogen van je paard zou ik hem inderdaad juist doorrijden. Jij wilt hard galloperen? Jij gaat hard galloperen, maar wel twee keer zo lang als je leuk vindt. Maar jah..... je hebt paarden die inderdaad rustig 1 uur in volle galop rond kunnen vliegen en dan loop je misschien tegen je eigen uithoudingsvermogen aan.
Een pelham bit met twee teugels zou hier wel kunnen helpen. Ik zou er de voorkeur voor hebben om het probleem "voorwaarts" op te lossen. Hem echt stuk rijden op het veld, en daarna nog ff flink dressuurmatig doorgaan.
Over die One Rein Stop: ik rijd een belgisch trekpaard die super licht op de hulpen is. Maar als meneer er even geen zin in heeft, zet hij z'n nek vast en ben jij nergens met je One Rein Stop. Een haf zal ook een sterke nek hebben die hij op dat soort momenten prima op slot kan zetten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paard blijft aan de kletter gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:13

Ik lees dat het paard van TS er na 200 meter wel klaar mee is, in dat geval zou je inderdaad de tip van het veld en de akker eens kunnen proberen. Zo zijn er wel meer paarden van hun gekke gedoe genezen.
Er zijn er idd ook waarbij het niet werkt, die van mij blijft gewoon braaf rennen tot ze dood valt vermoed ik. :=

Desnoods een ruiter zoeken die de bokken uit durft te zitten, want ik snap wel dat je hier zelf geen trek in hebt.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:16

Ik herken het probleem, ik zou juist niet doorgaloperen. Hij moet echt weten dat het niet mag wanneer het hem uitkomt. En als je dan maar gaat doorgaloperen totdat hij erbij neervalt dan legt hij echt die link niet!
Mijn paard deed het bij de vorige stal ook altijd op het open veld. Het "werken" op het open veld heb ik toen ook geprobeerd, helaas was dat niet de oplossing.
Ik ben verhuisd van stal, en hier hebben we geen open veld dus doet hij dat gelukkig niet, maar als ik naar de duinen ga met de trailer. Dan doet hij dit nog steeds zodra we op een openvlakte komen. Het is de joligheid die er dan even uitmoet, gepaard met een bok. Ik heb overwogen om hem de one-rein-stop te leren, maar heb dit al laten varen. Ik denk niet dat dit geschikt is voor een paard die aan de kletter gaat.

Ik was ook tegen een pelhambit, maar na mijn laatste avontuur waarvan hij me er afbokte en ik een flinke hersenschudding had ga ik het toch wel doen bij mijn volgende buitenrit (eerst proberen in de bak natuurlijk). Al denk ik dat je een hele goeie timing moet hebben om dit voor te zijn. Want het is bij die van mij ook zo, als ze gaan dan duurt het ieder geval 200 a 300 meter voordat ze weer tot rede vatbaar zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:18

De ORS is juist bedoelt voor eentje die aan de kletter gaat, eentje die blijft stilstaan hoef je 'm niet bij te gebruiken... :=
Desalniettemin denk ik niet dat ORS voor elke renner de oplossing is. :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:38

Het is natuurlijk wel sytoomoplossing maar misschien kun je met buitenrijden mijn barefoot cherokee
( niet de cheyenne van romy hoor, een andere) tijdelijk gebruiken?
Dan zit je fijn opgesloten en heb je steun aan de kniewrongen want aan dat VZH zadel wat je erop hebt liggen heb je echt helemaal geen steun.
deze is het:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... rokee.html

Doet hij het ook bij iemand die eigenlijk helemaal niet weet wat hij doet, of het alleen een keertje gehoord of gezien heeft?

Ik heb namelijk een haflinger gereden die altijd ''bang'' was in een bepaald straatje.
Dat kwam door het gedrag van de vorige berijdster die bang werd omdat hij daar zou schrikken
(je weet wel wie ik bedoel)
Zij heeft mij dat toen ook op het hard gedrukt en toen gebeurde het bij mij ook een beetje dat hij kijkerig werd daar.
Toen een vriendin erop gezet, ermee buiten gaan rijden langs dat steegje gewoon door aan het kletsen en toen gaf hij geen enkele reactie.
Dus misschien voelt andor toch enige spanning?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:40

Ayasha schreef:
De ORS is juist bedoelt voor eentje die aan de kletter gaat, eentje die blijft stilstaan hoef je 'm niet bij te gebruiken... :=
Desalniettemin denk ik niet dat ORS voor elke renner de oplossing is. :)

DAT is het punt. De ORS is in een aantal situaties zeer nuttig en in andere situaties volstrekt nutteloos.
In de context van de üitvinder" van ORS: ik wil geen paard waarbij dat nodig is!

Er is maar een oplossing waarbij ik 100% schriftelijke garantie geef dat ie stopt: zeer zwaar halster/halsband om doen, sterk touw aan halster/halsband en aan de andere kant van dat touw een lier op een zeer sterke, full size 4x4. Op de gevolgen voor het paard geef ik geen garanties........
Wil je die garantie wel: doe het paard marathontuig op, maak het liertouw vast aan de zweng en laat maar gaan. 2500kg 4x4 door een veld slepen hebben ze binnen 10mtr genoeg van. Zo niet, trap je even op de rem......

Dit even in reactie op de eerdere opmerking van Ayasha want nee, erg praktisch zijn deze oplossingen niet en ik zal ook niemand serieus adviseren om dit te doen. Typisch gevalletje: don't try this at home!!

tjaakje schreef:
Afhankelijk van het uithoudingsvermogen van je paard zou ik hem inderdaad juist doorrijden. Jij wilt hard galloperen? Jij gaat hard galloperen, maar wel twee keer zo lang als je leuk vindt. Maar jah..... je hebt paarden die inderdaad rustig 1 uur in volle galop rond kunnen vliegen en dan loop je misschien tegen je eigen uithoudingsvermogen aan.
Een pelham bit met twee teugels zou hier wel kunnen helpen. Ik zou er de voorkeur voor hebben om het probleem "voorwaarts" op te lossen. Hem echt stuk rijden op het veld, en daarna nog ff flink dressuurmatig doorgaan.
Over die One Rein Stop: ik rijd een belgisch trekpaard die super licht op de hulpen is. Maar als meneer er even geen zin in heeft, zet hij z'n nek vast en ben jij nergens met je One Rein Stop. Een haf zal ook een sterke nek hebben die hij op dat soort momenten prima op slot kan zetten.

Klinkt als ervaringsdeskundige :j
Ik ben bang dat je hier ook een punt te pakken hebt in relatie tot paard van TS.

Ik heb zelf iets soortgelijks gehad, alleen deed dat paard het uit (onnodige) angst. Die hebben we aan de dubbele lijnen z'n gang laten gaan en na twee keer schrikken bedacht ie halverwege de derde sprong voorwaarts dat dat niet zulke aardige gevolgen heeft en daarmee was het probleem opgelost.
De truc was dat mijn instructrice bleef staan op het moment dat ie weg sprong en het paard dus vol in een geblokkeerd bit sprong. Dat is even onaangenaam, maar zeer effectief in mijn geval.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 13:42

Er zijn weer goede adviezen gegeven. Kan even niet op iedereen reageren ivm mobiel.
Ik wil het inderdaad eens met een ervaren persoon erbij(die persoon rijd de jonge paarden in bij ons op stal dus is wat gewend..) die mij vast kan houden met hengstenketting en anders zelf erop kan.
Zoals romyloverr al aangaf, ik heb weinig kans om te reageren. Hij dribbelt wat en dan ontploft hij gewoon in een keer..
Ik kan eens vragen of iemand op stal een passend pelhambit voor me te leen heeft, maar absoluut als laatste(en tijdelijke) oplossing.
Als ik er gewoon op blijf zitten is er inderdaad niet veel aan dan ksn ik m afzeiken tot ie niet meer kan.. mja of dat helpt? Als hij me eraf mikt heb ik niet veel af te zeiken :')

Hij doet dit inderdaad gewoon bij iedereen tot nu toe..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:44

Mwah er een marathon tuig rond gooien en 'm de 4*4 laten trekken zou ik in uiterste wanhoop met de nodige voorzorgen nog wel overwegen. :') De andere oplossing inderdaad niet. ;)

Voor je tweede oplossing moet je dan wel iemand hebben die ook daadwerkelijk kan blijven staan.. Als 500kg zich vol in het bit gooit ...

Hoe is het paard eigenlijk in het algemeen van karakter? Nerveus? Sterk? Snel over de zeik? Doordrijvertje?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-01-14 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:45

welke bitmaat heeft hij?
misschien heb ik nog iets liggen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 13:46

Debora, geen idee xD
Ik gok 13,5 maar weet t niet zeker..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:49

Ayasha schreef:
Mwah er een marathon tuig rond gooien en 'm de 4*4 laten trekken zou ik in uiterste wanhoop met de nodige voorzorgen nog wel overwegen. :') De andere oplossing inderdaad niet. ;)

Voor je tweede oplossing moet je dan wel iemand hebben die ook daadwerkelijk kan blijven staan.. Als 500kg zich vol in het bit gooit ...

Dat marathontuig zou ik ook nog wel durven, al zou ik minstens 6 keer achter m'n oor krabben of het wel veilig blijft (ben Marshall bij een 4x4-club, dus een en ander mis zien gaan in de tijd)

Het punt was dat mijn paard er uit angst vandoor ging, dat is een wezenlijk verschil....

Ehm, wellicht volstrekt nutteloze tip, maar het komt zomaar omhoog borrelen: hoe gek is ie op eten, wortels bijvoorbeeld?
kun je niet een spoor van wortels over dat veld leggen, zodat z'n aandacht op die wortels komt en niet op rennen??

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:50

in 13,5 heb ik nog wel een 3 gaats enkelgebroken liverpool liggen, als je die eens wilt gebruiken geef je maar een gil.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 13:51

ikke schreef:
Ayasha schreef:

Dat marathontuig zou ik ook nog wel durven, al zou ik minstens 6 keer achter m'n oor krabben of het wel veilig blijft (ben Marshall bij een 4x4-club, dus een en ander mis zien gaan in de tijd)

Het punt was dat mijn paard er uit angst vandoor ging, dat is een wezenlijk verschil....

Ehm, wellicht volstrekt nutteloze tip, maar het komt zomaar omhoog borrelen: hoe gek is ie op eten, wortels bijvoorbeeld?
kun je niet een spoor van wortels over dat veld leggen, zodat z'n aandacht op die wortels komt en niet op rennen??

Sorry ik ging even stuk :')
Het is een haflinger, zegt genoeg denk ik xd
Ik kan t wel eens proberen met van alles eetbaars(wortels, likit of horslyx of zo, doet ie een moord voor) en hem dan erlangs sneaken xD

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:52

ikke schreef:
Ayasha schreef:

Ja same here, ik zou ook echt van alle kanten bekijken of hetgeen ik wil doen in dat geval ook écht zodanig veilig is dat de kans op verwondingen kleiner of even klein is als wanneer ik hem er vandoor laat gaan... :) Maar als die optie "er is". Ja, dan zou ik hem best een keer voor een auto durven knuppen en laat 'm daar maar mee vechten.

Eentje die uit angst gaat is imo nog enger en bovendien vereist die inderdaad een heel andere aanpak. :) Sowieso hangt het ook van het karakter af.. (vandaar ook mijn vraag hoe ie eigenlijk in zijn normale "doen" is)

Edit; ik zie dat het een haflinger is... -vindt haflingers meestal eigenzinnige bokken-
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-01-14 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:53

LauwtjuhLevi schreef:
Ik herken het probleem, ik zou juist niet doorgaloperen. Hij moet echt weten dat het niet mag wanneer het hem uitkomt. En als je dan maar gaat doorgaloperen totdat hij erbij neervalt dan legt hij echt die link niet!
Mijn paard deed het bij de vorige stal ook altijd op het open veld. Het "werken" op het open veld heb ik toen ook geprobeerd, helaas was dat niet de oplossing.
Ik ben verhuisd van stal, en hier hebben we geen open veld dus doet hij dat gelukkig niet, maar als ik naar de duinen ga met de trailer. Dan doet hij dit nog steeds zodra we op een openvlakte komen. Het is de joligheid die er dan even uitmoet, gepaard met een bok. Ik heb overwogen om hem de one-rein-stop te leren, maar heb dit al laten varen. Ik denk niet dat dit geschikt is voor een paard die aan de kletter gaat.

Ik was ook tegen een pelhambit, maar na mijn laatste avontuur waarvan hij me er afbokte en ik een flinke hersenschudding had ga ik het toch wel doen bij mijn volgende buitenrit (eerst proberen in de bak natuurlijk). Al denk ik dat je een hele goeie timing moet hebben om dit voor te zijn. Want het is bij die van mij ook zo, als ze gaan dan duurt het ieder geval 200 a 300 meter voordat ze weer tot rede vatbaar zijn.

Die van mij heeft er ook een tijdje een handje van gehad om in de wei keihard van me weg te rennen als ik hem probeerde uit het land te halen. Jij wilt rennen? Jij gaat rennen! 20 minuutjes achteraan sjouwen en steeds maar weer in galop jagen. Nou, die hint kwam wel over! Heeft het nooit weer gedaan. Rennen is leuk, maar als het moet, en vooral als het langer en meer moet dan leuk is, pakken ze de hint wel op is mijn ervaring. Maar goed, ook dit zal niet bij elk paard werken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:02

tjaakje schreef:
LauwtjuhLevi schreef:

Die van mij heeft er ook een tijdje een handje van gehad om in de wei keihard van me weg te rennen als ik hem probeerde uit het land te halen. Jij wilt rennen? Jij gaat rennen! 20 minuutjes achteraan sjouwen en steeds maar weer in galop jagen. Nou, die hint kwam wel over! Heeft het nooit weer gedaan. Rennen is leuk, maar als het moet, en vooral als het langer en meer moet dan leuk is, pakken ze de hint wel op is mijn ervaring. Maar goed, ook dit zal niet bij elk paard werken.

Oh ja, die versie heb ik soort van ook. Dat paard had geleerd dat als ie maar vol hield om weg te blijven rennen, dan gaf de baas het wel op.
OK, ik heb er eens 1,5 uur achteraan gelopen, maar daarna was het probleem over.......

Enne, Lauwtje, als je een keer fors binnenkomt met een pelham (bekkie-au noemde mijn toenmalige zadelmaker dat) dan luisteren ze echt wel. En nee, dat is helemaal niet leuk en ja, dat veroorzaakt verwondingen die serieus kunnen bloeden, maar jouw kop is belangrijker dan zijn bek!!

Ik ben het met je eens dat je niet zwaarder in moet grijpen dan noodzakelijk, maar als dit echt de laatste oplossing is, dan heeft ie z'n bek stuk, jammer dan.
Vervolgens moet je je wel afvragen waar je je fouten hebt gemaakt in de opvoeding en die gaan herstellen, maar safety first..........

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 14:12

Over de opvoeding kan ik niet veel zeggen. Nee het is niet gebeurd hoe ik t zou doen.. ik heb hem nu ruim 2 maanden, en heb hem een half jaar verzorgd voor ik hem kocht.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:12

Heerlijk, haflingers! Wij zijn van jongs af aan bewust ook gaan dressuren op weilanden en af en toe crossen... Waren braver op het veld dan op het pad uiteindelijk haha. Maar waarom ik reageer: sommigen adviseren een slof. Ik ben er niet tegen maar bij een stuiterend, bokkend, wegrennend paard wat de neus tussen de benen legt hou ik mijn hart vaste dat hij in de lijnen stapt en neergaat. Ik zou het niet doen...

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:13

romyloverrr schreef:
Ik was er gisteren bij toen het gebeurde met mijn pony.
Een scherper bit gaat niet helpen denk ik.
Hij stapt normaal, ziet het open veld, begint te dribbelen, en BAM een super hoge bok, en daar een paar van achter elkaar.
Hij bokt eigenlijk direct vanuit het dribbelen dus ik denk niet dat een scherper bit gaat helpen.
Ook is dat dier zo lenig dat hij volgens mij als het niet anders kan vanuit stilstand hoog bokt.
Hij bokt ook heel gemeen, dus na 1 bok ben je nergens meer en gaat hij ervandoor, scherp bit of geen scherp bit.

( ps je mag anders bij mij eens komen oefenen in de wei, misschien kunnen we een stukje afzetten met prikpaaltjes zodat hij niet ver komt? )

Ik heb begrepen dat het om een haflinger gaat. Dat zijn echte boefjes maar die hebben niet voor niks zo'n lekkere bos haar op die nek. Dat is om je goed aan vast te houden als hij stout doet :D

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:30

Ik heb hier net zo 1 , die doet het na elke bocht , ben je net de bocht om en daar ga je. Maar ik zet em direct om met de neus de andere kant op.

Kijk ook eens naar een bit met rolletjes zodat ze ze ook niet vast kan pakken , vaak doen ze dat er wel als trucje bij waardoor je er als koos stuurloos op zit. Kijk wel bij een rolletjes bit of de rolletjes van hetzelfde materiaal is , andere konden schokken geven door wrijving dacht ik.

http://www.royalhorseoutlet.com/product ... -rolletje/

Wat ook helpt is een aanzienlijke tijd alleen maar te gaan stappen op buitenrit dat ze weten dat ze niet hard mogen gaan , vergt erg veel tijd maar helpt wel.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 16:02

tanjaatjuhh schreef:
Ik heb hier net zo 1 , die doet het na elke bocht , ben je net de bocht om en daar ga je. Maar ik zet em direct om met de neus de andere kant op.

Kijk ook eens naar een bit met rolletjes zodat ze ze ook niet vast kan pakken , vaak doen ze dat er wel als trucje bij waardoor je er als koos stuurloos op zit. Kijk wel bij een rolletjes bit of de rolletjes van hetzelfde materiaal is , andere konden schokken geven door wrijving dacht ik.

Wat ook helpt is een aanzienlijke tijd alleen maar te gaan stappen op buitenrit dat ze weten dat ze niet hard mogen gaan , vergt erg veel tijd maar helpt wel.

hij pakt het bit juist niet vast. Zoals ik al zei duwt ie zn kop tussen zn benen en naait m er bokkend vandoor, waardoor hij dus uiteraard de teugels uit je handen trekt.
Zou het helpen om vooraf de beugels korter te doen of zit ik dan juist minder stevig als hij begint te bokken?
Ik wil de kans op zandhappen zo klein mogelijk houden want als ik weken niet kan werken heb ik een heel groot probleem..

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:09

Correctie stangetje erin hangen en kop omhoog houden. Probeer zelf ook allert te zijn op hem. Voor hij met zn kop naar beneden trekt al hoofd omhoog. Pluk manen erbij vast op een hand, hakken goed laag en je zit al een stuk steviger. Is hij eenmaal beneden met zn hoofd dan kun je weinig meer beginnen.

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:28

Probeer hem uit dat ritme te krijgen, door bijvoorbeeld het pad voor een veld een sprintje te trekken en 100 meter voor het velt te stopen en kijk wat hij dan doet.

Of als hij weg sprint mee gaan en als hij wil stoppen net zo hard terug sprinten tot iets van het veld af en probeer dan nog eens het veld op te gaan, blijft hij het naar een paar keer nog doen gewoon door gaan dan word hij maar moe maar doorgaan tot hij naar jou tempo luistert.
Meestal is het er dan na 1 zo'n rit uit, bij de paarden die ik gereden heb met dat probleem wel te minsten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:44

tanjaatjuhh schreef:

Ja dat dacht ik ook met mijn fjord maar helaas werk dat dus helemaal niet als meneer iets wil.