LauwtjuhLevi schreef:Ik herken het probleem, ik zou juist niet doorgaloperen. Hij moet echt weten dat het niet mag wanneer het hem uitkomt. En als je dan maar gaat doorgaloperen totdat hij erbij neervalt dan legt hij echt die link niet!
Mijn paard deed het bij de vorige stal ook altijd op het open veld. Het "werken" op het open veld heb ik toen ook geprobeerd, helaas was dat niet de oplossing.
Ik ben verhuisd van stal, en hier hebben we geen open veld dus doet hij dat gelukkig niet, maar als ik naar de duinen ga met de trailer. Dan doet hij dit nog steeds zodra we op een openvlakte komen. Het is de joligheid die er dan even uitmoet, gepaard met een bok. Ik heb overwogen om hem de one-rein-stop te leren, maar heb dit al laten varen. Ik denk niet dat dit geschikt is voor een paard die aan de kletter gaat.
Ik was ook tegen een pelhambit, maar na mijn laatste avontuur waarvan hij me er afbokte en ik een flinke hersenschudding had ga ik het toch wel doen bij mijn volgende buitenrit (eerst proberen in de bak natuurlijk). Al denk ik dat je een hele goeie timing moet hebben om dit voor te zijn. Want het is bij die van mij ook zo, als ze gaan dan duurt het ieder geval 200 a 300 meter voordat ze weer tot rede vatbaar zijn.
Die van mij heeft er ook een tijdje een handje van gehad om in de wei keihard van me weg te rennen als ik hem probeerde uit het land te halen. Jij wilt rennen? Jij gaat rennen! 20 minuutjes achteraan sjouwen en steeds maar weer in galop jagen. Nou, die hint kwam wel over! Heeft het nooit weer gedaan. Rennen is leuk, maar als het moet, en vooral als het langer en meer moet dan leuk is, pakken ze de hint wel op is mijn ervaring. Maar goed, ook dit zal niet bij elk paard werken.