Enorm punten verschil tussen 2 juryleden bij zelfde proef.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxxiejj

Re: Enorm punten verschil tussen 2 juryleden bij zelfde proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:42

En zo kan het ook voorkomen dat 2 juryleden elkaar totaal niet mogen. En dan is er gewoon geen na evaluatie...

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:47

Het is inderdaad echt een groot verschil, natuurlijk is een proef toch nog altijd een beetje subjectief.
Maar toch zou het niet zoveel mogen verschillen, spijtig dat de echte rede nooit geweten gaat worden.
Of de juryleden moeten hier antwoorden.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:16

Ach zo heb ik op de regio eens 208 (waarbij ik 1e stond) en 181 (10 vd 18). Uiteindelijk nog een 4e prijs, maar heb toch even goed naar de punten moeten kijken. Maar de ene jury sprak mijn rijden blijkbaar wel aan en de ander blijkbaar (helaas...) niet.

albersyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:06

Als het ene jurylid gemiddeld 1 punt lager geeft dan kun je op 30 onderdelen best een verschil krijgen van 30 punten.

aniek_joefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:05

Ik heb gisteren op de regiokampioenschappen ook helaas een groot verschil gehad, 216 bij de jury bij C en 187 bij H. Bij de ene jury zou ik met 5 punten voorsprong kampioen geworden zijn en bij de andere 5e..
Uiteindelijk toch 2e geworden maar vond het verschil toch wel heel groot...

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:33

Ik denk dat het toch wel zo blijft. Als ik kijk naar onze regio, naar de punten van beide juryleden, dan zitten ze ook niet allemaal op 1 lijn. En aangezien het een jurysport blijft, moet je dit ook accepteren. Zo niet, lekker gaan springen :j

aniek_joefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:37

Inderdaad! (ookal heb je daar ook een jury haha)
Dan kan je wel zeggen, als die jury hoger had gejureerd dannn.... Maar je kan het ook van de andere kant bekijken dat als die andere jury niet zo hoog zat was ik ook geen tweede geworden! Dus ben super blij met het resultaat hoor!

albersyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:42

Zoveel mensen, zoveel meningen. Inderdaad het blijft een jurysport. In het algemeen liggen de juryleden echt wel op een lijn maar ook juryleden zijn maar mensen en hebben hun eigen voorkeuren. Blijft lastig dus. Probeer de positieve dingen er uit halen.

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:47

Aan deze punten te zien heeft jury 2 helemaal niet streng gejureerd. Beetje té denk ik.
Iedereen heeft een dikke winstpunt gereden, terwijl normaal gesproken er ook wel ook de 180 gereden wordt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:56

Ach ja je went eraan :7 ieder jaar maak ik het een keer mee, zij het met de kringselecties zij het met de regiolampioenschappen.

in het M1 daardoor wel een ticket naar het NK misgelopen....op de finaledag bij de ene 2e (196) en bij de andere 2e laatste (172)
Paard loopt altijd dik winst, dan is die 172 wel raar kan ik je zeggen, zeker als je een goede proef hebt neergezet!

Dit jaat tijdens de selecties in het Z1 bij een jury 215 en de ander 187

Balen maar 1 x per jaar is het Bingo :Y)

roosschoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:08

Inderdaad. Het blijft een jurysport! Maar bekijk het maar zo, overal leer je weer van.
Heel interessant artikel over op: www.equineeveryday.wordpress.com
Love the jury instead of hate the jury

aniek_joefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:17

Precies! Ook al is het op zo'n kampioenschap wel even heel erg zuur... :o

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:04

Wij hadden er dit weekend helaas ook weer mee te maken. Voor mijn dochter extra zuur, van de zomer 30 punten verschil tussen de 2 jury's op de outdoor kampioenschappen en geen finale, en nu indoor 23 punten verschil en geen ticket voor het NK. Bij de ene jury 4e en bij de andere 4e van onder, gemiddeld 8e! Zelfs met 10 punten verschil tussen de 2 jury's was ze nog 4e overall geweest en door naar het NK. Blijf het erg zuur voor haar vinden. Trainster was er ook en ook zij vond dat ze gewoon goed gereden had.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:54

dresjoepie schreef:
Heb toch vaak het idee dat je jury wordt omdat het met rijden niet wil lukken Ik zit liever op een paard dan een halve dag in zo een hokje

Zo hallo :oo en bedankt zeg!

Ik ben jurylid geworden om wat terug te doen na al die jaren dat mensen vrijwillig in een hokje/auto stappen om mij te beoordelen! Ik vind het leuk om te doen, iedere keer de uitdaging om het juiste cijfer eraan te hangen en te voorzien van het juiste commentaar. Vind jouw opmerking wel enorm kort door de bocht zeg! Jeetje... Kijk ook even in mijn profiel, dan zie je dat dat rijden nog niet zo heel gek gaat. }:0

Puntenverschil komt inderdaad voor, plaatsing vind ik daarbij dan weer wel belangrijk.
Ik had laatst op een wedstrijd (2 ringen) ook verschil met een jury (ik zat lager) maar dat was natuurlijk wel een andere proef. Ondanks dat stonden wel ongeveer dezelfde mensen aan kop.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:23

Heb het ook nooit over alle jury leden gehad Staat duidelijk vaak !!!! Bij mij in de regio zijn het in elk geval VAAK mensen die zelf niet in de sport uitkomen of dit heel lang geleden hebben gedaan Ken er ook een paar persoonlijk die kunnen zonder slof nog geen rondje rijden Dus excuses als ik mensen heb beledigd Er zijn uiteraard ook jury s die er wel verstand van hebben en een combi juist kunnen beoordelen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:28

En dan nog. ALs jij zelf geen rondje zonder slof kunt rijden wil dat niet zeggen dat je niet fatsoenlijk een proef kunt beoordelen. En als jij heel lang geleden nog zelf reed wil dat ook niet zeggen dat je niet een proef kunt beoordelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:29

dresjoepie schreef:
Heb het ook nooit over alle jury leden gehad Staat duidelijk vaak !!!! Bij mij in de regio zijn het in elk geval VAAK mensen die zelf niet in de sport uitkomen of dit heel lang geleden hebben gedaan Ken er ook een paar persoonlijk die kunnen zonder slof nog geen rondje rijden Dus excuses als ik mensen heb beledigd Er zijn uiteraard ook jury s die er wel verstand van hebben en een combi juist kunnen beoordelen

Net als juryleden zijn er ook genoeg ruiters die nog geen rondje kunnen sturen. Er zijn ook juryleden die zelf redelijk kunnen rijden maar te weinig oog hebben voor het goed gaande paard. Dan heb je ook nog mensen die zelf niet echt kunnen rijden maar het wel heel erg goed kunnen uitleggen. Er bestaan allerlei variaties. Het vak van jurylid (ja het is echt een vak) is moeilijker dan de meeste mensen denken. Je kan het zelden goed doen, je krijgt veel kritiek en daarbij is het nog best moeilijk. In een kort tijdsbestek punten geven en dat urenlang achter elkaar. Ik ben wel van mening dat de rotte appels eruit gefilterd moeten worden door om de 5 jaar opnieuw examens af te nemen maar dat zal een utopie zijn. Ik kom weleens juryleden tegen waarvan ik merk dat ze alleen de uitvoering van de oefeningen beoordelen maar te weinig oog hebben voor een correct geschoold paard qua rechtgerichtheid, verzameling etc.
Juryleden worden geen jurylid omdat het rijden niet wil lukken. Soms wel omdat ze niet zo fanatiek meer met rijden zijn en daardoor meer tijd hebben om andere dingen te gaan doen. Jureren is een manier om toch betrokken te blijven bij de sport. Jureren doe je omdat je het leuk vind en niet omdat je gefrustreerd bent.