Gedrag jonge merrie compleet omgeslagen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kellaxy

Re: Gedrag jonge merrie compleet omgeslagen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 23:38

Ja doe ik ook! Daarom zeg ik het gaat op en af dus ik geloof wel dat het goed gaat maar af en toe als het een mindere dag is, baal ik wel heel erg. Die onrecht is ze nog lang niet vergeten!

Laurier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 23:41

Dit soort paarden moet je adem-tijd geven. Stil zetten als het even teveel word en wachten tot ze of zuchten of gaan staan kauwen. Ik persoonlijk merk met 'mijn' merrie dat dat echt grandioos goed werkt.

Ik herken het idd ook en bovenstaande lijkt vaak bij die van mij ook heel goed te werken, stilzetten wachten dat ze ademen nageven en ontspannen en dan opnieuw. Schijnbaar zijn sommige merries heel erg ontploffings/stakingsgevoelig en hebben ze dit nodig. Het kost alleen inderdaad op sommige dagen engelengeduld. Maar onthoudt dat dit uiteindelijk beloond wordt. Terug naar af is heel moeilijk maar uiteindelijk vaak de enigste en uiteindelijk ook nog de kortste weg.

Succes, ik weet wat je doormaakt :).

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 00:24

Doe ik zeker! Op de poetsplaats staat ze altijd te kauwen en te gapen. Bij elk dingetje.. ik ben blij dat ze ook lekker na het werk heerlijk buiten staat en zich gewoon niet verveelt.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:50

Ik heb net op je fototopic gereageerd. Heb n verre familie lid ook merrie en hetzelfde gedrag. Consequent zijn maar niet boos worden. En ja Arabieren richten zich op hun baas. Als je ze met respect behandelt doen ze alles voor je maar jij bent de baas! Ik heb veel nut aan grondwerk. Parelli enz. Als onze gedachten even niet op 1 lijn zitten pak ik het nu nog steeds op. Heb haar al heel lang.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:19

Ik heb zoiets ook meegemaakt met een New Forester.
Zij werd bij mij gebracht om zadelmak te maken, 3 jaar oud, veel in hand geweest, veel mee getut en dus wat te brutaal maar niets geks. Een pittig en karaktervol ding, zo te zien aan haar hoofd en de enorme ogen, geen doorsnee Forester.

Ik had binnen 2 dagen het vervelende gedrag eruit (was oa bijten, niet stil willen staan als je met haar bezig was ed) en ze fleurde zichtbaar op van mijn duidelijke aanpak.
Zadelmak maken was geen probleem, ik kon erop en wegrijden ondanks dat ik wel wat meer had verwacht. Heel eerlijk dier maar pittig en ik vroeg me dan ook af of het verstandig was dat ze terug ging naar de eigenaar (jong meisje met niet veel ervaring).
Maar zij kwam bij mij op stal rijden en dat ging eigenlijk heel goed, afgesproken werd dat ik de eerste tijd wekelijks zou komen om haar les te geven.

Nadat ze haar weer thuis hadden is het eigenlijk meteen al mis gegaan, brutale gedrag kwam terug en erger dan voorheen. Helaas kwam ik daar pas een week later achter toen ik kwam lessen, ze had inmiddels een paar keer geprobeerd te rijden maar had niet doorgezet want was bang en de pony was ondeugend. Ze was ook heel zuur op stal, liet ze de box niet in en probeerde alles om ze eruit te krijgen.
Bijzonder, bij mij nooit een stap verkeerd gezet.
Met opzadelen probeerde ze haar plat te drukken en toen ze opsteeg ging het meteen recht omhoog en ook toen ze er eindelijk op zat nog een boksessie. Meteen aangegeven dat ze beter verkocht kon worden maar ze wilden het nog even proberen.
Het ging bergaf en 3 weken later kwam ze terug bij mij op stal, heel even leek het beter te gaan om daarna toch om te slaan.
Vreselijk zuur op stal, stond je met open mond op te wachten en kont naar je toe en slaan. Met opzadelen net zo. Met rijden kon ik er met veel rust geduld op komen zonder bokken maar het was een tikkende tijdbom.
Op een gegeven moment had ik kopers, heel het verhaal is duidelijk uitgelegd en zij waren in voor een uitdaging.
Tot dan toe had ze een paar keer de kont omhoog gegooid maar het was redelijk af te houden geweest.
De kopers staan erbij, ik zet mijn voet in de beugel kom omhoog en ze ontploft me toch, omhoog en bokken. Opnieuw opgestegen en ze ontplofte compleet, ben er gelukkig op gebleven maar het was wel even spannend.
Kopers hebben haar meteen van dr slechtste kant gezien, zo had ik haar ook nog niet gezien onder het zadel. Enerzijds wel blij mee, ik wil wel dat mensen weten waar ze aan beginnen.
Ze hebben haar gekocht en het is nog steeds een onbetrouwbaar kreng.

Overigens is zij meerdere keren lichamelijk nagekeken zadel ed, maar viel niet te vinden.
Ik baalde er enorm van dat ze niet van mijzelf was, ik had het heel anders aangepakt, zat best veel potentie in dat dier.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 18:23

ikke129 schreef:
Ik heb net op je fototopic gereageerd. Heb n verre familie lid ook merrie en hetzelfde gedrag. Consequent zijn maar niet boos worden. En ja Arabieren richten zich op hun baas. Als je ze met respect behandelt doen ze alles voor je maar jij bent de baas! Ik heb veel nut aan grondwerk. Parelli enz. Als onze gedachten even niet op 1 lijn zitten pak ik het nu nog steeds op. Heb haar al heel lang.

Dat niet boos worden is heeel belangrijk bij geisha. Maar wel is slopend voor mij. Nu heeft ze wat nieuws. Ze krijgt eteb in een lege stal en sinds 3 weken wil ze na het eten die stal niet meer uit. Dan ga ik naast dr staan en dreigen met touw maar woest word ze dan. Geen optie dus haha want ze slaat echt. Wat ik nu doe is niet boos worden vooral, licht druk op het touw houden en bij een stapje naar voren druk los. Lief blijven praten en overtuigen. Met 5 min is ze nu de stal wel uit en dan uitbundig belonen. Maar het moeilijke is op de poetsplaats met dat bijten. Ik geef vaak een brul en ze weet dondersgoed dat het niet mag dus schrikt en blijft vaak nog een beetje dreigen met happen maar hapt niet echt meer toe. Doet ze dat wel kan ik het haast niet laten om boos te worden. En het vervelendste is nog wel het achteruit lopen waardoor de kans bestaat dat ze gaat hangen..

Maat ohz en met longeren doet ze helemaal niet boos. Ja vervelend met aansingelen of opstappen maar verder zet ze nooit een stap verkeerd, ze heeft me er nog nooit af proberen te gooien. Ze werkt graag en na het werk is het me lieve puppy. Dan staat ze zonder touwen heel zen te wachten. Ik krijg steeds meer de touwtjes aan elkaar geknoopt. Het boze wat ze nu nog doet is (denk ik) de schimmel op haar darmen en de buikpijn daarvan (wachten nog op bestelling) + de gevoelige bekken en een klein stukje gedrag doordat ze gewoon al een tijd zo doet haha :+

Anneliesdj dat is heftig. Dat soort paarden mogen eigenlijk niet in Handen komen van een jong en onervaren persoon. Dan krijg je dat. Doodzonde. En hoe gaat het nu met de pony? Ik ben zelf ook op me bek gegaan merk ik nu achteraf. Ik was ook te onervaren voor zo'n sensibele merrie. Het voordeel is dat ik 24 ben en dingen realistisch zag, hulp ben gaan zoeken en er alles aan heb gedaan om het leven van geisha zo ggoed mogelijk te maken.

Dingen uitsluiten en zoeken zoeken zoeken is wat ik de afgelopen maanden vooral heb gedaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:34

Overtuig jezelf er eerst maar eens van dat het met haar gezondheid ok. En dan bedoel ik hormonen, want daar denk ik eerst aan (lastig met aansingelen, wisselend reageren).
Veel gapen (misschien maagklachten door verhuizen) etc.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:39

Bijten wat ik deed is de bovenlip een halve slag draaien. Maar.. ze heeft last van dr buik..? Mijn paard laat heel duidelijk merken als ze last krijgt van dr hengstigheid. Dus helemaal afstraffen is eigenlijk ook niet goed. Tuurlijk ze mag niet bijten, maar ze laat miaschien merken dat ze pijn heeft..

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 18:45

Ja dat is het hele punt. Is het pijn. Ja straffen is lastig maar ik vind wel, je mag best laten merkeb dat je pijn hebt maar bijten mag in geen enkel geval. Heb hier de tip van een chiropractor gekregen om als ze echt bijt een vuist tegen dr kaak te "slaan" en nee, niet vol uithalen maar wel ff laten merken dat het uit den boze is. Paarden straffen het bijten bij Elkaar ook op die plek af.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:14

Mss heb ik wat gemist, maar heb je je DA al nagevraagd of ze last van haar hormonen/eierstokken zou kunnen hebben. Je zou een poosje regumate kunnen proberen om te kijken of ze hiermee verandert. Dan weet je gelijk ook wat.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 19:40

Nee dat is zo'n beetje het enige wat ik nog niet gedaan hebt. Misschien ook omdat er geen regelmaat in het veranderende gedrag zit.. Regumate, kan ik dat ook gewoon geven ook al is er niks aan de hand?

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:08

Wat ik je ook kan aanraden is kruiden van d paardendrogist moody mare!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 22:27

Ja die had ik ook voorbij zien konen. Ik twijfel tussen regumate of moody mare. Weet iemand de verschillen?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 22:52

Babootje schreef:
Mss heb ik wat gemist, maar heb je je DA al nagevraagd of ze last van haar hormonen/eierstokken zou kunnen hebben. Je zou een poosje regumate kunnen proberen om te kijken of ze hiermee verandert. Dan weet je gelijk ook wat.

trouwens, ze is niet extreem hengstig, gilt nooit, of wat dan ook wat die extreme hengstige merries vaak doen. Ik kan het wel proberen uiteraard!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:31

Hoe snel is alles gegaan vanaf zadelmak maken en doorrijden enzo?
Want als ik zie dat ze chagrijniger worden, zet ik ze meteen een maand of 2 op het land zonder ook maar iets te doen. Daarna kun je ze vaak zo weer oppakken en is het goed, moet even rust in het koppie.
Die mogelijkheid had ik alleen niet bij de merrie waar ik het hierboven over heb gezien zij niet van mij was.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 00:42

kellaxy schreef:
Babootje schreef:

trouwens, ze is niet extreem hengstig, gilt nooit, of wat dan ook wat die extreme hengstige merries vaak doen. Ik kan het wel proberen uiteraard!

Paarden reageren niet altijd helemaal hetzelfde. Een vriendinnetje van mij heeft er ooit een gehad die altijd wat gevoelig was op t zadel, net t stukje achter t zadel en aansingelen. Verder kon ze met rijden soms over de zeik zijn; dan bokte ze je er gewoon af, terwijl ze verder best braaf was. Verder niks te merken. Maar het kwam echt van de hormonen en met regumate was het over.
Het is maar een tip.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 01:26

Oke, dus het kan toch? Vroeg het me wel af omdat mensen die regumate of moody mare gebruiken vaak merries hebben die gewoon extreem reageren tijdens hengstigheid en dat heeft die van mij niet. Er zit geen regelmaat in.. ga het morgen denk halen!

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 01:40

heb je al eens contact gehad met degene/fokker waar geisha vandaan komt?
misschien kan die je wat meer vertellen over t karakter en hoe hier mee om te gaan.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 01:59

Ow, vanaf zadelmak maken tot waar het fout ging zo'n 3 maanden. De laatste weken waren te veel als je de verhuizing etc. etc. er bij optelt. Daarna 6 weken stil gezet en toen weer rustig opgepakt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 02:15

Ja dat denk ik ook, ze is misschien ook elders zadelmak gemaakt? Terug naar stal gekomen en toen heb je nog van stal gewisseld?
Is het geen optie haar langer stil te zetten?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 03:44

Het begin is gemaakt bij de fokker en ik heb haar zelf verder zadelmak gemaakt. Dit ging super goed. Toen verhuisde ik van stal omdat ik het daar echt niet naar me zin had. Maar bij deze nieuwe stal kreeg ik 3 x in de week begeleiding bij het inrijden. Ook dat ging goed, ze leerde super snel maar ineens begon ze te staken. Toen de osteophaat laten komen, les genomen van nieuwe instructeur en juist daar is het helemaal mis gegaan. Bij de eerste les.. Omdat ze niet wilde lopen moest ik maar blijven schoppen en tikken met me zweep net zolang tot dat ze liep. Na een kwartier heb ik deze man bedankt en gezegd dat dit niet ging werken. De reden dat ik er überhaupt al aan mee deed? Die man vertelde me dat als ik dit niet deed, ze onhandelbaar zou worden, ik haar toch zou verkopen, en zij uiteindelijk bij de slacht terecht zou komen omdat ze levensgevaarlijk zou zijn. Tja, hij gooide het op dominantie dus.. paardje op stal gezet en toen ik de volgende dag kwam was het helemaal mis. Daar begon het gedrag.. geisha was diep beledigd.. en geef haar is ongelijk. Ohh, wat heb ik me schuldig gevoeld!
Daarna heb ik haar 6 weken stil gezet. 3 weken op die stal en 3 weken op me nieuwe stal.

Het werken gaat goed nu. Ze verzet zich niet meer en vind het echt weer leuk. We doen heel rustig aan en niet langer dan 20 min per keer. De ene keer 2 of 3 keer in de week en de andere keer weer een week niet. Dubbele longe doe ik wel 2/3 x per week op aanraden van de chiropractor om haar achterhand sterker te maken. Het scheelt ook echt dat ze als ik er niet ben lekker kan doen wat ze wilt. Eten (dat dus meestal! :') ), spelen, rennen, slapen, rollen, binnen of buiten staan, ze mag het lekker zelf weten!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 03:49

Tjah arabier he, die zijn eerlijk en verwachten dat ook terug.
Was haar gedrag zo bijzonder dat die kerel zei dat ze onhandelbaar zou worden?
Ik zou zeggen toch eerst een tijd stil zetten en weer heel rustigaan vanaf het begin beginnen met zo min mogelijk dwang. Een arabier kun je niet dwingen, die kun je alleen maar vriendelijk vragen.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 03:57

Nee ze stond gewoon stil als ik er op zat en that's it. Nou als ik een week niks doe word ze juist vervelender.. vandaar dat ik zeg dat ze het wel weer leuk vind. Maar ik doe alles heeel rustig aan en verwacht niks van haar. Van het voorjaar krijgt ze een groei vakantie ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:53

kellaxy schreef:
Dat niet boos worden is heeel belangrijk bij geisha. Maar wel is slopend voor mij. Nu heeft ze wat nieuws. Ze krijgt eteb in een lege stal en sinds 3 weken wil ze na het eten die stal niet meer uit. Dan ga ik naast dr staan en dreigen met touw maar woest word ze dan. Geen optie dus haha want ze slaat echt. Wat ik nu doe is niet boos worden vooral, licht druk op het touw houden en bij een stapje naar voren druk los. Lief blijven praten en overtuigen. Met 5 min is ze nu de stal wel uit en dan uitbundig belonen.
Maar het moeilijke is op de poetsplaats met dat bijten. Ik geef vaak een brul en ze weet dondersgoed dat het niet mag dus schrikt en blijft vaak nog een beetje dreigen met happen maar hapt niet echt meer toe. Doet ze dat wel kan ik het haast niet laten om boos te worden. En het vervelendste is nog wel het achteruit lopen waardoor de kans bestaat dat ze gaat hangen..

Je kunt best corrigeren, maar dan zonder boos te worden. Gewoon 'nee' en weer verder. Voor de stal zou je kunnen proberen of het werkt door haar ook af en toe weer een stap terug te laten zetten. Dus druk op touw, stapje naar voren, loslaten en 2 stappen terug, even laten staan. Zo vraag je niet elke keer iets wat ze niet wilt, maar geef je ook terug. Wel is het een kwestie van aanvoelen wanneer je het paard naar voren vraagt, en wanneer je het paard terug zet. Het doel van de methode is namelijk dat je bijna geen weerstand hebt.
Heb ik ook gebruikt bij een angstig paard wat z'n stal niet uit wou, met veel geduld 1 stap naar voren gekregen, daarna 3 stappen terug laten zetten en even laten staan om te bezinken. Paard liep daarna in 1x mee de stal uit.

Je wilt niet dat je paard schrikt van een correctie, dan is je correctie eigenlijk net te hard. Schrikreacties zorgen voor extra adrenaline=onrust. Probeer het gedrag eens te negeren en pas als ze je echt probeert te bijten een tik te geven, zonder aan te kijken. Dan ben je dus niet boos, maar corrigeert wel. Daarna ook meteen weer verder gaan waar je mee bezig was.

Als je weet (of vermoedt) dat je paard buikpijn heeft, moet je je afvragen of je dan wel met die buik moet klooien (aansingelen). Of even moet wachten tot de klachten weg zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:03

Idd juist dat brullen, boos worden en dreigen met touw ed, dat moet je niet doen.
Gewoon de rust zelve zijn, wil ze die stal niet uit, dan wacht je gewoon tot ze wel wil of je gebruikt een trucje om haar mee te krijgen. Denk dat het nog beter is om gewoon weg te gaan en een tijdje later terug te komen of iets intressants te gaan doen in haar zicht.
Arabieren zijn niet van het tutten he, die zijn echt zo slim als jij, dus zij weet heus wel dat je haar de stal uit gaat trekken stap voor stap, ik zou dus juist iets zoeken waardoor ze zelf mee wil.
En mi moet je het nooit zover laten komen dat ze je wil slaan, dus dat je erachter gaat staan en dreigt met een touw vind ik dom, ze is een arabier, die laat zich niet dwingen.

Maar dat betekend niet dat je niet kunt straffen of consequent kunt zijn. Bij bijten krijgen ze bij mij zonder pardon en zonder waarschuwing een tik. Duidelijkheid en faire straffen accepteerd een arabier wel en als zij bijt en je straft direct en zonder aarzelen dan zal zij dat accepteren als terecht. Hoewel ze nu misschien even sputterd omdat je het wellicht al langer hebt toegestaan?
Dat ze niet mag schrikken van je correctie ben ik het overigens niet mee eens, als ze niet schrikt komt het ook niet aan en dat is ook niet de bedoeling, ze mag er best even van onder de indruk zijn.