Jaarling met fout gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: Jaarling met fout gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:41

Is het niet handig om je moeder hier eens te laten lezen?

Geen enkel paard hoort zo lang op stal te staan.
Een paard moet kunnen bewegen voor een goede darmwerking. Bewegen ze niet dan is de darmwerking ook niet goed, en dit kan voor klachten zorgen (denk maar eens aan koliek). En een paard eet nu eenmaal het grootste gedeelte van de dag (tenminste dat zouden ze moeten kunnen).

En daarbij is een paard een sociaal kudde dier. Die moet kunnen spelen en kroelen met soort genoten, iets wat op de meeste stallen onmogelijk is als ze op stal staan.

Vraag eens aan je moeder hoe ze het zou vinden dat ze dag in dag uit alleen in de wc opgesloten zit. Ze moet daar dan eten, drinken, slapen, haar behoefte doen. En ze mag er dan max 1 uurtje per dag uit.
Ik denk niet dat ze dat wilt, maar waarom dan wel voor jullie paard?

xsophiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 21:43

Mijn moeder en de staleigenaresse zeggen dat het aan de puberteit ligt en Fury mag niet buiten. Nogsteeds maar 1 uur per dag in de piste, gvd. -:(- Ik ben super kwaad maar dat kan hun niet schelen. fml
De oplossing voor het steigerprobleem is volgens hun zijn hoofdstelletje aandoen als we hem meenemen 'zodat we meer druk kunnen zetten als hij vervelend doet' en hij is dan braaf volgens hun. Ja tuurlijk, zijn kiezen zijn nog aan het doorkomen! Ik ben zo kwaad he, mijn pony wordt een rampje. Dat het maar snel mooi weer is.. _-:(

xsophiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 22:07

Wat moet ik nu doen -:(-

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:24

Als je geen overwicht hebt over je moeder...dan ben ik bang dat je weinig kan doen, aangezien ik denk dat Fury niet op jouw naam staat.
Snap sowieso niet als ik dit lees, waarom je moeder in hemelsnaam een veulen heeft genomen.
En zo te horen is de staleigenaresse niet zo goed als ze zich voordoet :=
Dat je veel paarden hebt opgevoed etc, betekend nog niet dat dit op de juiste manier is gebeurd.

Zo zie je maar weer dat je het beste kunt wachten totdat je zelf beslissingen kunt nemen... :(

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:26

Naar de opfok ermee :9

xsophiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 22:29

YamaSaki schreef:
Als je geen overwicht hebt over je moeder...dan ben ik bang dat je weinig kan doen, aangezien ik denk dat Fury niet op jouw naam staat.
Snap sowieso niet als ik dit lees, waarom je moeder in hemelsnaam een veulen heeft genomen.
En zo te horen is de staleigenaresse niet zo goed als ze zich voordoet :=
Dat je veel paarden hebt opgevoed etc, betekend nog niet dat dit op de juiste manier is gebeurd.

Zo zie je maar weer dat je het beste kunt wachten totdat je zelf beslissingen kunt nemen... :(

Hij zou naar de slacht gegaan zijn moesten wij hem niet gekocht hebben..
Laatst bijgewerkt door xsophiee op 20-01-14 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

xsophiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 22:29

shilady schreef:
Naar de opfok ermee :9

Dat is juist het probleem, mijn moeder wil niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:38

xDreamerx schreef:
xsophiee schreef:
Ja, dat dacht ik ook al maar ik denk niet dat mijn moeder hem wil verplaatsen :n

En wel een paard met gedragsproblemen? Ik zou toch maar even goed met haar gaan praten dan...

En vergeet de fysieke problemen niet die een paard in de groei ontwikkeld wanneer hij te weinig beweging krijgt!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:40

Echt je moeder proberen te overtuigen van opfok.
Wat is de reden dat zij dat niet wilt?
Je kunt hem beter even in een kudde zetten en met rust laten.
Op deze manier krijg je echt veel grotere problemen en dan zal ie uiteindelijk echt onhandelbaar worden terwijl dat helemaal niet nodig is.
Heeft ze dit topic inmiddels al gelezen?

En je bent 16, geen 6 ;)
Dus kom met goede argumenten etc, maak er desnoods een soort debat van, kom met een stelling en overtuig haar van die stelling :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:44

switt schreef:
Ik zeg niet dat het goed is om je paard zo lang op stal te hebben staan, helemaal niet. Maar ze mogen gewoon niet steigeren of door je heen denderen. Of ze nou 0 of 24 uur per dag op stal staan, ik heb liever niet 300 kg jaarling in mn nek. Mijn jaarling gedraagt zich (bijna altijd ..)keurig, ondanks de vele uren op stal.

Ben ik het totaal niet mee eens. Als jij -in algemene zin gesteld- niet goed voor je paard zorgt kun je van hem geen braaf gedrag verwachten. Waarom moet hij zich wel gedragen en de eigenaar niet? "ze mogen gewoon niet steigeren" nee: "ze mogen gewoon niet opgehokt staan! "

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:37

jammer genoeg wordt dit paardje naar mijn idee totaal verkeerd behandeld!Bitje in?Zo'n jong dier?Je leert ze het meeste met wederzijds respect en absoluut niet op deze manier!
Jammer voor jou ts,maar ik heb echt geen enkel respect voor jouw moeder en stalhoudster.
Zelf heb ik ook een pensionstalling en ik zou dit absoluut niet tolereren.
Bezint eer gij begint!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:46

Helemaal met je eens Tinkerplein!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 09:05

Jeetje wat jammer dat je moeder niet wil luisteren naar wat je te zeggen hebt.
is heel nobel een diertje van de slacht redden. Maar dan moet hij wel een goed leven krijgen.
Ik snap dat jij je best doet ts maar voor het paardje is dit duidelijk geen goede situatie.

het is slecht oordelen vanaf hier maar van wat jijzegt zou ik mijn paardje zo ver mogelijk bij deze stalhouder vandaan houden.

En het lijkt erop dat je moeder alleen maar wil luisteren naar de stalhouder.

blijven proberen. Ik zou ook zo 1 2 3 niet weten wat je anders kan doen.
Haar erop wijzen dat je idd 16 bent en toch ook best wel wat weet. En dat jij je paardje niet zo wilt houden

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:25

Laat je moeder dit topic lezen :)

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:40

laat je moeder en staleigenaar dit topic lezen.
Print het uit sport het. Probeer het Iniedergeval onder hun neus te drukken.

Met paarden heb je eigenlijk 2 mogenlijkheden.
- laat het dier zichzelf zijn, geef hem de ruimte.
En hij zal gewillig mee werken.

- sluit het beestje op, hierdoor wordt hij afgestompt.
Krijg je uiteindelijk hele brave paarden mee als je het door zet.
Maar ook zonder karakter, somber.

optie 2 is natuurlijk geen optie!

Hopelijk kun je er nog wat aan doen.
Hou ons op de hoogte
En veel succes?!

Xx

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:05

sja, het is vrij simpel...een jonkie hoort niet op stal en veel in de hand, daar worden ze vervelend van...
lekker in de groep met soortgenoten, van jong tot oud is ideaal, lekker veel bewegingsvrijheid etc, veel sociale interactie, daar krijg je leuke paarden van..
enige oplossing in mijn ogen is , de groep op met dat dier en laat maar even lekker paard zijn

tuurlijk is het nooit goed om steigeren etc toe te laten, maar het is niet meer dan logisch dat het gebeurt, dier is gefrustreerd , kan de energie niet goed kwijt, verveeld zich , het is echt niet meer dan een logisch gevolg dta het gedrag gaat vertonen wat niet gewenst is .
dit kun je allemaal wel flink gaan corrigeren, maar dat is echt pure symptoombestrijding, het probleem bestaat nog steeds, namelijk te weinig bewegingsvrijheid en sociale interactie met soortgenoten
zodra je dat oplost , zal het gedrag snel volgen.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:15

Oh vind het heel vervelend voor je! Dat je dan doorhebt dat dit niet goed is en er dan wat aan wil doen, maar niemand meewerkt! Wel vind ik het heel goed dat je het hebt geprobeerd. En het is lastig zo..

Maar wat als je nu rustig uitlegt dat hij zo energie opkropt en dat er dan uitkomt in dat ene uurtje. Dat hij daardoor dolenthousiast word. Natuurlijk is het niet goed en moet je het ook zeker niet toestaan.
Hoop dat beiden iig snel bijdraaien en inzien dat dit echt niet kan.

Succes!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:03

idd wel heel naar dat jij wel wil , maar dat je niet echt bijval krijgt,
(heb inmiddels helemaal bijgelezen )
het enige wat je er idd echt aan kunt doen nu , is toch op een zo rustig mogelijke manier bespreken wat er volgens jou mis is , en hoe je dit op zou kunnen lossen, schrijf eventueel de oplossing+argumenten op zodat je een geheugensteuntje hebt als je het bespreekt (dat je er op terug kunt vallen als het gesprek moeilijk loopt)

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:11

Wat vervelend dat je moeder en staleigenaar niet willen luisteren... Om een jaarling op deze leeftijd al een bit in te doen... niet normaal gewoon... ik zou toch nog een keer met ze gaan praten

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:26

De enige die hem kunnen en moeten opvoeden is een kudde. Je maakt je paard met houden op deze manier sociaal contactgestoord. Dus als de donder de opfok in!
Succes en sterkte!!

xsophiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 19:55

Damn, dit is dus gewoon dierenmishandeling he! Ze hebben dus een manier gevonden om hem rustig te houden tijdens het naar de piste wandelen: ze steken het halstertouw door zijn mond en dan onder de zijkant van zn halster door en als hij iets verkeerd doet trekken ze eraan.. ;( het ergste is dan nog, dat het ijzer waarmee je het touw aan zn halster klikt OOK in zijn mond zit op dat moment.. Ze trekken kei hard, geen wonder dat Fury braaf is.. Zo kan het echt niet meer :n
Wat moet ik nu doen? :? Ze luisteren echt totaal niet, hoe hard ik het ook probeer..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:03

xsophiee schreef:
Anoeska27 schreef:
Staat hij met speelmaatjes? Hoe lang gaat hij naar buiten?

Hij staat met een shetlandermerrie van 10 jaar samen in de stal, hij kent haar al vanaf dag 1 en in de piste zit mijn KWPN'er van 14 er meestal ook nog bij en hij speelt heel veel met hem. Als hij naar buiten gaat is het toch wel een uur denk ik! Hij komt ook meestal helemaal bezweet uit de piste omdat hij zoveel gespeeld heeft en rond heeft gecrosst!

Arm dier, 1 uurtje is niks, het moet een hele dag spelen en rond kunnen lopen.

Flink uitsloven en dan helemaal bezweet in 1 uur is nooit gezond. Zeker niet voor een erg jong dier dat verder 23 uur op stal staat.

Dan vind ik het niet gek dat hij "fout" gedrag heeft.

ALB2503

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:04

de opfok is zeker niet beter voor hem/haar!! omdat er geen oudere paarden bij zijn kunnen de jaarlingen/veulens niet gestraft of op hun plek gezet worden als ze iets doen wat niet gepast is.
een jong paard in de oppfok plaatsen is een fout die paardenmensen veel maken. in een kudde (met oudere en jongere paarden) is beter. dan kan een veulen opgroeien zoals hoort!
een ouder paard erbij is ook al goed. ookal is het maar een schetlander!

xsophiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 20:29

ABlaauwNH schreef:
de opfok is zeker niet beter voor hem/haar!! omdat er geen oudere paarden bij zijn kunnen de jaarlingen/veulens niet gestraft of op hun plek gezet worden als ze iets doen wat niet gepast is.
een jong paard in de oppfok plaatsen is een fout die paardenmensen veel maken. in een kudde (met oudere en jongere paarden) is beter. dan kan een veulen opgroeien zoals hoort!
een ouder paard erbij is ook al goed. ookal is het maar een schetlander!

Ze zet hem wel veel op zijn plaats, en de KWPN'er ook. Ze zijn de baas over hem.

stoffie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:31

kun je niet overleggen of hij vaker naar buiten kan, ga veel met het diertje wandelen